Van Meerkerk tot Sloten.
Dinsdag 19 juni.
Vanmorgen rustig aan gedaan, de romp van de boot aan één kant met antikal schoongemaakt. Gerrie heeft een afspraak gemaakt bij de kapper en is er vanmiddag heen geweest. Wij liggen hier naast een grote volkstuin en hier staan een paar ezels en schapen etc. toch wel leuk al dat beestenspul. We zijn toch nog maar vertrokken om 14.15 uur en gaan verder op het Merwede kanaal (beneden de Lek). Door de grote sluis in Vianen, de Lek over gestoken en in Vreeswijk door de Koninginnensluis. Hier heet het weer Merwedekanaal (boven de Lek). In Nieuwegein om 16.30 uur gestopt. Vroeger heette het hier Jutphaas. En er zijn nog heel wat oudere inwoners die het hier absoluut niet mee eens zijn, deze woonplaats naamswijziging.
Woensdag 20 juni.
Uit Nieuwegein om 09.15 uur vertrokken, een stuk Merwede kanaal, door de Zuidersluis en men komt dan op het Amsterdam-Rijnkanaal. Bij Maarssen gaan we om 10.30 uur de Vecht op, na eerst de kap even te hebben laten zakken. De Vecht staat bekend om de vele theehuisjes, kastelen, prachtige natuur en kapitale huizen.Om 12.00 uur zijn we in Loenen aan de Vecht en blijven liggen precies tegenover de Mijndense sluis welke toegang geeft tot de Loosdrechtse plassen. We liggen naast landgoed 'Cronenberg' in een mooie omgeving. Vandaag de andere kant van de boot gedaan want aan 1 kant niet doen staat ook niet. De fietsen uit de 'bakskist' gepakt en we zijn een eind gaan fietsen. Eerst langs de ene kant richting Nieuwesluis en daarna aan de andere kant van de Vecht richting Vreeland. Hier zijn overal mooie fietsroutes en onderweg, 1 kilo kersen gekocht bij een fruitstalletje. Het was vandaag een mooie zonnige dag.
Donderdag 21 juni.
Eerst door de brug in Loenen en toen bij iemand opzij om de drinkwatertank vol te maken. 09.30 uur vertrokken. Via Nigtevecht en Weesp waar de brug, zoals gewoonlijk weer prachtig versierd was met bloembakken, een kleurrijk gezicht. Op dit stuk van de Vecht liggen zeer veel woonboten (arken). We blijven liggen tussen Weesp en Muiden om 12.15 uur. En zowaar kwam even later hier de 'Groene Draak' langs. Het jacht/platbodem van onze koningin, die een vaste ligplaats heeft in Muiden buiten de sluis. Ze kwam niet even op de 'koffie', zal wel geen tijd hebben gehad, druk met het land regeren. Het is vandaag ook de start van de zomer en tevens dus de langste dag van het jaar. Qua weer mag het wel iets beter worden van ons.
Vrijdag 22 juni.
Wegens te harde wind en onweersbuien zijn we maar eens blijven liggen, windkracht 5 t/m 8 is toch wel veel om bij Muiden naar buiten te gaan.
Zaterdag 23 juni.
Vanmorgen is de wind iets afgezwakt en is nu kracht 4 t/m 6, dus om 08.30 uur touwen los en in Muiden door de Zeesluis zoals men die hier nog zo noemt. (vroeger lag Muiden ook aan de Zuiderzee). Door de sluis heel even vast gemaakt en is Gerrie snel naar de bakker geweest, welke naast de sluis gevestigd is. Windkracht 4 t/m 6 is toch nog een best windje, maar omdat het zuid westen wind is, is het aflandige wind, zoals men dat wel noemt. Wind vanaf de wal en dan ben je nog een beetje beschut en kan de wind nog geen golven aanmaken die dan gaan 'rollen'. De wind hebben we wel dwarsscheeps, maar het viel allemaal heel erg mee volgens Gerrie en dat wil heel wat zeggen. We varen over het IJmeer, Gooimeer, Eemmeer en het Nijkerkernauw. De sluis in Nijkerk stond op ons te wachten dus even een stukje volaan vooruit, ook wel eens goed voor de motor, volgens de monteur van Volvo Penta. (alleen je krijgt dan een draaikolkje in je dieseltank). Op de Randmeren bij Harderwijk was het heel druk met wind- en kitesurfers, dat komt omdat het weekend is en er een flinke wind staat.
En via het Nuldernauw en Wolderwijd komen we in Harderwijk. Vlak voor Harderwijk komen we zowaar weer een Abim tegen, de 'Oase' waar we 2 jaar geleden nog aanboord waren toen Trudy en Beert toevallig in Lochem in de passantenhaven lagen, weer uitgebreid staan zwaaien naar elkaar. Om 13.45 uur komen we in Harderwijk aan en zoeken een mooi plaatsje naast het havenkantoor. Als men in Harderwijk is, dan eet men vis, dat hoort gewoon zo dus ons buikje met dit gezonde voedsel weer rond gegeten.
Zondag 24 juni.
Het is vandaag precies 2 maanden geleden dat we vertrokken met de boot. Wat een weer vandaag zeg, de hele dag regen en veel wind. Vanmorgen uitgeslapen en om 09.45 uur vertrokken uit Harderwijk. We varen via het naviduct over het Veluwemeer naar het Drontermeer en door de Roggebotsluis naar het Ketelmeer. Deze steken we over en gaan het Ramsdiep in welke naar de balgstuw gaat. Veel wind en het scheelt dat we weer aflandige wind hebben en daarna de wind schuin op de kop. We wisten dat de Ramsgeul afgesloten was en dat het Ramsdiep dinsdag en woensdag gestremd is i.v.m. werkzaamheden voor de nieuwe brug aldaar. We varen nog door tot we bij de brug in Vollenhove komen. Deze brug geeft dubbel rood en dit is geen goed teken. Het blijkt dan ook dat deze brug sinds vanmiddag 13.00 uur gestremd is omdat de hydroliek het heeft begeven en w.s. is deze pas woensdag gerepareerd. Het is inmiddels al 15.45 uur en we kunnen nu twee dingen doen. Omvaren via Zwartsluis en de Beukerssluis in gaan, of de kap etc. afbreken en er onderdoor verder gaan. We maken vast aan de loswal voor de brug en we bekijken het op ons gemakje en slapen er nog een nachtje over. Volgens de vaarkaart is de brughoogte 2.80 meter. Maar dit is een nieuwere brug en ik denk dat deze hoger is, er is alleen geen peilschaal te zien qua brughoogte. Dus Kees op pad met een touwtje met een zwaar magneet er aan en om de 1.50 meter een stukje plakband. Wij zijn met kap 3.80 meter en met 'Frans railtje' 3.45 meter. Zonder kap, dus alleen windscherm 2.95 meter. De uitkomst van mijn meting is een brughoogte van 3.30 meter. Rekening houdend met opgestuwd water door de wind moeten we er dus met windscherm makkelijk onder door kunnen. We gaan het morgen beleven, of niet....... Het moet dan wel droog zijn als we de kap er af halen.
Maandag 25 juni.
Vanmorgen dus om 09.00 uur de mast naar beneden, bimini naar achteren geklapt, drukknoppen van de kap van het windscherm los gemaakt en ook naar achteren geklapt en gaan met die banaan (Abim). Door de brug even de boot vast gemaakt en alles weer opgebouwd en dat allemaal tussen twee buien door. ‘T kan nêt, zeggen ze in Friesland. Indien nodig kon het windscherm ook nog geklapt worden en dan zijn we 2.45 meter hoog. Over het Vollenhovens kanaal naar Blokzijl en aldaar door het leuke kommetje en de sluis. We zijn weer echt in Nederland hoor, wat een weer weer. Via de Muggebeet, waar de kring zich sluit, want daar zijn we op de heenweg ook langs gevaren, komen we via de Weerribben om 11.45 uur aan in Ossenzijl. We zijn 'even' naar Parijs geweest. Onze auto wordt netjes naast de boot geparkeerd, wat een service allemaal. Peter en Dinie, nogmaals bedankt voor goed 2 maanden binnenstalling van de auto. Een stel aller aardigste mede watersporter en ook Abim eigenaren van de 'Shanti' wilden wel even mee naar Sloten rijden om onze auto daar heen te brengen, zodat ik weer met hun terug kon rijden. Anders had Gerrie dat morgen gedaan en was ze naar de Driewegsluis gereden om mij op te vangen en door de sluis te helpen, waarna ik weer alleen verder ging met de boot en Gerrie met de auto. Maar dit hoefde nu niet meer, wat een lieve mensen zijn er toch nog op de wereld, Anneke en Jelle nogmaals bedankt! Het was trouwens wel weer even wennen als je meer dan 2 maanden geen auto gereden hebt.
Dinsdag 26 juni.
Voor ons doen vanmorgen uitgeslapen en na afscheid genomen te hebben van Peter en Dinie gaan we om 09.15 weg uit Ossenzijl en gaan zoals men het ook wel eens noemt 'De poort van Friesland' in. Door de Driewegsluis de laatste vlagwissel gedaan en wel het provincie vlaggetje van Overijssel vervangen in die van Friesland. Onderweg gingen we een kano vaarder voorbij die niet met peddels vooruit ging maar met trappers, net zoals bij een fiets. Drie uur later om 12.15 uur komen we in onze vertrouwde thuishaven aan in Sloten waar we al bijna 15 jaar naar tevredenheid een ligplaats hebben voor de inmiddels al 3e boot met de naam 'Tijdrover'. Wij zongen vaak als grapje, voordat we op vakantie weg gingen het liedje van Gers Pardoel van; 'Ik neem je mee, ik neem je mee op reis. Naar Rome of Parijs'. Nu heb ik Gerrie dan toch echt meegenomen op reis en wel naar Parijs, de romantische stad, de stad van de LIEFDE. We blijven nog even een paar dagen aanboord om langzaam af te kicken en te acclimatiseren voor het dagelijkse normale leven wat binnenkort weer een aanvang zal nemen. Vooral voor Gerrie. En ik zal binnenkort weer de potten en pannen ter hand nemen omdat ik thuis meestal voor het eten zorg. Ik heb op de boot 256 uren gevaren en Gerrie zorgde telkens weer voor een lekkere maaltijd.
Hier eindigt dan het vakantieverslag van ons van 2012, Sloten-Parijs-Sloten.
Wij wensen iedereen het beste toe en vanaf de boot de groetjes van Gerrie en Kees.
Terug kijkend op deze vakantie was het een hele onderneming naar Parijs te varen met eigen kiel, maar het was zeker de moeite waard. Het eerste deel via de Belgische en Franse Ardennen is qua natuur het mooist. Op het canal des Ardennes hadden we een sluizentrap van 28 stuks op 8 kilometer, ook een hele ervaring. Daarna volgt de Champgnestreek, welke men doet denken aan de Moesel, met veel wijnvelden. Dan komt Reims en de prachtige stad Parijs die zowel vanaf het water met onze boot en vanaf het land met de open bus, veel indruk op ons achter gelaten heeft. We hebben zelfs door omstandigheden de Seine in Parijs drie keer bevaren. Daarna op het kanaal Saint Quentin was wel leuk varen en de tunnel van Riqueval was een hele belevenis waar men doorheen getrokken wordt, een hele ervaring.
Het tweede deel vanaf Parijs richting Nederland, is wat natuur betreft niet zo indrukwekkend en je moet het meer van de steden hebben zoals Gent en Antwerpen. Het riviertje de oude Leie was daarentegen weer heel mooi om doorheen te varen. We hebben deze keer geen stakingen of sluizen kapot gehad in Frankrijk of België die oponthoud veroorzaakten. We hebben zeer veel kleine sluisjes gehad maar ook wel weer een paar grote (zee)sluizen. Ook kleine waters, zoals smalle kanaaltjes en riviertjes, maar ook grote waters zoals meren en b.v. de Westerschelde bij Antwerpen en Muiden. Eb en vloed op de Boven Schelde van Merelbeke (Gent) - Antwerpen, ook weer eens mee gemaakt. Drukke steden en heel rustige natuur, ook twee tegenpolen die we ondervonden hebben. Mooi schitterend zonnig en warm weer maar ook regen, wind en stortbuien die over ons heen kwamen. In ieder geval hebben we ons hoofddoel, Parijs gehaald en dat wilden wij graag. Hoewel we de afstand een beetje miskent hebben wat vaaruren betreft, we hebben soms daarom lange dagen gemaakt. Een maandvignet is eigenlijk ook te kort voor Frankrijk, als je naar Parijs gaat en je volgt deze route, beter is 6 weken. Onze indruk vergeleken met vorig jaar is dat de Maas-Moezel-Rijn route, qua natuur mooier is. En we hebben geluk gehad dat er niets is gebeurd zoals motorisch of rotzooi in de schroef of wat al niet meer. Geen schade gevaren, zelfs geen krasje in de lak.
Omdat we de hond niet meer hebben (die we soms echt wel missen), konden we vaker op diverse plaatsen gaan liggen. En een goede tip is het volgende; ik zag een medewatersporter ‘s morgens in Meaux trekbandjes om de touwen er af halen. Deze had hij er aan gemaakt omdat eventuele baldadige jeugd ‘s nachts de touwen niet los zouden kunnen gooien. Hierbij wil ik ook iedereen bedanken voor de leuke reacties op http://www.tijdrover.reismee.nl/ waar ik zo nu en dan ook het reisverslag op gezet heb. Via Facebook hebben er toch veel mensen er naar toe 'gelinkt'. Fijn dat op deze manier veel mensen met ons mee zijn gereisd.
Aantal dagen ; vertrek, 24 april. Terugkomst, 27 juni. Totaal ; 65 dagen
Aantal sluizen ; Sloten-Parijs => 131 Parijs-Sloten => 81. Totaal ; 212 sluizen
Aantal vaaruren ; Sloten-Parijs => 143 Parijs-Sloten => 113. Totaal ; 256 uur
Aantal vaarkilometers ; Rond de 2.000 kilometers
Gebruikte kaarten;
Als eerste natuurlijk de route planner van PC Navigo Europa 2011.
Nederlandse A.N.W.B. vaarkaarten; B. C. D. L. M. W. K. I. E.
Fluvia Carte no. 9 La Meusse.
Carto-Guide Fluvial no. 14 Il de France, Champagne, Ardennes, Picardië.
Fluvia carte no. 33 Paris.
Fluvia carte no. 24 Picardië.
Fluvia carte no. 14 Nord Pas-de-Calais.
Navicarte no. 23 Belgique.
En het boek; Vaarwegen Belgische binnenwateren van Frank Korenreef.
Van Gent naar Meerkerk
Dinsdag 12 juni.
Gisterenavond hebben we een lange stadswandeling gemaakt en ook vanmorgen hebben we Gent bekeken. De jachthaven ligt bij de 3 torens waar Gent om beroemd is namelijk; St Baafs kathedraal, de Sint Nicolaas kerk en het Belfort. Verder heeft Gent een prachtige binnenstad, grachtenpandjes met mooie geveltjes, veel terrasjes en het Gravensteen een middeleeuws kasteel. Er is dus heel veel te zien en te bewonderen, hier komen we zeker nog een keer weer.
In verband met de tijden van eb en vloed richting Antwerpen, heb ik sluis Merelbeke gebeld en gevraagd wat de gunstigste tijd is om te vertrekken. Om 14.26 uur is het hoog water in Merelbeke en dus gunstig om dan te vertrekken met afgaand tij naar Antwerpen. Ik belde om 12.30 uur en toen zijn we dus ook gelijk vertrokken uit Gent, via de Ketelvaart zijn we door de binnenstad gevaren. Net buiten Gent begon het flink te onweren en kregen we een flinke hoosbui over ons heen. De sluis Merelbeke bleef even wachten op ons want hij wist dat we er aankwamen, dus we konden zo invaren. De Boven Zeeschelde waar we op varen staat er om bekend dat er veel troep zoals hout en riet etc. in het water drijft en dat was ook zo, dus laverend de rivier af. Alles verliep verder goed en om 16.30 uur zijn we gestopt in Baasrode aan de binnenzijde van een drijvend ponton, van Watersport vereniging Baasrode. We zijn gestopt omdat de afstand tot Antwerpen in één tij niet haalbaar is, dus morgenmiddag verder bij afgaand tij (eb). Wij hoorden in Gent ook dat de Kattendijk sluis weer eens kapot is en buiten gebruik, we moeten dus door de Royers sluis om in Antwerpen zelf te komen.
Woensdag 13 juni.
Voor de middag zijn Gerrie en Wilco met de fiets naar het plaatsje Baasrode geweest. Vroeger stond hier een heel belangrijke scheepswerf en tot 1972 werden hier schepen gebouwd en tegenwoordig is dit pand (de oude scheepswerf) een scheepvaart museum. We hebben gewacht tot dat het tij minder (vloed) werd en zijn om 13.15 uur vertrokken richting Antwerpen. Een klein stukje stroom tegen, daarna stilstaand water en vervolgens stroming mee. Om 15.45 uur zijn we voor de Royers sluis en na me gemeld te hebben met het FD nummer konden we om 16.30 uur invaren. Om 17.15 uur door de Siberia brug en de London brug zou om 17.30 uur draaien maar op polite verordening moest deze tijd vervallen en moesten we wachten tot 18.45 uur. In tussentijd warm gegeten en het was 19.00 uur voor we vast lagen in de jachthaven Willemdok. Wat een gedoe altijd hier in Antwerpen en trouwens in heel België, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. En dat zeggen de ambtenaren zelf ook, zoals het vaarvignet in Vlaanderen. In Parijs lagen we met 3 Abims en hier in Antwerpen weer. De 'Avanti' en de 'Zeekoe' liggen hier ook.
Donderdag 14 juni.
Eerst Antwerpen maar eens in gegaan, mooie stad wel, maar wij zijn er al zo vaak geweest. Dus we zijn al weer snel bij de boot en de Londen brug draait om 11.30 uur voor ons en de Siberia brug een kwartier later. We varen door de 'dokken' van Antwerpen want zo heet dat in Belgenland en geen havens. Je gelooft het of niet, maar halverwege in het haven gebied komen we de 'Mar-Mä' tegen ook een Abim, van Arnold en Tiny, mensen die wij kennen. Een prettige vakantie verder toegewenst, we hebben uitgebreid staan zwaaien met z'n allen.
Ook varen we langs de grootste sluis van de wereld en wel de Berendrechtsluis, de afmetingen zijn maar liefst 550 meter lang en 68 meter breed en 17 meter diep. Ernaast ligt de Zandvlietsluis en is ietsje kleiner 500 bij 33,5 meter. Deze sluis is zelfs veel groter dan de sluizen in het Panama kanaal! Als wij met ons bootje naast een binnenvaartschip varen zijn we 'heel' klein, maar als je op de foto naast het grote zeeschip de binnenvaartschepen ziet liggen zijn deze, ook op hun beurt wel heel klein. Op de grens van België en Nederland hebben we weer een vlagwissel gedaan van het Belgische naar het Brabantse provincie vlaggetje. Om 15.00 uur zijn we door de Kreekraksluizen en gaan nog een stukje door. En wie kwamen we toen tegen, de 'Vera' met de koppelbak RoRo 1 waar Rini v.d. Velde kapitein op is (zoon van mijn vroegere kapitein). Ook zwaaien en bij gekletst via de marifoon en natuurlijk foto's gemaakt. Om 18.00 uur lagen we vast in Dintelsas, vlakbij Dinteloord. In de kantine/brasserie aldaar, was een besloten feestje aan de gang en wij lagen aan het passanten steiger hier vlakbij. Live muziek op deze haringparty, wel leuke muziek en het was al bijtijds afgelopen. Morgen naar Roosendaal waar we een aantal dagen blijven liggen.
Vrijdag 15 juni.
Vanmorgen regende het behoorlijk maar zijn toch maar vertrokken tegen 09.30 uur, via de Dintel en het Mark-Vlietkanaal. Om 11.00 uur waren we in Roosendaal, waar nogal wat familie van mij woont. Dus de komende dagen aanloop van familieleden die de boot willen bekijken. Ook zelf nog in de stad geweest, een heel mooi groot winkelcentrum hebben ze hier in Roosendaal. Ook in de jachthaven hangen mooie bloembakken langs de muur.
Zaterdag 16 juni.
Rond de middag is Kees-Jan met de auto gekomen uit Lochem en neemt morgen Wilco en de racefiets mee terug. Ze zijn samen de stad in geweest en hebben zich in het nieuw gestoken.
Zondag 17 juni.
Om 12.15 uur hebben we los gegooid en zijn vertrokken uit Roosendaal, in eerste instantie wilden we naar Zevenbergen waar vrienden van ons wonen. Maar deze mensen bleken op vakantie te zijn en hadden aldaar een temperatuur van 35 graden. Wij zijn doorgevaren via het Mark-Vlietkanaal en de Mark naar Terheijden (vlakbij Breda). Waar we om 16.00 waren, een plekje in het 'wild', waar we ook niet van de boot afkonden. Sinds we Nikos niet meer hebben kan dat weer en maken daar dus ook gebruik van.
Maandag 18 juni.
Het regende vanmorgen en na het ontbijt om 09.15 uur is het droog en gaan we verder. We varen de Mark verder af en gaan dan bakboord uit het Markkanaal in richting Oosterhout. De sluis stond open en na een klein stukje Wilhelmina kanaal loopt deze over in het Kanaal naar de Amer en dan de Amertak. We steken de Bergse Maas over en gaan door de Biesbosch. Over het Spijkerboor, Delste gat van het zand, Steurgat, Gat van Paulus naar de Biesbosch- sluis welke ook open stond. We gaan de Boven Merwede op naar de 1e voorhaven van Gorinchem, de sluis hier stond waarempel ook open en zijn er gelijk maar in gegaan. Uit de sluis een stukje Merwede kanaal, gekanaliseerde Linge en komen bij Arkel weer op het Merwede kanaal. Zo hebben we vandaag heel wat wateren bevaren terwijl we om 14.30 uur in Meerkerk al aankwamen en er mee stopten. Het liep allemaal gesmeerd vandaag. Op de Amertak riep Rijks Water Staat via de marifoon op voor een marifoon ontvangst test, hier heb ik gevolg aan gegeven en RWS vroeg ook even of we 'dubbel' dit ook wilden testen. En ja, wij zijn weer zo goed hé, deze test was ook zeer goed, luid en duidelijk. Trouwens 'dubbel' wil zeggen dat we over schakelen naar kanaal 77 en dan communiceren we met elkaar. Het moet nog maar eens gezegd worden dat Rijks-Water-Staat de wateren/vaarwegen in Nederland beter onderhouden dan de V.N.F. in Frankrijk. In de Plaatselijk Plus-Markt hebben we onze proviandkast maar weer eens aangevuld. Wij gaan dus naar het noorden en willen via de Vecht en de Randmeren weer richting Sloten gaan. De IJssel hebben we de laatste jaren al zo vaak bevaren dat we nu maar eens via andere vaarwegen gaan.
Tot de volgende keer, groetjes van ons.
Van Parijs naar Gent (B)
Zondag 3 juni.
Vanmorgen Kees-Jan met de metro naar Gare du Nord gebracht en afscheid genomen bij de Thalys. Toen om 11.30 uur vertrokken uit het Arsenal in Parijs, waar we een paar heerlijke dagen hebben gehad. Als eerste de sluis door en voor de derde keer over de Seine, maar nu afscheid genomen van Parijs, de Notre Dame, 't Louvre, Pont Alexandre de prachtige bruggen met gouden beelden, de Eifeltoren en als laatste het Vrijheidsbeeld. Daarna varen we door het nieuwe Parijs met z'n wolkenkrabbers, het lijkt wel New-York. We zullen thuis nog vaak nagenieten als we boven de eettafel naar de foto print van Parijs kijken. Rustig verder de Seine afvarend komen we na kilometer 30 om 14.30 uur een politieboot tegen met blauw zwaailicht en gebaarde ons te stoppen. Dichterbij schreeuwden ze in het engels; 'stop the engines'. Wat bleek, het vaarwater is gesperd omdat er een powerboat race plaats vind. En dit duurt tot 16.30 uur. Hebben wij weer!!! Dus de boot bij een paar duwbakken opzij gelegd en 2 uur wachten, tijd om de kranten en post door te nemen die Wilco mee heeft gebracht uit Lochem. Op de juiste tijd konden we verder, waarna we nog een sluis gedaan hebben en beneden de sluis zijn we gestopt om 18.15 uur in Chatou. Trouwens, in deze sluis, waar we samen met enkele schepen in lagen zagen we wel een heel bijzondere kapitein aanboord. Zie foto. Zo langzamerhand varen we meer in een bosrijke en groene omgeving.
Maandag 4 juni.
Deze morgen zijn we maar weer eens op tijd opgestaan en ook bijtijds vertrokken en wel om 08.40 uur. We varen het laatste stuk van de Seine en komen aan in Conflans om 10.45 uur. Dit is echt een binnenvaart schippersplaats, want er liggen zeer veel schepen, merendeel spitsen van oud schippers die er nu op wonen. Ook lag daar een kerkschip aan de kant. Na de Seine stroom mee gehad te hebben gaan we nu de Oise op en hebben we de stroomrichting tegen. De Oise is 98 kilometer lang en heeft, net als de Seine, dubbele sluizen waarvan de grootste 180 meter bij 11.40 meter is. We varen nog steeds met de mast en de kap omhoog en het is een groot vaarwater. Wat we ook veel zien zijn koppelverbanden als samenstel van 2 spitsen achter elkaar. 2 X 38 meter is toch een beste lengte terwijl ze maar 5.05 meter breed zijn. Op de Oise hebben we nog 4 sluizen gedaan en om 17.45 uur vonden we het ook wel genoeg voor vandaag. Na 80 kilometer gevaren te hebben zijn we in Creil tegen de wal gaan liggen. Onder het eten kwam er een spits voorbij en door de golven botsten we telkens ergens tegenaan. Bij nader inzien en met een pikhaak in het water gevoeld te hebben, bleek er een gemeentevuilnisbak, compleet met betonvoeten, voor ons onzichtbaar, in het water te liggen en daar meerden wij dus net af. We konden een paar meter verder gaan liggen maar ach, denkend aan onze medewatersporters, hebben Wilco en ik dat ding maar uit het water gevist, zo zijn wij hé, de goedheid zelve.
Dinsdag 5 juni.
Nadat Gerrie eerst vers brood (baquette) heeft gehaald gooien we om 08.30 los. De Oise heeft totaal 7 sluizen en om 12.45 waren we in Compiégne en hebben gelijk maar even de dieseltank weer vol gemaakt bij de bunkerboot aldaar. Het geeft een goed gevoel dat we hiermee Nederland kunnen halen. Daarna hebben we aan de kademuur voor de stad vast gemaakt naast een heel mooi park. Na middag pauze gehouden te hebben zijn Gerrie en Wilco de stad wezen bekijken. In het centrum staat een prachtig stadhuis aan een mooi plein. Tevens staat hier het monument van Jeanne D'Arc, de heldin van Frankrijk. Zoals de geschiedenis boeken vertellen is zij in het jaar 1320 in Compiégne gevangen genomen en eindigde haar leven hier op de brandstapel. Ook hier staan heel oude vakwerkhuizen net zoals op de Moezel en de Lahn. Bij terugkomst zijn we toch nog maar vertrokken om 14.15 uur en na enkele kilometers bij kilometer 99 komt er een T splitsing. Naar S.B. gaat men naar de L'Aise, wij houden B.B. aan en gaan het Canal Lateral á La Oise op. Dit gegraven kanaal heeft 4 sluizen en is 33 kilometer lang. Hier moet wel weer de mast en kap omlaag i.v.m. de lage bruggen van 3.50 meter. Om 17.30 uur gestopt in Pont-L'Eveque boven de sluis.
Woensdag 6 juni.
Ja mensen, we hadden er zin in vandaag, om 08.00 uur vertrokken en bij Sluis St. Hubert kregen wij weer eens een afstand bediening om zelf de sluisjes in werking te zetten. We zijn nog steeds opvarig dus schutten omhoog. Onderweg zien we dat de vaarwegen slecht onderhouden zijn maar dat is geen nieuws, daar staat Frankrijk om bekend. Qua natuur hebben we vandaag een prachtige tocht gehad. Alles staat in bloei en het ruikt buiten lekker. In Chauny zijn we over gegaan van Canal latéral á L'oise naar het Canal de Saint - Quentin. Hier begint de kilometertelling bij 92 en sluisnummer 35 Chauny en beide aftellend. Bij kilometer 43 krijgen wij weer eens een tunnel van Le Tronquoy en is 1000 meter lang. Daarna varen we door een bosrijk gebied en komen we om 18.30 uur aan voor de tunnel van Riqueval waar we morgen doorheen getrokken worden. Een lange dag met 20 sluisjes, een tunnel en 57 kilometer gevaren en alles liep gesmeerd. Ondanks dat het deze keer laat is geworden brengen we toch de moed op om weer een verslag te tikken, anders vergeten wij de helft.
Donderdag 7 juni.
In de vakantie hebben we deze keer de wekker gezet omdat we om 07.30 uur klaar moeten zijn om door de tunnel getrokken te worden. Maar Kees is zoals gewoonlijk vóór de wekker afgaat al wakker. Wij beginnen aan deze dag met gemengde gevoelens omdat we heel veel verschillende verhalen gehoord hebben over deze tunnel, zowel positief als zeer negatief. Geschuur met de reling langs rotswanden en veel geslinger heen en weer en sommige hadden schade aan de boot. Dus wij gisteren avond nog diverse aanpassingen aangebracht aan de boot om eventuele schade te voorkomen. Verder hebben we aan stuurboord zijde de fenders zo laag mogelijk gehangen tot op het water i.v.m. het voetpad welke er langs loopt en deze kant heeft een houten balk waar ook de sleper continu langs stuurt. Aan bakboordzijde hebben we de fenders zo hoog mogelijk gehangen i.v.m. de recht omhoog komende rotswand. Maar zo avontuurlijk als wij zijn, willen wij dit zelf ondervinden om er over mee te kunnen praten.
Om 07.20 uur was het dan zover. Na eerst de papieren overlegt te hebben in verband met de rekening die naar het huisadres opgestuurd wordt door de V.N.F. en de afstand bediening hier ingeleverd te hebben, werden we aangekoppeld door middel van een lange lijn met twee uiteinden, die wij om de bolders moesten leggen. Wij waren helemaal alleen achter de elektrische sleper, dus we hadden geen lange sleep boten achter of voor ons aangekoppeld, dit scheelt natuurlijk heel veel i.v.m. het slingeren. De eerste boot of spits krijgt het touw van de sleper en de rest moet zelf 2 lijnen van 30 meter kruislings aan zijn voorganger geven. Men mag niet de motor laten draaien i.v.m. uitlaat gassen. De tunnel is 5670 meter lang en voorzien van licht, voetpad en kilometertelling op de rotswanden. De gehele tocht duurde 1 uur en 50 minuten.
En hier komt dan onze ervaring: wij werden er heel rustig doorheen getrokken, wij hebben zelfs koffie gezet en op het achterdek opgedronken en ik moest zo nu en dan even een beetje bijsturen. Wij hebben niets geraakt en het was voor ons achteraf een hele ontspannende tocht, en wij zijn weer een ervaring rijker. De tunnel is hoog en breed genoeg voor plezier jachten. De elektrische sleper maakt wel een heleboel kabaal omdat er een dikke ketting van 8045 meter op de bodem van het kanaal ligt en aan elk uiteinde is vast gemaakt. Deze sleper takelt de ketting uit het water aan de ene kant en laat hem aan de andere kant weer zakken, zo trekt hij zich, met de sleep achter zich aan door de ondergrondse tunnel. Hij is ontworpen om een trein van 30 aken (spitsen) maximaal te trekken. Bij een gemiddelde snelheid van 2,5 kilometer per uur. Dat duurt dus langer dan 2 uur om de onderaardse gang van Requeval door te gaan. De elektriciteit draden hangen vrij laag, maar wel op doorvaarthoogte. De afvaart tijden zijn twee maal per dag naar elke kant. Richting Parijs om 09.30 uur en 17.00 uur. En vertrek richting België om 07.30 uur en 15.00 uur.Om 09.10 uur verlaten we de tunnel en varen we verder richting Cambrai en dat zijn 17 sluisjes te gaan en 28 vaar kilometer. Ook zijn we hier weer op het hoogste punt. Bij de eerste sluis kregen we een nieuwe afstand bediening met een extra drukknop erop zodat we niet meer aan een stang hoeven te trekken. Ook staat er op, op welke knop je moet drukken; montant (opvarig) of avalant (afvarig) Onderweg zagen we bij/tussen twee sluizen een naviduct, dus water over water. Om 14.15 uur zijn we in Cambrai en stoppen we er mee. Toen we net vast lagen hebben we twee flinke plensbuien over ons heen gehad en daarna brand de zon er weer op los. In Cambrai zagen we een spits liggen met een onderzeeboot als museum.
Vrijdag 8 juni.
Vandaag maar weer eens de boodschappenkast aangevuld, water getankt, wasje gedraaid en de boot schoon gemaakt. De plaatselijke jeugd kreeg les in het kano varen. Na de middag om 15.00 uur keken we elkaar aan en we dachten..... laten we maar eens een stukje gaan varen. Trossen los en we zijn in Cambrai van het canal St. Quentin over gegaan in het L'Escaut canalise ( Petit Gabarit) dit is 13 kilometer met 5 sluisjes, en hier hebben we bij de laatste sluis de afstandbediening weer in moeten leveren. Daarna gaan we bakboord uit naar canal de la Sensée (Grand Gabarit). Dit is een breed vaarwater en we zijn gestopt bij kilometer 15 bij Arleux op de T splitsing met Canal du Nord waar we om 18.30 uur aankwamen. Normaal staat een straat vol met geparkeerde auto's maar hier met spitsen.
Zaterdag 9 juni.
Wij vertrekken om 08.30 uur uit Arleux en varen nu op het Canal de la Deûle en zijn nog steeds afvarig. Vandaag doen we 64 kilometer en 5 sluizen. Nog 1 sluis en 10 kilometer dan gaan we Frankrijk uit en gaan we de Lys (Leie) op, het eerste stuk is dan nog een grensrivier. In Douai waar we vanmorgen langs kwamen lagen zeer veel binnenvaartschepen het leek wel een opslagplaats, dus een echt schippersdorp. Wij wilden vandaag al eerder stoppen want volgens de kaart was er een mooie ligplaats bij Don beneden de oude, niet meer in werking zijnde sluis. Maar daar aangekomen via een kanaalarm van een goeie 500 meter, is de verwachte ponton aldaar verdwenen en stond er een bord; verboden af te meren. Dus nog maar een sluis gedaan en in Wambrechies terecht gekomen om 16.15 uur. Een leuk plaatsje en een leuk haventje voor Franse begrippen met water en stroom. We hebben een leuke ligplaats aan de buitenkant van het haventje, want in de haven is het maar 80 cm diep, maar wel met een mooi uitzicht op een kasteel welke een museum en bibliotheek bleek te zijn. De laatste dagen is het niet al te best weer, zo nu en dan een bui en een flinke wind. Maar de zon laat zich gelukkig ook zien. Het is vandaag de eerste wedstrijddag van het Nederlandse elftal, welke tegen Denemarken moet spelen. Dus we hadden zo gedacht om voor 18.00 uur ergens te gaan eten waar men ook een t.v. heeft. Maar wat denk je wat...... Wel meerdere zaakjes gevonden vlak bij de haven, maar nergens konden we wat eten en men keek hier naar de paardensport en men zei dat men geen channel had om voetbal te kijken. Maar geen probleem, Gerrie maakt, zoals gewoonlijk, weer een heerlijke maaltijd klaar.
Zondag 10 juni.
Gerrie en Wilco zijn vanmorgen naar de plaatselijke markt geweest en bij de distilleerderij van Claeyssens van Wambrechies wezen kijken. Daarna zijn we om 11.00 uur weg gegaan.Na de tweede sluis varen we Frankrijk uit en wisselen we het landen vlaggetje voor het Belgische. Bij de derde sluis van Menin moeten we dan een Vlaams vignet kopen á 25.00 euro. Deze is een half jaar geldig, van 1 januari tot 30 juni. Vanaf Parijs hebben we nu al weer 61 sluizen gehad tot de Belgische grens. Tot Parijs was 131 stuks. We liggen nu boven de sluis van Sint Baafs Vijve en het was 17.15 uur toen we stopten. Sommige zullen misschien wel denken; waarom gaat Kees niet langs de Boven Schelde, dat is iets korter varen, maar we hebben gehoord dat de Leie van Deinze naar Gent heel mooi moet zijn om te varen, net zoals de Vecht bij Utrecht. En dat gaan we morgen doen, dus als het goed is liggen we morgenavond in Gent.
Maandag 11 juni.
Vanmorgen weer op tijd vertrokken om 08.15 uur en we hebben de Leie en de oude Leie gevaren naar Gent toe, weer een doel bereikt. En inderdaad, het was een prachtige tocht en het leek heel veel op de Vecht. Dit riviertje meandert door de prachtige natuur en de ene villa is nog mooier en groter dan de andere. We waren nog maar net in de oude Leie, en in Astene waren ze de brug over de openstaande sluis aan het renoveren met nieuwe vloerbalken. Normaal gaat deze brug open als men een keer toetert maar nu dus niet. We kwamen om 10.00 uur en om 12.00 uur zou hij weer worden geopend. We zijn een flinke wandeling gaan maken aldaar in de buurt waar de vroegere loop van de Leie liep. Rond 11.45 uur ging men alles opruimen om de brug te openen, maar dat ging niet zomaar, maar op zijn 'Bels', langzaam en eigenlijk niet wetend hoe te doen... men sjouwde met van alles en nog wat heen en weer zoals een krik, touwen, kabels etc.. en ja hoor, om 12.15 uur ging hij dan tergend langzaam open met diverse touwen en kabels aan de geopende brug. We hebben toch maar even de kap laten zakken voor alle zekerheid. Verder slingert de Leie met ontzettend veel en scherpe bochten richting Gent. Na deze prachtige tocht over de oude Leie komen we dan 14.45 uur aan in Gent centrum.
We zijn nu in Gent, vandaar dat ik ook weer wat op 'reismee' plaats.
Groetjes aan eenieder en tot een volgende keer.
Gerrie en Kees, vanuit het land der Belgen.
Meaux-Parijs
Maandag 28 mei. 2e Pinksterdag.
Vanmorgen zijn we de boot maar eens van binnen en buiten gaan schoonmaken. Daarna naar het toeristen bureau waar we zouden kunnen internetten maar daar stond een computer voor algemeen gebruik, dus geen wifi voor mijn laptop. In de bibliotheek zou ook kunnen maar is vandaag dicht. Voor de rest rustig aan gedaan en met een lekker zonnetje was het goed toeven op het achterdek, ook tot ‘s avonds laat.
Dinsdag 29 mei.
Op ons gemakske, zoals men dat in Brabant zegt, daar waar mijn 'roots' liggen, gaan we om 10.00 uur losgooien en hebben gelijk de eerste sluis en wel sluis Meaux. Deze sluis ligt gelijk voor een boogbrug. Daarna heeft men een kanaal van ongeveer 11 kilometer, canal de chalifert, voordat we weer, na nog een sluis, op de Marne terug komen. Daarna een sluis met een tunnel van 300 meter en gelijk weer een sluis. We blijven in Lagny sur Marne liggen om 12.15 uur. Het wordt nu al een stuk drukker met de spitsenvaart en de plaatselijk jeugd wacht deze schepen op om met een 1 persoon kajak in de boeggolf mee te liften. We hebben er vanmiddag verscheidene gezien en deze gaan best wel snel. In deze haven kwam de havenmeester ons begeleiden omdat we de eerste boot zijn die WiFi gebruikt en deze man was zelf ook wel nieuwsgierig of dat allemaal wel goed ging.
Woensdag 30 mei.
Vanmorgen vertrokken uit Lagny om 08.45 uur.Door de eerste sluis kregen we weer een kanaaltje van 9 kilometer met de naam; Canal de Chelles. Ook weer een tunnel gehad van 600 meter waarbij de sluis gelijk hierachter defect was en we een uur moesten wachten. Daarna was het een gekrioel van spitsen die allemaal door de tunnel wilden. Hoe dichter we bij Parijs komen hoe meer we oude, niet meer varende spitsen (peniches) zien liggen aan de oevers van de rivier en nog wel bewoond zijn door oud schippers!?
Ook zijn we hier een bezienswaardigheid want er varen hier weinig plezierjachten. Om 13.30 uur vinden we een mooie ligplaats aan het eind van de Marne en wel in Maisons-Alfort. Nog 1 sluis te gaan en we zijn op de Seine. Vanmiddag zaten we op het achterdek en zagen we opeens een ratje lopen langs de oever. We willen die beesten niet ‘s nachts op de boot hebben, dus hebben we, net als bij zeeboten in de haven, bordjes gemaakt voor rond de touwen zodat ze niet over de touwen aanboord kunnen komen. Met de tekst; 'Verboden voor ratten', achteraf bedenken we ons dat we dit in het Frans er op hadden moeten schrijven want die beesten kennen natuurlijk geen Nederlands... Even later diende zich een opdringerige zwaan aan en die wilde via het slaapkamerraam naar binnen hij zwom hier de hele middag rond met moeder zwaan en 6 jonkies.
Morgen willen we de Seine helemaal rondom Parijs varen en dus niet gelijk het Arsenal in (jachthaven). Wij willen ten noorden van Parijs, bij Saint-Denis naar binnen gaan en dan naar de jachthaven van La Villette in het hartje van Parijs. Vlakbij treinstation Gare du Nord, (om Wilco op te halen). We verlaten t.z.t. dan via Canal Saint-Martin en varen dan een stuk onder Parijs door naar het Arsenal waar we weer op de Seine uitkomen. Zo heeft Kees-Jan ook heel Parijs gezien vanaf de boot en samen met Wilco varen we dan dit stuk op de Seine nog een keer omdat we dan de Oise op gaan richting het noorden. We zullen zien en gaan het beleven. Dit rondje is bij weinig mensen bekend maar op dit stuk varen ook spitsen.
Donderdag 31 mei.
Ja mensen, wat een dag vandaag, het ging uiteindelijk niet zoals wij gepland hadden om te gaan doen. Vanmorgen op tijd weg gegaan, om 08.00 uur en in eerste instantie ging alles goed, de laatste sluis op de Marne stond op groen en de 'stoplichten' bij de doorvaart van de Notre-Dam stonden ook op groen. Deze zijn voor de afvaart van 35 minuten over tot 50 minuten over het uur vrij voor de afvarende schepen. Door er een 'tandje' bij te zetten, waren we daar precies op tijd en ik zag het licht nog net op rood gaan. Het is om deze tijd heel erg rustig op de Seine, het leek wel of we alleen waren, geen beroepsvaart en nog geen rondvaartboten. Wat hebben we genoten en wat is dit prachtig om te varen, met je eigen boot, langs de Eifeltoren en prachtige oude gebouwen en bruggen, dwars door Parijs. We hebben elkaar gefeliciteerd met het feit dat we op eigen kiel dit doel bereikt hebben.
En wat schets onze verbazing, komen we op de Seine de 'Coco M' tegen, dit is ook een Abim boot van dezelfde werf. Na uitgebreid zwaaien en foto's maken zijn we verder gevaren. Om 11.30 uur kwamen we aan bij sluis La brice, de ingang tot canal Saint-Denis. Er lagen 5 schepen voor en twee omgebouwde vrachtscheepjes met Engelsen er op. Om 5 voor twaalf gaan de lichten dubbel rood en we dachten dat ze pauze hadden. Maar wat bleek achteraf na dat er twee schepen door waren dat men niet meer schutte, omdat er een tekort aan water was. Morgen misschien weer verder, hoorden we van een Franse schipper. Het is erg jammer dat dit niet door kan gaan maar helaas je kan niet alles hebben in het leven. We kunnen nu twee dingen doen...... of wachten of terug via de Seine naar het Arsenal waar we de volgende dag besproken hebben. We besluiten toch maar om terug te varen net als de twee Engelsen en twee Belgische zeilboten, die na ons gekomen zijn. Alleen......waar blijven we vannacht, want de andere havens die we gebeld hebben waren vol in verband met het 'treffen' van al deze Engelse mensen met hun omgebouwde boten en dat zijn er heel veel. Dat het net dit weekend is 'treffen' wij weer. Dus........., vol goede moed om 15.10 uur vertrokken.
Weer door de Seine sluis terug gevaren zijn we bij een aantal spitsen, op kilometer 14, opzij gaan liggen en hebben we gevraagd of we bij hun konden overnachten en dat was prima. Gerrie vond het ook nog een hele vriendelijke Fransman, echt haar type zei ze, (dus ik moet nog oppassen ook) waaraan ze het vroeg. Die gelijk aan haar vertelde waar hier in de buurt de winkels waren. Ik heb deze aardige mannen even later een Heineken pilsje gegeven omdat het ook nog steeds warm weer is. Deze mensen hebben hier een 'compagnie' (bedrijf), maar onder ons gezegd een oud ijzer boer met een vijftal spitsen vol met 'pruttel' erin. Maar ze hebben hier op deze schepen een goede waakhond lopen, en dat komt ons ook goed van pas. Het is inmiddels ook al weer 17.00 uur, dus tijd voor een lekkere warme maaltijd, die Gerrie steeds weer voor de dag tovert, elke keer weer. Ik ben dit verhaal nu buiten op het achterdek op de Seine, in Parijs aan het tikken. En ik heb toch nog maar even een extra touwtje vast gemaakt.
Vrijdag 1 juni.
Beetje op tijd opgestaan en om 07.30 uur vertrokken van onze ligplaats op de Seine, toch wel rustig geslapen, viel heel erg mee. De route door Parijs welke wij gisteren afvarig deden doen we nu in de opvaart, dus iets rustiger om alles te bekijken en foto's te maken. Om 09.00 uur bij de sluis voor het Arsenal. Via kanaal 9 even opgeroepen en een half uur later lagen we vast in het Arsenal met nog een hele dag voor de boeg. Tot onze verbazing kregen we een ligplaats aangewezen naast nog een Abim en wel de 'Tipitina' en een stukje verder ligt de 'Coco M'. 3 Abims op een rij in Parijs en even gezellig bij gepraat.
We hebben tot nu toe 131 sluizen gehad en 143 vaaruren tot in Parijs, waar we nu al wel over de helft zijn van het totale traject. Tegen 10.30 uur zijn we met ons drie'tjes op de metro gestapt richting Gare du Nord om alvast een treinkaartje voor Kees-Jan te halen die op zondag weer richting huis gaat met de Thallys en Wilco komt om 12.35 uur aan met de Thallys. Voor 1.70 euro kan men de hele dag met de metro reizen en dat ging toch makkelijker als ik eerst dacht, ook met overstappen. In de namiddag zijn Wilco, Kees-Jan en ik op de fiets naar de Champs elysées gereden en naar de Arc de Triomphe om foto's te maken met Kees-Jan, daar waar ook de tour de France eindigt. In totaal heeft hij in deze vakantie toch nog 450 kilometer gereden met zijn racefiets.
Zaterdag 2 Juni.
Een zonnige warme dag staat ons te wachten en we gaan vandaag met 'L Open Tour' mee. Dat zijn dubbeldeksbussen die boven open zijn.Men kan de hele dag met deze bussen reizen en overstappen en er zijn 5 grote routes. We hebben er 4 van gedaan, kris kras door Parijs heen met al zijn pracht en praal. Tjonge, wat een wereldstad zeg, ongelofelijk wat groot en zeer veel bijzondere gebouwen. Wat een drukte vandaag maar het was natuurlijk ook nog zaterdag en heel mooi weer. Een kaartje kost 31.00 euro per dag en 34.00 euro per twee dagen. Maar we hebben nu nog maar 1 dag want morgen gaan we verder varen. Men heeft hier ook internet dus vanavond maar weer een verslag verzenden. Al met al een zeer geslaagde dag.
Morgen brengen we Kees-Jan naar Gare du Nord en gaan we met Wilco verder richting België. We hebben in principe dus van matroos gewisseld.
Verder aan iedereen de groetjes van ons en tot een volgend verslag.
Gerrie, Wilco, Kees-Jan en Kees.
Reims - Meaux
Woensdag 23 mei.
Gisterenavond het verslag verstuurd, deel 2 Maastricht-Reims en ge-skypt met de kleinkinderen. We beginnen nu aan deel 3. Na eerst de watertank gevuld te hebben zijn we om 08.30 uur weg gegaan uit Sillery. Als eerste krijgen we een verlichte tunnel van Mont-de-Billy, 2305 meter waar we om 10.15 uur waren en aldaar moesten wachten voor een rood licht. Na een telefoontje mocht er om de 20 minuten een boot door de tunnel en we hadden er één voor. Om 11.05 uur mochten wij er door heen. Na de tunnel worden we, voor de verandering, eens met sluisjes naar beneden geschut nadat we hiervoor naar boven geschut werden, dus de 'top' bereikt. Na 4 sluisjes kwam er een T splitsing bij Condé sur Marne, hier gaan we van het Canal de L'Aise á la Marne af en draaien stuurboord uit de Canal Lateral á la Marne op. Met een gangetje van 1400 toeren, sneller varen kan ook niet, want dan krijg je een grotere hekgolf, gaan we gladjes door het water. Halverwege, op kilometer 56, krijgen we ineens een draaibrug die we door de bekende draaistang een kwartslag moesten draaien om de brug te openen. Het was vandaag een hele warme zonnige dag en we zijn door het Champagne gebied gevaren. Mooie ver gezichten en leuke kleine plaatsjes. Na in totaal 12 sluisjes gehad te hebben gingen we de Marne op en na enkele kilometers komen we aan in de jachthaven van Eperny en werden we begroet door de havenmeester. Zoals we ook al eerder gelezen hebben zit bij het havengeld in, een aperitief in het clubhuis en gratis entree in de Champagne kelders hier vlakbij. Wij zijn heel benieuwd wat we morgen allemaal te zien krijgen.
Donderdag 24 mei.
Gisterenavond zijn we nog naar de stad gelopen en Epernay bekeken en dat is nog wel een grote stad. Werden vanmorgen wakker gemaakt door overijverige Gemeentewerkers die aan de andere kant met van die handmaaiers bezig zijn het gras te kortwieken rond paaltjes, bomen etc. Gerrie is eerst met de fiets wat brood wezen halen en een foto gemaakt vanaf de andere kant. Daarna zijn we met ons drietjes, met de fiets, naar de champagnekelders en proeverij gefietst. De kelders waren bij wijzen van spreken naast de boot maar men moest eerst over een spoorlijn om daar te komen en ook weer terug. Het was heel interessant en gezellig, mede door de aanwezigheid van onze 'Belgische vrienden' van de twee andere boten uit Antwerpen. We kregen een rondleiding vanaf 11.15 uur door de bottelarij en de kelders. Vanaf heel Frankrijk brengen de wijnboeren hun wijn (champagne) naar Epernay om daar te rijpen in de kelders. Bij de tocht door de kelders en gewelven met een lengte van 6 kilometer ontdekken we de wijze waarop champagnes tot stand komen van eind 19 eeuw tot heden. We hadden voor alle zekerheid deze keer toch maar een vest mee genomen want het was in de kelders koel, net als in grotten. Terwijl het buiten zeker 30 graden was.Na terugkomst zijn we gelijk weer vertrokken om 12.30 uur. Het is vandaag weer genieten, prachtig zonnig vakantie weer dus we leven de hele dag buiten op het achterdek. Bij de eerste sluis op de Marne (sluis 1) die bediend werd, kregen we weer een afstand bediening voor de sluisjes. In de sluisjes die we vandaag hebben gehad (3 stuks) ligt een steiger waar je aan vast kan maken, omdat hier schuine muren zijn. Dit steiger gaat ook met het water mee op of neer. We stoppen beneden sluis 3 (Vandiéres) om 14.45 uur en vinden een mooi plaatsje tegen over wijnvelden om te overnachten. Kees-Jan heeft vandaag gezwommen omdat het water hier heel helder en schoon is en hij maakt van de gelegenheid gebruik om vanavond lekker door de wijnvelden te gaan fietsen. Hij gaat trouw, om de dag een eind fietsen, gemiddeld zo'n 40 tot 50 kilometer per keer.
Vrijdag 25 mei.
Om 09.20 uur weg uit Vandiéres en het was vandaag weer een mooie tocht in de champagnestreek. Dan weer vaar je in de bergen en geniet je van de vergezichten en dan vaar je weer in het dal met uitzicht op mooie bergen. Vandaar de vele sluisjes in Frankrijk die dit mogelijk maken. De Marne lijkt een beetje op een verkleinde versie van de moezel met al zijn wijnvelden etc. Onderweg zagen we dan ook hoe ze het water oppompen uit de marne en een stukje verder/hoger zagen we het beregening systeem in de wijnvelden. Om 12.15 uur hebben we middagpauze gehouden in het stadje Chateau Thierry waar ook een grote markt was. Maar het was te heet om door de stad te slenteren. Na een bezoek aan de bakker, gegeten en tevens de watertank gevuld te hebben zijn we weer om 13.30 uur door gevaren. Er stond wel veel wind en er was veel stroming in de rivier de Marne maar gelukkig hadden we deze mee. Doordat we de Meusse (Maas) opvarig gedaan hebben gaan we nu de Marne weer af. We kwamen vandaag één spits en één jachtje tegen, zo rustig is het hier. De sluisjes die we vandaag kregen zaten gelijk naast de stuw zonder voor of nakanaal. Bij het uitvaren van de sluis komt men gelijk in het kolkende water welke van de stuw afdendert. Wij zijn gestopt om 15.45 uur boven de sluis 8 van Mery. Ik heb de impeller van het koelwatersysteem vervangen omdat de temperatuur van de motor opliep, hoop dat het morgen verholpenis.
Zaterdag 26 mei.
We gaan om 09.00 uur weg van Mery en we varen nu in het gebied van 'De Seine en Marne' dus de champagnestreek hebben we verlaten. Het lijkt hier wel een moeras of het amazone gebied waar we doorheen varen, het is goed kijken met een snelheid van 13 kilometer en stroom mee waar we heen moeten. Hier zijn bijna geen oevers te zien door zeer veel struiken, bomen etc. boven de waterkanten, echt nog ongerepte natuur in deze rivier. Wel veel zelfgemaakte steigertjes, vlonders, platjes e.d. waar zo nu en dan een visser zit. In de hele vakantie in Frankrijk zien we wel veel omgebouwde 'Oud Hollandse' bootjes die opgekocht zijn door Engelse, Schotse, Ierse, Amerikaanse en Canadese mensen. Die leggen in de winter dit bootje ergens neer en gaan de hele zomer in Frankrijk varen. Dit zagen we vorig jaar ook al. Wel zien we Belgische jachten maar heel weinig Franse bootjes. Om 11.30 uur zagen we een mooi steiger/ponton in Saint Jean Les Deux Jumaux en hebben daar vast gemaakt. Dit is het mooie van het vrije leven, want om 14.00 uur zijn we hier weer vertrokken en hebben nog een sluisje gedaan (sluis 10 Saint Jean), waar we onze afstand bediening kastje weer moesten inleveren. We waren om 15.00 uur in Mary sur Marne, tussen twee bruggen en ook aan een ponton. Het is weer zeer warm weer en het water nodigde uit tot zwemmen. Toevallig liggen we hier naast een restaurantje en er is ook kermis in dit stadje. Wel toevallig dat we vandaag van Mery naar Mary sur Marne zijn gevaren.
Zondag 27 mei, 1e Pinksterdag.
Gisterenavond rond 22.00 uur kwamen er steeds meer mensen bij onze boot staan achter het ponton waar we lagen. Wat bleek..... er komt vuurwerk vanavond. Om 23.00 uur start het spektakel en staan er honderden mensen naast de boot naar de andere kant te kijken (of naar onze boot misschien?) waar men het vuurwerk afstak op nog geen 50 meter afstand van de boot en we hadden dan ook op ons achterdek een 1e rangplaats (VIP). Dit lawaai en schitterend schouwspel duurde dan ook meer dan een kwartier en de ohhs en de ahhs waren niet van de lucht uit het publiek en er werd wat geapplaudisseerd door hen, wat een belevenis.
Vanmorgen weer heerlijk op het achterdek in het zonnetje ontbeten, want het wordt weer een zeer warme dag. We gooien om 09.45 uur de touwen los en varen door weer een bosrijke omgeving. Onderweg komen we regelmatig een narrowboat tegen uit UK. Ook zij zullen de boot wel ergens in Frankrijk laten overwinteren en er zomers mee varen. Om 12.00 uur zijn we in Meaux en komen we gelijk weer in de bewoonde wereld. Er was nog één plekje vrij en wel het eerste steiger. Deze steigers liggen dwars/schuin op stroom maar we hadden geen probleem met het aanleggen. Wij blijven hier morgen maar eens een dag liggen want dat hebben we sinds Maastricht nog niet gedaan. Ik hou van opschieten en op tijd zijn want Wilco, onze oudste zoon komt vrijdag middag naar Parijs maar dat gaat zeker lukken. Vanmiddag zijn we de stad in geweest en hebben we de kathedraal bezocht en wat was het daar lekker koel binnen.
Morgen zal ik proberen ergens te internetten en zal ik weer wat op http://www.tijdrover.reismee.nl/
zetten, dus tot een volgende keer en we vinden het fijn dat jullie meereizen met de 'Tijdrover', bonjour ! Gerrie, Kees en Kees-Jan.
Hastiere (Franse grens)- Reims
Woensdag 16 mei
Vandaag is het onze trouwdag en net zoals vorig jaar (toeval) gaan we de Franse grens over. 37 jaar geleden stapten wij in ons huwelijksbootje en we varen nu nog. Vandaag gebak gehaald. Kees-Jan was bereid om een mooie foto van ons te maken omdat we normaal er altijd alleen op staan. Vertrek 09.15 uur uit Hastiére. Bij de eerste sluis in Frankrijk een vignet voor 30 dagen gekocht á 130,50 euro dus we moeten 14 juni Frankrijk weer uit zijn. Hier ook weer de afstandbediening voor de sluisjes gekregen net als vorig jaar. Ook is het handig om bij de eerste sluis op het bord van de V.N.F. het telefoonnummer te noteren in geval van een defecte sluis, zodat je de monteur kan bellen. Het was weer een hele leuke ervaring om door de tunnel van Ham te varen met vlak ervoor en erna een sluisje op een afstand van nog geen kilometer waarvan de tunnel al 565 meter is. Na 7 sluisjes vonden we het voor vandaag wel genoeg en zijn om 15.00 uur gestopt in het plaatsje Fumay. We liggen naast een 'friterie', dus Franse frites vandaag. Kees-Jan is nu, terwijl ik dit verhaal tik, aan het fietsen naar Revin.
Donderdag 17 mei, Hemelvaartsdag.
Na eerst water getankt te hebben zijn we om 09.45 vertrokken. We hebben vandaag 7 sluisjes gehad en de tunnel van Revin. Bij sluis no. 47 was de sluis 'in panne', we hebben Kees-Jan op de sluis gezet en hij heeft aan de rode stang getrokken. Er kwam na 5 minuten al een wagentje van de V.N.F. aan en de sluisdeur kon weer open. Na de laatste sluis in het nakanaal zagen wij een zwarte labrador in het water die niet uit het water kon komen i.v.m. damwanden. Dus wij achteruit en geprobeerd hem te pakken met onze 'pikkiehakie' achter zijn riem, dat lukte niet en uiteindelijk is hij een heel eind verder toch nog op de wal geklommen. (Hebben wij dat weer!?). Om 15.45 gestopt bij het plaatsje Bogny naast een supermarkt en bakker. Gerrie had vandaag weer de dag van haar leven en genoot van de natuur . bossen, bergen en vooral het stuk tussen Deville en Monthermé en het weer was zonnig, al met al een mooie Hemelvaartsdag. Kees-Jan en ik hebben nog een berg beklommen en wel naar het standbeeld van 'De 4 Heemskinderen', een beste klim maar met een heel mooi uitzicht van bovenaf.
Vrijdag 18 mei.
' Yes, we did it', vandaag een lange dag en het hoogste punt bereikt op het Canal des Ardennes en wel , volgens een route boek, 193 meter boven de zeespiegel. Vanmorgen weer een baquet en verdere boodschappen gehaald en om 09.30 uur vertrokken uit Bogny. Bij sluis 44 in Joigny stond een paal met 3 bordjes erop van de hoogste waterstanden met het betreffende jaar erop. Vandaag 6 sluisjes op de Meusse en 7 stuks op het Canal des Ardennes en het liep allemaal gesmeerd. Bij kilometer 6 gingen we gelijk uit de sluis de tunnel in van Saint-Aignan, 2 sluisjes en een tunnel op nog geen 355 meter afstand, indrukwekkend om te varen. Het was wel 17.45 uur voor we vast lagen in Le Chesne. Canal des Ardennis is in 1836 gegraven voor de scheepvaart. Het is vanaf Pont-á- Bar waar het Canal des Ardennis begint allemaal nieuw voor ons, hier waren we nog niet geweest. Hier vlakbij is ook het 'Lac Baison' een voorraad water als een soort stuwmeer, want dat moet men wel hebben op het hoogste punt anders kan men naar beide kanten geen sluis meer laten werken want bij elke schutting naar beide zijden gaat er een bak met water weg naar beneden mee. Totaal in Frankrijk tot nu toe 26 sluisjes gehad. Ik schrijf vaak de tijden op van vertrek en aankomst, maar dat doe ik ook voor mezelf en dan dient dit als naslagwerk voor een volgende keer. Morgen krijgen we de sluizentrap van 28 sluisjes achter elkaar op 8 kilometer, we zijn heel benieuwd hoe dat zal gaan.
Zaterdag 19 mei.
'Yes, we did it again', vanmorgen om 09.35 uur vertrokken en om 10.00 uur bij sluis 1 en zo 28 sluisjes achter elkaar gedaan. Bij sluis 26 in Semuy, moesten we de afstandbediening inleveren die we vanaf Givet (Franse grens) hebben gehad. Bij sluis 27 werd de sluis ook bediend en dan kom je bij sluis no. 5, de eerste 4 sluisjes komen van richting Mouzon waar de telling begint bij 1. Bij deze sluisjes moeten we voor het eerst aan een stang boven het vaarwater draaien (tegen de klok in) om de sluis in werking te zetten. Daar waren we om 14.30 uur, om 15.00 zijn we in Attigny, en vonden we een mooi gras walletje met picknick tafels. In 4,5 uur 27 sluisjes en dat is werken hoor....... Maar wel een mooi ervaring die we niet hadden willen missen, we weten nu wat een sluizentrap is en wat het inhoud. Alleen bijna geen tijd om tussen de middag brood te smeren en/of koffie te zetten in deze tijd. Het was wel een beetje lachwekkend om te zien hoe we tussen de bedrijven door ons brood buiten op het achterdek moesten smeren en eten. Kees-Jan loopt zo nu en dan mee naast de boot van het ene sluisje naar de andere ook om foto's en een videofilmpje te maken. Het weer werkte vandaag enorm mee, geen zuchtje wind, een lekker zonnetje en niet te warm. Het water stond wel hoog bij de sluisrand, zo'n 10 cm van de rand, dus de fenders heel laag en in het water hangen. De trekstangen, voor de bediening van de sluis, stonden meestal aan S.B. (afvarig) maar het kan zo maar zijn dat ze bij de volgende sluis aan de andere kant staan.
Zondag 20 mei.
Vertrek om 09.00 uur en gelijk bij de eerste sluis probleem dat de sluis niet werkte op onze reactie van de stang draaien, na nog een keer terug gevaren te hebben en deze het nog niet deed, hebben we Kees-Jan op de sluis afgezet en hij heeft aan de rode stang naar beneden getrokken. Na enkele minuten kwam er weer een V.N.F. auto aan en werd alles weer in werking gezet. Het landschap waar we nu door heen varen is vlakker, veel graanvelden en vergezichten. Maar ook bosrijk want de hele dag horen we het gezang van de vogels. Op de foto zien we een actiefoto van Gerrie aan de 'draaistang'.Het is vandaag zondag en er zijn veel vissers langs de kant van het water. Zij zijn niet zo blij als we langs varen want menig visser moet zijn vislijn inhalen die ze zo ver mogelijk aan de overkant gegooid hebben. Dit snap ik dus nu niet van die vissers....... ga dan aan de andere kant zitten vissen. Trouwens.......... dit kanaal is voor de schepen gegraven en niet voor de vissers, of beledig ik nu een aantal van jullie, die ook graag een hengeltje uit gooien. We komen om 15.00 uur aan in Asfeld en daar is het óók zondag, want we zien de plaatselijke jeugd aan het voetballen op een voetbalveld en 'de jeugd van vroeger' speelt jeu de boules'. In het kleine Asfeld staat wel een erg grote kerk, zie foto.
Maandag 21 mei.
Een regendag vandaag niet zo leuk als men 12 sluisjes wil varen vandaag naar Reims. Het is trouwens elke dag veel sluisjes varen want daar zijn er nu eenmaal velen van in Frankrijk. Na de 1e sluis van Asfeld gaat het Canal des Ardennes over in het Canal lateral á L'aisne welke 16 kilometer langs is en 2 sluisjes heeft. Hierna gaan we bakboord (links) uit en komen we op het Canal L'aisne á la Marne, waar we om 12.00 uur waren. Hier zijn we ook in het dal beland want ineens schutten we bij sluis 1 in Berry nu weer naar boven toe. Na 9 sluisjes zijn we in Reims aanbeland en gaan niet in de plaatselijke jachthaven liggen maar een kilometer verder voor de sluis, waar men aan een gras kantje (gratis) ligt en niet zo veel lawaai heeft van de 4 drukke wegen in de jachthaven rondom. Waar we nu liggen is ook in de stad maar aan 1 weg. Wat ons ook opgevallen is de laatste dagen op het Ardennen kanaal is dat er nogal veel kadavers in het water liggen, het is nogal luguber om het hier zo neer te zetten maar het is nu eenmaal zo. Een tiental biggen en of reeën hebben we de laatste dagen gezien onderweg maar vandaag overtrof het ergste, het stonk enorm en een dode big hing op de sluisdeur. Ik heb er een foto van gemaakt maar Gerrie vond het te erg om deze te plaatsen!!! Hoe het komt weet ik niet, misschien omdat deze beesten niet meer aan de wal konden komen door de damwanden of dat een boer van zijn kadavers af wilde? Lekker zal het zijn vooral in de zomer als het heel warm is en men wil dan ook nog even zwemmen?!Onderweg zien we ook vaak graansilo's staan waar straks, als men gaat oogsten, de spitsen (schepen) kunnen laden met diverse granen zoals koolzaad, maïs, gerst en tarwe etc. door middel van een laadpijp in het ruim. Dit is ook de enigste industrie welke hier geregeld voorkomt. Hier kent men ook het fenomeen, oranje knipperlicht op de sluis, welke ik nog niet gezien had. Ten teken van ontvangst van het draaien aan de stang, normaal met een afstandbediening gaat er een flikkerlicht op de paal branden. Dit oranje kipperlicht staat boven de rode en gaat gelijk aan met rood/groen ten teken dat de sluis in gereedheid gebracht wordt. En oh ja, vertrek 09.15 en aankomst Reims 15.30 uur. Vandaag ook een aantal spitsen tegen gekomen zowel leeg als geladen.
Dinsdag 22 mei.
Vanmorgen werden wij wakker gemaakt door een groep Franse schooljeugd die gingen roeien aan de andere oever. Het water is hier heel helder maar groen van kleur. Gisterenavond en vanmorgen de stad Reims bekeken en toen we terug kwamen zijn we ook maar gelijk vertrokken om 11.15 uur. Na 4 sluisjes zijn we in Sillery om 13.15 uur en zijn daar in de jachthaven gaan liggen. Hier in de buurt van Reims en omgeving hebben de sluisjes opvarig een wateruitlaat/overloop vlak voor de invaart van de sluis aan de zijkant. En dat is soms lastig bij het invaren van de sluis bij het manoeuvreren. Van een medewatersporter hoorden wij dat we nu al een plaatst moesten bespreken in het Arsenal te Paris, welke nog ongeveer 9 dagen te varen is anders heeft men geen plaats. Dat hebben we dus maar even gedaan en ook de dag vóór aankomst moeten we weer bellen.Vanmiddag kwam er een 'Belg' die op de 'Cirrus' vaart en ook naar Parijs wil, naar ons toe met de vraag; hoe we het in godsnaam met de kap deden, hij zelf had de hele kap er af gehaald en de winterkap in gebruik i.v.m. de brughoogtes in Frankrijk. Ik heb hem op de boot uitgenodigd en hij stond met open mond te kijken en zei; 'awel zeg, dat is potverdomme echt handig hé'. We hebben er achteraf wel om moeten lachen, dat taaltje van hun. En laten we eerlijk wezen, ik heb het vorig jaar ook al menig keer geschreven... het is ook echt wel handig dat 'Frans railtje', wat een uitvinding op onze Abim.
Ik probeer dit gedeelte vanavond te verzenden omdat we hier WiFi hebben in de haven van Sillery. Tot nu toe gaat onze reis heel voorspoedig en we vermaken ons prima. Nog 9 dagen en dan hopen wij Parijs in te varen. Veel leesplezier en tot een volgende keer.
Hartelijke groetjes van ons vanaf de 'Tijdrover'. Gerrie, Kees-Jan en Kees.
Maastricht - Hastiére (Franse grens)
Zaterdag 12 mei.
In Maastricht, waar Kees-Jan de Cauberg en rondje Valkenburg heeft gefietst, in totaal 53 kilometer, zijn we om 14.00 uur vertrokken. De Cauberg staart bekend vanwege de Amstel-Gold-Race, waar dat een onderdeel van is en deze blijkt nogal pittig te zijn om te fietsen en Kees-Jan houd wel van sport uitdagingen, dat geeft hem een kick zegt hij. Mij dus absoluut niet, maar dat zal de leeftijd ook wel zijn wat dan meespeelt. Het verslag verzenden van deel 1 naar iedereen is dus niet gelukt, wel op http://www.tijdrover.reismee.nl/ Bij de eerste mogelijkheid doe ik dat alsnog. Na 6 kilometer zijn wij bij sluis Ternaaien waar we zo in konden varen achter een vrachtschip. 14 meter verval heeft deze sluis, we gaan dus nog steeds omhoog. Toen we boven in de sluis waren heb ik me gemeld en kreeg ik een papier mee, gratis en men hoeft niet meer te stempelen bij elke sluis. Het Belgisch landenvlaggetje op gehangen aan stuurboord zijde van de mast, ten teken dat ik gast ben in het land van de Belgen. Het beeld van Koning Albert staat er ook nog steeds, op de splitsing van het Albert kanaal en de Maas. Na enkele uren zijn we in Luik (liegé) waar we dwars achter in de haven konden liggen vlakbij de trap, om 17.00 uur lagen we vast. En konden we 'even' op het achterdek warm eten in de zon. Een aantal kranten uit Lochem gelezen die onze jongste zoon mee heeft genomen.
Zondag 13 mei, Moederdag.
Vanmorgen op het achterdek ontbeten, kon net, in de zon tenminste. Daarna zijn we naar de Luikse markt gelopen, waar we snel van terug waren, wat een drukte, niets voor ons dat geslenter tussen al die mensen. Om 11.30 uur vertrokken uit Liegé, waar in 2017 de wereld expo komt. Net zoals sluis Klein Ternaaien is sluis Ivoz Ramet, één grote bouwput, omdat men daar een grotere nieuwe sluis aan het bouwen zijn voor de steeds groter wordende vrachtschepen. Men schut ook maar met 1 sluis omdat, daar waar de kleine sluis was, de nieuwe wordt gemaakt. Maar omdat het zondag is schiet het ondanks dit aardig op. Dat bouwen zal nog wel enkele jaren duren lijkt mij. Om 15.45 uur maken we vast net boven Huy (Hoei) in de jachthaven van Wanze. (Port de plaisance de Statle) De hele dag verder mooi weer geweest, de zon deed zijn uiterste best voor ons. Hier was Wifi, dus er ook gebruik van gemaakt door deel 1 (Sloten-Maastricht) te versturen. Kees-Jan, onze 'pedaleur' wil morgenvroeg hier in Huy de bekende 'muur van Huy' fietsen. De wielrenners fanaten onder jullie zullen dat wel begrijpen. Dit is een onderdeel van 'De Waalse Pijl'.
We zitten in het Franstalige gedeelte van België en wel in Wallonië dus geen Nederlandse tv en radio zenders meer. En Frans is nou niet mijn lievelingstaal moet ik zeggen. Als we t.z.t. van Parijs naar het noorden gaan kunnen we in België (Vlaanderen) weer normaal communiceren met deze Belgen. Naar mijn mening ook eigenwijzigheid om geen Nederlands te spreken, deze taalstrijd zal ook wel blijven. Vorig jaar schreef ik dat we een volgende keer een radio wereldontvanger mee zouden nemen naar Frankrijk, één van onze vrienden gaf mij vorig jaar zo'n radiootje alvast cadeau. En wat is nu het geval; op 10/11 mei 2012, eergisteren dus, nam de Wereldomroep met een historische 24 uurs uitzending afscheid van zijn Nederlandse luisteraars. Het einde van een 'Tijdperk' dus geen Wereldomroep meer.
Maandag 14 mei
Vanmorgen hebben we de laptop opgestart en hebben we ge-skypt met Sandra, Yilla en Jindi. Yilla is vandaag jarig, leuk dat het zo uitkomt dat we internet hebben hier in deze haven. De andere kleindochters konden we geen contact krijgen door omstandigheden. Zoals gisteren al beschreven gaat Kees-Jan vanmorgen de 'Muur van Huy' fietsen. Na een flink ontbijt van een paar tosti's e.d. ging hij samen met Gerrie, die even meeging naar Huy voor brood te halen, deze uitdaging aan. Moe maar voldaan kwam hij weer terug na hem 3 keer te hebben beklommen. Bij terugkomst eerst wat gegeten en om 13.15 uur vertrokken. De natuur en de Ardennen worden steeds mooier er is zoveel te zien onderweg. Na twee sluizen in Namen aangekomen wilden we deze plaats eigenlijk niet aandoen omdat we er al een aantal keren geweest zijn. Dus we zijn nog een sluis verder gevaren en op kilometer 40 was een steiger en daar hebben we de boot vast gemaakt met uitzicht op een prachtig kasteel. Het is inmiddels al weer 17.30 uur en we liggen nu in Wépion, dit blijkt aan de achterkant van een grote supermarkt te zijn. We proberen niet elke keer op dezelfde plaatsen te gaan liggen, dus morgen varen we ook Dinant voorbij.
Dinsdag 15 mei
Vanmorgen om 09.15 uur 'trossen los' en varen maar weer. We schutten vandaag steeds samen met een binnenvaartschip uit Maasbracht en dat schiet lekker op. We varen dus om 13.30 uur Dinant voorbij en doen nog een aantal sluizen. Net voor de Franse grens (3,5 kilometer) stoppen we er mee en blijven boven sluis Hastiére liggen, als je mazzel hebt en er ligt niet zo veel dan heb je zelfs stroomaansluiting. In Dinant kwam 'Vrouwe Lobje' uit Brouwershaven ons weer vergezellen, deze boot zagen we voor het eerst in Belfeld in de sluis en heeft in Maastricht voor ons gelegen. Leuk om af en toe reisverhalen uit te wisselen. Vandaag toch nog een lange dag geworden want het was 16.30 uur voor we vast lagen. Morgen 16 mei varen we Frankrijk in en nu kan ik dit nog verzenden.
Tot een volgende keer.
Groetjes Gerrie en Kees.
Voor wie het nog niet weet..... de foto's van deze reis kan men apart aanklikken boven in de balk van deze site.
Cuijk-Maastricht
Vrijdag 4 mei.
Vandaag uit Cuijk vertrokken om 09.00 uur en het was de bedoeling om in de nieuwe haven van Venlo te gaan liggen. Maar wat dacht je wat? Nog steeds niet open net zoals vorig jaar, slechte zaak van de Gemeente, zeker nu de 'Floriade' (bloemententoonstelling) in Venlo is.
We waren daar om 14.45 uur en moesten dus door varen. Maar dat was geen probleem voor ons want het was een mooie zonnige lentedag. Onderweg het frisse groen en de dieren die hun nesten maken en broeden. Boven de sluis van Belfeld zijn we gestopt en hebben in overleg met de sluismeester een mooi plaatsje aangewezen gekregen vlak achter de Rijks-Water-Staat boot aan het eind van het remmingwerk. Het was inmiddels al weer 16.00 uur geworden en we liggen op kilometer 100. Na het avond eten zijn we even een stukje gaan lopen en 'wat zien ik' ? Een T.K.F. haspel op de sluis van Belfeld. Even kijken of mijn ex collega's hun werk goed gedaan hebben! Vandaag kon ik wel merken dat er meer stroming stond dan vorig jaar maar toen was het water ook wel extreem laag en daardoor ook minder stroming. Met een gangetje van 10 kilometer per uur en een 1900 toeren gingen we toch redelijk vlot door het water. Ondanks dat er dus sluizen in de Maas zijn gemaakt met een gemiddeld verval van 4.00 mtr. Om 18.00 ging ook bij ons de Hollandse vlag halfstok i.v.m. dodenherdenking.
Zaterdag 5 mei, Bevrijdingsdag.
Brrrr......... regen en maar 12 graden vandaag, wat een verschil met vorig jaar om deze tijd. Om 08.30 uur van sluis Belfeld weg en daar gaan we weer. Ook ik kan verkeerd varen, ik zal het hier neerschrijven......., vorig jaar ben ik via het lateraal kanaal Linne-Buggenum gevaren en dat wilde ik dus nu ook. Tegen de tijd dat ik bij sluis Heel kwam en ik mij via de marifoon bij de sluis meldde, moest ik terug omdat men geen recreatievaart schutte en dat ik via sluis Roermond moest varen en sluis Linne. Dus een sluis extra en nu ook nog eens 2 x 5 kilometer varen erbij. Dit i.v.m. het verlengen van sluis Heel. De beste man zei dat er ook een bord stond bij de ingang van het lateraal kanaal, door mij dus over het hoofd gezien. Ik heb op de terugweg een foto gemaakt. (In Maasbracht zag ik het ook in de Scheepvaartkrant staan). Via Roermond is het trouwens ook wel mooi varen. Er zijn hier heel veel en grote jachthavens en campings aan een groot recreatiegebied en wel de Noord- en Zuidplas.
Eenmaal bij sluis Linne deed een koekkoek zijn uiterste best om ons te verwelkomen in het Limburgse, we blijven optimistisch. Om 13.45 uur kwamen we aan in de passantenhaven van Maasbracht, we liggen er alleen, op dezelfde plaats als vorig jaar. Wij zijn even naar de watersportwinkel geweest hier vlakbij en hebben een nieuw douchepompje gekocht, omdat de huidige het eergisteren opgaf. Tevens heeft Gerrie de nodige boodschappen gehaald voor het weekend. Na de middag is het hier opgehouden met regenen, wat een Bevrijdingsdagweer.
Zondag 6 mei.
Vanmorgen kwamen Jan en Annemie, onze vrienden uit Maasbracht op bezoek net als vorig jaar. We hebben samen gezellig bijgekletst.Gerrie dacht dat ze vanmorgen een wel heel grote hond langs de boot zag lopen maar bij nader inzien bleek dat een schaap te zijn met haar lammetje. Van Jan en Annemie hoorden wij dat hier een schaapherder met zijn kudde rondloopt die de oevers glad houdt van hoog gras. 's Middags brachten we een bezoek aan het Binnnenvaart museum en toen zagen we de hele schaapskudde met de herder en twee honden hier rondlopen. Leuk met al die kleine lammetjes er bij. Het Binnenvaart museum was interessant en we kregen een leuke privé rondleiding.
Maandag 7 mei.
Vandaag even naar de bibliotheek geweest en de post/mail etc. nagekeken. Ook hebben we een paar wasjes gedraaid vandaag. Het is vandaag prachtig zonnig weer en we zijn van plan om morgen een keer te gaan fietsen. Dat kan nu omdat we geen hond meer hebben en nu samen weg kunnen gaan. Daarom hebben we besloten om nog maar een paar dagen hier te blijven liggen, en bij 3 dagen liggen is de 4e dag gratis. We hebben ook tijd genoeg want Kees-Jan komt vrijdag in Maastricht aanboord en wil dan zaterdag de Cauberg (bij Valkenburg) fietsen. Hij heeft dan ook vakantie en wil mee varen/fietsen naar Parijs, vandaar zijn wielrenners fiets die hij in Zutphen alvast aanboord heeft gebracht. Gerrie is helemaal weg van alles wat groeit en bloeit in de natuur, zoals b.v. een veld met rose en blauwe 'vergeet mij nietjes'. Naast onze boot zit een nest met jonge meerkoeten, pa en ma zijn de gehele dag in de weer om de kleintjes te voeren en te beschermen.
Dinsdag 8 mei.
Vanmorgen dus zoals gisteren al beschreven zijn we gaan fietsen. Naast de boot staat een bord met een aantal fietsroutes erop. We zijn om 10.00 uur vertokken via Wessem naar Thorn, het witte stadje. Hier hebben we een rondwandeling gemaakt wat men hier; Toertje Thorn noemt, ook Koningin Beatrix heeft deze wandeling hier ooit gemaakt. Daarna via Kessemich naar Ophoven welke plaatsen in België liggen en daar hebben we even uitgerust door wat te eten en te drinken, op een gezellig terras aan het water. Toen zijn we weer verder gefietst door de mooie natuur naar Ohé en Laak. Aldaar hebben we het veerpontje genomen naar Stevensweert. Deze laatste 3 plaatsen liggen op een eiland in de Maas en vooral Ohé en Laak zijn een ware mekka voor de watersport. Daarna weer naar Maasbracht waar we om 14.30 uur terug op de boot waren, een tochtje van toch wel 32 kilometer op onze vouwfietsen. Dit was wel heel lang geleden dat we samen een fietstocht hebben gemaakt, omdat we Nikos altijd hadden. We zijn gezond bezig geweest want fietsen naar en op het werk is voorbij en lopen met Nikos is ook verleden tijd. Voor herhaling vatbaar dus.
Woensdag 9 mei.
Nadat Gerrie de nodige boodschappen gehaald heeft, zijn we om 10.00 uur eerst drinkwater gaan tanken bij het steiger van rederij Stiphout. Dit ging deze keer wel heel erg snel omdat er wel zo'n dikke slang was, welke maar net in de vulopening op de boot past.In Maasbracht is een drielingsluis (d.w.z. drie gelijke sluiskolken naast elkaar) waarvan er 2 in werking zijn en de derde wordt verbouwd/verlengd. De sluis voer net in, dus we konden gelijk mee met deze schutting. Het verval is hier maar liefst 11.85 meter, de hoogste sluis van Nederland. Daarna de sluis van Born met een verval van 11.35 meter. Dus we zijn bijna 24 meter omhoog 'geklommen', met een prachtig uitzicht naar beneden toe, zie foto hierboven. Boven de sluis zijn we blijven liggen, vóór de oude sluis uit 1934, welke op de monumentenlijst staat. In 2009 is er een gedenkbeeld geplaatst i.v.m. 75 jarig bestaan van deze sluis. In de vorm van een oude geleidebolder uit de sluis. Zie http://www.mvmt.nl/ op de foto.
Donderdag 10 mei.
Op tijd vertrokken (08.30 uur) vanaf bovenzijde sluis te Born richting Maastricht. Het was een warme benauwde dag vandaag met vanavond kans op onweer. In Maastricht aangekomen hebben wij eerst diesel getankt bij Jansen bunkerstation, de diesel stond hier 1,43 euro per liter. Daarna konden wij nog op tijd een plekje vinden aan de kademuur in de stad. Deze muur is een verbindingsdam tussen twee bruggen en wel de Wilhelminabrug en de St. Servaasbrug. Hier ligt men heel dicht tegen het centrum aan en we zijn dan ook vanmiddag even de stad in geweest zoals, de A.N.W.B. de V.V.V. en de bibliotheek. Morgen komt K-J met de trein naar ons toe, het station is hier ook heel dicht bij.
Vrijdag 11 mei.
Gisterenavond tot 10.30 uur buiten op het achterdek gezeten. We kunnen mooi over de dam heen kijken en alle scheepvaart voorbij zien varen er is dus meer te zien dan in een jachthaven....... het leeft en beweegt allemaal. Vanmorgen zagen we het vervoer over het water van het eerste zelfvoorzienend huis op het water. Deze is tussen de bruggen gelegd van rederij Stiphout, deze kon net onder de brug door. De krant en TV en veel fotograven waren er bij om het vast te leggen. Ik denk dat het huis zelf stroom opwekt en intern drinkwater maakt etc. Kees-Jan om 14.30 uur van het treinstation opgehaald dus we zijn voorlopig met ons drietjes. Ook bij de Jumbo hier vlakbij over de brug de nodige verse groente, fruit en brood gehaald.
Zaterdag 12 mei.
Op tijd wakker want Kees-Jan wil vandaag de Cauberg fietsen en vooraf moet er nog van alles gedaan en gegeten worden zoals een uur voor vertrek een bord spaghetti (pasta) eten voor de nodige koolhydraten voor de nodige energie. Nog 6 kilometer varen en we zijn in Klein Ternaaien in België en dat willen we vanmiddag nog doen als Kees-Jan terug is van het fietsen.
Hierbij willen wij dit gedeelte afsluiten van Nederland, zodat ik in de bibliotheek hier, dit verslag nog kan verzenden naar jullie toe. Het volgende verslag zal zijn; Maastricht - Parijs.
Tot de volgende keer en de groetjes van
Gerrie, Kees en Kees-Jan.