Tijdrover.reismee.nl

Vakantie 2015, "Tijdrover". Hattem-Münster-Duisburg-Hattem. Deel 1 en 2.

Vakantie Gerrie en Kees 2015. Hattem-Münster/Duisburg-Hattem.

Deel 1 Hattem – Münster.

Hallo allen,

Het gaat er dan toch eindelijk van komen, wij gaan met vakantie. Vele malen uitgesteld omdat we telkens wat bijzonders hadden maar toch de knoop doorgehakt en we gaan gewoon. Door omstandigheden met het werk van Gerrie, deze keer geen lange rondreis en ook niet eind april vertrokken. Gerrie heeft de beslissing genomen, omdat het huis waar ze werkte dicht ging, om ook met PISJOEN te gaan, zoals onze kleindochters dit met een mooi woord zeggen. Ook was ik nog aan het twijfelen of ik weer een reisverslag zou gaan maken van deze trip met de “Tijdrover” in 2015, want deze keer wordt het geen maanden reis maar w.s. een 3 á 4 weken reis. Maar, ik schreef het al eens eerder, herinneringen voor later, moet je nu maken. En deze herinneringen zet ik maar op schrift want de leeftijd hé, men vergeet heel snel.

De vaarroute van dit jaar…… ja, dat weten we nu eigenlijk nog maar pas. Eerst richting zeeland en België, toen de Brabantse kanalen en uiteindelijk gaan we nu richting Duitsland. Zwolle, Hoogeveen richting Emmen, het nieuwe Veenkanaal via het Ruitenbroekkanaal naar Haren (D), SB (stuurboord) uit richting Münster en Oberhausen/Duisburg. Dan de Rijn en de IJssel af en we zijn weer in Hattem. Eerst nog bekeken of we in Haren, BB (bakboord) uit zouden gaan en via het Küstenkanal en Hamburg aan de Weser en via Minden aan het Mittelland kanal, weer naar het Dordmund-Ems-Kanal en dan via Münster en Oberhausen naar de Rijn maar daar zijn we ook van afgestapt. We hebben eerst de boot schoongemaakt, water getankt en de nodige boodschappen zijn weer aan boord voor de komende weken.

Vrijdag 17 juli,Hattem - Meppel, 3,5 vaaruren, 09.30-13.00, 2 sluizen.

Het is vandaag een warme dag met veel wind. 30 graden en een windkracht van 6 BF. We vertrekken met een urenstand van 1065 uur op de teller. We verlaten Hattem en gaan een stukje de IJssel af om bij de Spooldersluis in Zwolle naar binnen te gaan. Via Hasselt en Zwartsluis gaan we het Meppelerdiep op en blijven in Meppel. Onderweg waren de boeren druk met gras maaien en we hebben tientallen ooievaars gespot achter de trekkers in de weilanden. Het was gezellig druk op het water maar niet overdreven, nu heel Nederland vakantie heeft. Eenmaal in Meppel zijn we de stad in geweest welke een leuk centrum heeft. Tot laat in de avond op het achterdek gezeten.

Zaterdag 18 juli,Meppel – Noordscheschut, 4,5 vaaruren, 10.45–16.15, 4 sluizen.

We vertrekken uit Meppel en varen een aantal kilometers terug om vanuit het Meppelerdiep de Hoogeveenschevaart in te gaan. We melden ons via kanaal 84 bij de eerste brug welke voor ons moet draaien en wel de Brug Staphorster Stouwe. We komen om 12.00 uur bij de eerste sluis, de Rogatsluis en moeten dus een uur wachten en wij houden dan ook lunchpauze. Het is vandaag redelijk zonnig en het waait best wel hard, een kracht 5 en dus iets beter dan gisteren, toch doen we nog 4 sluizen; Rogatsluis, Ossesluis, Nieuwebrugsluis en de Noordscheschutsluis. Waar we daarna gestopt zijn. In de Rogatsluis kregen we een informatieboekje met de vaarroutes in Drenthe genaamd; Grenzeloos varen door Drenthe.

Zondag 19 juli,Noordscheschut – Geesbrug, 0.45 vaaruren, 09.30-10.15, 0 sluizen.

Eerst wilden we vandaag een dagje blijven liggen maar van de vorige keer wisten we dat hier dichtbij een leuke aanlegplaats is en wel Geesbrug. We besluiten dan ook maar om aan te sluiten bij een passant want de bruggen worden hier allemaal bediend door een persoon welke meerdere bruggen moet bedienen. Er was daar nog plaats voor 2 boten dus we hadden geluk. Men moet tenslotte ook rekening houden dat het hoogseizoen is en er veel bootjes onderweg zijn. Deze ligplaats ziet er keurig netjes uit en voorzien van een nieuw toiletgebouw en water en stroomaansluiting. Het is een regenachtige dag waar later de zon doorbreekt.

Maandag 20 juli,Geesbrug – Veenoord, 2.15 vaaruren, 09.00–11.15, 0 sluizen.

Wij vertrekken met nog een boot, na kort overleg gehad te hebben met de bruggenwachter die in Geesbrug “zitting” houdt, (een kleine container met een tafel en stoel). Het is prachtig zonnig weer, precies goed voor ons, niet te warm en niet te koud. Onderweg zien we weer het weiland met de vele lama’s welke we 2 jaar geleden, toen we van Berlijn kwamen, ook gezien hebben. In Veenoord aangekomen ook wel Nieuw-Amsterdam genoemd, is er nog plaats dus gelijk gestopt, ligplaats naast de winkels en een maandagkrant gehaald. Wij hebben tenslotte ook tijd genoeg en we hebben voorgenomen dat we niet zo veel varen zoals andere jaren. Dat kan nu ook omdat we een “klein” rondje, voor ons doen, maken. Bij ons op het steiger heeft ook een tjalk net voor ons vast gemaakt waar we onderweg achter kwamen te varen. Tijdens een gesprek met deze mensen hoorden wij dat zij al 44 jaar samen op deze oude boot varen. Hij is te koop want het echtpaar is inmiddels 84 jaar en het onderhoud wordt voor hun te zwaar.

Dinsdag 21 juli,Veenoord – Klazinaveen, 2 vaaruren, 09.00-11.00, 2 sluizen.

Om 10 voor negen gooien we los om heel rustig naar de eerste brug te varen welke om 09.00 uur opengaat voor ons en nog een bootje achter ons. Deze brug wordt nog bediend door een vriendelijke manspersoon. De rest van de bruggen en sluizen worden weer op afstand bediend na melding via de marifoon kanaal 85. Wij gaan door de Erica sluis en de Oranje sluis. Net voor de Spaarsluis kan men ook liggen in een zijkanaaltje en dat hebben we dan ook gedaan want er staat een stevige wind vandaag kracht 5 BF. Na het middageten pakken we de vouwfietsen uit de bakskist en gaan langs de Spaarsluis en de Koppelsluis naar het Veenpark fietsen, men noemt dit het “IJstijdpad” met onderweg diverse IJstijd rustpunten. Dit is het nieuwe Koning-Willem-Alexander-kanaal. Mooi fietstochtje langs het water en diverse plaatsen met grote keien, het is tenslotte hier ook Drenthe. Met een fiets veerpontje kan men ook van de ene naar de andere kant varen door middel van, aan het touw te trekken.

Woensdag 22 juli, Klazinaveen – Veenpark, 2.15 vaaruren, 09.30-11.45, 3 sluizen.

Als eerste gaan we door de Spaarsluis en daarna door de Koppelsluis welke uit 2 delen bestaat dus een dubbel(e)sluis. We varen nu de route welke we gisteren gefietst hebben. We blijven net voor de Veenparksluis, welke altijd open staat en waar soms de spoorbrug dicht gaat om het boemeltreintje van het park er over heen te laten rijden. Als men hier blijft overnachten dan is het park gratis entree. Men betaalt dan 10,00 euro per persoon. De entree kost normaal al 14,50 euro p.p.

Na het middagmaal zijn we ook het park in gegaan en dit is werkelijk interessant. Het lijkt veel op het openluchtmuseum in Arnhem met vele arbeiders huisjes, plaggenhutten, winkeltjes, een smederij, school, klompenmakerij, kerk, schoenmaker, houtzagerij, sluiswachterswoning etc. Alle oude ambachten worden uitgevoerd door vrijwilligers. Men komt ook onverwachts een scharensliep, veldwachter (bromsnor) of een kapelaan tegen. Ook voor de kinderen is er veel te doen. Met één van de twee Veentreintjes gaat men naar de laatste veenput van Nederland voor een demonstratie turfsteken. Men kan ook met een turfschip, dorpstrein en een trekker mee. De kinderen krijgen een diploma voor het turf stapelen. Op een gegeven moment kwamen we met het treintje langs onze boot. Ook heeft men in het Veenpark een route over Vincent van Gogh uit gezet over zijn schilders werk van Drenthe.

Donderdag 23 juli,Veenpark – Haren (D), 5,5 vaaruren, 09.00-14.30, 7 sluizen.

Om 09.00 uur gaat de brug open welke over het open Veenkanaalsluisje ligt. Hierna komen we vanzelf in de route van de brugwachter die de bruggen voor ons opent en dat zijn er nogal wat in dit smalle en mooie veen vaarwater, genaamd de stads-compascuumer-vaart. Deze man rijdt met een auto of de brommer een aantal bruggen mee en dan neemt een ander mannetje het weer van hem over. Het gaat heel voorspoedig vandaag en het loopt gesmeerd. Na de eerste sluis krijgen we de Viertorenbrug en deze is het laagste van de hele route, hier moeten we de kap laten zakken in het Frans railtje stand (3.50 meter). Op een gegeven moment komen we bij de 2 Provinciën brug en gaan we van Drenthe naar Groningen. Daarna nog een brug en de laatste sluis in Nederland en wel de 8e Verlaat. Hierna gelijk SB uit en het Haren-Ruitenbroek-kanaal in. Met gelijk een brug en een sluis, deze vaart heeft 4 sluizen tot Haren.

Om 12.00 uur zijn we in Duitsland en volgens het boek heeft men pauze van 12.00 uur tot 12.30 uur maar men draaide gewoon door, deze sluizen en bruggen worden op afstand in Haren bediend. Dit kanaal vond ik wel heel erg ondiep, men kan met 1.50 meter diepgang varen volgens het vaarroute boek maar ik lig 1.00 meter diep en kon maar heel langzaam varen anders kreeg ik grote hekgolven van de zuiging. In de laatste sluis, in Haren, moest ik 5.00 euro afrekenen en dat terwijl we 2 jaar geleden, toen we van Berlijn af kwamen, 2,00 euro hebben betaald, een verhoging dus van 150 % op de prijs, zal wel hoognodig gebaggerd moeten worden en dat betaalt het bootjesvolk die er gebruik van maken natuurlijk. Na vandaag 23 bruggen en 7 sluizen meren we af op het Dordmund-Ems-Kanaal, in de jachthaven van WSH Emspark Haren. Gerrie draait een wasje en daarna ga ik de watertank weer eens vullen, hiervoor moest ik wel even naar een ander steiger varen.

Vrijdag 24 juli,Haren – Lingen, 5 vaaruren, 11.30–16.30, 3 sluizen.

Vanmorgen lekker rustig aan gedaan en na het ontbijt met de fiets naar het centrum geweest en (vers) boodschappen gehaald. Hier in Haren heeft men ook een scheepvaart museum maar daar zijn we al eens geweest. We gaan om 11.30 uur los naar de eerste sluis waar we bijna drie kwartier moesten wachten om geschut te worden. Het is vandaag weer een mooie zonnige dag en we varen door een bosrijke omgeving met aan beide zijden van het water een fietspad. Wij stoppen in Altenlingen en liggen pal naast een gaststätte, dus gaan we hier eens een lekkere Duitse snitzel eten.

Zaterdag 25 juli, Lingen.

Vandaag blijven we liggen, we pakken de fietsen en gaan vóór de middag naar het centrum van Lingen waar het ook marktdag is. Na de middag een paar kilometer langs het kanaal gefietst en aan de andere kant weer terug. Het weer valt tegen en het stormt soms met veel regen, in Nederland is het code rood en Rijkswaterstaat adviseerd om niet de weg op te gaan. Wij hebben toch maar even de bimini er af gehaald want men praatte op de radio toch over windkracht 10. Toen we laatst in het Veenpark lagen, lag er achter ons een oud scheepje die onderweg was naar Musselkanaal voor een reunie van oude binnenvaartschepen. Dit schip, de “nooit gedacht” uit Schiedam en bouwjaar 1923 had een vlag van “vereniging de binnenvaart” in de mast, waar ik ook lid van ben, en deze vlag hangt nu dus bij mij in de mast. Deze alleraardigtse man waar ik mee aan de praat was gegaan bood aan om de vlag over te nemen voor het luttele bedrag van 5,00 euro, deze had hij vorige week pas in de mast gehangen en hij kon zo weer een nieuwe kopen in Dordrecht waar de “René Siegfried” ligt, het verenigingsschip, een ex duwboot van de Franse rederij uit Strasbourg.

Zondag 26 juli,Lingen – Altenrheine, 4,5 vaaruren, 09.00-13.30, 4 sluizen.

Na de regen en wind van gisteren schijnt hedenmorgen het zonnetje weer. De buurman vertrekt en wij gooien ook de touwen los zodat we samen in de sluis kunnen schutten. Bij de eerste sluis aangekomen varen er net twee jachten in zodat we vandaag met 4 bootjes zijn. Volgens het vaar boek, Vom Rhiein zur Nord- und Ostsee, schutten ze op zondag tot 14.00 uur. Dit klopt dus niet want de gehele week draaien de sluizen van 06.00 uur tot 22.00 uur en ook op zondag. Maar we hebben geen haast en we liggen op een mooie plek waar we 2 jaar geleden ook gelegen hebben toen we van Berlijn kwamen en we de andere kant op gingen. Dat was op Vaderdag en zijn de kinderen nog hier geweest met de kleinkinderen, een uurtje rijden vanuit Lochem. We liggen naast de sluis en hebben het zicht op de in- en uitvarende schepen. Wij halen de fietsen weer uit de bakskist en fietsen naar de stad Rheine, hier zijn er stadsfeesten aan de gang met live muziek etc.

Maandag 27 juli,Altenrheine – Münster, 5,5 vaaruren, 08.45-15.15, 3 sluizen.

Vanmorgen op de fiets gestapt en hier vlakbij in Altenrheine bij de bakker een aantal früstuckbrötchen gehaald. We doen twee sluizen en komen om 11.15 uur bij de T splitsing van het Mittelland kanaal, ook wel het “Nasse Dreieck” genoemd, wij gaan rechtdoor en vervolgen het Dordmund-Ems-Kanal. We krijgen sluis Münster waar we gelukkig zo in kunnen varen met een vrachtschip. We stoppen in de stadshaven van Münster. Vroeger heb ik hier meerdere keren gelost met een vrachtschip waar ik matroos op was, lang, héééééél lang geleden, ongeveer 50 jaar.Vandaag hebben we een stuk gehad met veel bruggen en deze waren bijna allemaal verschillend van kleur. Op het gehele traject op het D-E-K komen we we geregeld binnenschepen tegen uit Polen en Tsechië. De poolse schepen beginnen met BM en dan een nummer en de Tsechiësche schepen met labe en dan een nummer. Ook, toch wel veel ligplaatsen voor de kleinere schepen zoals wij. Over het weer zullen we het maar niet hebben vandaag, want dat is niet om over naar huis te schrijven, veel regen en wind. Morgen blijven we hier in Münster en omdat we nu voor het eerst ook internet hebben sluiten we hierbij deel 1 af van Hattem naar Münster en vervolgen we morgen met deel 2 van Münster naar Hattem.

Tot ons volgend verslag, groetjes vanaf de “Tijdrover” van Gerrie en Kees.

Vakantie Gerrie en Kees 2015. Hattem-Münster/Duisburg-Hattem.

Deel 2, Münster-Hattem.

Hoi mensen,

Hier zijn we weer met het tweede en tevens laatste deel van ons vakantieverslag. We beginnen weer met een urenstand van 1098, dus tot Münster 33 uur gevaren en een totaal van 28 sluizen gehad vanaf Hattem.

Dinsdag 28 juli, Münster, 0 vaaruren, 0 sluizen.

Op de ligplaats waar we nu liggen is het de hele dag door druk met flanerende mensen, het water blijft trekken, ook voor de inwoners van de grote stad Münster, en bootjes kijken blijft leuk. Er zijn heel veel restaurants aan het water en in het weekend schijnt het hier zeer druk te zijn. Bij zulke grote steden heb je ook een nadeel en dat zijn de zwervers her en der in de stad en helaas ook bij de boot. Of men nu in Berlijn, Parijs, Metz, Nancy of welke stad dan ook ligt, je treft ze overal aan, zelfs in Leeuwarden ben ik ze bij de boot tegen gekomen. Soms durf je niet eens van de boot de stad in te gaan maar er vaart hier een paar keer per dag de WSP 16 voorbij (wasserschutz polizei). Ook lopen er geregeld politiemensen langs en dat geeft toch een iets veiliger gevoel. Aan de overkant van de haven staat dit betonnen “ding”, er staat nu elephant op en reclame voor de dierentuin hier in Münster” maar wie weet wat dit is voor bewaard exemplaar uit vroegere tijden? Deze kolos lijkt ook wel een beetje op een olifant. Vanmorgen de “big city” in geweest, winkeltjes gekeken en de Dom bezocht, er rijdt hier ook een rode dubbeldeks bus voor een rondrit te maken door de stad. Achter ons ligt een bootje met de naam “Pieper”, hij was vroeger aardappelboer geweest, vandaar deze naam. Hij heeft ook veel reizen gedaan en zij zijn nu 12 weken onderweg en komen nu van Basel, zij zijn bij Duisburg de Rijn af gegaan en het Rhein-Herne-Kanal opgevaren. Deze reis naar Basel willen wij waarschijnlijk volgend jaar gaan maken. Toekomstdromen moet je blijven koesteren. Met zoveel restaurants in de buurt gaan we niet op de boot koken maar gaan we aan de wal ons buikje vullen.

Woensdag 29 juli, Münster – Datteln, 4,5 vaaruren, 10.00-14.30, 0 sluizen.

Ik kom eerst even terug op de vraag van gisteren…… Het betonnen gevaarte, dit zijn twee trechters waar men vroeger met een kraan schepen loste en met de grijper de scheepslading in de trechters kiepte. Hieronder reed de vrachtwagen en werd de trechter open gezet en de wagen geladen. Men kan er onder nog net de draaiassen zien om deze te openen/sluiten. Vanmorgen zijn we eerst naar de supermarkt hier vlakbij geweest en verse proviand gehaald. Op dit stuk van het kanaal is men druk bezig om het te reviseren, baggerschepen, duwboten, kranen etc. ook een brug die men opnieuw aan het zandstralen/verven is, waardoor de helft van het vaarwater ook maar beschikbaar blijft. We liggen hier in Datteln en tegen de avond komt er een houten “schuit” uit Polen bij ons liggen. Deze mensen lagen ook in Münster en hebben een buitenboord motor aan de achterkant hangen. Zij zijn in april vanuit Krakau in Polen vertrokken via Warschau, Berlin, Mittellandkanal etc. en gaan via Parijs naar een reünie in Orléans aan de Loire en hopen daar in september te zijn. Het weer is nog steeds wisselvallig, regen en wind met periode van zon.

Donderdag 30 juli,Datteln – Oberhausen, 5,5 vaaruren, 09.00-14.30, 3 sluizen.

Na 5 kilometer komen we bij Heinrichenburg en zoals de naam Dordmund-Ems-Kanal al zegt loopt de kilometertelling door naar Dordmund. We wilden eerst door de schachtsluis gaan maar in het boek staat dat de 14 kilometer er naar toe weinig interessants te bieden heeft. Vroeger ben ik er geregeld geweest zelfs een keer met Gerrie als schippersvrouw naast me. Hier liggen dus 4 “sluizen” naast elkaar, het oude hebewerk, de oude schachtsluis, de nieuwe schachtsluis en het nieuwe hebewerk. Alleen de nieuwe schachtsluis is in gebruik en heeft een verval van 13,5 meter. We varen dus door en willen naar Oberhausen, 3 sluizen verder. In de eerste sluis in Herne zakken we ook een best eind en wel 13.00 meter. We zien in Gelsenkirchen een amphitheater aan het water gebouwd. We merken wel dat we in het Rhugebied komen want we zien steeds meer industrie langs het water. In Oberhausen aangekomen gaan we het CentrO bekijken, de haven ligt op loopafstand vlak naast Sea Life waar we morgen heen willen gaan. Het CentrO is het grootste winkel en recreatiecentrum van Europa met meer dan 250 winkels en 40 horecagelegenheden. Je kan niet bedenken wat voor winkel of eetgelegenheid, of het is er. Gigantisch is dit om te zien. Men heeft zelfs, als je met de auto komt meer dan 14.000 gratis parkeerplaatsen. Geopend van 10.00 uur tot 20.00 uur.

Vrijdag 31 juli, Oberhausen, 0 vaaruren, 0 sluizen.

Vandaag blijven we een dag liggen en gaan de buurt verkennen met veel attracties, hoofdzakelijk voor de kinderen zoals legoland, zwemparadijs, aquapark etc. Ook is er een theater waar Mama Mia wordt gespeeld. Een bioscoop met diverse films en een Arena. Wij gaan Sea Life bekijken met vissen en haaien van klein naar groot en schildpadden, roggen etc. Ongeveer 5.000 zeedieren zijn er te zien. En we lopen nog een paar keer door het winkelcentrum. Vandaag een echte zonnige dag. Een supermarkt voor levensmiddelen is hier in dit centrum niet, daarvoor moet je naar de Lidl hier in de buurt van Oberhausen. Een nadeel is een beetje dat aan de overkant van het vaarwater de snelweg van Oberhausen ligt en het verkeer langs raast.

Zaterdag 1 augustus, Oberhausen – Werden, 4.15 vaaruren, 09.15-13.30, 4 sluizen.

Vanmorgen in het winkelcentrum bij de bakker nog even broodjes gehaald en gooien daarna los. We doen sluis Oberhausen en gaan dan het riviertje de Ruhr op, sluis Raffelberg is nog een beroepssluis en daarna kleinere voor spitsenmaat zijnde 38 meter. De Ruhr is 41 kilometer lang bevaarbaar en heeft een totaal van 5 sluizen vanaf de Rijn. 4.50 meter doorvaarthoogte en een waterdiepte van 1.70 meter. Wat een verademing na de kanalen met damwanden en nu een rustig stromend riviertje. Het lijkt wel een beetje op de Lahn, geen beroepsvaart meer, veel kanoërs, waterfietsen en een aantal passagiers boten. In Mülheim aan de Ruhr ligt zowaar een ABIM, de “Harmonie” in het haventje en we zwaaien even naar deze ABIM collega’s. Bij de derde sluis, Mülheim aan de Ruhr, moeten we een euro betalen. Dit gedeelte van de Ruhr gebruikt men ook geen marifoon, alleen de eerste twee sluizen vanaf de Rijn. Ook een hele hoge brug net zoals op de Moezel varen we onder door. Een houten Viking scheepje houdt ons ook gezelschap.

De gehele rivier de Ruhr is betond. Bij de volgende sluis en wel Kettwig moeten we 2.50 euro betalen voor doorvaartrechten/sluisgeld. Het is nu weekend en warm weer en dus druk op en langs het water. We stoppen bij jachthaven EOC, Essener Outboard Club. Met de kop een beetje schuin naar de wal en naast een restaurant, dus Gerrie hoeft weer niet te koken vandaag. Dit is ook de laatste jachthaven voor motorboten op de Ruhr, hogerop en op het meer zijn alleen zeilboten te zien. Men kan met de boot heen en weer varen tot het eind van de Baldeneysee en daarna nog een aantal kilometers met een diepgang van max. 1.30 meter. We doen het havengeld in een enveloppe en vullen een lijstje in en doen het in de brievenbus. Vanmiddag pakken we de fietsen en gaan richting de laatste sluis, (sluis Baldeney) deze is heel modern met een grote stuw ernaast. Hierna krijgt men de Baldeneysee met een prachtig uitzicht over het meer. We hebben er zin in met dit mooie weer en fietsen de gehele Baldeneysee rond. Aan het eind van dit meer gaan we een oude spoorbrug over welke nu voor fietsers en wandelaars is, genaamd gleis 2 (spoor 2). Er rijdt ook een oud boemeltreintje rond. Er varen hier op de Ruhr en het meer veel trapfietsbootjes rond, met 2 fietszadels, met ook een buitenboordmotortje er achter, op deze bootjes zit ook een keukentje en slaapplaatsen. We hebben toch ongeveer 30 kilometer gefietst rondom de Baldeneysee en terug naar de boot. Het is heel druk met skaters, trimmers, wandelaars, fietsers en rollerskaters, maar dat zal wel komen omdat het weekend is. Terug op de boot zegt Gerrie; “wat ruikt het hier toch lekker naar pas gemaaid gras”, dat komt omdat men aan de overkant gemaaid heeft.

Zondag 2 augustus, Werden – Mülheim a/d Ruhr, 2 vaaruren, 09.30-11.30, 2 sluizen.

Op ons gemak vertrekken we om 09.30 uur en wenden de kop van het schip weer naar beneden, terug dus, want gisteren hebben we daarboven alles helemaal gezien. Rustig aan varend doen we 2 sluizen en komen we in Mülheim aan de Ruhr waar gisteren de “Harmonie” lag. Deze is nu weg en wij gaan op hetzelfde plekje liggen. Dit is de stadhaven en ligt midden in het centrum, er kunnen ongeveer 10 boten liggen. Maar we liggen de hele dag alleen. Er varen trouwens toch heel weinig of geen motorboten op de Ruhr. Terwijl het toch een heel rustig riviertje is om te varen, het mooiste stuk is boven sluis Kettwig met mooie uitzichten, campings, kano’s roeiers en de bovengenoemde trapbootjes. Vandaag moesten we twee keer 2.50 euro betalen en dat komt omdat men dan alleen in de sluis geschut word. Gisteren lagen we in 1 sluis met drie bootjes en dan kost het 1.00 euro. Vandaag zondag is het weer warm en druk in de stad langs de waterkant, wat een bekijks naar onze ABIM. Je ziet de mensen kijken en denken wat onze bootsnaam toch betekent en hoe je het uitspreekt, want dat kennen ze in Duitsland niet. We lopen een eind langs het water via de sluis en de stuw en via een andere brug weer terug, voor de nodige beenbewegingen. In dit haventje verhuurt men ook gewone trapbootjes, roeibootjes en een electrobootje, het is er de gehele dag druk en alle bootjes zijn de hele dag verhuurd.

Maandag 3 augustus, Mülheim a/d Ruhr,0 vaaruren, 0 sluizen.

We blijven een dag liggen in deze grote stad, ook hier hebben we vrij internet net zoals in Münster, Freifunk voor het gehele centrum van de stad. Het is een bloedhete dag vandaag 36 graden, niet zo druk met wandelende mensen zoals gisteren. Wij gaan vóór de middag de stad in en gaan ook even de altstad bekijken, ook een overdekt winkelcentrum met meerdere verdiepingen. Na de middag nestelen we ons met stoeltjes, boekje en drankje onder een dichtbij staande boom aan het water, waar nog een beetje wind staat. Tegen de avond ga ik toch zowaar het water in ter afkoeling en dat was best lekker, even zwemmen en daarna op het zwemplateau even je haren wassen en afspoelen en dat midden in het centrum van Mülheim aan de Ruhr. Deze haven is aangelegd door de “Weisse Flotte”, dat zijn de passagiersschepen van de Ruhr, welke hier varen en is nog maar 2 jaar oud. Hier in Duitsland gebruikt men nog 1 en 2 cent munten en dat is soms best lastig dat muntjes gedoe

Dinsdag 4 augustus, Mülheim a/d Ruhr,0 vaaruren, 0 sluizen.

Vanmorgen naar de supermarkt geweest, de boot gesopt en Gerrie heeft haar “huisje” weer schoon, zoals ze zegt. Zo warm als het gisteren was, 36 graden en nu 20 graden, zo slecht is het vandaag, we wilden na de middag vertrekken maar het begon zo erg te regenen dat we zijn blijven liggen. We hebben ook geen haast, dus wat let ons. Na het avondeten schijnt de zon weer volop en gaan we nog even naar het kasteel “Brioch” aan de overkant van het water.

Woensdag 5 augustus, Mülheim a/d Ruhr – Duisburg, 3,5 vaaruren, 09.00-12.30, 2 sluizen.

Na 3 nachten in Mülheim, vertrekken we om 09.00 uur en bij de eerste sluis, Raffelberg gaat net de sluisdeur dicht met een tanker er in. Om 10.45 uur komen we bij de Ruhrsluis aan en daar doen ze ons de mededeling dat deze sluis gesperd is tot 15.15 uur en dat we via sluis Duisburg Meiderich moeten schutten, dus 1 kilometer terug varen en daar aangekomen en ons gemeld te hebben, komt na ons een koppelverband aan varen. Deze is totaal 185 meter lang en de sluis is 186,5 meter, dat wordt een schutting wachten. Terwijl we liggen te wachten komt er een binnenvaartschip de sluis uit met het roefdek compleet vol met planten en bloemen, dat zien we niet veel, zal wel een schippersvrouw zijn met groene vingers. Om 12.00 uur varen we al weer uit de sluis en gaan het “hafenkanal” uit de Rijn op in de afvaart. Een heel klein stukje maar, want we willen in de Eisenbahnhafen van Duisburg, de “Ruhrorter Yacht Club” blijven. Wetende dat we ook geen sluizen meer krijgen tot Hattem stoppen we ermee vandaag.

We liggen nog maar net vast en daar komt het koppelverband “Estate” aanvaren in de opvaart met containers. Via de Marifoon even met Bas, de kapitein gepraat. Met Sebastiaan en mijn broer Peter gaan wij op 19 september naar de “sail in” van IJmuiden naar Amsterdam een hele happening welke om de 5 jaar plaatsvindt in Amsterdam. Ik ben uitgenodigd samen met mijn broer op zijn woonschip welke normaal altijd in Zwolle ligt. De “Estate” is nog maar net voorbij of daar komt de “Vera” met de bak RoRo 1 aanvaren in de afvaart, vol met groene trekkers en witte opleggers. Hier ook even bij gepraat via de marifoon met kapitein Leo van der Velde. Bij de “Vera” hebben we vorig jaar opzij gelegen en overnacht met de “Tijdrover” in Wörth in de boven rijn en toen was Leo’s broer Rini, erop als kapitein. We gaan de stad in, hier vlakbij zijn de winkels op loopafstand twee supermarkten en een bakker. Daarna naar het “Museum der Deutschen Binnenschiffahrt” hier 5 minuten vandaan lopen. Best wel interessant. Als men binnenkomt zien we als eerste een Hollands scheepje het skûtsje de “Goede verwachting” binnen liggen. Dit museum is groot en ruim opgezet. Terug op de boot komt de havenmeester van de RYC ons vertellen dat we iets moeten verkassen en hij vraagt ook of we nog diesel nodig hebben. En ja, dat hebben we, beter nu in Duitsland tanken dan in Nederland. De tank is half leeg en de diesel kost 1,25 euro en dat is niet verkeerd. Na elk verhaaltje vraag ik aan de fotograaf (of is het fotografe) of zij nog foto’s heeft gemaakt op deze dag en ja hoor, trouw komt ze na elk verslag het chipje met foto’s aangeven, wat een schat toch. Zo maken we elk jaar met ons tweeën weer een compleet reisverslag.

Donderdag 6 augustus, Duisburg – Emmerich, 4.45 vaaruren, 09.15-14.00, 0 sluizen.

Na een klein half uurtje varen komen we in Swelcheren en daar vaart de “Contender” net achteruit de haven uit met 2 geladen duwbakken voor de Südhafen in Walsum. Wij zwaaien weer uitbundig en ik praat via de marifoon even met Huib, de eigenaar van de duwboot. Het is op de Rijn heel laag water en de opvarende schepen nemen nu nog maar de helft aan lading mee. Men heeft dus meer scheepsruimte nodig om alle lading op de plaats te krijgen. Het is weer bloedheet en als men vaart scheelt dat toch wel met een windje erbij. In Emmerich in de haven ga ik zwemmen en de waterlijn schoonmaken. Het water is hier 5 graden kouder dan in Mülheim, van 28 naar 23 graden maar toch wel verfrissend. Als Gerrie mij de foto’s geeft dan beleven we elke avond weer de dag van vandaag, het is altijd moeilijk kiezen welke foto’s er geplaatst zullen worden voor ons verslag.

Vrijdag 7 augustus,Emmerich – Zutphen, 4.45 vaaruren, 09.15-14.00, 0 sluizen.

Het belooft weer een warme dag te worden. Na een goed half uur varen zijn we in Lobith Tolkamer en zijn we weer in ons Holland. Het Duitse gastenvlaggetje gaat er uit en het Gelderse (Gelderland) gaat er weer in tot aan Hattem. Dit is een vlaggetje met drie banen horizontaal van blauw, geel en zwart. Het is echt heel laag water ook op de IJssel, daardoor is er ook minder stroming. De vrachtschepen zoeken ook het diepste water op en dan moet je even goed opletten welke kant van het vaarwater zij varen, vooral het eerste stuk van de IJssel vanaf de IJsselkop tot ongeveer Doesburg is het al niet te breed. Op de Rijn hebben we daar geen last van want daar is men verplicht om je eigen wal te houden, vanaf Krefeld kilometer 768 tot aan Lobith. Dus opvarend aan de linkeroever en afvarend aan de rechteroever. We kwamen op de IJssel, onderweg japanners tegen en Cannadezen met de desbetreffende landsvlag achterop het schip. In Zutphen is men al druk bezig om de nieuwe (zeer oude gedempte) jachthaven te maken vlak bij het centrum net na de brug.

Wij blijven deze keer in de Marshaven en onze dochter Sandra haalt ons op met de auto, om ook even op ziekenbezoek te kunnen bij onze zoon Wilco die vandaag geopereerd is aan de meniscus in zijn knie. Ook gaan we snel even naar ons huis en halen daar de kranten en de post op. Bij Sandra zijn we aan het eten en Gerdo kwam op het idee om de beide kleindochters mee te laten varen van Zutphen naar Hattem, dus ze blijven logeren op de boot bij opa en oma. Hoelang dat weten we nog niet misschien drie dagen? Ze sprongen een gat in de lucht en hebben nu weer een “vakantie” er bij, voordat zij volgende week naar Terschelling gaan. Ze hebben al eerder dit jaar een week op de boot gelogeerd met papa en mama maar hebben toen niet gevaren. Ze hebben ook alle twee nu een zwemdiploma dus waarom niet? Feest, feest, feest. Ik kijk zo even de haven rond en zie veel bootjes met een Overijsels gastenvlaggetje liggen in de haven, ik telde er zo een stuk of 13. Ik begin aan mezelf te twijfelen en vraag aan de buurman in welke provincie we nu liggen en ik heb het toch wel goed. Een paar jaar geleden gaf de Provincie Overijssel bij sluis Aadorp elk bootje een Overijssels provincievlaggetje cadeau en daarom vaart bijna iedereen met zo’n vlaggetje in de mast, al ligt men in een andere provincie.

Zaterdag 8 augustus,Zutphen – Hattem, 3.5 vaaruren, 09.30-13.00, 0 sluizen.

De eerste nacht met de kids heel goed door gekomen, 07.45 uur meldde zich de eerste en een kwartier later de tweede. Rustig ontbeten en vertrek om 09.30 uur. De zon laat zich voor de middag niet zien en als we in Hattem aankomen schijnt deze weer volop. Wij gaan even de stad in cadeautjes kopen, zoals belooft, met natuurlijk ook een ijsje. Tegen de avond naar de plaatselijk patatboer “De Haven” vlakbij de boot en het feest is compleet. Zoals het er nu uit ziet blijven zij nog 2 nachtjes en gaan samen met ons weer naar Lochem.

Samenvatting; dit was voor ons doen dit jaar een klein rondje we hebben er goed 3 weken over gedaan en men kan dit ook in 2 weken varen want we hebben in Lingen, Münster en in Oberhausen 2 dagen gelegen en in Mülheim zelfs drie dagen. De Ruhr na de eerste twee sluizen is een mooie en rustige beroepsvaart vrij riviertje.

Hierbij sluiten wij ons verslag af van onze vakantie 2015.

Urenstand vertrek 1065, terugkomst 1130 uur maakt totaal; 65 vaaruren. Aantal sluizen, deel 1 28 sluizen, deel 2 11 sluizen, totaal; 39 sluizen. Aantal dagen, vrijdag 17 juli tot zondag 09 augustus, totaal; 24 dagen. Aantal vaarkilometers van deze reis; 472 kilometer. Gebruikte kaarten en boeken; ANWB kaarten; C Noord West Overijssel, A Groningen en Drenthe, D Gelderse IJssel. Grenzeloos varen door Drenthe, Vom Rhein zur Nord- und Ostsee van Manfred Fenzl. Der Rhein van Manfred Fenzl en PC Navigo Routeplanner.

We hopen dat jullie ook dit jaar met plezier het verslag hebben gelezen.

Met vriendelijke groeten,

Gerrie en Kees.

Remco Appelman

Hallo Gerrie en Kees,
Wat een leuk verslag om te lezen ,ik kom er nog met jullie op terug want wij willen dit rondje ongeveer volgend jaar gaan varen.
gr Remco

Kees

Ik zal je het originele verslag doorsturen met foto's er bij. Dan kan je hem b.v. uitprinten. Tot volgende week. Groet, Kees.

Rinus den Bleijker

Mooi verslag hoor! We willen deze route dit jaar ook eens proberen. 2 jaar geleden naar Berlijn geweest, vorig jaar Parijs, nu deze route. Bedankt voor het mooie verslag! Groet Rinus den Bleijker

Kees

Leuk om een reactie te krijgen op mijn verslag. Wens jullie veel vaarplezier met dit rondje. Suc6.

Frits vd Knaap

Grappig hoe dingen kunnen lopen...
Ik was ook 2 jaar kapitein op de estate...(nu gepensioneerd)
Ik heb nu een varend woonschip van 27 mtr en willen deze zomer naar Berlijn.
Kunt u het verslag van berlijn eens naar mij opsturen svp?
Mijn mailadres is: f.vdknaap@kpnplanet.nl
Bij voorbaat dank?

Kees

Hoi Frits, ik zal per gelegenheid het verslag doorsturen. Zit nu in een verbouwing. Groet Kees.