Tijdrover.reismee.nl

Vakantie 2013 Sloten-Berlijn-Sloten, deel 4 en 5.

En hierbij deel 4 en deel 5.
Vakantie 2013, Sloten-Berlijn-Sloten. Deel 4 Berlijn-Wolfsburg.

Vrijdag 31 mei. Vanmorgen zijn we op tijd opgestaan en ben ik eerst naar de Netto markt en de bakker geweest. Daarna samen ontbeten en nagepraat met de jongens die gisterenavond naar het Sony Center geweest zijn in het hart van het centrum van Berlijn, de Potsdamer platz. Het Sony Center heeft een indrukwekkend tent achtig dak boven de flatgebouwen die rond om het plein staan. Ook bij regen kun je hier dus op de terrasjes zitten en het dak heeft s’ avonds allerlei kleuren. Daarna op ons gemak naar het station gelopen waar om 10.38 uur de trein vertrekt naar Lochem.
Op zich is dit heel goed te doen, men hoefde maar 1 keer over te stappen en wel in Hengelo. Om 15.39 uur zijn ze in Lochem dus 5 uurtjes in de trein voor 95,20 Euro per persoon. We hadden de fietsen mee genomen voor de tassen en zijn terug naar de boot gefietst. Na een bakkie koffie gooien we los en zijn we na een half uurtje weer in Charlottenburg waar we Berlijn mee begonnen zijn op kilometer 8,2. Hier hebben we ook de verslagen vanmiddag verstuurd en geskypt met onze kleindochtertjes.

Zaterdag 1 juni. Het is weer even wennen zonder de boys maar we starten om 08.30 uur de motor en gaan door de sluis van Charlottenburg waar we om 09.00 uur al door zijn. We tanken maar gelijk even diesel bij de Shell en de watertank ook weer gevuld. Als men 5 nachten in Berlijn verblijft en op vrije 24 uur ligplaatsen overnacht, moet men wel zuinig zijn met water met 4 personen aan boord. Stroom valt wel mee omdat je elke keer op een andere ligplaats gaat liggen en dan vult de motor tevens de accu’s voor de stroom. We gaan vandaag niet ver weg en we liggen om 10.45 uur vast in de Stössensee bij SVST (Segel Verein Stössensee). Het is hier heel mooi liggen tegen een berg aan (Pichelberg) met uitzicht over het meer. Dit is een aanrader voor als men van of naar Berlijn wil, even een paar kilometer om/verder varen want dit loopt dood.
Deze verenigingshaven is niet duur en als men het over gastvrijheid heeft dan is men dit hier wel. Eerst kwam de voorzitter voor de middag ons hartelijk welkom heten en aan het eind van de middag kwam ook de havenmeester ons begroeten en dat samen met een handdruk. Toen ik vanmorgen het havengeld ging betalen kreeg ik zelfs een kopje koffie aangeboden door de voorzitter van deze vereniging. Tevens een sleutel van de poort en het restaurant waar de wc en douche zich in bevinden. We blijven het weekend hier liggen in dit rustoord na de vele drukke Berlijn dagen. Vanmiddag de berg opgewandeld met een mooi uitzicht over de haven.
En vanavond daar maar gelijk lekker gegeten in het restaurant. (Hoofdgerecht tussen de 6,00 en 8,00 euro). Het viel me toen op dat er in de grote mast van de vereniging, buiten de Duitse vlag in de achter ra, een Hollandse vlag wapperde in de rechter zaling. Bij navraag aan het restaurant personeel, of deze vlag speciaal voor Alexander en Maxima, óf voor deze twee Hollanders als passant in de haven (wij), is opgehangen. Men wist hier geen antwoord op te geven, omdat zij dat ook niet wisten. We hebben vanmiddag de boot eens goed schoon gemaakt van binnen en van buiten, want daar is de laatste tijd niets van gekomen. Gerrie heeft gelijk een paar wasjes gedraaid in de wasmachine aan boord. Op de radio werd steeds het bezoek aangekondigd van Koning Willem Alexander en Koningin Maxima hier in Berlijn en men wist te vertellen dat zij graag hagelslag lusten en een “lekker bakje koffie”…….. Zo dichtbij, maar wij zullen ze niet zien. Vanavond is er ook de finale voetbalwedstrijd tussen FC Bayern Munchen en Vfb Stutgard, waar heel Duitsland naar kijkt en dat is hier vlakbij in het Olympia stadion. (Munchen heeft trouwens gewonnen)
Er is op het moment op de rivieren hier in Duitsland hoog water van het vele regenen maar daar hebben we nu geen last van. Het meeste gaat via de Rijn af naar Nederland. Hoewel de Spree en de Havel waar we vanmiddag over voeren wel meer stroming gaf dan gebruikelijk. Ik heb gisteren toen ik internet had nog even gekeken hoe hoog het water in Dömitz stond op de Elbe en deze stond meer dan een meter hoger dan toen wij er waren, dus moet de tegenstroming nu wel heel sterk zijn. In Berlijn viel ons op dat op veel plaatsen één of andere beschilderde beer staat, zowel op schepen en aan de wal. Dit is een kunstenaars object wat met Berlijn te doen heeft soms ziet men ook Bärlin staan. Net zoiets als een Amsterdammertje (een paaltje met drie kruisen erop) bij Amsterdam hoort. De vlag van Berlijn heeft zelfs een beer in het witte vlak staan met boven en onder een rode streep.

Zondag 2 juni. We hebben vandaag een rust/lees dag ingepland, er ligt nog steeds zoveel lectuur aan boord waar we nog niet aan toe gekomen zijn. We hebben ook de planning voor de komende tijd besproken en we gaan nu de meren ten westen van Berlijn verkennen met Potsdam, Werder en Brandenburg. We hebben de meren ten noorden van Berlijn nu gezien en de meren ten zuiden doen we ooit een andere keer. Het is mij ook opgevallen dat men in het hele merengebied geen havenbriefjes schrijft en gebruikt.
Men schrijft wel alles in een groot schrift. De naam Tijdrover kent men niet in Duitsland en meestal schrijf ik dan maar zelf de naam in het schrift. In het vorig verslag schreef ik dat Berlijn meer bruggen heeft dan Amsterdam, ik las vandaag ergens dat er 1500 bruggen zijn. Vanmiddag zijn we naar het Olympisch stadion gewandeld waar gisteravond de voetbal wedstrijd was. Het is vandaag een regenachtige dag, maar de echte zeilers gaan hier gewoon door, zo ook de reddingsbrigade.

Maandag 3 juni. We vertrekken deze morgen om 09.30 uur, en zowaar het is een prachtige zonnige dag alleen een best windje. We varen op het brede gedeelte van de Unter Havel en het is nog steeds heel rustig met de bootjes op het water. Er zijn hier veel jachthavens met zeer veel zeilboten. Het is hier mooi om te varen, heuvels en bossen. Net voor Potsdam vaar je onder GlienickerbrĂĽcke door, bekend uit de DDR tijd. Men wisselde hier spionnen en agenten uit. We zijn om 11.30 uur in Potsdam en hebben een jachthaven gevonden vlak bij centrum met het park Sanssouci op loopafstand.

Het heet hier de Neustädter Havelbucht en dat is onder een extra spoorbrug door. Winkelcentrum is ook op loopafstand. De havenmeester(es/in) zei dat we de eerste Nederlanders zijn van dit jaar en snapte niet waarom de Hollanders zo lang weg blijven, en voilà daar zijn we dan en gelijk na ons komen er zelfs nog twee aanvaren. Haar dag kan w.s. niet meer stuk. Na de middag hebben we de fietsen gepakt en zijn we door het park van Sanssousi gefietst en hebben het schloss Sanssouci bewonderd, het Neues Paleis, het Drachenhaus, Orangerie en het Chinesisches Haus. Een tip: neem de fiets mee want het park is heel groot met veel mooie natuur. Berlijn heeft veel te bieden maar Potsdam ook, met een dertigtal bezienswaardigheden. We blijven dan ook morgen nog een dag hier liggen.

Dinsdag 4 juni. We willen deze dag weer van alles bezichtigen dus stappen we om 10.00 uur weer op onze fietsjes. Het Holländisches Viertel (Hollandse wijk) is het eerste doel, voor ons als Hollanders niets bijzonders. We komen door de Nauener Tor en gaan daarna naar het Alexandrowka, een Russische nederzetting /kolonie waar ook 14 Russische houten huizen staan. Deze zijn gebouwd in 1826 voor de Russische soldaten. Deze vochten samen met de Pruissen tegen Napoleon.
Hier is ook een museum waar men alles kan zien en lezen over de geschiedenis en het ontstaan van deze kolonie. Tevens hoort er een Russisch-Orthodoxer Kapelle bij. Na de middag zijn we naar de Nikolai-Kirche geweest met zijn grote groene koepel. We hebben deze ook beklommen om van boven af de stad te bekijken. Men moet hier geen engtevrees hebben want men klimt door een heel smal wentel trapje naar boven. Elkaar passeren kan niet en men heeft dan ook een draaideurpoortje ertussen gezet met een rode of groene lamp.

Woensdag 5 juni. Om 09.30 Uur is het dat we los maken en onder een strak blauwe lucht en stralende zon, varen we weer over een aantal meren zoals de Templinersee en de Schwielowsee en we zijn 1 ¼ uur later in Werder waar we bij een zeilvereniging een ligplaats krijgen. Werder-Havel is een eiland met een aantal kerken en verder wel leuke straatjes om rond te wandelen, maar voor winkels moet men op het vasteland zijn er is trouwens wel een bakker en diverse restaurants. Langs de waterkant, waar ook een rondvaartboot aan legt en vlak bij een vis restaurant stonden ook “prikken” bij elkaar gebonden. Deze worden gebruikt om b.v. visnetten af te zetten in het water, met deze stokken zodat je er omheen moet varen. De plaatselijke jeugd kreeg hier in de namiddag zeil les met een stuk of elf optimisten (zeilbootjes).

Donderdag 6 juni Na het ontbijt op ons achterdek in de zon zeiden we tegen elkaar: “zullen we eens gek doen, zullen we vandaag eens een eindje gaan varen”? Ja hoor, daar gaan we weer, om 09.00 uur gooien we los en ons doel vandaag is Brandenburg. Ook nu hebben we het water op de meren zo glad als een spiegeltje, zoals de Grosser Zernsee, de kleine Zernsee en de Trebbelsee terwijl we nog steeds op de Potsdammer Havel varen. Op het laatste meer waren wel honderden zwanen. Normaal is het hier stilstaand water maar omdat het hier in Duitsland nu overal hoog water is hebben we stroompje mee en het water is ongeveer ½ meter hoger dan normaal. Om 12.30 uur zijn we in Brandenburg en het steiger is vol bij de Jahrtausend brucke, maar aan het wallekant je is nog wel plaats. De Hollanders beginnen nu te komen want ik telde er gelijk zo’n stuk of 6.

We zijn na de middag naar de Altstad gewandeld want we liggen nu tussen de Altstad en de Neustad in. In dit gedeelte staan nog huizen die in verval staan maar men is ook druk doende om alles te vernieuwen. Na een koffiepauze zijn we de brug over gegaan om de Neustad te bekijken met een groot winkelcentrum zoals een media markt, C en A etc. Moe en voldaan ploffen we op ons achterdek neer met een pilsje en dan zien we tot onze verbazing toch echt de “Dali” aan komen varen (met de klemtoon op de i), van onze vrienden Paul en Willy.
We wisten dat we elkaar tegen zouden komen maar niet wanneer en waar. Voor ons was ook nog net een plek vrij. Doordat het water hoger staat dan normaal en er ook palen staan, was dit niet makkelijk aanleggen, maar……… geen probleem voor de “Dali”, deze heeft 2 spudpalen en ja…. zakken maar met deze palen en de boot ligt vast en stil. Daarna veel bijgepraat en voor dat men het wist was het al 19.30 uur en we zijn toen maar ergens in de stad gaan eten voor een groot televisie scherm waar jong Oranje tegen Duitsland voetbalde.

Vrijdag 7 juni. We blijven vandaag nog een dag gezellig liggen en zijn vanmorgen naar het steiger verhuisd, ook om water te tanken. Na de koffie samen met Paul en Willy, bij ons aan boord, zijn we samen hier vlakbij naar een supermarkt geweest en de nodige voorraad aangevuld. Halverwege de vakantie dachten we dat de douchepomp het weer niet deed, maar met technisch inzicht van Paul bleek dat de niveauschakelaar het probleem was. We hebben ons vanavond weer heerlijk aan boord kunnen douchen zonder naar een vreemd douchegebouw hoeven te lopen. Na samen weer een gezellige middag/avond doorgebracht te hebben, nemen we vast afscheid want morgen vertrekken we weer. We liggen hier aan het steiger naast het “Slavendorp”, de ligplaats heet hier ook Am Slawendorf. Dit is een soort openluchtmuseum waar Gerrie heel graag morgenvroeg nog naar toe wil maar we weten de openingstijden nog niet.

Zaterdag 8 juni. Gerrie baalde vanmorgen heel erg want het slavendorp ging pas om 13.00 uur open en ik wilde eigenlijk op tijd vertrekken. Toen ik broodjes ging halen hier vlakbij in de stad, en ik terug kwam was Gerrie er nog niet. Wat bleek, ze had weer eens haar gezicht mee hoor, want de havenmeester zag hoe teleurgesteld ze was en hij gaf haar een privé rondleiding door het openlucht museum. Hij vertelde dat zijn voorvaderen afstammen van de slaven die hier gewoond hebben. Gerrie bedankte hem met een flesje bier en geld voor een bloemetje voor zijn vrouw. Ze was verder dele dag in haar nopjes. Zo konden we dus toch nog op tijd vertrekken om 09.35 uur. We hebben plaats gemaakt voor de “Dali” zodat zij water konden tanken.
Na uitgebreid gezwaaid te hebben gingen we over de Plauersee en de Wendsee, het was heel druk op het water door het mooie warme weer en omdat het weekend is. Na de Wendsee begint de kilometertelling van het Elbe-Havel-Kanal met kilometer 380,870. Drie kilometer verder krijgen we sluis Wusterwitz en zijn we het meren gebied helemaal voorbij. We stoppen in Genthin op kilometer 362,2 schuin tegenover een scheepswerf op een niet meer in gebruik zijnde “Fahrgastschiffe” (passagiersschip) aanleg plaats.

We liggen naast een park met een mausoleum. We hebben de fiets uit de bakskist gehaald en zijn wezen fietsen door het park en langs het mausoleum. Daarna de brug over en naar het centrum van Genthin. Na de koffie zit Gerrie naar de vlakbij staande watertoren te kijken en ziet daar mensen bovenop staan. Ze bedenkt zich niet en loopt er heen om deze toren te gaan beklimmen voor een mooi vergezicht. Toen Gerrie boven was hebben we nog even gezwaaid naar elkaar.
Bij de trap afdaling gingen opeens alle lichten in de watertoren uit en werd het aarde donker. Heel voorzichtig heeft Gerrie toch nog de traptreden naar beneden kunnen vinden. Maar toen voelde ze de deur en deze was dus mooi op slot. En wat doe je dan…………? Je roept heel hard “hilfe, hilfe” en bonkt heel hard op de deur. Gelukkig is een nachtje slapen in de watertoren bespaard gebleven voor haar want er kwam hulp. Ze hoorde iemand lopen en met sleutels rammelen. Deze man maakte vele malen zijn excuses bij Gerrie. Hij had wel naar boven geroepen of er nog iemand was, maar niet wezen kijken alvorens af te sluiten.

Zondag 9 juni. Wat een dag, wat een dag vandaag zeg. Vol goede moed vertrekken we om 09.00 uur met als doel de ligplaats bij het documentatie centrum bij schiffs-hebewerk Rothensee. Om 10.30 uur komen we aan bij sluis Zerben en daar voeren de schepen net uit, dus ik dacht daar kunnen wij mooi weer invaren. Maar voor een jachtje alleen schut men niet en dat wist ik ook wel. Ik moest vast maken aan het drijvende steiger. Om 11.15 uur komt er een lege tanker en een geladen pools schip aan, dus zij varen als eerste in en als derde mochten wij er in. Maar dan ontstaat er om de één of andere reden paniek want de lege tanker moest er acuut achterwaarts weer uitvaren en het Poolse schip moest ook weer aan de palen vastmaken en wachten. Om 11.45 uur hoorden wij van de sluismeester, via de marifoon, dat we terug moesten varen naar Parey en dat was drie kilometer terug op kilometer 349 en moesten daar aan de damwand vastmaken en op verdere instructies wachten. Zelf dachten we dat het in verband stond met het heel hoge water op de Elbe. Waarom…… werd ons niet medegedeeld, op order van hogerhand.

Wij hadden ons al helemaal ingesteld op een aantal dagen sperring en zeiden al tegen elkaar dat we zuinig met drinkwater en stroom moesten zijn. We hadden nog maar net onze eerste boterham gegeten of we werden alweer opgeroepen per marifoon of we weer naar sluis Zerben wilden komen. Zo gezegd, zo gedaan, maar inmiddels voegt zich weer een Pool toe aan de twee wachtende schepen. Wij konden hier niet bij in en moesten dus alsnog weer een schutting wachten. Maar de sluismeester beloofde dat hij daarna ons dan alleen wilde schutten en ja hoor, om 14.00 uur lagen wij alleen als kleintje in deze grote sluis van 225 meter. Na de sluis heb ik sneller gevaren, om de twee geladen Poolse schepen in te halen en jawel, net voor sluis Howenwarthe zat ik er weer achter. De lege tanker was al weg en we konden gelijk invaren samen met de 2 binnenvaartschepen.

Tijdens het invaren werd al opgeroepen dat sluis Howenwarthe per direct gestremd is. Wij hoopten dat we er niet weer uit moesten maar gelukkig gingen de deuren achter ons dicht en waren wij de laatsten die er nog door mochten. Wij gaan met ons bootje 19 meter naar boven in drie gedeeltes, dit in verband met 3 waterspaarbekkens omdat men het water weer terug pompt bij elke schutting. Door de sluis konden we gelijk meevaren achter de binnenvaartschepen aan door het aquaduct (water over water) over de Elbe. Er geld hier Ă©Ă©n richtingsverkeer en men mag alleen in konvooi (meerdere jachten) of achter een binnenvaartschip aan varen over het aquaduct.
Ik heb wel meer hoog water gezien, vroeger op de Rijn, maar dit is wel heel erg hoog. Naast ons aan beide kanten van het water veel politie, brandweer en het leger, zo ook diverse helikopters. Ramptoeristen werden weer weg gestuurd en mochten niet lopend of met de fiets naar het hoge water op de Elbe komen kijken.

Hier voorbij ligt gelijk bakboord om de hoek het oude schiffs-hebewerk van Rothensee waar ook een documentatie centrum blijkt te zijn, bij de nieuwe sluis en knopen de boot daar om 16.45 uur vast, doel bereikt!!! Gelukkig, we zijn er door. Na het avondeten zijn we gaan kijken bij de oude scheepslift en de nieuwe hiervoor in de plaats gekomen sluis. Deze was dus ook gesperd omdat de hele Elbe niet bevaren mag worden. Wij zagen ook dat de huizen in de buurt (lager gelegen) allemaal ontruimd zijn en met zandzakken en plastic dicht gemaakt. Dat maakt wel indruk op je als een hele wijk stil en verlaten aantreft, luiken voor de ramen en geen auto’s voor de deur, wat een ellende voor deze mensen.

Maandag 10 juni. Het was gisterenavond nog druk met auto’s van de politie, vrachtwagens, brandweer etc. allen met zwaailicht op. We hoorden vanmorgen op de radio dat er toch weer een dijk in Magdeburg was door gebroken en vanmiddag dat er veel woonplaatsen werden ontruimd omdat er nóg een dijk op springen staat. Sluis Hohenwarthe is nog steeds gestremd en men laat extra water in het Elbe–Havel-kanal lopen, zelfs over de sluisdeuren heen. Dit om de dijken te ontlasten.
We liggen hier op een ligplaats voor sportboten maar nu liggen er 4 boten die er volgens mij altijd liggen en er dus ook niemand aan boord is. Er is nog 1 plaats vrij en daar liggen wij afgemeerd. Om 08.30 uur gaan we met onze fietsen een rondje maken, nu konden we wel over het aquaduct en zijn ook nog even door de verlaten woonwijk heen gefietst, waar wel politie bewaking was, maar konden gewoon door fietsen. Het aquaduct (trog) is 918 meter lang waarvan 690 meter over het land. Breed 32 meter. Gebouwd van 1998 tot 2003. Bouwkosten 5 miljoen.

Rond 10.00 uur vertrekken we richting Wolfsburg. Voor de Elbe sluis liggen een 4 tal geladen vrachtschepen te wachten totdat de stremming opgeheven is. De kilometertelling hier is 320 en loopt na het Elbe-Havel-kanal verder terug tot kilometer 0 nabij het Dortmund-Ems-Kanal. Een groot Zwitsers passagiersschip, de Saxonia gaat ook terug en gaat naar Haldersleben waar de passagiers nog een beetje vertier hebben. Ook twee Hollandse jachten gaan rechtsomkeer naar Haldersleben. Onderweg ga ik twee vrachtschepen voorbij, na even met de marifoon contact te hebben gehad of ik aan bakboord voorbij mocht varen.

In Wolfsburg aan gekomen ligt het natuurlijk al weer vol met jachten, voornamelijk Hollanders, die ook maar zijn blijven liggen omdat het verderop gestremd is. Ik lig nu op een plek net buiten de borden, waar het eigenlijk niet mag en bedoeld is voor de binnenvaart. Maar nood breekt wet, of beter gezegd “overmacht”. We waren hier om 16.45 uur en het is nu 21.00 uur als ik dit schrijf en nog geen politie gezien. Je moet toch ergens blijven! De jachthaven is ook vol hoorden wij en het zal alleen nog maar drukker worden. Na het eten gaan we even naar de overkant waar de Volkswagen Fabriek staat. Wat een complex en gebouwen, de rondleiding doen we wel op een andere keer want het was morgen ook al volgeboekt met zakenrelaties. Door de stad gewandeld en nog even aan het nagenieten van het mooie weer.

Hierbij sluiten wij dit gedeelte van ons reisverslag af en probeer hier in Wolfsburg morgen dit nog weg te doen. Terug kijkend op dit gedeelte van de reis kunnen we stellen dat ook de meren ten westen van Berlijn heel mooi zijn om te varen. Verder vonden we Potsdam met zijn parken en kastelen heel mooi en is Brandenburg ook een hele mooie stad (nieuwe gedeelte). Het hoeft natuurlijk geen uitleg dat het hoge water met al zijn dijk doorbraken, ook op ons diepe indruk heeft gemaakt. We hebben weer eens geluk gehad dat we niet gestremd liggen en nu door kunnen varen richting Nederland, ook al hebben we nog tijd genoeg.
Ook nu hebben we weer prachtig mooi weer gehad, voor ons hoeft het echt geen 30 graden te zijn, bij 20 graden zijn wij al dik tevreden. Aantal vaaruren deel 4 is 24 uur, totaal 160 uur. Sluizen 5 stuks is totaal 69 stuks. Tot ons volgende en laatste verslag, deel 5, Wolfsburg-Sloten. Lieve varensgroetjes van ons vanaf de “Tijdrover”. Gerrie en Kees.

Vakantie 2013, Sloten-Berlijn-Sloten. Deel 5 Wolfsburg-Sloten.

Dinsdag 11 juni. Na het ontbijt mijn fiets gepakt en de stad in gegaan voor broodjes en om kijken te wanneer de Macdonalds open is om te internetten. Deze was al open gegaan vanmorgen om 0.700 uur en je gelooft het of niet, maar toen ik er om 08.15 uur was, waren er al jongeren een grote Big Mac aan het eten. Het is maar waar je zin in hebt zo vroeg in de ochtend. Naar de boot gefietst en toen samen bij de Mac een kop koffie gedronken en de verslagen verstuurd naar jullie.
Gelijk ook even gekeken op internet hoe hoog de waterstand in Dömitz aan de Elbe op het ogenblik is. Deze stond nu op; 7.20 meter plus 18 cm. De aandachtige lezer weet, dat wij een paar weken geleden bij Dömitz van de Elbe afgegaan zijn en toen stond de peilschaal op 2.64 meter plus 3 cm.
Dus nu een verschil in waterstand van 4.56 meter hoger als een paar weken geleden. Het water stijgt daar nog steeds omdat deze vloedgolf zich naar het noorden verplaatst richting zee. Het is achter ons dan ook nog steeds gesperd, want diverse Hollanders denken er nu aan om terug te keren, want men weet niet hoe lang het nog gaat duren, dagen of weken? Wij zijn in ieder geval blij dat we er doorheen zijn en ook niet gesperd liggen.
Het was ons gisterenavond en vanmorgen al opgevallen dat men in de autostad Wolfsburg geen stop-voetgangerslichten heeft en ondanks dit kan men vrij oversteken, want men rijdt heel rustig. Ook hebben we nu veel meer televisiezenders dan de afgelopen weken in de voormalige DDR. Daar hadden we 4 t/m 8 zenders en nu een stuk of 50. We hebben geen schotel maar gewoon digitenne. We vertrekken om 11.00 uur en na een aantal kilometers zijn we bij sluis SĂĽlfeld en na tien minuten konden we al invaren samen met nog een jachtje die daar al langer lag.
Tot nu toe is het Mittellandkanal best te varen, wel veel bruggen (deze zijn trouwens genummerd en zag nummer 454 ergens staan bij het begin en zo aflopend naar nummer 1) en veel groen aan beide zijden. Het scheepvaart verkeer wordt ook wel steeds drukker. Om 17.15 uur stoppen we er mee in Sehnde op kilometer 184, een leuk klein plaatsje met een hele grote supermarkt, waar Gerrie op de fiets naar toe is geweest.

Woensdag 12 juni. Gerrie stapt vanmorgen nog even op de fiets om broodjes e.d. te halen en daarna vertrekken we om 09.45 uur. Na een uurtje zijn we bij sluis Anderten en kunnen gelijk achter een vrachtschip invaren. Deze keer zakken we en wel 15 meter naar beneden, ook deze keer, geen drijvende meegaande bolders in de sluis zoals bij de laatste paar sluizen wel het geval was. Wat een bak vol met water. Na de sluis hebben we een stuk van 174 kilometer zonder sluis tot aan het Dortmund-Ems-Kanal.
Met een rustig gangetje van 11 kilometer per uur en een toerental van 1600, hebben we het na 6 ÂĽ uur wel gezien en stoppen op kilometer 107. Morgen nog 5 kilometer en dan zijn we in Minden, daar willen we ook nog even stoppen. Vandaag net als de laatste dagen zonnig en mooi weer.

Donderdag 13 juni. Gisterenavond zagen we vlak bij de boot een steen staan en daar stond het volgende op; U overschrijdt/passeert de 9. Oostelijke lengtegraad. Om 09.00 uur gaan we zoals al beschreven het laatste half uurtje varen en zijn dan in Minden. We varen ook óver de Weser heen via een aquaduct, dit is het zelfde principe als bij de Elbe, alleen deze bestaat al langer. We pakken weer onze fietsjes en gaan de stad in. Als eerst gaan we allebei naar de kapper en ja hoor, een dames, heren en kinderkapper, zonder afspraak en we konden ook gelijk gaan zitten. We zien er weer “toppie” uit, want 29 juni hebben we een familiefeestje en dan moet je er ook een beetje netjes uitzien, vooral als je al een paar maanden op pad bent geweest en geen kapper hebt gezien.
Verder daarna, door de stad gefietst en weer terug, waar we ook naar de schachtsluis van Minden zijn geweest, deze zakt 13 meter naar beneden en dan ben je op de Weser. De Weser staat ook nog hoog en stroomt best wel aardig snel, ondanks dat er sluizen tussen zitten. Het water hier is al 1,5 meter gezakt sinds vorige week.

Ook zijn we naar en op het Weser aquaduct wezen kijken, vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de Weser. Om 12.30 uur starten we weer de motor en gaan verder op pad. Vroeger, vóór mijn tijd, hadden mijn Ouders nog geen wasmachine aan boord en werd de werkkleding, zoals de broeken en overals, wel eens achter het varende schip met een touw door het water gesleept. Op die manier loste het vuil op en spoelde het water de kleding schoon. Vandaag heb ik dat maar eens met onze 4 meertouwen gedaan, ik heb ze achter aan het zwemplateau geknoopt en ze zo schoon getrokken door het water. Ze waren zo smerig geworden de laatste tijd door de vieze sluismuren.
Onderweg hebben we nog even aangelegd in de jachthaven van LĂĽbbecke om drinkwater te tanken. Het is 16.45 uur als we in Bad Essen zijn en we de boot weer vastmaken. Na het avondeten zijn we even de brug over gelopen en hebben we de nodige boodschappen gehaald bij de Aldi. Het is inmiddels ook hier gaan regenen want alles begon ook al aardig droog te worden qua natuur.

Vrijdag 14 juni. Aan de overkant waar de winkels zijn, zien we toch geregeld een binnenvaartschip aanleggen om inkopen te doen, ja…. zij moeten tenslotte ook eten en drinken. Na verse broodjes gehaald te hebben en het stadje Bad Essen bekeken te hebben met de fiets, starten we om 10.00 uur onze Volvo Penta en gaan aan het laatste stuk van het Mittellandkanal beginnen. Het hele Mittellandkanal varen we met de mast omhoog, het eerste stuk zijn de bruggen 5.75 meter en later 5.25 meter, met onze mast omhoog zijn we 5.00 meter.
Wij zijn ook blij met de 2 hele grote bolfenders aan boord want hier in Duitsland hebben ze zowel in de sluizen als op de aanlegplaatsen overal damwanden (spundwand). Om 15.30 uur zijn we bij kilometer 4 en gaan binnen het eiland van “de alte fahrt Hörstel” liggen, een hele mooi rustige ligplaats midden in de natuur. Gerrie is de omgeving gaan verkennen op de fiets en ik ben de boot maar weer eens gaan soppen.

Zaterdag 15 juni. We gaan om 09.00 uur weg en doen nog 4 kilometer tot we bij de T splitsing zijn, het zogenoemde “Nasse Dreieck”, hier gaan we stuurboord uit en krijgen gelijk de eerste sluis Bervergern op het Dortmund-Ems-Kanal. Hierna, na 3 kilometer sluis Rodde en dan nog 5 kilometer zijn we in Altenrheine. Hier blijven we liggen tot maandag en komen de kinderen aan boord. Hier ligt men in de oude voorhaven van de vroegere sluis. Een hele mooie rustige ligplaats naast de sluis waar de schepen in en uitvaren. Een uurtje later komen onze jongens met de auto en zij blijven ook aan boord slapen. Morgen is het Vaderdag en komen Sandra met de kinderen ook hierheen.

Vanuit Lochem is het maar een uurtje rijden naar Rheine. Wilco heeft de post en de kranten ook meegenomen dus we hebben de komende tijd weer wat te lezen. Vanavond hebben we weer Nederlandse zenders hier in Duitsland en dat komt goed uit want dan kunnen de jongens Jong Oranje (voetbal) tegen Italië kijken. Het bevalt ons nog steeds goed om in het voorjaar op vakantie te gaan. Het ruikt onderweg heerlijk naar seringen en alle andere bloesems. Verder zien we al het jonge dierenspul op en rond het water zo ook een jong eekhoorntje, en natuurlijk veel vogelgezang onderweg.

Zondag 16 juni. (Vaderdag) Vandaag een hele mooie dag gehad met de kinderen en kleinkinderen terwijl het ook nog eens mooi weer is. We liggen naast de sluis dus leuk voor de kleinkinderen om het schutproces te zien. Ook hebben ze zich vermaakt met bellen blazen en stoepkrijten. Hier vlak bij is een hotel restaurant met een speeltuintje dus daar ook heen met de kids en daar ook gelijk gegeten. Bij het hotel is ook een manege met paarden en de kleinkinderen vonden dat maar wát spannend om ze te mogen aaien.
Een ideale plek om bezoek te ontvangen met de auto naast de boot, hier komen we later vast nog wel eens terug als het zo uit komt. De kleinkinderen hadden ons heel erg gemist en waren maar wat blij om ons weer te zien. (en wij hen natuurlijk ook). Vanavond ook even bij het hier vlakbij gelegen hotel, op internet de post binnen gehaald.

Maandag 17 juni. Het is 08.30 uur als we 2 schepen aan zien komen en er dus gelijk achter aan de sluis in gaan. Deze 2 schepen hebben we de gehele dag voor ons en daardoor konden we bij elke sluis (totaal 8 stuks) invaren, het ging zo gesmeerd dat we doorgevaren zijn naar Haren. De laatste sluis is een “pokke” (of wel een vervelende) sluis, hier staan palen in de sluis waar je aan vast moet maken en wel aan 1 paal, en dat is niet makkelijk tijdens het schutten, geen gladde muur of damwand.
Maar goed dat het vrachtschip echt rekening met de jachten hield en voer heel langzaam de sluis weer uit. In Haren zijn we al meerdere keren geweest, zowel in de Jachthaven als het steiger in het Kanaal. Dit keer komen we om 18.00 uur aan bij de sluis en deze vaart net uit. Aangezien dit sluisje voor het Haren-RĂĽtenbrock-kanal maar tot 18.00 uur schut blijven we voor de sluis liggen op een mooi wachtsteiger. Morgen om 08.00 uur zijn we aan de beurt. Na het eten zijn we naar het centrum gewandeld en langs het scheepvaart museum weer terug.

Dinsdag 18 juni. Zoals beschreven gaan we om 08.00 uur de sluis in als eerste, want uit de jachthaven komen er ook 4 jachtjes aan. We schutten met totaal 2 boten omhoog. De sluismeester komt 2 euro innen en we kunnen er uit. Dit Haren-Rütenbrock-kanal heeft 4 sluisjes en dan na 14 kilometer zijn we om 11.00 uur in Nederland en gaan we bakboord uit richting Erica. Het Duitse gastenvlaggetje gaat uit de rechter zaling van de mast die er sinds 1 mei in gehangen heeft. Normaal gaan of komen we van de andere kant, van Ter Apel. Nu is er een nieuw stuk kanaal gegraven en is eind mei geopend. Nu kan men ook hier vandaan naar Emmen, Hoogeveen en Meppel varen. We krijgen gelijk een sluis en wel het 8 e verlaat (sluis). Om 11.45 uur komen we bij de eerste brug en maken vast tot de “bruggenwippers” komen. Deze komen om 11.50 uur met een aantal bootjes van de andere kant en gaan dan van 12.00 uur tot 13.00 uur eerst eten. Een half uur later zijn we in Emmer-Compascuum en stoppen er mee.

De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 33 graden en zijn blij met elk zuchtje wind. Hier liggen nog een stuk of 7 bootjes. Het valt op dat de mensen hier ontzettend vriendelijk zijn, ik denk dat men blij is hier bootjesmensen te zien want dit is voor het eerst voor hun. De middenstand zal hier ook van profiteren en zeker de patatboer zoals de kwalitaria en Pieter Patat, waar wij met dit warme weer ook gebruik van hebben gemaakt. Morgen ook even naar de Aldi die hier vlakbij is. We hoorden vanmorgen van Duitsers, die bij ons in de sluis lagen, dat sluis Hohenwarthe en Zerben nog steeds gesperd zijn i.v.m. het hoge water in Duitsland en het kon nĂłg wel een week duren. Er zijn vele Nederlanders weer op de terugweg gegaan, balen als men het hele Mittelland-Kanal weer terug moet.

Woensdag 19 juni. Gerrie gaat om 08.30 uur naar de supermarkt en net toen ze terug kwam was ook de brugwachter er om de brug te openen, gauw naar de boot en we konden er gelijk doorheen. Om 09.10 uur door de brug en 10 minuten later lagen we in de Jansenverlaat, ja kan het ook niet helpen Nol, dat deze sluis zo heet. Of het door de naam komt weet ik niet maar deze was wel kapot en ¾ uur later konden we uitvaren. Na brug “de doorsnee” kwam de viertorenbrug en deze is 3.50 meter en moesten we de kap laten zakken. Na de compascummersluis komen we net voor 12.00 uur bij de nieuwe dubbelsluis, dit is een sluis welke in 2 gedeeltes omhoog schut.

Net voor Emmen is er nog een nieuwe sluis van Oranjedorp en daar gaan we weer omlaag. Dan in Klazieneveen de Oranjesluis, en we doen sluis Erica dan ook nog maar even. Na 6 sluizen vonden we het om 16.00 uur wel genoeg en meren af in Nieuw-Amsterdam, net voor Veenoord. Tussen Barger-Compascuum en Klazienaveen Noord, vaart men door het museum Veenpark en men kan er ook aanleggen en overnachten. Men vaart door de veenkanaaltjes en aansluitend het nieuwe stuk van 4 kilometer kanaal met sluizen die men gegraven en gemaakt heeft. Ook vandaag weer veel complimenten gehad over onze boot, wij hoorden ook mensen tegen elkaar zeggen; “wat een donders mooi bootje”. Sinds gisteren varen we in Drenthe en dat is wel te zien onderweg aan de vele zwerfkeien en stenen.

Donderdag 20 juni. Om 09.00 uur gaat de brug open voor scheepvaart van de andere kant en kunnen we er ook door. Op dit kanaal doet 1 brugwachter 3, 4 of 5 bruggen open en varen we dus in konvooi vaart, na de laatste brug gaat deze met de dan aanwezige bootjes weer terug en dat gaat de hele dag zo. Er komen vandaag veel bootjes tegemoet, het , het lijkt wel of iedereen naar het nieuwe kanaal wil, het zal wat worden van de zomer als de vakantie aanbreekt, het is nu al zo druk. In deze junimaand zien we ook veel avond wandelvierdaagse mensen lopen en ook groepen fietsers. Om 12.00 uur komen we bij de Geesbrug en stoppen ze er mee voor een uur.
Toevallig is dit een hele mooie plaats met walstroom, toiletgebouw en een drinkwater tankplaats en daar hebben we dan ook gretig gebruik van gemaakt want de tank is al bijna leeg. En natuurlijk zijn deze plekjes al snel vol met bootjes en konden we hier toch niet blijven liggen. Onderweg zien we een weiland vol met lama’s en een stukje verder heel veel schapen. We komen daarna bij sluis Noordscheschut en blijven dóór de sluis liggen om 14.00 uur. Een uurtje later begint het hier ook te onweren en te regenen. Voor de sluis ligt ook een Abim en wel de “Helena”, de schipper kwam even praten toen we in de sluis lagen.

Vrijdag 21 juni. Gerrie gaat even brood halen en we vertrekken gelijk als ze terug is om 09.00 uur. Het heeft heel veel geregend vannacht en op dit smal stukje kanaal van ongeveer 3 kilometer lengte op de Verlengde Hoogeveense Vaart, stroomt het daardoor best veel en als je dan stroompje mee hebt hoop ik dat de 2 bruggen hierin snel open gaan en dat was het geval. In Hoogeveen komen we op het Hoogeveense kanaal en de beroepsvaart maakt hier ook gebruik van dus gelijk is het kanaal breder. Hier kunnen we ook de marifoon weer gebruiken en dat is toch zo makkelijk, men kan dan de brugwachter of sluismeester oproepen om te zeggen dat je er aan komt.
Om 11.50 uur komen we in de Rogatsluis aan en deze man gaat eten terwijl wij in de sluis liggen, oké dan doen wij dat ook, om 12.30 uur komen er 4 jachtjes bij en om 13.10 uur varen we de sluis weer uit. Het begint steeds harder te waaien en te stormen, vooral als we het Meppelerdiep opdraaien en richting Beukerssluis gaan. We hebben vandaag toch nog 4 sluizen gedaan zoals de Nieuwebrugsluis, Ossesluis, Rogatsluis en de Beukerssluis, ondanks de regen en wind. Maar……. Storm En Regen Deren Ons Niet (SERDON). Zo heet ook het nieuwe demoschip van de Abim werf. Door de sluis blijven we om 14.30 uur in de Beukersgracht liggen.
Nadat de storm een beetje is gaan liggen en het droog is geworden, ga ik de romp van de boot maar eens schoonmaken met antikal aan beide zijden. De waterlijn is nu ook weer duidelijk zichtbaar en ziet er weer schoon uit. Vandaag begint ook de zomer en hebben we weer de langste dag, al doet het weer daaraan niet mee.

Zaterdag 22 juni. Vanmorgen even de havenmeester van Sloten gebeld en medegedeeld dat we maandag vóór middag in de haven op de vaste ligplaats aankomen. Jaap-Jan kan er dan eventueel rekening mee houden, als er b.v. 2 maanden lang een ander schip heeft gelegen. Op ons gemak vertrekken we om 09.30 uur van onze ligplaats en gaan in Giethoorn even tanken “aan de weg”, hierna maken we, een stukje terug, aan de wal vast en gaat Gerrie even Giethoorn in, ze vind dit altijd een gezellig en leuk plaatsje om rond te wandelen. Ook vandaag waren er weer veel toeristen.
We hebben vandaag de zaterdag Telegraaf gekocht en dat is voor de eerste keer in deze vakantie dat we een krant kopen. We wilden wel een krant kopen maar deze was nog nergens te verkrijgen ook niet in Berlijn, te vroeg in het jaar denk ik. Om 13.00 uur draait de brug voor ons en gaan we naar Steenwijk waar we om 14.00 uur aankomen. Een uurtje later vertrekken we weer en nemen ligplaats in het kanaal van Steenwijk naar Ossenzijl en wel voor de Meenthebrug en het is 16.00 uur. In de luwte van een bomen en struikenrij want het regent en waait (dwars) weer behoorlijk vandaag, we zijn weer in Nederland hoor.

Zondag 23 juni. Om 10.00 uur gooien we los en komen een uurtje later bij de Abim werf in Ossenzijl, we geven daar wat af op verzoek van vrienden van ons. Het is er heel rustig en niemand te zien. Wel geeft de nieuwe lichtbak aan de hal aan, dat het 16 graden is, veel te koud voor de tijd van het jaar. Na vertrek gaat het Overijssels gastenvlaggetje uit de mast en komt het Friese er voor in de plaats. We hebben hier ook de laatste sluis; de Mr. H. P. Linthorst Homanssluis. We komen om 12.30 uur aan bij de Echtenerbrug brug en deze draait pas om 13.00 uur. Deze brug wil ook nog eens 2,00 euro hebben voor het openen, wij hebben al het kleingeld wat we hebben aan 1, 2, 5, 10 en 20 cent munten in een plastic zakje gedaan en daar zijn we ook weer vanaf.
Hopelijk gaat het bruggeld er ooit nog eens verdwijnen. Op het Tjeukemeer waait het zo hard dat het buiswater tegen de ramen komt. Ons doel was het eiland op het Tjeukemeer en daar zoeken we een plekje aan de achterkant van het eiland waar het minder waait, dit eiland heet MarchjepĂłlle. Hier is een mooi zandstrand en veel gras en natuur, in de zomer is het hier dan ook heel druk. Ondanks dat het zondag is zijn er maar weinig bootjes op het water te zien. Vanmiddag doen we een aantal klusjes, buitenbank kussens en fenders schoonmaken na 2 maanden intensief gebruik, kap schoonmaken en nog een aantal kleine akkefietjes.

Maandag 24 juni. Vandaag doen we het laatste stukje van onze vakantie en gaan om 10.00 uur los. Er waait nog steeds een flinke wind op het Tjeukemeer maar om 11.15 uur komen we in Sloten aan, nu vanaf de zuidkant en hebben we de cirkel weer rond want op 24 april hebben we de haven naar het noorden verlaten en hebben we er in totaal 226 motoruren er op zitten. We hebben ook dit jaar weer een prachtige reis gemaakt waar we met een voldaan gevoel op terug kijken. Morgen gaan we de boot weer even schoonmaken en gaan woensdagmorgen naar huis. De auto hebben we even geprobeerd en het was starten en lopen, na 2 maanden stilstaan.

Terugkijkend op deel 5 en tevens het laatste verslag van deze reis, het volgende; Het Mittellandkanal vinden wij niet zo saai als men weleens beweert. Er is onderweg genoeg te zien qua natuur en er zijn leuke plaatsjes om te bezoeken. Wat ons ook opviel is dat men vele ligplaatsen gemaakt heeft voor de recreatievaart om te overnachten.
Het nieuwe kanaal “De Veenvaart” is ook leuk om eens gevaren te hebben, zodoende hoeft men nu niet via Ter Apel, Veendam en Groningen terug te varen. Daarom konden we ook echt een rondje maken vanaf de ligplaats in Sloten. We realiseren ons terdege dat we geluk hebben gehad met het hoge water van de Elbe in Duitsland. Vele landgenoten liggen nog gestremd of zijn weer noodgedwongen terug gegaan naar Nederland.

Wij hopen dat iedereen het leuk gevonden heeft en dat het een beetje duidelijk weergegeven is, ik weet van sommige mensen dat ze de verhalen van ons helemaal nakijken en volgen op een wegen, c q vaarkaart en ons zo volgen waar we precies ergens zitten met de “Tijdrover”. Gerrie en ik hebben elke avond samen dit verslag gemaakt en Gerrie was hierbij de fotograaf.
We bedanken iedereen voor het meeleven en de vele reactie van diverse aard op de mail of op
www.tijdrover.reismee.nl.
Vele groetjes van Gerrie en Kees.

Aantal vaaruren; deel 5 zijnde 66 uur, maakt een totaal van: 226 uur.

Aantal sluizen deel 5 zijnde 30 stuks, maakt een totaal van: 99 sluizen.

Aantal kilometers van deze gehele reis naar Hamburg/Waren/Berlijn zijnde; 1890 kilometers.

Aantal vakantiedagen, vertrek 24 april, terug thuis 26 juni. Totaal; 64 dagen.

Gebruikte kaarten en boeken; Route planner; PC Navigo europa 2011.

ANWB kaarten; Atlas A, Groningen en Drenthe. C, Noordwest Overijssel.

Vom Rhein zur Nord- und Ostsee, Van Manfred Fenzl. ISBN 978-3-89225-446-1.

Sportschiffahrtskarten binnen 1, Berlin en Märkische gewasser.ISBN 3-926376-10-4.

Sportschiffahrtskarten binnen 2, Berlin en Mecklenburger gewässer ISBN 3-926376-11-2.

Gewässerkarte Deutschland Nordwest; Rhein-Elbe Ems-Weser mit Mittellandkanal.

Gewässerkarte Deutschland Nordost; Elbe-Oder mit Berlin und den Mecklenburger gewässer