Tijdrover.reismee.nl

Vakantie 2013 Sloten-Berlijn-Sloten, deel 1-2- en 3

Door omstandigheden heeft Reismee.nl een paar maanden geleden een grote storing gehad en ben ik hierdoor ook de verhalen van 2012 en 2013 kwijt geraakt. De foto's zijn wel terug gekomen maar de verhalen niet, zodoende plaats ikde vakantieverslagen van de laatste 2 jaar alsnog.

Vakantie 2013, Sloten-Berlijn-Sloten. Deel 1 Sloten-Hamburg.

Woensdag 24 april. Het is weer zover, vakantie....... De havenmeester gemeld dat we voorlopig "even" weg zijn en hij vond dat we deze keer wel vroeg weg gingen, ik zei; "de natuur loopt drie á vier weken achter, maar vorig jaar zijn we ook op 24 april weg gegaan en het jaar daarvoor óók". Om 09.00 uur vertrekken wij als eerste door de brug van Sloten en gaan deze keer richting noorden i.pl.v. de laatste jaren richting het zuiden. Het is prachtig mooi voorjaarsweer 15-20 C en het zonnetje schijnt volop. Via het Slotermeer en het mooie plaatsje Woudsend komen we via de het Johan Frisokanaal (Jeltesloot) op het Margrietkanaal, langs Sneek en over het Sneekermeer. Wij houden middagpauze in Irnsum en gaan daarom de Boorne in waar we om 11.45 uur aankomen. Bij Sjoerd en Anneke, die hun boot de "Sjoann" aan het intimmeren zijn, drinken we samen koffie. Na weer gezellig bijpraten en lectuur uitgewisseld te hebben vertrekken we weer om 13.15 uur richting Noordbergum. Onderweg naar Grou krijgen we 2 medepassagiers aan boord die een eindje meevaren, nl. Dhr. en Mevr. Eend. Van Gerrie mogen ze mee naar Berlijn als ze onderweg maar niet poepen aan boord. Ze had het nog niet gezegd tegen hen, of ja hoor .......flats...... dus, dringend maar vriendelijk aan hen verzocht om dit elders te doen. Om 15.30 uur zijn we in jachthaven Zwartkruis in Noordbergum welke nu sinds januari is overgenomen door F.M.B. (Frisian Motor Boats), zij maken zelf ook boten in casco, intimmeren en spuiten helemaal compleet. Deze werf zat eerst in Westergeest.

Donderdag 25 april. Vandaag ook heerlijk voorjaarsweer 20 C. We liggen hier in een rustig haventje en we besluiten de boot eerst maar eens te soppen en schoon te maken. Daar hadden we nog geen tijd voor gehad omdat we dinsdagavond aan boord gekomen zijn en woensdag morgen vertrokken. We hebben tijd genoeg nog en in de vakantie; alles mag en niets moet! Ook krijgen we een mooie rondleiding hier door Ă©Ă©n van de gebroeders Jouwsma van de werf waar ook de boten van de Abim ingetimmerd worden.

Vrijdag 26 april. Rond 10.30 uur gaat het Prinses Margrietkanaal over in het Van Starkenborgkanaal waar we na een half uurtje in Gaarkeuken zijn, de eerste sluis van deze reis. Provincievlaggetje van Friesland verwisseld voor het Groningse. Om 12.15 uur gaan we het Reitdiep op en gaan we de Dorkwerdsluis in. Na een paar kilometer zijn we in Groningen en gaan we in de Reitdiephaven liggen om 13.15 uur, een mooie ruime haven met van alles en nog wat, zoals een Jumbo, Action en een grote watersportwinkel die helaas uitverkoop houd omdat deze failliet is gegaan. Mooie huizen rondom in prachtige kleuren, lijkt Finland wel. Tegen de avond klaarde het weer weer op. Het is wel frappant maar telkens als wij in Groningen aankomen regent het, dus ook deze keer.

Zaterdag 27 april. Gisterenavond op visite geweest bij Edwin en Miranda, goede kennissen van ons die dicht bij de haven wonen. En vanmorgen zijn zij met de kinderen bij ons geweest en hebben de boot bekeken. Om 12.00 uur heb ik een opening van de brug om 13.00 uur besteld via marifoonkanaal 9 om door de stad Groningen te varen, want het blijkt dat op zondag deze nog niet draaien, pas vanaf 1 mei. Het was een mooie tocht door de stad welke anderhalf uur duurde. In totaal 16 bruggen gingen voor ons open om naar de Oosterhaven te komen.

Zondag 28 april. Vandaag een dagje Groningen. Schoonzus Jannie en zwager Bernard kwamen ons ophalen en we zijn naar het Paterswoldse Meer gereden en daar koffie gedronken, lekker buiten op het terras in de zon. Daarna een wandelingetje gemaakt bij het Nijveensterkolksluisje en de daarbij behorende molen. Even voor Bernard, we kunnen qua lengte en diepgang er door met onze boot via het Noord Willemskanaal. Alleen de breedte is net te smal, wij zijn 4.05 meter. En het sluisje is maar 4.00 meter breed.

Maandag 29 april. Vanmorgen koud en regen met 10 graden C, toen we om 08.45 uur vertrokken uit Groningen. Het Eemskanaal op en na een aantal bruggen die via Post Appingedam oproepen, via de marifoon, voor ons open gaan, komen we om 11.45 uur bij de zeesluis van Delfzijl (Farmsum) aan. Om 12.15 uur hebben we "buiten" vast gemaakt bij de jachthaven van Z.V.Neptunus. Het weer klaarde ook op en de zon begon zo waarlijk te schijnen. Deze haven ligt naast het stadscentrum en dicht bij het station, waar Wilco, onze oudste zoon, ons morgen ook komt vergezellen. Morgen is het de laatste Koninginnedag en de Kroning van Alex, dus dat willen we live op de televisie zien en blijven daarom morgen ook liggen. De stad in geweest en men heeft hier toch nog een redelijk groot winkelcentrum.

Dinsdag 30 april. Zonnig en mooi weer, wel te koud voor de tijd van het jaar. Wij vieren hier ook Koninginnedag (of is het inhuldiging dag?) in Delfzijl dus al vroeg de boot versierd met oranje vlaggetjes. Om 10.00 uur de abdicatie gevolgd op de televisie en daarna naar de vrijmarkt geweest. Veel mensen op de been, net als in heel Nederland, met de "kleedjesmarkt". Vorig jaar lagen wij met de boot in Zutphen richting het zuiden. Vanmiddag Wilco opgehaald van de trein, hij vaart de komende 4 weken met ons mee. Vanmiddag en vanavond nog even televisie kijken en dan morgen richting Duitsland. Het is morgen om 11.00 uur laag water dus een mooie tijd om te vertrekken en met een vloedstroom landinwaarts te gaan.

Woensdag 1 mei. Gerrie is vanmorgen eerst boodschappen wezen halen en de krant. Daarna zijn we om 10.30 uur vertrokken, als eerste voeren we door het zeehavenkanaal en om 11.00 uur met laag water komen we bij de Ems en maken we de oversteek naar Duitsland. Het weer is zonnig en een zwakke wind, kracht 3. Het Duitse gastenvlaggetje wordt gehesen voor onbepaalde tijd. Gerrie zei; “de stroming komt van de zee en neemt ons bootje mee”. En zo is het. Het water wordt steeds donkerder door alle modder die losgewoeld wordt door de stroming. Dit komt omdat men de Ems op diepte houd voor de grote cruise schepen van Josef Meyer in Papenburg. Het water is op een gegeven moment zelfs zo donkerbruin, dat de dieptemetersensor rare getallen weergeeft, omdat deze de diepte niet meer kan peilen. We zijn langs Leer en Papenburg gevaren en er lag deze keer geen groot schip buiten bij de werf. Om 15.15 uur komen we bij Hebrum aan, de eerste sluis. Ik meldde me via de marifoon en de sluismeester gaf aan dat ik even meer gas moest geven, zo konden we gelijk invaren. Om 15.45 uur meren we af aan een drijvend steiger voor restaurant Emsblick. Het is hier heel druk met mensen want het is 1 mei en in België en Duitsland viert men de dag van de arbeid en dan is het voor hun een vrij dag.

Donderdag 2 mei. Ook vandaag een zonnige dag. Rond de klok van 09.00 uur vertrekken we richting Küstenkanal en Oldenburg. Na een kwartiertje varen krijgen we sluis Bollingerfähr en zien we daarna het Küstenkanal. Dit kanaal is 70 kilometer lang en heeft 2 sluizen, aan beide kanten begroeit met struiken en bomen. Om 16.30 uur komen we bij sluis Oldenburg en staat deze dubbel rood boven elkaar. Dit i.v.m. het nog té lage water aan de andere zijde van de sluis. Hij gaat om 17.30 uur draaien, maar tegen die tijd komt er een binnenvaartschip aan en deze gaat voor. Daarna nog één en toen vonden we het wel genoeg voor vandaag dus……… Freierabend für heute. Na het eten zijn we Oldenburg ingewandeld.

Vrijdag 3 mei. Vanmorgen om 07.30 uur werden we wakker en de sluis staat gereed voor invaren, dus…….. dat hebben we dan ook maar gedaan, voordat er weer beroepsvaart aan komt. Om 08.00 uur gaat de stadsbrug en om 08.15 uur de eisenbahnbrucke (spoorbrug) open. Dit zijn vaste tijden waarop deze draaien. Het loopt zo gesmeerd dat we dan ook maar gelijk doorvaren, ook omdat er niet zoveel stroming tegen staat op de Unter Hunte. Rond 10.00 uur komen we langs Elsfeth en komen we op de Weser. Volgens het blauwe boekje van de Gezeitenkalender voor de Duitse Bucht, is het rond 10.00 uur hoog water in Oldenburg. De Weser is een grote brede rivier, meer als ik dacht. We hebben nu stroom mee en de wind is zwak, kracht 3. Rond 11.30 uur zien we de sky line van Bremerhaven en Wilco zei; ” het lijkt Dubai wel”. Om 12.00 uur varen we de pieren van Bremerhaven binnen en maken we vast aan een drijvend steiger van de Marine omdat we niet verder kunnen varen i.v.m. het nu lage water.
We houden middag pauze en wachten tot het water weer gaat stijgen. Omdat we hier niet kunnen blijven liggen bel ik de sluismeester een paar kilometer verderop om te vragen of hij al kan schutten. Hij bevestigt dit en we gaan om 15.15 uur langzaam zijn kant op, door een smal geultje water welke door de stad kronkelt, met aan beide zijden slib/slik en hoge wallen. Het verschil met eb en vloed is hier wel zo’n 5 meter. Onderweg zien we vele bootjes die droog gevallen zijn en mooie gekleurde huizen. Omdat het laag water is, kunnen we nu met de kap omhoog onder de sluisdeuren door. Daarna varen we door een prachtig natuur gebied wat ons doet denken aan de Weerribben. We zien onderweg herten, fazanten, otters en roofvogels. Om 18.15 uur zien we een jachthaven op 15 kilometer voor Bederkesa en vonden we het welletjes, het was een lange maar spectaculaire dag. Veel gezien en meegemaakt i.v.m. getijden. (eb en vloed).

Zaterdag 4 mei. Vanmorgen het ontbijt genuttigd in de zon op het achterdek. Daarna zijn we om 09.30 uur vertrokken en varen we door een mooi kanaaltje met de kap op het “Frans railtje” tot we na 5 kilometer bij een zelfbedieningssluisje aankomen, sluis Lintig. Na eerst bij een automaat 8 euro betaald te hebben en de handleiding van de sluis goed door gelezen te hebben kon het schutten beginnen. Na de sluis worden de bruggetjes ook steeds lager en we besluiten de kap er maar af te halen, het weer is ook perfect ervoor. Het gebruik van marifoon wordt hier niet gehanteerd en dat is soms best lastig. Na nog eens 5 kilometer zijn we in Bederkesa en meren we af bij het havenmeesterkantoor het is 11.15 uur.

Na de middag zijn we de stad in geweest en we zijn wezen kijken naar het grote meer hier vlakbij naast de boot. Gerrie heeft vandaag een was gedraaid en de watertank hebben we weer gevuld. Deze keer heeft Wilco ons mee uit eten genomen op een terras aan het Bederkesaer Meer, waar we buiten hebben gezeten met zicht op het meer en aan de andere kant onze boot. De hele dag vlogen er zwaluwen rond onze boot, want deze hebben nestjes gebouwd bij de ingang van het havenkantoor. Het blijkt dat men hier op dit kanaal een apart reglement heeft en wel als de boot breder is dan 3 meter moet men een blauw/witte blokvlag voeren op het voorschip. Dit is een zelfde vlag als de provincie vlag van Noord-Brabant maar dan niet rood/wit maar blauw/wit geblokt. “Ich habe das nicht gewüst!”. Maar dit gaf geen probleem.

Zondag 5 mei. (Bevrijdingsdag) Brood gehaald en om 10.30 uur hier in Bederkesa naar de braderie geweest. Ook vandaag schijnt de zon weer volop en daarom gaan we voor de verandering maar weer eens een stukje varen. Voordat we de trossen los gooien gaan we eerst alles afbreken want op dit stuk komen de laagste bruggen van deze reis. Dat wil dus zeggen; dat we Ă©n de kap Ă©n het windscherm er af halen. De doorvaarthoogte is minimaal 2.70 meter. De kruiphoogte van onze boot is dan 2.45 meter. Dus om 12.00 uur gaan we weg en onderweg zien we leuke aanlegsteigers met elk een koepeltje erbij.

Veel vakwerkhuisjes en veel windmolens, volgens Wilco 32 stuks bij elkaar. We varen hier op het Schiffahrtweg Elbe-Weser of wel, het Hadelner kanal. Aan het eind van dit kanaal krijgen we de lage bruggen en alles verliep vlekkeloos zoals het hoort. Zie foto’s van de spoorbrug. Om 15.15 uur zijn we bij de sluis van Otterndorf en er is niemand aanwezig i.v.m. personeelsbezuiniging. Er hangt wel een briefje, dat morgen om 07.45 uur de eerste schutting plaats zal vinden. Na eerst alles weer opgebouwd te hebben zijn we naar de jachthaven aan de andere kant gewandeld en naar het strand waar we de grote zeeschepen voorbij zagen varen over de Unter Elbe.

Maandag 6 mei. Wat een mazzel hebben we weer vandaag, de zon schijnt volop, windkracht 2 en Noord-Oosten wind. Precies goed om de oversteek te maken, zo weinig wind maak je niet vaak mee hier aan de Noordzeekust. Om 07.40 uur kunnen we de sluis invaren. We hadden voor de zekerheid de kap en het windscherm er al afgehaald. Achteraf konden we onder de boog brug door met het windscherm er nog op. Door de sluis maken we even vast in de jachthaven om alles weer op te bouwen. Bij eb valt het hier niet meer droog omdat de haven pas uit gebaggerd is. Om 08.10 uur vertrekken we aldaar weer om het “Ruime sop” op te zoeken. We varen de haven uit en gaan langs de prikken, die de vaargeul aangeven tot aan het hoofdvaarwater. Tot aan Brünsbuttel is het zeer druk met de zeescheepvaart heen en weer.

In BrĂĽnsbuttel kan men via het Nord-Ostsee-kanal naar Kiel en daar maakt men veel gebruik van, omdat men anders om Denemarken heen moet varen om op de Ostsee te komen. Ik dacht dat de Weser al een grote en brede rivier was maar op de Elbe is de cultuurshock nog groter. Van klein vaarwater met alles afbreken naar een heel groot en breed vaarwater met grote zeeschepen. Bij GlĂĽckstadt lag de Gorch Fock, een groot wit zeilschip welke ook altijd met sail Amsterdam te bewonderen is. Onderweg zien we ineens een zeehondje naast onze boot zwemmen en even verderop dachten we een dolfijn te zien zwemmen, maar na raadpleging van onze dieren-planten gids, blijkt dit een doornhaai te zijn, die in de Noordzee zeer frequent voorkomt en in de Oostzee slechts een dwaalgast is.

Zo nu en dan varen we achter een eiland langs om even de “grote” jongens te ontlopen want die maken nogal wat golven en ze varen heel hard. P.C. Navigo geeft deze route niet aan, pas net voor Hamburg is er wat te zien van de routeplanner. Net voor Hamburg varen we langs de vliegtuighallen in Finkenwerder waar de Airbus vliegtuigen gebouwd worden. Om 14.15 uur zijn we in de CITY-sport-haven van Hamburg, welke achter het museumschip “Cap San Diego” ligt. We liggen net vast en willen een lekker bakje koffie drinken of de havenmeester komt ons vertellen dat vanaf donderdag de haven hier is volgeboekt met 300 schepen en die hebben allemaal een vaste plaats aangewezen gekregen. Vanaf maandag, vandaag dus, komen de schepen binnen. Om een lang verhaal kort te houden, wij moeten hier dus weer weg, ondanks dat de haven nog bijna leeg is.
Hebben wij dat weer!! Zijn we een keer in Hamburg moeten we weer weg omdat Hamburg haar 824 e “geburtstag” viert, elk jaar dus en men kan dit vergelijken met sail Amsterdam. Vandaar dat de “Gorch Fock” bij Glückstadt op de rede ten anker lag. Het tij is inmiddels naar hoog water gegaan, omdat we met de vloed richting Hamburg zijn gevaren, dus met stilstaand water kwamen we aan. Na de koffie zijn we om 14.45 uur weer vertrokken en zijn terug gevaren naar de jachthaven van Finkenwerder en dat is 3 kwartier terug varen door het drukke vaarwater van Hamburg CITY, waar we even later om 15.30 uur aankwamen. We hebben hier in de jachthaven van Finkenwerder een mooie plaats, want vanaf ons achterdek zien we de grote zeeschepen langsvaren en de vliegtuigen van airbus komen heel laag over de jachthaven om te landen. Maar goed dat dit geen echt vliegveld is want dan zou je s ’nachts geen oog dichtdoen. We zijn van plan om morgen Hamburg te bezoeken en doen dat varende. We gaan met de veerpont mee naar het centrum. De opstapplaats is hier dichtbij en we moeten 1 keer overstappen.

Dinsdag 7 mei. Vandaag een dagje Hamburg, zoals gisteren al gemeld gaan we met de veerpont naar het centrum. Voor 10.50 euro koop je een groepenkaart voor 5 personen waarmee je de hele dag kunt reizen met het openbaar vervoer waar ook al de veerponten onder vallen. We varen richting het centrum en zien onderweg het grote cruiseschip AIDA MAR liggen, die in Papenburg bij de Meyer werf gebouwd is. In verband met de komende viering zien we verschillende driemasters over de Elbe binnen komen varen, zo ook de Gorch Fock, welke wij gisteren al zagen liggen bij GlĂĽckstadt.

Bij aankomst speelde de Fanfare en werd de bemanning van de Gorch Fock begroet. Net als bij Sail Amsterdam komen al die grote zeilschepen langs de kade te liggen en kan men ze bewonderen. Ook zagen we de oude Russische stoom ijsbreker Stettin liggen. Tevens kan men een onderzeeër bezichtigen en het museumschip Cap San Diego alsmede een oude brandweer boot. Er is ook nog een museumhaven waar oude boten van vroeger tijden liggen. Het eerste wat wij hebben gedaan toen we aan de wal stapten was………..natuurlijk een Hamburger eten. We zijn verder de stad in gegaan in en om St. Pauli. Een prachtige dag geweest en heel veel mooie dingen gezien. Toen we aan boord kwamen begon het te regenen.

Hierbij sluiten we dit gedeelte van onze reis af. Deel 1 van Sloten naar Hamburg, morgen gaan we weer een stukje verder de Elbe op richting Geesthacht en Dömitz. Tot nu toe verliep alles volgens schema. De zeer lage bruggen waar we onder door moesten varen gaven geen problemen en we konden goed inspelen op de tijden van eb en vloed. Maar we hadden dan ook de weersomstandigheden mee.

Totaal 49 vaaruren van Sloten naar Hamburg en in totaal 10 sluizen gehad. Tot ons volgende verslag waarschijnlijk van Hamburg tot aan Waren. Groetjes van ons van af de “Tijdrover”.
Vakantie 2013. Sloten-Berlijn-Sloten. Deel 2. Hamburg-Waren.

Woensdag 8 mei Het is in Hamburg om 11.00 uur laag water en een half uur eerder in Finkenwerder, waar we nu liggen. We gooien los om 10.30 uur en gaan deze keer via de SĂĽder Elbe en niet via de Norder Elbe langs het centrum, waar we een paar dagen geleden al naar toe waren gevaren. Via de Norder Elbe is het drukker met sleepboten en veel veerponten. We varen langs de containerterminals waar grote zeeschepen geladen en/of gelost worden. De Elbe is anders varen dan b.v. de IJssel, hier vaart men van baken naar baken met gele liggende en staande kruisen. Er zijn mooie zandstranden en mooie natuur langs de Elbe.

Om 14.30 uur komen we bij sluis Geesthacht aan en hebben we een complete schutting vóór ons omdat 1 van deze schepen gevaarlijk goed geladen heeft en 2 blauwe kegels voert. Om 16.00 uur varen we de sluis uit en willen we nog even door, we zijn om 18.00 uur in Lauenburg. We nemen ligplaats waar men ook diesel blijkt te tanken. Dat hebben we dan ook maar gelijk gedaan want de tank was inmiddels half leeg. Na het eten zijn we het plaatsje in geweest en het centrum blijkt boven op de berg te liggen, een hele klim maar wel met een mooi uitzicht. Morgen blijven we hier een dag liggen voordat we naar Dömitz vertrekken.

Donderdag 9 mei. (Hemelvaartsdag) Vanmorgen begonnen met de boot weer een keer schoon te maken want het zoute/brakke water van de Ems, Weser en Unter Elbe zit er nog op. Wij liggen hier met nog een Abim in de jachthaven van Marina-Lauenburg en wel de Mira uit Hamburg. We liggen precies tegen over elkaar aan het steiger, alleen er was niemand aan boord. Wilco ging vanmiddag zijn elektrische, op afstand bedienbare Pro Boat uitproberen en jawel hoor….. op een gegeven moment ging deze te hard door de bocht en vloog op zijn kop, en toen? We hebben nog een kinder plastic opblaasbootje aan boord en ik ben deze maar eens begonnen met op te pompen. Dat duurt natuurlijk een eeuwigheid met een voetpomp en de wind nam zijn power bootje mee richting de volgende jachthaven. Wilco ging er met de pikhaak heen en tegen de tijd dat hij weer bij ons kwam met zijn bootje, had ik eindelijk mijn plastic bootje op gepompt om er naar toe te varen, maar dat was dus niet meer nodig.

Wij zijn vanmiddag wezen internetten in café restaurant “Schiffershaus” aan de Elbe en hebben deel 1 van ons vakantieverslag naar iedereen opgestuurd, tevens op
www.reismee.nl ons verslag gezet. Ook heb ik naar de waterstand gekeken op internet hoe hoog het water staat in Dömitz en dat staat 2.64 meter. + 3 cm. Dat wil zeggen dat de actuele waterstand in Dömitz nu 2 meter en 64 cm staat en dat het sinds gisteren 3 cm gestegen is. Voldoende water dus om de Elbe op te gaan want wij liggen 1 meter diep. Gerrie heeft een aantal foto’s gemaakt van het stadje beneden aan de Elbe en is daarna naar boven gewandeld naar het nieuwe centrum. Men heeft daar prachtige vergezichten en ze heeft een oude toren bezichtigd en dat bleek een gevangenis van vroeger te zijn. Via een prachtig park loop je dan weer naar beneden, naar de jachthaven.

Vrijdag 10 mei. Vanmorgen van de havenmeester de bestelde verse “Früstuckbrödschen” gekregen en daarna boodschappen gehaald. Om 09.05 uur zijn we al vertrokken omdat het vandaag een lange dag wordt, omdat we tegen de Elbestroom in moeten naar Dömitz”. De Elbe is ook best nog een brede rivier, nog breder als de Rijn. Dit is een regenrivier en ontspringt in het Reuzengebergte in Tsjechië, 1164 km lang en een hoogte verschil van 1386 meter. De stroomsnelheid is naargelang de waterhoogte maar is meestal zo’n 4 á 5 km en bij engtes en bruggen 8 á 9 kilometer per uur. Zo ploegen we voort naar “boven”, tegen de stroom in, die best nog wel aardig sterk is. Hoe hoger het water, des te harder stroomt het. We proberen zoveel mogelijk toch de binnenbochten te varen dus continu op de dieptemeter kijken.
Toch moeten we ook de gele kruisbakens aan beide kanten goed in de gaten houden want dat is de diepere vaargeul i.v.m. zandbanken die er kunnen liggen. We hebben nog steeds mooi zonnig voorjaarsweer, Wilco die boft maar weer, sinds hij in Delfzijl aan boord is gekomen is het goed weer. Het is een beetje heuvelachtig met hier en daar een camping en alles begint nu mooi groen te worden. Vandaag 2 binnenvaartschepen tegen gekomen beiden uit Polen en een motor vrachtschip omgebouwd voor de wetenschap, van vroeger en nu. Met 2100 motor toeren gingen we 8,5 á 9 kilometer per uur. Om 16.15 uur draaide we de voorhaven van de Müritz-Elde-Wasserstrasse in, de sluis vaart net uit en kunnen wij er gelijk in. Door de sluis is ook een jachthaven en maken er om 16.45 uur vast.

Zaterdag 11 mei. Vertrek, om 09.00 uur varen we het haventje uit en het is gelijk al een stuk rustiger varen want men mag ook maar 6 kilometer per uur, maar dat is wel erg langzaam dus wij houden ongeveer 8 kilometer aan. De MĂĽritz-Elde-Wasserstrasse is tot aan Plau 184 kilometer lang en heeft 17 sluizen. De derde sluis heet; Findenwirunshier, hoe verzinnen ze het. Dit mooie kanaaltje kronkelt door het landschap heen waarin bossen en weilanden elkaar afwisselen. Een aantal sluisjes van vandaag waren zelfbedieningssluisjes net zoals in Frankrijk, alleen duurde dit een beetje langer, ook omdat de sluizen groter zijn. Door ook nu weer aan een blauwe stang te draaien zet men de sluisjes in werking. Sommige sluizen hebben nog van vroeger uit een stoomgemaal en sommige zijn zelfs nog in gebruik en zijn uit 1920.
Veel mooie natuur en als je goed oplet, zie je veel dieren in het wild lopen. Verder viel het ons op dat er veel roofvogels rondvliegen. Ook veel bomen die kaal gevreten zijn en aan geknaagd door bevers, vele zijn zelfs al omgevallen want bevers willen nu eenmaal dammen maken en natuurlijk omgevallen richting het water. Om 14.30 uur zien we een mooie ligplaats bij het plaatsje Grabow en stoppen er mee, we hebben ook al 5 sluisjes gehad. Dit plaatsje bestaat uit heel veel vakwerkhuisjes en is leuk om te bezichtigen. Tevens is het hier overal goedkoop om lekker te eten en dat hebben we dan ook maar gedaan. Dat komt omdat we al een tijdje in het voormalige Oost Duitsland zijn.

Zondag 12 mei. (Moederdag) Vertrek om 08.45 uur omdat we aan de andere kant van het kanaal op een knop moeten drukken voor de bediening van een lage brug, men begint hier om 09.00 uur. En telkens 1,5 uur later weer. Men is bezig om de sluizen te renoveren en om meer zelfbedieningssluisjes te maken en alles ziet er goed uit. Op deze sluisjes staan dan ook, heel modern, lichtbakken met tekst van wat er gebeurd of wat er gaat gebeuren. Om 12.00 uur komen we in Neustad-Glewe. Hier hebben we leuke en fijne herinneringen aan toen we een weekend meegevaren zijn met Peter en Dinie Oord, de bouwers van onze boot.
We mochten toen even “sfeerproeven” op een Abim en zijn toen samen naar Schwerin gevaren. Bij het Elde dreieck, waar we om 14.15 uur waren zijn wij het Stör wasserstrasse ingevaren richting Schwerin. Dit is de eerste “zijtak” die we nemen want we moeten dit stuk ook weer terug varen naar onze hoofdroute. Om 16.15 uur komen we in Plate voor de brug die pas om 17.30 uur draait, maar we vinden het voor vandaag wel weer genoeg zo, dus blijven we in Plate liggen.

Maandag 13 mei. Om 10.00 uur precies gaat voor ons de “Hübbrücke” (hefbrug) open en varen we het laatste stukje naar Schwerin waar we om 11.15 uur aankomen. Dit is de hoofdstad van Mecklenburg Vorpommern, met zijn kerken en markante kasteel met 364 torens, als in een sprookje. Schwerin heeft een paar jachthavens en heel veel boothuizen. De jachthaven waar men op aan stuurt heeft een haven gebouw welke stamt uit de jaren 20. Vlak naast het kasteel is het nationaal museum waar heel veel werken hangen van Nederlandse schilders. Het centrum is hier 5 minuten vandaan. Wij wilden het kasteel gaan bekijken maar helaas deze was gesloten en morgen open. Maar we konden wel vrij rondlopen door de prachtige tuinen rondom het kasteel.

Dinsdag 14 mei. Vandaag is onze kleindochter Yilla jarig en we bellen haar even op om te zingen voor haar. Ze wordt al weer 6 jaar vandaag. Het is 1 ¼ uur varen naar de hefbrug in Plate en deze gaat om 10.00 uur open. We gaan weg om 8.30 uur en onze fotograaf (Gerrie) wilde nog even een foto maken van het kasteel. Op de Schwerinersee gaf de dieptemeter op een gegeven moment een diepte van 40 meter aan. Om 09.45 uur komen we in Plate voor de brug en Gerrie gaat nog even gauw naar de bakker want we weten waar deze zich bevindt, omdat we hier gisteren lagen. Even later komen we voor de brug en sluis van Banzkow Men wilde de brug openen voor ons en de sluis stond al open maar……. De brug ging NIET open en is dus defect. Maar na 1.30 uur wist men dit euvel ook te verhelpen. Door de sluis zag ik dat men traject controle uitvoerde, ja dat gebeurt ook op het water en niet alleen op de weg. Maar ik hield me netjes aan de snelheids regels, zoals het ook hoort. Doordat de brug defect is geweest was het ook later voor we in Parchim aan kwamen, ons reisdoel voor vandaag.

Tussen Garwitz en Parchim varen we door een adembenemend mooi natuur gebied met vele kronkel bochtjes. Onderweg zien we dat heel mensen hier volkstuintjes hebben en dat de boerderijen er hier net zo uitzien als bij ons voor de oorlog. Buiten op het erf bij de boerderij lopen de kippetjes e.d. nog vrij rond. Dat kan natuurlijk kloppen want we zitten hier in voormalige DDR en men had en heeft het ook nu niet breed, dus zelf voorzien in levensonderhoud, door groenten en fruit te verbouwen. Vorige week schreven we over de talrijke bevers die hier aan het knagen zijn, maar de firma Bever GMBH, is wel heel druk bezig geweest want om de paar honderd meter heeft men wel een boomstammetje om geknaagd. Om 17.30 uur maken we vast boven de sluis van Parchim.

Woensdag 15 mei. Vertrek om 08.45 uur, nadat ik eerst even broodjes heb gehaald bij de bakker en samen ontbeten te hebben. Ook vandaag varen we weer door een heel natuurrijk gebied. Het ruikt onderweg heerlijk naar seringen, pas gemaaid gras of naar dennengeur. In het bos hebben we een prachtig hert zien lopen, vlakbij de boot aan de waterkant. En opeens, je gelooft je ogen bijna niet zien we bovenop een heuvel een wolf op de uitkijk staan. Door de verrekijker zien we dat het een enorm groot beest is en hadden natuurlijk geen tijd om een foto te maken. Dit was trouwens vlak voor het plaatsje Plau.
Vandaag kregen we in Bobzin een heel bijzondere sluis en wel met fonteinen er in, dat wil zeggen dat het water niet onder de sluisdeuren binnen komt maar aan de zijkant van de sluis, naast de boot. Het verval was hier 7.30 meter. Verder viel ons op dat men hier in de omgeving kleine haventjes aan het aanleggen zijn en picknick plaatsen. Om 17.15 uur liggen we vast door de sluis van Plau, we hebben vandaag, net als gisteren 5 sluizen gedaan. Een stralende warme dag geweest, wel met veel wind. Sinds gisterenavond tot in de namiddag hadden wij geen bereik van de telefoon. En we zagen een Trabant, ze zijn er dus nog wel, alleen voor de sier, deze stond op een camping.

Donderdag 16 mei. Vandaag is het onze trouwdag en deze jongen had al wat gekocht in Lochem voor we weg gingen voor het vrouwtje, en ze was er blij mee. Vandaag beginnen we aan de route door het “blauwe meren gebied” boven Berlijn. Deze bestaat uit honderden meertjes welke verbonden zijn met een klein stukje kanaal. Een aaneenschakeling van plassen, meren en zoals men het Duitsland noemt seeën. We beginnen met de Plauersee, Petersdorfersee, Malchowersee, Fleesensee, Kölpinsee en zo naar de Binnenmuritz waar Waren aan ligt. Het water van de Plauersee is zo glad als een spiegeltje zo ook de andere wateren van vandaag.
In Malchow waar om het hele uur de brug pas draait, vraagt men een vrijwillige bijdrage in een kerkezakje, net zoals men in Friesland een klompje boven het water naar je toe hengelt. Om 13.00 uur zijn we in de jachthaven van Waren en liggen pal tegen het centrum aan. Door het warme en mooie weer zitten er heel veel mensen op de terrasjes en zijn de kinderen hier ijverig aan het vissen. Het water hier is mooi schoon en helder en er zit ook heel veel vis. Wij blijven hier morgen ook nog een dag liggen want Kees-Jan komt morgen met de trein naar Waren en gaat ook een paar weken met ons mee naar Berlijn.

Hierbij sluiten wij Deel 2 van dit reisverslag Hamburg naar Waren af. Het volgende verslag zullen we w.s. in Berlijn versturen. De vaaruren van deel 2 zijn; 45 uur en in totaal hebben we in dit deel 20 sluizen gehad. Samen een totaal van 94 vaaruren en 30 sluizen.

Als we terug kijken op dit deel van de reis dan kunnen we stellen dat de Elbe een grote brede rivier is met veel stroming en dat we daarna op de kleine wateren door heel veel natuur en bossen zijn gevaren. Schwerin maakte indruk door het sprookjeskasteel en de kleine plaatsjes door alle vakwerkhuizen. Groetjes uit Waren en tot het volgende verslag. Gerrie, Wilco en Kees.

Vakantie 2013, Sloten-Berlijn-Sloten. Deel 3, Waren-Berlijn.

Vrijdag 17 mei. Een rustdag in Waren, vandaag komt Kees-Jan, onze jongste zoon, met de trein uit Lochem. Hij is vanmorgen met de trein van 08.21 uur vertrokken richting Hengelo, Osnabrück, Hamburg, Ludwigslust en Waren. Om 16.25 uur kwam hij hier aan en hebben hem opgehaald van het station. Een hele reis en vanaf Ludwigslust een boemeltje die maar 50 kilometer per uur ging door de Oost Duitse bossen, zoals hij zelf zegt. Ook de boot schoon gemaakt. En verder weer genoten van een warme zomerse dag. Hier vlakbij aan de boulevard zijn verschillende eetgelegenheden en we hebben het ons goed laten smaken samen met de beide jongens. Het valt mij op dat er nog helemaal geen Hollanders zijn. Sinds we in Duitsland zijn, zien we alleen maar huur en charterboten. Wo sind dann all die Holländer……….. Hier kan men ook water-campers huren, we hebben ze onderweg zien varen en hier liggen er een paar in de haven voor reclamedoeleinden.

Zaterdag 18 mei. Gisterenavond nog laat op het achterdek gezeten door het mooie weer. Wilco was als eerste op en ging broodjes halen. Na het ontbijt gaan we om 09.30 uur weg uit Waren en gaan de MĂĽritz over, het grootste binnenmeer van Duitsland. Het weer is perfect en het water als een spiegeltje zo glad. Mijn mening is dat de MĂĽritz slecht betond is en dat je met P.C. Navigo nog een beetje een route kan aanhouden, men moet 20 kilometer lang zelf een koers aanhouden. Een beetje vergelijkbaar met het IJsselmeer, waar het met slecht weer niet goed toeven is.
Na dit meer, komt men op de kleine MĂĽritz en gaan we daarna het MĂĽritz-Havel-Wasserstrasse in. De MĂĽritzsee is ook het hoogste punt en we gaan dan nu ook weer met de sluizen naar beneden schutten. We doen vandaag 1 sluis en komen om 13.00 uur in Mirrow aan. Tegen de avond begon het hier donkerder te worden, hard waaien en te regenen. Gerrie is met de jongens vanmiddag het stadje in geweest en zij hebben de toren van het hier aanwezige kerkje beklommen, met een prachtig uitzicht over de omgeving, volgens hen.

Zondag 19 mei. (1 e Pinksterdag) Om 09.45 uur gooien we de touwen los en zijn weer over meerdere seeën gevaren en alles lijkt voorspoedig te gaan, sluis 1 en 2 kunnen we zo in zonder te wachten. Totdat we bij de 3 e sluis kwamen en daar hebben we 4 schuttingen vóór. Het krioelt vandaag ook van de kano’s en kajaks en de sluis werd hiermee dan ook helemaal volgepropt.
Door het mooie weer en om dat het Pinksteren is, is wat ook maar varen kan op het water. Na 3 uur wachten en elke schutting doorschuiven qua ligplaats, vinden we het na de sluis in Strasen om 15.00 uur welletjes en maken vast bij een vakantiedorp in de Ellebogensee. Wilco gaat zijn powerboot weer uitproberen en Kees-Jan is wezen zwemmen, het water is heel helder en er zit zeer veel vis. Op weg naar de havenmeester zagen we een ringslang op het pad liggen, deze zijn niet giftig en bijten niet.

Maandag 20 mei (2 e Pinksterdag) Vanmorgen redelijk vroeg wakker geworden omdat naast ons een huurboot zijn aggregaat, ventilators o.i.d. aan deed en deze nogal veel lawaai maakte. Op deze huurboot, van “Le boat”, zaten 8 personen en men had de hele nacht alles potdicht, dus s’ morgens waren alle ramen beslagen van het vocht. Om 08.30 uur vertrek en ons doel is Fürstenberg, na de ervaring van gisteren gaan we op tijd weg. We komen op de Ober-Havel-Strasse en dan de Havel en diverse seeën plus de Steinhavel, 2 sluisjes te gaan, maar alles verliep supersnel, om 10.45 uur meerden we af in Fürstenberg.

Gerrie en Kees-Jan zijn op de fiets naar het vrouwenconcentratiekamp Ravensbrück geweest aan de andere kant van het meer. Dit maakte hele diepe indruk op hen. Gerrie heeft daar een bloemetje gebracht als eerbetoon aan alle vrouwen en kinderen die daar om het leven zijn gekomen. Na de middag zijn we het stadje ingewandeld en er was ook een tentoonstelling over de geschiedenis van de DDR en de “muur”. Men had deze in de plaatselijke kerk opgesteld. Nadien nog naar de vissershuisjes gelopen en via het park weer terug naar de jachthaven.

Dinsdag 21 mei. We gaan weg uit FĂĽrstenberg om 09.15 uur, nadat we de watertank nog even vol gemaakt hebben, daar waar mogelijk wel even water innemen, want je weet niet waar je de volgende keer kan water tanken. De boot is al een aantal dagen geel van de bloesem, deze fijne stof dwarrelt uit de lucht. Ons doel voor vandaag is Himmelpfort en als eindpunt Templin welke ook weer aan een zijtak ligt. We zijn om 09.45 uur al in Himmelpfort en nemen een kaartje bij een automaat voor 2 uur liggen. Himmelpfort staat er om bekend dat aldaar de Kerstman woont en zijn huis open stelt voor iedereen. Er zijn drie plekken waar dat kan, in Ireland, IJsland en Duitsland. Men kan hier een adres achterlaten en dan stuurt de Kerstman je tegen de Kerstdagen een kaartje terug. Tegen die tijd komt de Kerstman met 20 vrouwelijke hulpen, ongeveer 6 weken lang alle kinderen een kaart sturen. Dit zijn er niet een paar, maar 300.000 stuks, waar men het adres van opschrijft. ( noot; alle 4 de kleindochters hebben voor de Kerst een brief gekregen van de Kerstman) Er is ook een kerkje waar men kan trouwen en dat is nogal geliefd bij de jonge paartjes.

Goed 11.00 uur gaan we weer los en gaan richting 1 e sluis en ja hoor…… 2 schuttingen vóór, dus eerst maar eten. Als het nu al zo druk is in mei, hoe druk is het dan in het hoogseizoen? Voorbij sluis Bredereiche komen we zo waarlijk de eerste Hollander tegen sinds Delfzijl. De vrouw van dat bootje zegt; “jullie zijn de eerste Hollanders die we tegen komen”, en zij kwamen van de kant van Berlijn. De Havel kronkelt heel mooi door de natuur, een hele mooie route door het bos etc. Na sluis Schorfheide houden we bakboord aan en gaan sluis Kanneburg door richting Templin. Dit sluisje wordt nog met de hand bediend en is heel oud, in 1908 herbouwd, dus de sluis is nog veel ouder. De sluis in Templin is in 1894 herbouwd en gaat 6.40 meter omhoog. Daar komen we om 17.30 uur aan. Vandaag een bewolkte dag gehad, maar gelukkig geen regen. Gerrie en de jongens zijn de hele stadsmuur langs gelopen rondom de stad. Deze muur stamt uit 1314 en is 1755 meter lang. Templin is verder een mooi stadje om te bekijken.

Woensdag 22 mei. Na de dagelijkse gang naar een “Bäckerei”, deze keer wat vroeger dan normaal. Toen ik terug kwam zie ik dat er 2 bootjes door de sluis gaan, dus wij er gelijk er achteraan. Dit heeft de reden, dat bij de volgende sluis we gelijk mee kunnen want de zelfbedieningssluis waar we gisteren ook in gingen, schut alleen naar behoefte en aanbod, ik had wel gelijk, want we konden mooi mee. We wilden vandaag naar Zehdenick en daar waren we om 11.45 uur.
Onderweg een fikse regenbui gehad en de boot is weer toonbaar wat gele stof betreft. Het stadje in geweest en bij het schippers museum geweest welke op een schip gehuisvest is, en hier voor de sluis ligt. We kregen er zelfs uitleg bij en een rondleiding. Best wel interessant voor een “oud binnenschipper” zoals ik. Er is internet in het restaurant bij de haven dus even de post nagekeken.

Donderdag 23 mei. Voor ons doen uitgeslapen en Gerrie heeft een paar wasjes gedraaid. Om 10.30 uur gaan we los en gaan gelijk de eerste sluis in. Daarna komen we op het Vosskanal met 2 sluisjes, welke overgaat in het 3 kilometer lange Malzerkaanal. Onderweg komen we langs kleine boeren dorpjes. Om 14.00 uur draaien we bakboord uit het Oder-Havel-Kanal in richting Niederfinow. Dit kanaal is 37 kilometer lang en daar zijn we 2 binnenvaartschepen uit Polen tegen gekomen. Aan het eind hiervan ben je bij het schiffshebewerk Niederfinow waar we om 17.30 uur aankwamen. Wat schetst onze verbazing, we kunnen gelijk invaren samen met een bootje uit New Zeeland die er al lag. Dit is werkelijk weer een hele ervaring en belevenis, zeker voor de beide jongens.

Na dit “hebewerk” zijn we stuurboord uitgegaan en zijn voor het oude sluisje gaan liggen die toegang geeft tot het Finowkanal waarin we weer terug varen. Hier schut men van s’ morgens 09.00 uur tot 16.45 uur. We liggen nu maar een paar kilometer van de Poolse grens af, als men een stukje doorvaart kom je op de rivier de Oder. Na het avond eten zijn we gaan wandelen naar deze scheepslift en de volgende informatie gelezen op een informatiebord. Gebouwd van 1927 tot en met 1934 en is uit 13.800 ton staal gebouwd. Door middel van een grote bak met water worden de schepen omhoog/omlaag getild met een contra gewicht. Het hoogte verschil welke men overbrugt is 36 meter. De bak is 85 meter lang, 12 meter breed en 2.50 meter waterdiepte. Totaal 94 meter lang, 27 meter breed en 60 meter hoog. De 4 aandrijf motoren zijn elk 55 KW. Deze scheepslift is op één na de grootste van de wereld en men is nu een nieuwe ernaast aan het bouwen.

Vrijdag 24 mei. De sluismeester heeft er zin in vandaag, om 08.45 uur kunnen we al invaren. Vandaag doen we dan het oude Finow kanaal welke tot 1914 de belangrijkste vaarweg in Pruissen was. De huidige sluisjes stammen uit 1877 en sommigen zijn zelfs nog ouder, ze worden nog allemaal met de hand bediend. Zo varen we door een museum, met restanten van oude industrie van vroeger. Op de meeste sluisjes hangen er al touwen voor ons klaar omdat de sluismuur zo hoog is, gemiddeld een verval van 3 meter. Dit klopt ook wel want 12 sluisjes maal 3 meter is de 36 meter die we ineens gisteren in de scheepslift omlaag zijn gegaan. In het centrum van Eberswalde ligt de oudste sluis uit 1607. Dit is het oudste nog bevaarbare kanaaltje en is beschermd door Unesco. Ook vandaag voert het Finow kanaal ons door mooie natuur. Mooi vaar weer en de hele dag buiten kunnen genieten van al het moois wat we zien. Men moet geen haast hebben, want men mag ook maar 6 kilometer per uur varen. Wel belt men naar de volgende sluis en deze staat dan voor je gereed.

Men kan deze route natuurlijk ook andersom varen en dat is eigenlijk beter te doen. De brug in Eberswalde draait om de even uren, wij zijn er om 14.00 uur doorheen gevaren en moesten er 1 uur wachten. In deze tijd heeft Gerrie bij de plaatselijke supermarkt boodschappen gehaald. Toch hebben wij vandaag 10 sluisjes gedaan en om 17.15 uur lagen we vast in Mariënwerder, we zagen een groot steiger met een bord “Herzlich Wilkommen in Mariënwerder”, vlak voor de sluis, daar hebben we dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Alle sluismeesters die we vandaag zagen hadden een zwemvest om, w.s. is dit hier dus verplicht. Onderweg zagen we ook 3 mannen een potje bier drinken op een vlot waarop een oude trabant (auto) stond met het vroegere DDR embleem aan de voorkant. Even het stadje in gewandeld om de nodige been beweging te krijgen voor vandaag.

Zaterdag 25 mei. Om 08.45 uur gaan we richting sluis en de sluismeester was al met de hand aan het draaien voor ons. Deze sluisjes hebben ook geen lichten en alles gaat met handgebaren, zo van; kom er maar invaren. De laatste 2 sluisjes van dit mooie kanaaltje. (12 sluisjes op 12 kilometer). Deze dag begon vanmorgen met regen en het is nu avond en het regent nog. We komen om 11.45 uur bij sluis Lehnitz aan en er ligt een koppelverband voor ons, volgens de sluismeester kunnen wij daar niet bij, dus een schutting wachten. 13.00 uur gaan we door de sluis en gaan naar Oraniënburg in de stad liggen, ongeveer 2 kilometer het Oraniënburger Havel opvaren.
Een heel gemoedelijke en goedkope haven met alle voorzieningen (MBC Möwe). Om 13.45 uur liggen we vast. Wij gaan na een kopje koffie gedronken te hebben naar het Schloss Oraniënburg hier vlakbij en waar op dat moment een trouwerij was, in de regen. Deze bevat ook een museum en is door de toenmalige Koningin Beatrix geopend. Daarna zijn we naar het concentratiekamp Sachsenhausen gelopen en dat was een beste tippel. We hebben daar het één en ander bekeken, het ligt vrijwel in de stad en men heeft er een waardig monument van gemaakt voor alle slachtoffers.

Zondag 26 mei. Na uitgeslapen te hebben, want we blijven vandaag hier liggen in Oraniënburg, zie ik ineens de “Tipitina” hier langsvaren, zij hebben hier in een andere haven gelegen. De goede lezers onder ons, weten misschien nog wel dat dit ook een Abim is en vorig jaar naast ons lag in het Arsenaal in Parijs. (Je ziet ze toch ook overal). Vanmiddag zijn we het slot Oraniënburg gaan bekijken, het is het oudste slot in Brandenburg. De keizer van Pruissen heeft dit in 1651 voor zijn vrouw Louise Henriette van Oranje Nassau laten bouwen. Zij is ver weg nog familie van prinses Beatrix. Vandaar dat Oraniënburg nog steeds connecties heeft met Nederland. Hier in dit slot staan/hangen zeer waardevolle schilderijen, wandkleden, zilver, porselein en meubilair. In iedere ruimte staat dan ook een suppoost. Eigenlijk mag men hier binnen geen foto’s maken maar voor Gerrie hebben ze een uitzondering gemaakt (Ze heeft waarschijnlijk haar gezicht mee), ze heeft een foto gemaakt van een schilderij van bovenstaand echtpaar. Ook hebben we ons georiënteerd op de tocht van morgen naar en door Berlijn, rekening houdend met het vertrek van de beide jongens vrijdag met de trein. Ook de watertank weer eens gevuld want met 4 personen gaat dit wel snel.

Maandag 27 mei. Vanmorgen zong Wilco voor Kees-Jan het volgende liedje; “Kees-Jan kom maar gauw, het zonnetje schijnt óók voor jou”. En jawel hoor de zon deed zijn best weer vandaag voor ons. Gisterenavond hadden we Sandra, onze dochter aan de telefoon en ze zei dat men in Nederland nachtvorst heeft gehad. Na de nodige boodschappen gehaald te hebben gaan we om 09.30 uur weg. We varen nog steeds op het Havel-Oder-Wasserstrasse en in Berlijn gaan we het Spandauer Schiffahrt kanal in. Door de sluis van Plötzensee en dan stuurboord uit het Westhafen kanal in en langs de sluis van Charlottenburg, waar we op de Spree komen en na ongeveer 1 kilometer op een vrije ligplaats van 24 uur gaan liggen om 13.00 uur, in de tuinen bij het Slot Charlottenburg.

Berlijn is net zo groot als de provincie Utrecht en heeft meer dan 175 museums en schijnt nog meer bruggen te hebben dan Amsterdam en die heeft er veel met al die grachten. Men mag het centrum van Berlijn door varen overdag als men UKW/Funk (marifoon) heeft. Zo niet dan mag men alleen na 19.00 uur varen of voor 09.00 uur s’ morgens. Op de vrije ligplaats waar we nu liggen hebben ze vanmorgen gras gemaaid en al de boten die langs de graskant lagen zaten echt helemaal onder met gemaaide gras, leuk als je na een vermoeide dag in de stad weer op de boot komt. Wij zijn naar het slot geweest en hebben daar in de tuinen gewandeld, toen een gedeelte van het centrum hier bekeken, waaronder het raadhuis. Vanavond nog tot 21.00 uur in het zonnetje gezeten op ons achterdek.

Dinsdag 28 mei. Het was 09.35 uur dat we van deze plek weer vertrekken om door de stad te varen met als eindbestemming het stads centrum. Het was heel rustig op het water omdat de rondvaartboten nog niet allemaal vertrokken waren. Op de vrije ligplaatsen is op deze tijd van het jaar nog voldoende ruimte om je boot neer te leggen. De Spree is een kronkelige rivier met veel bruggen en je moet je daar ook melden per marifoon omdat het bij de stadsbruggen Ă©Ă©n richtingsverkeer is. Na deze tocht langs bekende gebouwen meren we af na de Marshallbrug en het heet hier de Schiffsbauerdamm kilometer 15,5 met uitzicht op de televisietoren en het centraal station hier vlakbij. Wij zijn dan ook vandaag maar eens begonnen met Berlijn vanaf grote hoogte (203 meter) te bewonderen vanaf de televisietoren.

Onze boot konden we zien en is dan ook een stipje. Van daaruit zijn we langs de Dom gewandeld op het Museuminsel, Alexanderplatz en over de “Unter den Linden” naar de Brandenburger Tor. Dit lijkt precies op Parijs, waar we vorig jaar over de Champs Elysées naar de Arc de Triomphe wandelden. De Brandenburger Tor is hier vlakbij en ongeveer 5 minuten lopen. Net zoals de regering wijk met de Reichstag, Kanzleramt en Bundesregierung waar we morgen heen gaan. Zo ook het holocaust monument bij de Brandenburger Tor. We liggen weer op een vrije 24 uur ligplaats maar gisteren lagen we rustiger als nu, met al die rondvaart boten die vele malen hetzelfde rondje maken, dus goed vastmaken. Vanavond kwam er zelfs een binnenvaartschip hier langs dus de beroepsvaart maakt ook gebruik van de Spree.

Woensdag 29 mei. Gisterenavond na 19.00 uur en vanmorgen vóór 09.00 uur gaan er allerlei huurboten varen en dat komt omdat deze meestal geen marifoon hebben. Dit verbod geldt op de Spree in het centrum van kilometer 12 tot kilometer 17,6. We zijn vanmorgen eerst naar de regeringswijk hier vlakbij gewandeld, naar de Reichstag en al die regerings gebouwen. Terug op de boot gooien we de touwen los en we gaan vandaag maar eens een rondtoer door de stad maken met onze boot, langs het museum eiland waar ook de Dom op staat etc. We gaan dus verder de Spree op waar we om 11.45 uur door de Mühlendamm sluis gaan. Deze ligt midden in het centrum van de stad. Door de sluis komen we bij de Osthafen, waar een gedeelte van de “Muur” is blijven staan (1315 meter) en waarop alle kunstenaars uit 21 landen hun creatieviteit op kwijt konden. We hebben hier vast gemaakt en hebben middag pauze gehouden en zijn daarna langs de muur gelopen, waar ook “Check Point Charly” is, een vroegere doorlaatpost naar/van de DDR. Tevens is hier de bekende Oberbaumbrücke, de voormalige douanepost en grens tussen Oost en West. Na deze brug gaan we stuurboord uit, om 13.30 uur gaan we door de Oberschleuse en gaan het Landwehrkanal af.

Het is prachtig mooi zonnig weer en dat is maar goed ook, want we moeten de kap voor de tweede keer in deze vakantie er afhalen in verband met de zeer lage bruggetjes van 3.40 meter, met Frans railtje zijn we 3.45 meter, dus dat kan net niet. Het Landwehrkanal gaat door de oudste wijken van Berlijn, zoals Kreuzberg en ook gaat er een gedeelte door de dierentuin waarvan beide delen verbonden is met een voetgangersbrug. Dit gedeelte is heel mooi om te varen en heeft veel mooie natuur zoals parken e.d. en heeft ook veel oude en smeedijzeren bruggen. Wel even lekker, de rust van de natuur ten opzichte van de drukte van de stad. Ook is er weinig scheepvaartverkeer, met uitzondering van een paar rondvaartboten.
We komen na een paar uur (max. 6 kilometer per uur), en na de Unterschleuse gehad te hebben, weer op de Spree en draaien stuurboord uit en gaan om 15.30 uur op kilometer 9.8 op een vrije 24 uurs ligplaats liggen, naast een sportpark. Zo hebben we een rondje Berlijn gedaan met 3 sluizen en veel gezien. Morgen gaan we weer terug naar het centrum en hebben de jongens nog een dagje en avond in het uitgaansleven van Berlijn.

Donderdag 30 mei. Ik was al vroeg wakker en ben verse broodjes gaan halen en daarna zijn we richting de stad gaan varen en liggen nu op een andere plek waar men 24 uur mag liggen en wel op kilometer 11,8 Bundesratufer. We zijn samen met de jongens naar het Haubtbahnhof gelopen en hebben vast treinkaartjes gehaald voor morgen. Wat een immens nieuw complex is dit gebouw met zijn vele niveaus waar de treinen aankomen/vertrekken.
Verder lijkt het wel een plaats op zich met winkels en terrasjes en de vele roltrappen. Verder hebben we vandaag de fiets maar eens gepakt, het is mooi weer om Berlijn te verkennen. Langs de ene kant van het water richting de stad en via de andere zijde van de Spree weer terug. We zijn via Regeringsgebouwen, de Brandenburger Tor, Potsdamerplatz, Wilhelmstrasse, door Kreuzberg (wat een wijk zeg), over de Oberbaumbrücke, langs de “muur” weer terug naar de binnenstad met zijn Dom en museumeiland en langs het water weer terug naar de boot.
Deze week hebben we dus op 4 verschillende aanlegplaatsen in Berlijn gelegen en we kennen de stad nu wel een keer. De jongens zijn nu weg als ik dit verslag schrijf voor hun laatste avondje Berlijn. Morgen vóór de middag brengen we de jongens nog naar het station en gaan we Berlijn uit richting Potsdam.

Hierbij sluiten we deel 3 af, van Waren naar Berlijn. Terug kijkend op dit gedeelte van de reis, hebben we een gezellige tijd aan boord gehad met onze beide jongens. Het Blaues Merengebied boven Berlijn is prachtig om te varen en we hebben heel veel geluk gehad met al het mooie weer op de meren. Verder hebben de concentratiekampen diepe indruk op ons gemaakt. We zijn in dit gedeelte 2 zijtakken in geweest waaronder naar Templin en naar de Poolse grens met de scheepslift van Niederfinow, wat een hele ervaring voor ons was. Ook het kleine Finow kanaal met 12 zeer oude sluisjes was heel leuk om te varen. Momenteel zijn we in Berlijn en we vinden het een hele mooie stad, zeker net zo mooi als Parijs.
Aantal vaaruren deel 3 is 42 uur. Totaal 136 uur. Aantal sluizen deel 3 is 34. Totaal 64 stuks. Een varensgroet van Gerrie en Kees uit Berlijn en we vervolgen onze (vaar) weg.