Tijdrover.reismee.nl

Vakantie 2014 Sloten-Strasbourg-Heilbronn-Sloten. Deel 1-2-3.

Door omstandigheden heeft Reismee.nl een paar maanden geleden een grote storing gehad en ben ik hierdoor ook de reisverhalen van 2013(Berlijn) en 2014 (Maas-Neckar-Rijn) kwijt geraakt op deze site. De foto's van deze verslagenzijn wel terug gekomen maar de verhalen niet, zodoende plaats ik de vakantieverslagen van de laatste 2 jaar alsnog.

Deel 1-2 en 3.

Vakantie 2014, Gerrie en Kees.Sloten-Strasbourg-Stuttgart-Sloten. Deel 1 Sloten-Huy (B).

Maandag 21 april, 2e Paasdag.

Ja hoor, we mogen weer….. (bijna) vakantie. Vandaag heeft Gerrie nog gewerkt en zijn daarna gelijk weg gegaan naar Sloten in Friesland waar onze boot de “Tijdrover” ligt. Het huis is schoon en in huis heb ik diverse apparaten afgesloten, stekkers er uit en wat al niet meer geregeld. Tevens de laatste “vers” boodschappen gehaald want tegenwoordig zijn de winkels ook op zondag open. Alles stond al klaar toen Gerrie kwam, dus we konden gaan, het meeste was trouwens al aan boord. Het is de bedoeling dat we eerst de boot naar Zutphen varen en Gerrie weer naar Lochem gaat en nog 2 dienstjes gaat werken en wel donderdag op vrijdagnacht en zaterdag, zodat we zondag 27 april ook echt “vrij” zijn. De havenmeester van onze haven weet er van, zodat hij onze plaats kan gebruiken voor andere passanten. De auto ook goed op de parkeerplaats neergezet, want die zien we de eerste maanden ook niet meer.

Inleiding; Deze reis willen we richting Strasbourg (Fr.) en Stuttgart (D), een hele reis en volgens de vaarroute planner PC Navigo, ongeveer 2060 kilometer, 212 sluizen te gaan en 284 motoruren en geen stremmingen in dit tijdvak. We varen via Nijmegen, Maasbracht, Maastricht, Dinant, Givet, Verdun, Toul en Nancy. Tot hier waren we een aantal jaren geleden ook (2011) toen we de Maas/Saar/Moezel/Lahn/Rijn reis gemaakt hebben.

Vanuit Nancy varen we door op het Canal de la Marne au Rhin en via de scheepslift Arzviller gaan we naar Strasbourg. Dit stuk van 117 kilometer heeft al 55 sluizen, waarvan zelfs al een stuk van 33 kilometer geen sluizen heeft, en een scheepslift waar je in een bak vaart en dan dwars de helling omlaag gaat (richting Strasbourg), de enigste in Europa in zijn soort. Deze dwarsscheepse lift vervangt op zich al 17 sluizen. In vier minuten tijd overbruggen we een hoogte van 45 meter.

Na Strasbourg gaan we de Rijn een stukje af langs Karlsruhe naar Mannheim en gaan dan de

Neckar op via Heidelberg en Heilbronn naar Stuttgart, men kan dan nog doorvaren naar Plochingen. Dit stuk heeft ook 27 sluizen en deze moeten we ook weer terug omdat men niet verder kan, maar deze rivier is zeer de moeite waard om te bevaren samen met de

beroepsvaart welke hier ook aanwezig is. Wij zien wel hoever we de Neckar opgaan qua tijd.

Daarna gaan we vanaf Mannheim de gehele Rijn af, Mainz, Bingen, door het gebergte, Koblenz, Bonn, Keulen, DĂĽsseldorf en Duisburg zo weer naar Nederland.

Dinsdag 22 april. Sloten-Hattem, 9 vaaruren, 3 sluizen.

We gaan al bijtijds weg want de Follega brug draait vanaf 09.00 uur, en we willen ook nog even in Ossenzijl bij de werf aan om wat op te halen. De zon staat hoog aan de hemel en het belooft een prachtige dag te worden. Na Ossenzijl varen we door de altijd mooie Weerribben heen en via Zwartsluis, Hasselt en Zwolle bereiken we Hattem. Na het eten zijn we het mooie vestingstadje in gewandeld.

Woensdag 23 april.Hattem-Zutphen, 5.15 vaaruren. 09.00-14.15 0 sluizen. Vanmorgen rustig wakker worden en de zon doet al weer zijn best. We verlaten de haven van Hattem en draaien de IJssel OP. Het is momenteel redelijk laag water en dat is goed te zien aan de kribben, we gaan met een gangetje van 2000 toeren en gaan gemiddeld 9,5 á 10 kilometer per uur tegen de stroming in. Er was weinig beroepsvaart vandaag op de IJssel. We zien dat er een boer druk is met het gras maaien en dat diverse ooievaars het pas gemaaide gras in grote hoeveelheid in hun snavel meenemen, om hun nest te bouwen. Onderweg langs Deventer zagen wij dat de gehele jachthaven aldaar niet meer aanwezig is en dat men aan het baggeren is en dat men een compleet nieuwe jachthaven aan het maken zijn inclusief lange hogere palen, zodat men ook in de winter daar kan blijven liggen. Normaal werd elke winter alles verhuisd naar binnen de sluis van Deventer. Dit alles in verband met het te hoge water welke in de winter vaak voorkomt. Na een mooie rustige tocht over de mooie IJssel drinken we om 14.30 uur ons kopje koffie op ons achterdek in de zon in de Vispoorthaven van WSV Gelre in het centrum van Zutphen. Hier blijven we tot en met zaterdag.

Donderdag 24 april

Gerrie is vandaag werken en ik hou vandaag maar eens een klus dag aan boord. Het is hier gezellig en rustig liggen in het centrum van Zutphen. Het weer is prachtig en warm. Vandaag de boot gesopt, want dat moest ook nog gebeuren en ziet er nu weer tiptop uit. Daarbij hoort natuurlijk ook het ramen lappen en dat zijn er nogal wat op een boot, 27 stuks (inclusief kap, luiken en windscherm) en 14 patrijspoorten. Daarna de mast in orde gemaakt waar een paar dingen aan moest gebeuren. Tevens een nieuwe gasslang in de bun gemonteerd en deze kan tot 2019 ook weer mee. Om de zoveel jaar moet men deze vervangen om poreusheid te voorkomen. Ook de 2 hardhouten stoelen en tafel weer geschuurd wat we eenmaal in het jaar doen, zien er weer fris en nieuw uit. Vanavond een flinke regenbui gehad voor de afkoeling.

Vrijdag 25 april

Vanmorgen de boot versierd met vlaggetjes want we vieren vanmiddag vast de verjaardag van onze kleindochter Yilla die eigenlijk 14 mei jarig is. Ook naar de bakker geweest, hier vlakbij om iets lekkers bij de koffie te halen. Trouwens een AH xl is ook 5 minuten lopen hier vandaan. Gerrie is mee gereden met Sandra en de meiden vanuit Lochem en Mesah komt met de fiets hier uit Zutphen. Tegen de avond gaat iedereen weer huiswaarts en ben ik weer alleen.

Zaterdag 26 april, Koningsdag.

2 Jaar geleden lagen we hier ook maar toen was het Koninginnedag 30 april. Vanmorgen om 09.00 uur gingen hier vlakbij de klokken van de Walburgiskerk, weer aan het beieren ten teken dat het een feestdag is. Ben vanmorgen ook nog even naar de kleedjesmarkt (vrijmarkt) hier geweest, wat treffen de mensen het toch met dit zonnige weer.

Zondag 27 april.Zutphen-Nijmegen, 7 vaaruren, 09.00-16.00, 0 sluizen.

Vanmorgen vertrokken in de regen maar na de middag klaarde het gelukkig weer op. In Nijmegen zijn we weer in de passanten haven gaan liggen met de boot en we werden ontvangen met gitaarspel. Je kan daar mooi liggen omdat je de beroepsvaart langs ziet varen.

Maandag 28 april.Nijmegen-Venlo, 7 vaaruren, 08.30-15.30, 2 sluizen.

We zijn vertrokken toen het nog heiig was (mist) maar al gauw brak de zon weer door. Het is mooi en rustig varen op de Maas waar ook grote schepen van 135 meter lengte komen. 1 van deze schepen vroeg zelfs aan mij, via de marifoon, of hij mocht passeren. Via dit hulpmiddel houden we goed contact met de schepen en sluizen etc. Na aankomst in de mooie nieuwe haven van Venlo zijn we de stad ingewandeld en hebben we gewinkeld. Hier wilden we 2 en 3 jaar geleden ook gaan liggen maar toen waren zij nog aan het (ver)bouwen.

Dinsdag 29 april. Venlo-Maasbracht, 3.45 vaaruren, 10.15-14.00, 2 sluizen.

Wij werden pas om 09.00 uur wakker, naar buiten kijkend is het eigenlijk ook weer om de hele dag in bed te blijven liggen. Het is grijs en motregen, wat zo nu en dan overgaat in buien. Maar toch vertrekken we en het loopt allemaal voorspoedig bij de sluizen. Deze keer stonden er geen verbodsborden zoals twee jaar geleden, dus konden we het lateraal kanaal Linne-Buggenum varen en dat scheelt weer een sluis (Roermond). Bijtijds komen we al in Maasbracht aan en men heeft hier nu een hele mooie nieuwe passantenhaven dichter bij het centrum. Wij gaan hier in Maasbracht altijd liggen omdat vrienden van ons hier wonen (Jan en Annemie). Zij komen vanavond hier een bakkie doen en kunnen we even bijpraten.

Woensdag 30 april

Vandaag blijven we ook in Maasbracht liggen, we doen ieders ons dingetje, Gerrie draait een wasje en ik vul de drinkwatertank weer bij etc. en we gaan even winkelen. Ook gaan we naar de overkant om diesel te tanken bij Tullemans, de goedkoopste in wijde omtrek. Ik betaalde deze keer maar 1.30 cent per liter diesel. Ik heb twee jaar geleden ergens nog 1.60 cent de liter betaald. Vanavond zijn we uitgenodigd bij Annemie en Jan om te komen eten en daarna nemen we afscheid van hun en vertrekken morgenochtend richting Maastricht. Het voorjaar dient zich weer aan en we genieten van het jonge “spul” op het water die achter moeder aanzwemmen.

Donderdag 1 mei. Maasbracht-Maastricht, 4.15 vaaruren, 08.30-12.45, 2 sluizen.

Gisterenavond kwam er een sleepboot in Maasbracht aan met een auto op het achterdek in de autokraan. Ik vind dit een vreemd gezicht, omdat een sleepboot nou eenmaal op het achterdek normaal de sleepkabel heeft lopen. Maar tegenwoordig wordt er niet meer gesleept maar geduwd.

We vertrekken op tijd en het is nog een beetje heiig, even later breekt de zon door en hebben we een prachtige dag. Ook vandaag hebben we niet bij een sluis moeten wachten en konden we gelijk met de beroepsvaart mee. In de bocht van Elsloo waar de beroepsvaart zich al moet melden zijn er werkzaamheden aan de brug van Elsloo dus het vaarwater is aldaar dan extra smal en heeft eenrichtingsverkeer. Onze marifoon is een prachtig hulp-communicatie middel aan boord. Rond de middag komen we aan in het centrum van Maastricht en gaan tussen de St. Servaas en Wilhelminabrug aan de strekdam liggen. Op diverse plaatsen geprobeerd om een kleine (blauwe lichtgewicht) gasfles in te wisselen en dit zonder resultaat. Op advies van het Shell bunkerstation kan men deze fles laten vullen in Gronsveld, een paar kilometer fietsen hier vandaan. Zo gezegd zo gedaan en Keessie ging met de fles achterop de fiets er heen. Na de koffie zijn we naar het Vrijthof en Bassin gelopen en het was me een drukte in de winkelstraten. Dat komt omdat het 1 mei is en alle Belgen en Duitsers vrij zijn en de Nederlanders niet. Deze moeten op de dag van de arbeid werken.

Vrijdag 2 mei

Vandaag hebben we een leuke en gezellige dag gehad met Rowena en Lotus, onze kleindochter. Zij kwamen met de auto van Eindhoven naar Maastricht. Na de koffie hebben we los gegooid en zijn we een eindje heen en weer gaan varen door Maastricht met Lotus achter het roer. Zij heeft het geweldig gevonden voor het eerst bij opa en oma aan boord van de “Tijdrover”. In de toekomst voor herhaling vatbaar. Nadat wij hun uitgezwaaid hebben zijn we nog even over de vrijdagmarkt gelopen hier in Maastricht. De markt liep op het eind en dan kan je profiteren van diverse aanbiedingen. We liepen dus met een grote plastic zak vol met fruit terug naar de boot, lekker gezond bezig zijn. Op de markt is uw gulden een daalder waard, of hoe moeten we dit nu gaan noemen in onze euro tijdperk? Het is vandaag gelukkig droog gebleven maar nog wel frisjes.

Zaterdag 3 mei.Maastricht-Huy, 7.30 vaaruren, 08.30-16.00, 3 sluizen.

Bijtijds vertrokken en er staat een stevige noordenwind maar wel hele dag droog en met zon. Na een half uur komen we in het land van de Belgen en wel het Franstalige gedeelte en dat is niet onze favoriete taal maar vooruit maar. Bij de sluis, l’ecluse van Lanaye oefenen we weer de termen; Le bateau de plaisancier montant et avelant, oftewel plezierjacht opvarig cq afvarig. In deze grote sluis gaan we 14 meter omhoog, door omstandigheden moesten we van de sluismeester voorin vastmaken naast de beroepsvaart, en dat viel nog niet mee. Maar het schutten verliep verder prima. Na provincievlaggetjes verwisseld te hebben doe ik nu het Belgische landen vlaggetje in de rechter zijde van de mast. We varen onderweg op met drie bootjes uit Dintelsas zij brengen de zomer door in de Dordogne en gaan in augustus weer naar huis. De volgende sluis is Yvoz Ramet en ook deze sluis is men nog steeds aan het verbouwen net als de eerste en deze bouwput duurt ook nog wel even. Na nog een sluis varen we langs Huy, waar Kees-Jan in 2012 nog de “muur van Huy” gefietst heeft, en stoppen we er voor vandaag mee. In deze haven van Wanze heeft men internet dus doen we hier ook het eerste deel weg van ons verslag. Zo als jullie op de foto’s kunnen zien zitten we nu al in de Ardennen en genieten we van de prachtige natuur.

Hierbij sluiten we deel 1 af van ons reisverslag en wel Sloten-Huy (B). Groetjes van Gerrie en Kees vanaf de “Tijdrover”.

Vakantie 2014, Gerrie en Kees, Sloten-Strasbourg-Stuttgart-Sloten. Deel 2, Huy-Toul

Zondag 4 mei. Huy-WĂ©pion, 4.45 vaaruren, 09.30-14.15, 3 sluizen.

Na eerst drinkwater getankt te hebben, want je kan de watertank maar beter vol hebben, gaan we de haven uit en wat een verschil met gisteren. Geen wind, het water als een spiegeltje en het zonnetje schijnt en dat ziet er gelijk heel anders uit. Ook de industrie van Luik hebben we achter ons gelaten en de natuur wordt gelijk anders, vooral als we ook Namen gepasseerd zijn. Hier komt de Sambre uit in de Maas dus de grote scheepvaart is nu ook voorbij, de sluizen worden ook gelijk kleiner of men schut met halve sluizen. D.w.z. dat er halverwege de sluis ook een deur zit die men open/dicht kan doen, zodat men ook de helft aan water verbruikt.

De bomen, planten en struiken zijn nu allemaal groen terwijl in de eerste week van mei vorig jaar in Duitsland alle knoppen pas uit begonnen te lopen. De natuur is dit jaar een maand eerder dan normaal en vorig jaar een maand later dan normaal, een verschil van bijna 2 maanden. We varen langs rotspartijen waar we berg beklimmers bezig zien. En Gerrie ziet een blonde labrador (Nikos type) boven op een rotspunt staan, rara hoe komt die hond daar? Het is vandaag een mooie tocht geweest. We komen weer op ons vaste plekje waar we 2 jaar geleden ook gelegen hebben op een steiger in niemandsland tegenover het kasteel. Ik schreef het 2 jaar geleden ook al maar we liggen achter een grote supermarkt welke vandaag op zondag helaas wel dicht is. Terwijl ik in alle onschuld boven onder de kap dit zit te schrijven komt er een vogel overvliegen en die mag ons waarschijnlijk niet want hij laat me onderweg wat vallen zeg, flats, flats, flats…….. en natuurlijk precies boven op de kap en de bimini (zonnescherm) van ons. Hier dus ook weer even druk mee om alles schoon te maken en we halen gelijk de bimini er maar af, dat had morgenavond toch gemoeten als we Frankrijk in varen en we het Frans railtje gebruiken.

Maandag 5 mei, Bevrijdingsdag.Wapiom-Hastiére, 6 vaaruren, 08.15-11.45 13.15-15.45, 8 sluizen.

Vanmorgen wilden we om 08.00 uur naar de supermarkt gaan maar deze gaat pas om 09.00 uur open. We besloten om dan toch maar te vertrekken. Na de eerste sluis gaan net de 3 Brabantse bootjes uit Dintelsas los gooien en daar varen we de gehele dag verder mee op. Ook gaan we, net als hun, in Dinant boodschappen halen in een grote Delhaeze supermarkt en dan middagpauze houden en vertrekken daarna gezamenlijk weer. Op de brug in Dinant staan nog steeds de grote saxofoons, de geboorteplaats van Dhr. Sax. Het is vandaag echt zonnebrillenweer want de zon brand er goed op los. Gisteren hebben we een eind gefietst langs de Maas naar Namen en vandaag besluiten we in Hastiére, waar we boven de sluis liggen, maar eens een flinke bos wandeling te maken. Onderweg blijven we bij een informatiebord staan waar uitleg gegeven wordt over het “kalktuf”. Wanneer ondergronds water in een kalkrijk gebied naar boven komt borrelen, ontstaan in de loop van de tijd kalktreden. Dit natuur fenomeen schijnt zelden voor te komen. Nog 3,5 kilometer en dan gaan we Frankrijk in en moeten we bij de eerste sluis een vignet kopen voor de Franse vaarwegen. We gaan het beleven morgen…………..

Dinsdag 6 mei.Hastiére-Revin, 6.45 vaaruren, 08.45-16.30, 10 sluizen.

Bij de eerste sluis moeten we dus een vignet kopen, we gaan voor 30 dagen met een prijs van 132,40 euro. Tot 04 juni mogen we in Frankrijk rond varen. Ook krijgen we hier de eerste afstandsbediening mee om de sluizen te bedienen en dat gaat de rest van de dag perfect. Bij het 2e sluisje, net voor de tunnel van Hamm, is de wallekant wel erg laag als we boven zijn in de sluis, bij de rest is het geen probleem meer. Gerrie vind het super leuk om weer in Frankrijk te varen. De kleine sluisjes, de leuke berg dorpjes en het pittoreske. De uitleg over de afstandsbediening en de blauwe en rode stangen in de sluis heb ik al uitvoerig beschreven in ons reisverslag van 2011 en 2012 dus dat sla ik nu maar over. Wij hebben vandaag 2 tunnels gehad, van Hamm (565 meter) en Revin (224 meter) en ook dat is een hele belevenis. Ook hebben we een storing gehad bij sluis 54 in Fépin, deze stond op dubbel rood toen we aankwamen aldaar, “ecluse en panne”. Gerrie heeft zowaar in het Frans telefonisch contact gehad met VNF, tot 2 keer toe zelfs. We hebben meer dan een uur voor de sluis liggen drijven. Toen kwam er een mannetje aanlopen……..( auto defect???) en het probleem was gelijk opgelost. Het telefoon nummer staat in PC Navigo en dat is wel heel handig, ook de werktijden staan er in en wat al niet meer. We liggen nu in Revin en het is hier mooi liggen, vlakbij diverse grote supermarkten. Na het avondeten zijn we het stadje in gewandeld tot dat het begon te regenen.

Woensdag 7 mei.Revin-Château Régnault, 3.15 vaaruren, 12.00-15.15, 4 sluizen.

Eerst vanmorgen een wasje gedraaid en boodschappen gedaan. Na het eten vertrokken en vandaag gaan we het stuk varen wat Gerrie altijd zo mooi vind, vooral de voor en/of na kanaaltjes bij de sluizen van de Maas. Onderweg varen we ook weer langs de drie bergtoppen van de Meuse welke recht vanaf het water omhoog gaan, genoemd naar de dames; Bertha, Igis en Hodieurne. We liggen hier aan een steiger met de bakker, supermarkt en restaurant naast de boot. Gerrie is vanmiddag hier de berg op geklommen naar het standbeeld van de 4 Heemskinderen en met een prachtig uitzicht over het Meuse dal. Na het avondeten het dorpje ingewandeld.

Donderdag 8 mei. Château Régnault-Sedan, 6.15 vaaruren, 09.00-11.15 / 12.45-16.45, 9 sluizen.

Vanmorgen eerst een lekker vers stokbrood gehaald. Er lag een stuk hout tussen de boot en het steiger dit houdt al het vuil tegen wat in het water drijft en normaal langs de boot weg kan drijven. Toen ik dit uit het water haalde bleek dat een stuw stok te zijn die afgebroken was. Deze stokken staan met vele naast elkaar bij een stuw en houden het water tegen, naar gelang men stokken weg haalt des te meer water gaat er door de stuw. De meeste stokken hebben aan de bovenkant een bepaalde kleur, het lijken wel honkbalknuppels. Na vertrek zijn we na een paar uurtjes in Charleville - Méziéres waar we vast maken en middagpauze houden. Gerrie gaat de stad even in om foto’s te maken, deze stad bestaat uit huizen met geel/bruine kleur stenen en ik maak de watertank vol. We kennen deze plaats al omdat we een paar jaar terug hier ook geweest zijn. We hebben droog vaarweer gehad maar toen we vanmiddag aankwamen in Sedan begon het te regenen. We liggen naast een camping en deze ligplaats is buiten gebruik en gaat pas in juni open, we zijn er wel gaan liggen maar men wil nu wel havengeld hebben. (vreemd, zonder water en stroom)

Vrijdag 9 mei.Sedan-Dun sur Meuse, 6.45 vaaruren. 09.45-16.30, 8 sluizen.

We klimmen wat sluizen betreft nog steeds omhoog sinds we uit Friesland weg zijn. We varen dus al aardig hoog in de bergen rond de 190 meter boven de zeespiegel, het landschap is nu heuvelachtig. Verder ziet het er hier heel erg armoedig uit, er staan zelfs nog borden bij de spoorlijn met een stoomlocomotief er op, je waant je terug in de tijd. Stenay varen we deze keer voorbij omdat we daar 3 jaar geleden ook waren met de boot. We zijn nu doorgevaren naar Dun-sur-Meuse en we willen morgen naar Verdun varen en daar het weekend blijven liggen. Bij sluis 30 in Mouzay kwam men vragen waar we nog heen gaan en hoe laat we morgen weer beginnen. Dit omdat vanaf sluis 27 Warinvaux de sluizen manuelle zijn, dat betekent dat de sluismeester steeds met ons mee gaat en de sluisjes voor ons bedient. Ik had vandaag het idee dat de motor geen koelwater genoeg kreeg, dat kon men horen aan de uitlaat, omdat deze een droog brom geluid gaf boven een bepaald toerental. De temperatuur bleef wel op 80 graden staan, dus dat is goed. Bij aankomst heb ik er even naar gekeken. Het wierfilter had ik pas schoon gemaakt daar lag het niet aan, of het is de impeller maar ik heb eerst de dek was pomp aangezet en de slang in de wierpot geduwd, deze bleek te weinig water te geven omdat de schelp bij de waterinlaat onder de boot half dicht zit, denk ik. Hopelijk gaat het morgen beter. (het schippersvolk of bootjesvolk weet waar ik het over heb, ha ha ha ha.)

Zaterdag 10 mei.Dun sur Meuse-Verdun, 6.15 vaaruren, 09.00-15.15, 10 sluizen.

Eerst een afstand bediening sluisje gedaan en daarna geholpen door een VNF man die ook met de auto met ons mee rijdt en de volgende sluis klaar zet voor ons. Deze sluisjes hebben ook geen rode/groene lichten, men kan invaren c.q. uitvaren als de deuren open zijn. Langs de waterkant zitten redelijk veel vissers, eentje kwam er zelfs aanhollen van de camping vandaan en was bang dat ik over zijn vislijn heen zou varen. We varen nog steeds langs, hoe zal ik het zeggen…, oude meuk wat boerderijen etc. betreft. Gezien Gerrie’s achtergrond of roots zou Vader Willem zeggen; “wat een keuterboertjes en wát een pruttel”. Wij hebben allebei zere handen van het touw vasthouden in de sluisjes maar het liep ook vandaag weer voorspoedig. Al zeggen we het zelf, wij zijn een goed team samen en leveren goed teamwork, jullie zullen ons dan ook nooit horen schelden op elkaar in de sluis. (ook niet buiten de sluis trouwens hoor, ha ha ha.) De vraag die we ons stelden vandaag was; waarom vliegen reigers altijd voor ons uit bij de boot en gaan dan zo’n 25 meter voor ons weer landen totdat wij er weer zijn met de boot en vliegen ze weer 25 meter verder? Waarom vliegen deze beesten niet achter ons om visjes uit het eventuele schroefwater te vangen net zoals de meeuwen het doen? Toen we in Verdun aankwamen was er nog net een plaatsje vrij om te liggen, dat komt omdat er nu nog een aantal winterliggers zijn en nog niet vertrokken. Laten we het er maar op houden dat wij te vroeg hier zijn en zij niet te laat weg zijn gegaan. Er liggen voornamelijk omgebouwde Hollandse vrachtbootjes die door Engelse bewoond worden. Net als eergisteren begon het te regenen toen we weer net vast lagen. Oh ja, het koelwaterprobleem is opgelost!

Zondag 11 mei, Moederdag.

Vandaag uitgeslapen want we blijven een dagje liggen. Bij de plaatselijk VVV (gelijk over de brug) een plattegrond gehaald van Verdun met een route voor de stadswandeling langs alle bijzondere monumenten/gebouwen. Na de middag zijn we deze route van een uur gaan volgen. Leuk om zo de geschiedenis van Verdun te leren kennen, want men moet toch ook wat cultuur opsnuiven zoals men dat ook wel eens zegt. Ook de boot maar eens een keertje schoon gemaakt na alle buien die we vandaag over ons heen hebben gehad. Voor menigeen wel bekend maar men kan hier gratis in het centrum liggen met water en stroom aansluiting. De restaurantjes zijn naast de boot langs de boulevard dus………..

Maandag 12 mei. Verdun-St-Mihiel, 6 vaaruren, 08.45-14.45, 10 sluizen.

Zoals afgesproken met de sluismeester zaterdag waren we om 09.00 uur bij de eerste sluis. We waren samen met een nieuwbouw bootje welke er uit ziet als een omgebouwd vrachtscheepje. De Engelse eigenaar was alleen aan boord met een golden retriever, hij lag als eerste voorin de sluis en dat viel voor hem niet mee. Bij de volgende sluizen zijn wij, op zijn verzoek, voorin gaan liggen. Hij maakte, zoals hij gewend was zijn boot niet vast in de sluis, maar corrigeerde de boot steeds met de motor en zo zijn we de gehele dag samen opgetrokken tot in St-Mihiel. Deze rode kleur boot met de naam Ithaké was 14.99 meter lang en 4.00 meter breed, zodat je net geen vaarbewijs nodig hebt om er mee te mogen varen. En wat denken jullie, de hele dag droog en zon en we liggen nog niet vast of het begint weer te regenen. Na de bui is Gerrie naar de plaatselijke supermarkt geweest. Gerrie kon het niet laten om even flink te knuffelen met Daysie, de hond.

Dinsdag 13 mei. St-Mihiel-Pagny sur Meuse, 6 vaaruren, 08.45-14.45, 10 sluizen.

Overleg gepleegd met onze Engelse buurman en we besluiten om allebei apart te vertrekken zodat we alleen in de sluisjes geschut worden, wel zo handig en het schept ruimte……. Want het zijn weer 10 sluisjes voor vandaag. Onderweg door een bosrijk gebied gevaren met veel vogel gezang en bloemen langs de waterkant. We varen Commercy, met zijn grote supermarkt Aldi, deze keer voorbij want daar hebben we al eens gelegen. Ter afwisseling van de Franse radiozenders, zetten we zo nu en dan een Hollandse cd op. We besluiten nu om door te varen naar het kleine plaatsje Pagny-sur-Meuse. Het blijft een mooi gezicht wanneer je sluis no. 4 (Sorcy) nadert en onder de oude bruggen door vaart (zie foto). Het water waar we door heen varen wordt steeds helderder en zit vol mooie waterplanten. Na sluis 1 gepasseerd te zijn van de 59 in Frankrijk, hebben we het hoogste punt bereikt en wel 245 meter boven NAP. We liggen nu op het canal de la Marne au Rhin, morgen nog een sluizentrapje van 12 sluisjes tot Toul. Deze 12 sluisjes liggen verspreid over een afstand van 7 kilometer.

Woensdag 14 mei.Pagny sur Meuse-Toul, 3.30 vaaruren, 08.45-12.15, 12 sluizen.

Vandaag is het de verjaardag van onze kleindochter Yilla dus vanmorgen voor ze naar school gaat even gebeld naar haar. Het is hijig dus belooft het een mooie zonnige dag te worden en dat was ook zo. We gooien los en na 4 kilometer krijgen we de tunnel van Foug. Deze is 866 meter lang en 5.05 meter breed maar wel verlicht. Dat wil dus zeggen dat wij 4.05 breed zijn en met de fenders erbij maar weinig speling over hebben om te varen maar alles gaat goed. Na de tunnel bij de eerste sluis moesten we onze afstand bediening weer inleveren. Daarna krijgen we een kleine sluizentrap zoals gisteren beschreven. En wij gaan voor het eerst weer eens naar beneden met schutten. Vandaag de hele tijd samen met een oud Hollands oliebootje, de ex Fina 35 gevaren en nu met de naam Doldrum uit Heerenveen. Ook deze Hollandse man voer alleen (met hond). Bij aankomst in Toul zijn we op ons achterdek in de zon maar eerst eens een boterham gaan eten. De haven wordt teeds moderner ingericht en men heeft hier ook Wi-Fi. Vanaf Sloten naar Toul hebben we nu 102 uren gevaren en 116 sluizen gehad.

Donderdag 15 mei.

Vandaag blijven we een dag liggen in Toul en Gerrie gaat de stad in en ik sop de boot weer eens schoon. Na de middag zijn we een eind gaan fietsen en hebben we toch een soort bouwlamp gehaald bij een grote Brico (bouwmarkt), deze hebben we gekocht voor de zekerheid i.v.m. de lange tunnel van Niderviller en Arzviller die we nog krijgen als we naar Strasbourg gaan. Ik ben ook nog even naar VNF subdivision gewandeld hier tegenover de haven aan de andere kant aan het water. Hier heb ik weer een “drapeau”, is een vlaggetje, gekregen voor in de mast. Vanmorgen gingen er een aantal bootjes verder waaronder 2 Belgen en een Hollander maar na een poosje kwam er eentje van terug en zei dat de Fransen weer eens gingen staken op de Moezel. Dus de eerst 3 sluisjes deden het wel maar daarna op de Moezel niet meer. Zoals we later op de dag gehoord hebben duurt deze staking maar 1 dag en duurt tot vannacht 24.00 uur. Deze blijkt van tevoren ook aan gekondigd te zijn. Dus als het mee zit kunnen we morgen gewoon verder tuffen met ons bootje.

Hierbij sluiten we deel 2 af. Van Huy naar Toul. Groetjes van Gerrie en Kees.

Vakantie 2014, Gerrie en Kees. Sloten-Strasbourg-Heilbronn-Sloten. Deel 3, Toul-Strasbourg.

Vrijdag 16 mei (onze trouwdag)Toul-Pompey, 4.15 vaaruren, 09.30-13.00/17.00-17.45, 6 sluisjes.

Het is vandaag onze trouwdag en het weer ziet er fantastisch uit, zon maar wel een flinke wind. Gerrie gaat vanmorgen eerst naar het postkantoor en wat boodschappen halen en vertrekken daarna. Eerst 3 kleine sluisjes en dan komen we op een stukje Moezel met 3 grote sluizen. Wij varen achter een binnenvaartschip, de Ritrabo uit Maasbracht, die aardig diep ligt en daarom ook niet zo snel door het water gaat maar vaart ook gedeeltelijk over de bodem. Samen met hem liggen we ook in de sluis en de muren van deze sluis zijn zo lek als een mandje. Het water spuit het gangboord in en gelukkig hadden we de ramen dicht.

Wij doen 2 van de grote sluizen en gaan vanmiddag eerst naar Liverdun, ons favoriete plekje van 3 jaar geleden. Wij schreven toen dat we hier vast nog eens zouden terug komen. En het was vandaag daar een hele mooie dag voor. Als men het verslag toen gelezen heeft, weet men wat wij bedoelen qua natuur, bossen en dieren zoals; vogels, zwanen, brulkikkers, vissen etc. De zwanen kwamen ons al tegemoet zwemmen en dit jaar hadden ze 8 jonkies bij zich. De hele middag genoten in het zonnetje op het achterdek en we zijn ook nog een eindje gaan wandelen in deze omgeving want daar is deze plek ook geschikt voor, een heel park naast de boot met stoelen en picknick tafels etc. Een plek om niet voorbij te varen. Maar toch starten we de motor weer om 17.00 uur en gaan we de laatste sluis van de Moezel nog even doen en blijven na deze sluis in Pompey liggen. Toch het zekere voor het onzekere genomen i.v.m. mogelijke stakingen op de Moezel. Wij gaan morgen richting Nancy en hebben dan hier geen last meer van, want we zitten dan op het Canal de la Marne au Rhin est.

Zaterdag 17 mei.Pompey-Nancy, 1.30 vaaruren, 08.45-10.15, 2 sluisjes.

Na vertrek uit Pompey komen om de hoek gelijk de 2 sluisjes achter elkaar en daar gaan we weer omhoog en wel zo’n 14 meter. Goed 10.00 uur komen we al in Nancy aan en zoeken we naar een leeg plekje voor de boot. Dat valt niet mee, wat een “gekrupte” om in de box te kunnen, maar we liggen. Wat is deze haven achteruit gegaan zeg, nadat we er 3 jaar geleden ook waren, veel meer oude bootjes welke hier een vaste ligplaats hebben gevonden en deze bootjes niet onderhouden, als men maar een slaapplek heeft hier, dicht bij het centrum van Nancy. We hebben nog een hele dag om het centrum in te gaan en dat doen we dan ook. Het mooie Stanislasplein met haar gouden poorten en zeer veel museums en oude gebouwen zijn er hier.

Zondag 18 mei. Nancy-Crevic, 4 vaaruren, 09.15-13.15, 7 sluisjes.

Gisterenavond nog even de stad in geweest naar het Stanislasplein en omgeving. Dit ziet er dan heel anders uit in het donker, alles is mooi verlicht. Tevens was er een studentenfeest met zelfgemaakte auto’s die men zelf moest duwen omdat de motor er uit gehaald was. Een heel spektakel en met veel mensen op de been.

Vandaag verlaten we Nancy en voor ons komt er een heel nieuw “hoofdstuk” d.w.z. dat het vaargebied voor ons hier helemaal nieuw is. We zijn benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen. Bij de eerste sluis van vandaag begon het al goed omdat de deuren bij het uitvaren niet helemaal open wilde gaan en vast zat. Ik ben maar eens met de pikhaak de sluis rond gelopen en gekeken of er wat tussen de deur zat waardoor deze niet helemaal open ging. En ja hoor, wat denken jullie wat er tussen de deur zat en ik er uit gevist heb? Een deel van een bed (ledikantje). Deze is van hout en blijft drijven. In ST-Phin zijn we ook over een aquaduct gevaren en wel over de Meurthe, met een mooi uitzicht. Bij de 2e sluis gingen de deuren niet open en een man die ernaast woonde zag dat en kwam er aanlopen en schudde eens flink met de deuren tot er een alarm ging en de deuren open gingen, net of het de normaalste zaak van de wereld was, waarschijnlijk voor hem dus wel. Dit zijn niet de beste sluisjes, zo ook de muren waar hele stukken en gaten ingevallen waren. Na 5 sluisjes was ook de industrie voorbij en begon het ook mooier te worden qua natuur. Het sluisje van Sommerville (de 6e) wilde eerst niet schutten en toen ben ik met de afstand bediening een stukje langs het water terug gelopen en heb de sluis geactiveerd via de meld paal. En jawel hoor, het licht sprong “alweer” op rood/groen en na groen konden we invaren. Ondanks bovenstaande hebben we vandaag weer een prachtige zonnige dag gehad, “korte broekenweer”. De bediening met de afstand bediening is het zelfde principe als op de Meuse. Wij zijn al bijtijds gestopt bij het plaatsje Crevic, waar het mooi liggen is in de natuur. We zijn het plaatsje ingewandeld en er was een hele grote rommelmarkt/braderie in het dorp.

Maandag 19 mei. Crevic-Moussey, 5.45 vaaruren, 09.15-13.15/15.15-17.00, 11 sluisjes.

We hebben een warme en zonnige dag gehad met een prachtige vaar route door de bossen, meanderend door het landschap en met veel vogel gezang onderweg. De boeren waren heel druk met grasmaaien en hooien op het land. In Lagarde wilden we stoppen en diesel tanken, maar volgens zeggen was de tank bij hun leeg. Vreemd bij een botenverhuur bedrijf, ook was er geen bakker en supermarkt meer in het dorp, zo ook in Crevic gisteren, deze bakker was ook al verdwenen. (volgens het vaar boek wel aanwezig). De dieseltank is nog wel half vol, dus we kunnen nog wel even. Wat moeten we dan nog hier en zijn we dus na 2 uur weer verder gevaren en hebben nog 3 sluisjes gedaan en zijn boven de sluis in Moussey gaan liggen. Daar hebben we de fietsen gepakt en bij het nabij gelegen dorpje wat inkopen gedaan.

Dinsdag 20 mei. Moussey-Niderviller, 4.45 vaaruren, 09.00-14.45, 3 sluisjes.

Wij zaten vanmorgen op ons achterdek te ontbijten toen de man die in het sluiswachtershuisje woont thuis kwam met een wel heel grote vis die hij achter de kieuwen vast hield en de vis over de grond zwalkte, we dachten wel zeker een meter lang, dus vis zit er hier ook genoeg. Wij gooien om 09.00 uur de touwen los, de zon schijnt weer volop en gaan op ons gemakje verder en gelijk bij de eerste sluis aan gekomen staan de lampen al op dubbel rood boven elkaar. We maken voor de sluis vast en roepen de VNF man op via de intercom op de sluis en de rode stang ook maar gelijk omlaag getrokken. Na 10 minuten komt het bekende witte busje er aan, fikst het en rijdt gelijk weer weg. Wij schutten naar boven en de deuren gaan niet open! Nogmaals via de intercom dezelfde VNF man op geroepen. Na 10 minuten konden we hier ook weer verder. Deze sluizen dateren van 1905 en hoe verder we komen hoe krakkemikkig het wordt wat sluisjes betreft. Om 10.30 uur komen we bij sluis no. 2 en deze vervangt 5 oude sluisjes en we gaan hier maar liefst 15.40 meter omhoog. Wij zijn hier dan ook weer op het hoogste punt en gaan dan weer naar beneden. Bij aankomst staat er een bord dat er maximaal 1 uur wachttijd is en dat klopt, want om 11.30 uur gaan we in de sluis, aan bakboord vast gemaakt, daar zijn drijvende bolders, aan de andere kant alleen glijstangen. Om 11.55 uur varen we uit en hebben we zo’n 25 kilometer zonder sluis voor ons, voordat we bij de tunnel aankomen. Dit stuk heeft veel vaarweg versmallingen. Wij hebben al enkele dagen geen telefoon bereik en dat vind Gerrie maar niets, dat we niet bereikbaar zijn voor de kinderen. Bij aankomst in Niderviller hadden we weer telefoon contact. Hier kon men ook diesel tanken en dat hebben we ook maar gelijk gedaan. Gerrie is met de fiets naar de Fayence fabriek geweest en dat is een oude porseleinfabriek met een verkooppunt. Na het eten ben ik nog even naar de tunnel gefietst waar we morgen doorheen gaan varen.

Woensdag 21 mei. Niderviller-Lutzelbourg, 3 vaaruren, 09.00-12.00, 4 sluisjes, 2 tunnels, 1 scheepslift.

Sinds gisteren hebben we Duitse radio en televisie zenders op onze digitenne. We maken de boot los en gaan vol verwachting aan deze nieuwe warme dag beginnen, want we krijgen de 2 tunnels en de scheepslift van Arzviller. Als eerste de tunnel van Niderviller van 475 meter lengte, gebouwd in 1839. En als tweede de tunnel van Arzviller van 2306 meter lang en gebouwd in 1849. Het ging allemaal goed en we waren heel blij met de bouw lamp van 400 watt, welke we vorige week gekocht hebben. Deze hadden we in de plaats van het geusje gehangen. Daardoor hadden we nog beter licht en zicht, de tunnels zijn wel verlicht maar minimaal. Je mag in de tunnel maar 8 kilometer snelheid varen en dat is nog best snel voor zo’n tunnel. Het is er wel koud dus ik had toch mijn vest maar aangetrokken. Toen we de tunnel uit kwamen, leek het net of je in een hete oven terecht kwam zo warm was het buiten.

Na 3 kilometer komt de scheepslift in zicht en deze was beneden aan het uitvaren. Voor ons ging hij leeg naar boven en konden wij er in varen. Dit ging allemaal heel relax en rustig, toen we beneden waren, en wel 44 meter in totaal, hebben we nog even vast gemaakt om de volgende schutting met huurbootjes te observeren bij het weer naar boven gaan. Deze lift vervangt 17 sluisjes en een vaartijd van 6 á 7 uren. Om 10.55 uur vertrekken we aldaar en komen na 4 sluisjes aan in Lutzenbourg. In dit gebied varen bijna alleen maar huurbootjes van diverse verhuur bedrijven uit Lagarde, Hesse, Niderviller en Lutzenbourg. Kijk wel goed uit voor deze “brokkenpiloten”, want voor je het weet is er één tegen je aan gevaren! Ze zwalken van de ene kant naar de andere kant. Hier is het leuk en mooi liggen en we zijn dan ook nog even naar de ruïne van het kasteel hier boven op de berg geweest. Een beste klim maar het werd beloond met een prachtig uitzicht over het dal en Lutzenbourg. Boven liepen ook nog stieren en bruine berg geiten. Ze kwamen allemaal nieuwsgierig kijken wat wij kwamen doen of ze dachten dat ze water kregen met deze brandende zon. Al met al was het voor ons een hele mooie dag.

Donderdag 22 mei. Lutzenbourg-Saverne, 2.30 vaaruren, 11.00-13.30, 9 sluisjes.

Wij zijn deze keer niet om 09.00 uur met de boot vertrokken maar met de fiets en wilden de oude sluizentrap gaan bekijken bij Arzviller welke nog stamt uit de tijd van Napoleon. De sluisjes zijn al sinds 1969 niet meer in gebruik maar er is nu een mooie fiets- wandelroute langs en doorheen gemaakt. Gedeeltelijk loopt deze route ook door de bedding van de vroegere vaarweg rond 1860. Het zijn 17 sluisjes waar nu de scheepslift Arzviller voor in de plaats is gekomen. Dit is echt een aanrader, je fietst terug in de tijd door prachtige natuur en rotswanden. Omdat het weer een hele warme dag zou gaan worden is het s ’morgens lekker om te gaan fietsen. Terug naar de boot komen we weer langs de 4 sluisjes die we gisteren ook gevaren hebben en zien het nu dus van de andere kant en niet vanaf de boot deze keer. Langs het water is het ook altijd mooi fietsen en daar weet George Driessen, een vriend van mij, alles van. Na vertrek met de boot doen we nog 9 sluisjes en stoppen we in Saverne. We varen nog steeds op het Marne Rijn Kanaal welke dateert uit het jaar 1853 en is in totaal 314 kilometer lang. Ook gaan we van provincie Loraine over naar de Alsace. Nadat het de hele dag warm is geweest, begint het rond het avond eten heel donker te worden en koelt het na een fikse regenbui lekker af.

Vrijdag 23 mei. Saverne-Brumath, 5.15 vaaruren, 10.45-16.00, 15 sluisjes.

We hebben gisteren van de havenmeester een plattegrond van Saverne gekregen met toeristische punten er op en die zijn we vanmorgen maar eens gaan bekijken. Saverne is een prachtig stadje met vakwerkhuizen en veel winkeltjes. Toen de zon begon te schijnen zijn we gaan varen want dan voel je nog een beetje wind ter verkoeling. Ik had me gemeld met de marifoon op kanaal 18 maar er was ook een trektouw (soort plastic waterslang) boven het water voor deze sluis om in de volgorde van het schutproces te komen, want we hebben geen afstand bediening meer. De touwen zijn in Saverne, Detwiller en Eckwersheim. Men mag ook maar 8 kilometer snelheid, als men te hard vaart moet men gewoon wachten voor de volgende sluis. We komen geregeld in het hele Marne Rijn kanaal, herten tegen die in het water verdronken zijn omdat zij niet meer uit het water kunnen komen i.v.m. met de damwanden.

Zaterdag 24 mei. Brumath-Strasbourg, 2.30 vaaruren, 09.30-12.00, 5 sluisjes.

Ik werd vanmorgen rond 06.00 uur wakker door een aantal vissers die op zaterdag morgen een dobbertje willen uit gooien. Er is zo’n 400 meter lege kade en wat denk je waar zij gaan zitten? Juist ja, precies achter de boot bij ons slaapkamerraam. Maar we beginnen weer met een zonnige dag en gaan vandaag de laatste sluisjes varen tot Straatsburg. Daarna komen er nog enkel grote sluizen. De laatste sluisjes hebben allemaal een trektouw om de sluis te activeren. Bij aankomst in Straatsburg varen we langs het grote (dure) Europese Parlement gebouw. Deze staat op de T splitsing van de ill en het Marne Rijn kanaal. Ik wilde de ill opvaren maar er staat een bord dat men er niet in mag varen, alleen (Amsterdamse) rondvaartboten welke door Straatsburg varen. Eenmaal aangekomen in de jachthaven van Koejac is er de hele middag geen havenmeester te bekennen. Bij andere mensen de code van het hek gevraagd en we zijn eerst maar eens de stad in gefietst. Bij de Office de Tourisme maar eens informatie gehaald inclusief een stadsplattegrond. Vervolgens zijn we het stadsdeel “La Petite France” gaan bekijken met houten vakwerkhuizen, zelfs uit 1572. Ook een kijkje genomen in de “Notre Dam Kathedraal”, heel indrukwekkend allemaal. In de jachthaven zou internet zijn maar de ontvangst hier van is helemaal niets tot heel slecht, dus geen Wi-Fi hier. Dan proberen we morgen het derde deel van ons verslag bij een Mac vestiging te verzenden.

Zondag 25 mei

Eerst, voor ons doen uitgeslapen, want wij zijn allebei ochtend mensen en daarna het ontbijt op het achterdek genuttigd in het zonnetje. Na de koffie naar het centrum gefietst en we hebben deze keer maar eens een city trip gemaakt, door het centrum met al zijn bezienswaardigheden. Dit hebben we gedaan met de witte “mini-trein”, een duur van 40 minuten welke elk heel uur vertrekt. Het is vandaag zondag en mooi weer, dus alle terrasjes zaten vol.

Hierbij sluiten wij deel 3 af van Toul naar Strasbourg. Vaaruren tot nu toe 138. Morgen gaan we de Rijn op in de afvaart richting Mannheim en Neckar.

Veel lees en kijkplezier en de hartelijke vaar-groeten van ons uit Straatsburg. Gerrie en Kees.