Tijdrover.reismee.nl

Van Meerkerk tot Sloten.

Dinsdag 19 juni.

Vanmorgen rustig aan gedaan, de romp van de boot aan één kant met antikal schoongemaakt. Gerrie heeft een afspraak gemaakt bij de kapper en is er vanmiddag heen geweest. Wij liggen hier naast een grote volkstuin en hier staan een paar ezels en schapen etc. toch wel leuk al dat beestenspul. We zijn toch nog maar vertrokken om 14.15 uur en gaan verder op het Merwede kanaal (beneden de Lek). Door de grote sluis in Vianen, de Lek over gestoken en in Vreeswijk door de Koninginnensluis. Hier heet het weer Merwedekanaal (boven de Lek). In Nieuwegein om 16.30 uur gestopt. Vroeger heette het hier Jutphaas. En er zijn nog heel wat oudere inwoners die het hier absoluut niet mee eens zijn, deze woonplaats naamswijziging.

Woensdag 20 juni.

Uit Nieuwegein om 09.15 uur vertrokken, een stuk Merwede kanaal, door de Zuidersluis en men komt dan op het Amsterdam-Rijnkanaal. Bij Maarssen gaan we om 10.30 uur de Vecht op, na eerst de kap even te hebben laten zakken. De Vecht staat bekend om de vele theehuisjes, kastelen, prachtige natuur en kapitale huizen.Om 12.00 uur zijn we in Loenen aan de Vecht en blijven liggen precies tegenover de Mijndense sluis welke toegang geeft tot de Loosdrechtse plassen. We liggen naast landgoed 'Cronenberg' in een mooie omgeving. Vandaag de andere kant van de boot gedaan want aan 1 kant niet doen staat ook niet. De fietsen uit de 'bakskist' gepakt en we zijn een eind gaan fietsen. Eerst langs de ene kant richting Nieuwesluis en daarna aan de andere kant van de Vecht richting Vreeland. Hier zijn overal mooie fietsroutes en onderweg, 1 kilo kersen gekocht bij een fruitstalletje. Het was vandaag een mooie zonnige dag.

Donderdag 21 juni.

Eerst door de brug in Loenen en toen bij iemand opzij om de drinkwatertank vol te maken. 09.30 uur vertrokken. Via Nigtevecht en Weesp waar de brug, zoals gewoonlijk weer prachtig versierd was met bloembakken, een kleurrijk gezicht. Op dit stuk van de Vecht liggen zeer veel woonboten (arken). We blijven liggen tussen Weesp en Muiden om 12.15 uur. En zowaar kwam even later hier de 'Groene Draak' langs. Het jacht/platbodem van onze koningin, die een vaste ligplaats heeft in Muiden buiten de sluis. Ze kwam niet even op de 'koffie', zal wel geen tijd hebben gehad, druk met het land regeren. Het is vandaag ook de start van de zomer en tevens dus de langste dag van het jaar. Qua weer mag het wel iets beter worden van ons.

Vrijdag 22 juni.

Wegens te harde wind en onweersbuien zijn we maar eens blijven liggen, windkracht 5 t/m 8 is toch wel veel om bij Muiden naar buiten te gaan.

Zaterdag 23 juni.

Vanmorgen is de wind iets afgezwakt en is nu kracht 4 t/m 6, dus om 08.30 uur touwen los en in Muiden door de Zeesluis zoals men die hier nog zo noemt. (vroeger lag Muiden ook aan de Zuiderzee). Door de sluis heel even vast gemaakt en is Gerrie snel naar de bakker geweest, welke naast de sluis gevestigd is. Windkracht 4 t/m 6 is toch nog een best windje, maar omdat het zuid westen wind is, is het aflandige wind, zoals men dat wel noemt. Wind vanaf de wal en dan ben je nog een beetje beschut en kan de wind nog geen golven aanmaken die dan gaan 'rollen'. De wind hebben we wel dwarsscheeps, maar het viel allemaal heel erg mee volgens Gerrie en dat wil heel wat zeggen. We varen over het IJmeer, Gooimeer, Eemmeer en het Nijkerkernauw. De sluis in Nijkerk stond op ons te wachten dus even een stukje volaan vooruit, ook wel eens goed voor de motor, volgens de monteur van Volvo Penta. (alleen je krijgt dan een draaikolkje in je dieseltank). Op de Randmeren bij Harderwijk was het heel druk met wind- en kitesurfers, dat komt omdat het weekend is en er een flinke wind staat.

En via het Nuldernauw en Wolderwijd komen we in Harderwijk. Vlak voor Harderwijk komen we zowaar weer een Abim tegen, de 'Oase' waar we 2 jaar geleden nog aanboord waren toen Trudy en Beert toevallig in Lochem in de passantenhaven lagen, weer uitgebreid staan zwaaien naar elkaar. Om 13.45 uur komen we in Harderwijk aan en zoeken een mooi plaatsje naast het havenkantoor. Als men in Harderwijk is, dan eet men vis, dat hoort gewoon zo dus ons buikje met dit gezonde voedsel weer rond gegeten.

Zondag 24 juni.

Het is vandaag precies 2 maanden geleden dat we vertrokken met de boot. Wat een weer vandaag zeg, de hele dag regen en veel wind. Vanmorgen uitgeslapen en om 09.45 uur vertrokken uit Harderwijk. We varen via het naviduct over het Veluwemeer naar het Drontermeer en door de Roggebotsluis naar het Ketelmeer. Deze steken we over en gaan het Ramsdiep in welke naar de balgstuw gaat. Veel wind en het scheelt dat we weer aflandige wind hebben en daarna de wind schuin op de kop. We wisten dat de Ramsgeul afgesloten was en dat het Ramsdiep dinsdag en woensdag gestremd is i.v.m. werkzaamheden voor de nieuwe brug aldaar. We varen nog door tot we bij de brug in Vollenhove komen. Deze brug geeft dubbel rood en dit is geen goed teken. Het blijkt dan ook dat deze brug sinds vanmiddag 13.00 uur gestremd is omdat de hydroliek het heeft begeven en w.s. is deze pas woensdag gerepareerd. Het is inmiddels al 15.45 uur en we kunnen nu twee dingen doen. Omvaren via Zwartsluis en de Beukerssluis in gaan, of de kap etc. afbreken en er onderdoor verder gaan. We maken vast aan de loswal voor de brug en we bekijken het op ons gemakje en slapen er nog een nachtje over. Volgens de vaarkaart is de brughoogte 2.80 meter. Maar dit is een nieuwere brug en ik denk dat deze hoger is, er is alleen geen peilschaal te zien qua brughoogte. Dus Kees op pad met een touwtje met een zwaar magneet er aan en om de 1.50 meter een stukje plakband. Wij zijn met kap 3.80 meter en met 'Frans railtje' 3.45 meter. Zonder kap, dus alleen windscherm 2.95 meter. De uitkomst van mijn meting is een brughoogte van 3.30 meter. Rekening houdend met opgestuwd water door de wind moeten we er dus met windscherm makkelijk onder door kunnen. We gaan het morgen beleven, of niet....... Het moet dan wel droog zijn als we de kap er af halen.

Maandag 25 juni.

Vanmorgen dus om 09.00 uur de mast naar beneden, bimini naar achteren geklapt, drukknoppen van de kap van het windscherm los gemaakt en ook naar achteren geklapt en gaan met die banaan (Abim). Door de brug even de boot vast gemaakt en alles weer opgebouwd en dat allemaal tussen twee buien door. ‘T kan nêt, zeggen ze in Friesland. Indien nodig kon het windscherm ook nog geklapt worden en dan zijn we 2.45 meter hoog. Over het Vollenhovens kanaal naar Blokzijl en aldaar door het leuke kommetje en de sluis. We zijn weer echt in Nederland hoor, wat een weer weer. Via de Muggebeet, waar de kring zich sluit, want daar zijn we op de heenweg ook langs gevaren, komen we via de Weerribben om 11.45 uur aan in Ossenzijl. We zijn 'even' naar Parijs geweest. Onze auto wordt netjes naast de boot geparkeerd, wat een service allemaal. Peter en Dinie, nogmaals bedankt voor goed 2 maanden binnenstalling van de auto. Een stel aller aardigste mede watersporter en ook Abim eigenaren van de 'Shanti' wilden wel even mee naar Sloten rijden om onze auto daar heen te brengen, zodat ik weer met hun terug kon rijden. Anders had Gerrie dat morgen gedaan en was ze naar de Driewegsluis gereden om mij op te vangen en door de sluis te helpen, waarna ik weer alleen verder ging met de boot en Gerrie met de auto. Maar dit hoefde nu niet meer, wat een lieve mensen zijn er toch nog op de wereld, Anneke en Jelle nogmaals bedankt! Het was trouwens wel weer even wennen als je meer dan 2 maanden geen auto gereden hebt.

Dinsdag 26 juni.

Voor ons doen vanmorgen uitgeslapen en na afscheid genomen te hebben van Peter en Dinie gaan we om 09.15 weg uit Ossenzijl en gaan zoals men het ook wel eens noemt 'De poort van Friesland' in. Door de Driewegsluis de laatste vlagwissel gedaan en wel het provincie vlaggetje van Overijssel vervangen in die van Friesland. Onderweg gingen we een kano vaarder voorbij die niet met peddels vooruit ging maar met trappers, net zoals bij een fiets. Drie uur later om 12.15 uur komen we in onze vertrouwde thuishaven aan in Sloten waar we al bijna 15 jaar naar tevredenheid een ligplaats hebben voor de inmiddels al 3e boot met de naam 'Tijdrover'. Wij zongen vaak als grapje, voordat we op vakantie weg gingen het liedje van Gers Pardoel van; 'Ik neem je mee, ik neem je mee op reis. Naar Rome of Parijs'. Nu heb ik Gerrie dan toch echt meegenomen op reis en wel naar Parijs, de romantische stad, de stad van de LIEFDE. We blijven nog even een paar dagen aanboord om langzaam af te kicken en te acclimatiseren voor het dagelijkse normale leven wat binnenkort weer een aanvang zal nemen. Vooral voor Gerrie. En ik zal binnenkort weer de potten en pannen ter hand nemen omdat ik thuis meestal voor het eten zorg. Ik heb op de boot 256 uren gevaren en Gerrie zorgde telkens weer voor een lekkere maaltijd.

Hier eindigt dan het vakantieverslag van ons van 2012, Sloten-Parijs-Sloten.

Wij wensen iedereen het beste toe en vanaf de boot de groetjes van Gerrie en Kees.

Terug kijkend op deze vakantie was het een hele onderneming naar Parijs te varen met eigen kiel, maar het was zeker de moeite waard. Het eerste deel via de Belgische en Franse Ardennen is qua natuur het mooist. Op het canal des Ardennes hadden we een sluizentrap van 28 stuks op 8 kilometer, ook een hele ervaring. Daarna volgt de Champgnestreek, welke men doet denken aan de Moesel, met veel wijnvelden. Dan komt Reims en de prachtige stad Parijs die zowel vanaf het water met onze boot en vanaf het land met de open bus, veel indruk op ons achter gelaten heeft. We hebben zelfs door omstandigheden de Seine in Parijs drie keer bevaren. Daarna op het kanaal Saint Quentin was wel leuk varen en de tunnel van Riqueval was een hele belevenis waar men doorheen getrokken wordt, een hele ervaring.

Het tweede deel vanaf Parijs richting Nederland, is wat natuur betreft niet zo indrukwekkend en je moet het meer van de steden hebben zoals Gent en Antwerpen. Het riviertje de oude Leie was daarentegen weer heel mooi om doorheen te varen. We hebben deze keer geen stakingen of sluizen kapot gehad in Frankrijk of België die oponthoud veroorzaakten. We hebben zeer veel kleine sluisjes gehad maar ook wel weer een paar grote (zee)sluizen. Ook kleine waters, zoals smalle kanaaltjes en riviertjes, maar ook grote waters zoals meren en b.v. de Westerschelde bij Antwerpen en Muiden. Eb en vloed op de Boven Schelde van Merelbeke (Gent) - Antwerpen, ook weer eens mee gemaakt. Drukke steden en heel rustige natuur, ook twee tegenpolen die we ondervonden hebben. Mooi schitterend zonnig en warm weer maar ook regen, wind en stortbuien die over ons heen kwamen. In ieder geval hebben we ons hoofddoel, Parijs gehaald en dat wilden wij graag. Hoewel we de afstand een beetje miskent hebben wat vaaruren betreft, we hebben soms daarom lange dagen gemaakt. Een maandvignet is eigenlijk ook te kort voor Frankrijk, als je naar Parijs gaat en je volgt deze route, beter is 6 weken. Onze indruk vergeleken met vorig jaar is dat de Maas-Moezel-Rijn route, qua natuur mooier is. En we hebben geluk gehad dat er niets is gebeurd zoals motorisch of rotzooi in de schroef of wat al niet meer. Geen schade gevaren, zelfs geen krasje in de lak.

Omdat we de hond niet meer hebben (die we soms echt wel missen), konden we vaker op diverse plaatsen gaan liggen. En een goede tip is het volgende; ik zag een medewatersporter ‘s morgens in Meaux trekbandjes om de touwen er af halen. Deze had hij er aan gemaakt omdat eventuele baldadige jeugd ‘s nachts de touwen niet los zouden kunnen gooien. Hierbij wil ik ook iedereen bedanken voor de leuke reacties op http://www.tijdrover.reismee.nl/ waar ik zo nu en dan ook het reisverslag op gezet heb. Via Facebook hebben er toch veel mensen er naar toe 'gelinkt'. Fijn dat op deze manier veel mensen met ons mee zijn gereisd.

Aantal dagen ; vertrek, 24 april. Terugkomst, 27 juni. Totaal ; 65 dagen

Aantal sluizen ; Sloten-Parijs => 131 Parijs-Sloten => 81. Totaal ; 212 sluizen

Aantal vaaruren ; Sloten-Parijs => 143 Parijs-Sloten => 113. Totaal ; 256 uur

Aantal vaarkilometers ; Rond de 2.000 kilometers

Gebruikte kaarten;

Als eerste natuurlijk de route planner van PC Navigo Europa 2011.

Nederlandse A.N.W.B. vaarkaarten; B. C. D. L. M. W. K. I. E.

Fluvia Carte no. 9 La Meusse.

Carto-Guide Fluvial no. 14 Il de France, Champagne, Ardennes, Picardië.

Fluvia carte no. 33 Paris.

Fluvia carte no. 24 Picardië.

Fluvia carte no. 14 Nord Pas-de-Calais.

Navicarte no. 23 Belgique.

En het boek; Vaarwegen Belgische binnenwateren van Frank Korenreef.