Tijdrover.reismee.nl

Hastiere (Franse grens)- Reims

Woensdag 16 mei

Vandaag is het onze trouwdag en net zoals vorig jaar (toeval) gaan we de Franse grens over. 37 jaar geleden stapten wij in ons huwelijksbootje en we varen nu nog. Vandaag gebak gehaald. Kees-Jan was bereid om een mooie foto van ons te maken omdat we normaal er altijd alleen op staan. Vertrek 09.15 uur uit Hastiére. Bij de eerste sluis in Frankrijk een vignet voor 30 dagen gekocht á 130,50 euro dus we moeten 14 juni Frankrijk weer uit zijn. Hier ook weer de afstandbediening voor de sluisjes gekregen net als vorig jaar. Ook is het handig om bij de eerste sluis op het bord van de V.N.F. het telefoonnummer te noteren in geval van een defecte sluis, zodat je de monteur kan bellen. Het was weer een hele leuke ervaring om door de tunnel van Ham te varen met vlak ervoor en erna een sluisje op een afstand van nog geen kilometer waarvan de tunnel al 565 meter is. Na 7 sluisjes vonden we het voor vandaag wel genoeg en zijn om 15.00 uur gestopt in het plaatsje Fumay. We liggen naast een 'friterie', dus Franse frites vandaag. Kees-Jan is nu, terwijl ik dit verhaal tik, aan het fietsen naar Revin.

Donderdag 17 mei, Hemelvaartsdag.

Na eerst water getankt te hebben zijn we om 09.45 vertrokken. We hebben vandaag 7 sluisjes gehad en de tunnel van Revin. Bij sluis no. 47 was de sluis 'in panne', we hebben Kees-Jan op de sluis gezet en hij heeft aan de rode stang getrokken. Er kwam na 5 minuten al een wagentje van de V.N.F. aan en de sluisdeur kon weer open. Na de laatste sluis in het nakanaal zagen wij een zwarte labrador in het water die niet uit het water kon komen i.v.m. damwanden. Dus wij achteruit en geprobeerd hem te pakken met onze 'pikkiehakie' achter zijn riem, dat lukte niet en uiteindelijk is hij een heel eind verder toch nog op de wal geklommen. (Hebben wij dat weer!?). Om 15.45 gestopt bij het plaatsje Bogny naast een supermarkt en bakker. Gerrie had vandaag weer de dag van haar leven en genoot van de natuur . bossen, bergen en vooral het stuk tussen Deville en Monthermé en het weer was zonnig, al met al een mooie Hemelvaartsdag. Kees-Jan en ik hebben nog een berg beklommen en wel naar het standbeeld van 'De 4 Heemskinderen', een beste klim maar met een heel mooi uitzicht van bovenaf.

Vrijdag 18 mei.

' Yes, we did it', vandaag een lange dag en het hoogste punt bereikt op het Canal des Ardennes en wel , volgens een route boek, 193 meter boven de zeespiegel. Vanmorgen weer een baquet en verdere boodschappen gehaald en om 09.30 uur vertrokken uit Bogny. Bij sluis 44 in Joigny stond een paal met 3 bordjes erop van de hoogste waterstanden met het betreffende jaar erop. Vandaag 6 sluisjes op de Meusse en 7 stuks op het Canal des Ardennes en het liep allemaal gesmeerd. Bij kilometer 6 gingen we gelijk uit de sluis de tunnel in van Saint-Aignan, 2 sluisjes en een tunnel op nog geen 355 meter afstand, indrukwekkend om te varen. Het was wel 17.45 uur voor we vast lagen in Le Chesne. Canal des Ardennis is in 1836 gegraven voor de scheepvaart. Het is vanaf Pont-á- Bar waar het Canal des Ardennis begint allemaal nieuw voor ons, hier waren we nog niet geweest. Hier vlakbij is ook het 'Lac Baison' een voorraad water als een soort stuwmeer, want dat moet men wel hebben op het hoogste punt anders kan men naar beide kanten geen sluis meer laten werken want bij elke schutting naar beide zijden gaat er een bak met water weg naar beneden mee. Totaal in Frankrijk tot nu toe 26 sluisjes gehad. Ik schrijf vaak de tijden op van vertrek en aankomst, maar dat doe ik ook voor mezelf en dan dient dit als naslagwerk voor een volgende keer. Morgen krijgen we de sluizentrap van 28 sluisjes achter elkaar op 8 kilometer, we zijn heel benieuwd hoe dat zal gaan.

Zaterdag 19 mei.

'Yes, we did it again', vanmorgen om 09.35 uur vertrokken en om 10.00 uur bij sluis 1 en zo 28 sluisjes achter elkaar gedaan. Bij sluis 26 in Semuy, moesten we de afstandbediening inleveren die we vanaf Givet (Franse grens) hebben gehad. Bij sluis 27 werd de sluis ook bediend en dan kom je bij sluis no. 5, de eerste 4 sluisjes komen van richting Mouzon waar de telling begint bij 1. Bij deze sluisjes moeten we voor het eerst aan een stang boven het vaarwater draaien (tegen de klok in) om de sluis in werking te zetten. Daar waren we om 14.30 uur, om 15.00 zijn we in Attigny, en vonden we een mooi gras walletje met picknick tafels. In 4,5 uur 27 sluisjes en dat is werken hoor....... Maar wel een mooi ervaring die we niet hadden willen missen, we weten nu wat een sluizentrap is en wat het inhoud. Alleen bijna geen tijd om tussen de middag brood te smeren en/of koffie te zetten in deze tijd. Het was wel een beetje lachwekkend om te zien hoe we tussen de bedrijven door ons brood buiten op het achterdek moesten smeren en eten. Kees-Jan loopt zo nu en dan mee naast de boot van het ene sluisje naar de andere ook om foto's en een videofilmpje te maken. Het weer werkte vandaag enorm mee, geen zuchtje wind, een lekker zonnetje en niet te warm. Het water stond wel hoog bij de sluisrand, zo'n 10 cm van de rand, dus de fenders heel laag en in het water hangen. De trekstangen, voor de bediening van de sluis, stonden meestal aan S.B. (afvarig) maar het kan zo maar zijn dat ze bij de volgende sluis aan de andere kant staan.

Zondag 20 mei.

Vertrek om 09.00 uur en gelijk bij de eerste sluis probleem dat de sluis niet werkte op onze reactie van de stang draaien, na nog een keer terug gevaren te hebben en deze het nog niet deed, hebben we Kees-Jan op de sluis afgezet en hij heeft aan de rode stang naar beneden getrokken. Na enkele minuten kwam er weer een V.N.F. auto aan en werd alles weer in werking gezet. Het landschap waar we nu door heen varen is vlakker, veel graanvelden en vergezichten. Maar ook bosrijk want de hele dag horen we het gezang van de vogels. Op de foto zien we een actiefoto van Gerrie aan de 'draaistang'.Het is vandaag zondag en er zijn veel vissers langs de kant van het water. Zij zijn niet zo blij als we langs varen want menig visser moet zijn vislijn inhalen die ze zo ver mogelijk aan de overkant gegooid hebben. Dit snap ik dus nu niet van die vissers....... ga dan aan de andere kant zitten vissen. Trouwens.......... dit kanaal is voor de schepen gegraven en niet voor de vissers, of beledig ik nu een aantal van jullie, die ook graag een hengeltje uit gooien. We komen om 15.00 uur aan in Asfeld en daar is het óók zondag, want we zien de plaatselijke jeugd aan het voetballen op een voetbalveld en 'de jeugd van vroeger' speelt jeu de boules'. In het kleine Asfeld staat wel een erg grote kerk, zie foto.

Maandag 21 mei.

Een regendag vandaag niet zo leuk als men 12 sluisjes wil varen vandaag naar Reims. Het is trouwens elke dag veel sluisjes varen want daar zijn er nu eenmaal velen van in Frankrijk. Na de 1e sluis van Asfeld gaat het Canal des Ardennes over in het Canal lateral á L'aisne welke 16 kilometer langs is en 2 sluisjes heeft. Hierna gaan we bakboord (links) uit en komen we op het Canal L'aisne á la Marne, waar we om 12.00 uur waren. Hier zijn we ook in het dal beland want ineens schutten we bij sluis 1 in Berry nu weer naar boven toe. Na 9 sluisjes zijn we in Reims aanbeland en gaan niet in de plaatselijke jachthaven liggen maar een kilometer verder voor de sluis, waar men aan een gras kantje (gratis) ligt en niet zo veel lawaai heeft van de 4 drukke wegen in de jachthaven rondom. Waar we nu liggen is ook in de stad maar aan 1 weg. Wat ons ook opgevallen is de laatste dagen op het Ardennen kanaal is dat er nogal veel kadavers in het water liggen, het is nogal luguber om het hier zo neer te zetten maar het is nu eenmaal zo. Een tiental biggen en of reeën hebben we de laatste dagen gezien onderweg maar vandaag overtrof het ergste, het stonk enorm en een dode big hing op de sluisdeur. Ik heb er een foto van gemaakt maar Gerrie vond het te erg om deze te plaatsen!!! Hoe het komt weet ik niet, misschien omdat deze beesten niet meer aan de wal konden komen door de damwanden of dat een boer van zijn kadavers af wilde? Lekker zal het zijn vooral in de zomer als het heel warm is en men wil dan ook nog even zwemmen?!Onderweg zien we ook vaak graansilo's staan waar straks, als men gaat oogsten, de spitsen (schepen) kunnen laden met diverse granen zoals koolzaad, maïs, gerst en tarwe etc. door middel van een laadpijp in het ruim. Dit is ook de enigste industrie welke hier geregeld voorkomt. Hier kent men ook het fenomeen, oranje knipperlicht op de sluis, welke ik nog niet gezien had. Ten teken van ontvangst van het draaien aan de stang, normaal met een afstandbediening gaat er een flikkerlicht op de paal branden. Dit oranje kipperlicht staat boven de rode en gaat gelijk aan met rood/groen ten teken dat de sluis in gereedheid gebracht wordt. En oh ja, vertrek 09.15 en aankomst Reims 15.30 uur. Vandaag ook een aantal spitsen tegen gekomen zowel leeg als geladen.

Dinsdag 22 mei.

Vanmorgen werden wij wakker gemaakt door een groep Franse schooljeugd die gingen roeien aan de andere oever. Het water is hier heel helder maar groen van kleur. Gisterenavond en vanmorgen de stad Reims bekeken en toen we terug kwamen zijn we ook maar gelijk vertrokken om 11.15 uur. Na 4 sluisjes zijn we in Sillery om 13.15 uur en zijn daar in de jachthaven gaan liggen. Hier in de buurt van Reims en omgeving hebben de sluisjes opvarig een wateruitlaat/overloop vlak voor de invaart van de sluis aan de zijkant. En dat is soms lastig bij het invaren van de sluis bij het manoeuvreren. Van een medewatersporter hoorden wij dat we nu al een plaatst moesten bespreken in het Arsenal te Paris, welke nog ongeveer 9 dagen te varen is anders heeft men geen plaats. Dat hebben we dus maar even gedaan en ook de dag vóór aankomst moeten we weer bellen.Vanmiddag kwam er een 'Belg' die op de 'Cirrus' vaart en ook naar Parijs wil, naar ons toe met de vraag; hoe we het in godsnaam met de kap deden, hij zelf had de hele kap er af gehaald en de winterkap in gebruik i.v.m. de brughoogtes in Frankrijk. Ik heb hem op de boot uitgenodigd en hij stond met open mond te kijken en zei; 'awel zeg, dat is potverdomme echt handig hé'. We hebben er achteraf wel om moeten lachen, dat taaltje van hun. En laten we eerlijk wezen, ik heb het vorig jaar ook al menig keer geschreven... het is ook echt wel handig dat 'Frans railtje', wat een uitvinding op onze Abim.

Ik probeer dit gedeelte vanavond te verzenden omdat we hier WiFi hebben in de haven van Sillery. Tot nu toe gaat onze reis heel voorspoedig en we vermaken ons prima. Nog 9 dagen en dan hopen wij Parijs in te varen. Veel leesplezier en tot een volgende keer.

Hartelijke groetjes van ons vanaf de 'Tijdrover'. Gerrie, Kees-Jan en Kees.

Tineke Heek (ms Avontuur)

Je reactie gelezen. Leuk idee de tochten die via de Rijn gaan. Onze Avontuur is echter groter dan 20 m dus moeten we een Rijnpatent hebben en dat hebben we niet..... Er is nog zoveel mooi water om te bevaren. Groetjes, ik lees je verslag met plezier. Tineke

Kees.

Dat er zoveel moois te bekijken valt vanaf het water daar heb je gelijk in, je ziet het eens van de andere kant. Jullie verslagen ook met volle interresse gelezen en wie weet komt het ons nog eens van pas, zo hebben wij ook een leidraad mochten we richting Berlijn gaan. Goede reis verder en het ga jullie goed.