Tijdrover.reismee.nl

Maastricht - Hastiére (Franse grens)

Zaterdag 12 mei.

In Maastricht, waar Kees-Jan de Cauberg en rondje Valkenburg heeft gefietst, in totaal 53 kilometer, zijn we om 14.00 uur vertrokken. De Cauberg staart bekend vanwege de Amstel-Gold-Race, waar dat een onderdeel van is en deze blijkt nogal pittig te zijn om te fietsen en Kees-Jan houd wel van sport uitdagingen, dat geeft hem een kick zegt hij. Mij dus absoluut niet, maar dat zal de leeftijd ook wel zijn wat dan meespeelt. Het verslag verzenden van deel 1 naar iedereen is dus niet gelukt, wel op http://www.tijdrover.reismee.nl/ Bij de eerste mogelijkheid doe ik dat alsnog. Na 6 kilometer zijn wij bij sluis Ternaaien waar we zo in konden varen achter een vrachtschip. 14 meter verval heeft deze sluis, we gaan dus nog steeds omhoog. Toen we boven in de sluis waren heb ik me gemeld en kreeg ik een papier mee, gratis en men hoeft niet meer te stempelen bij elke sluis. Het Belgisch landenvlaggetje op gehangen aan stuurboord zijde van de mast, ten teken dat ik gast ben in het land van de Belgen. Het beeld van Koning Albert staat er ook nog steeds, op de splitsing van het Albert kanaal en de Maas. Na enkele uren zijn we in Luik (liegé) waar we dwars achter in de haven konden liggen vlakbij de trap, om 17.00 uur lagen we vast. En konden we 'even' op het achterdek warm eten in de zon. Een aantal kranten uit Lochem gelezen die onze jongste zoon mee heeft genomen.

Zondag 13 mei, Moederdag.

Vanmorgen op het achterdek ontbeten, kon net, in de zon tenminste. Daarna zijn we naar de Luikse markt gelopen, waar we snel van terug waren, wat een drukte, niets voor ons dat geslenter tussen al die mensen. Om 11.30 uur vertrokken uit Liegé, waar in 2017 de wereld expo komt. Net zoals sluis Klein Ternaaien is sluis Ivoz Ramet, één grote bouwput, omdat men daar een grotere nieuwe sluis aan het bouwen zijn voor de steeds groter wordende vrachtschepen. Men schut ook maar met 1 sluis omdat, daar waar de kleine sluis was, de nieuwe wordt gemaakt. Maar omdat het zondag is schiet het ondanks dit aardig op. Dat bouwen zal nog wel enkele jaren duren lijkt mij. Om 15.45 uur maken we vast net boven Huy (Hoei) in de jachthaven van Wanze. (Port de plaisance de Statle) De hele dag verder mooi weer geweest, de zon deed zijn uiterste best voor ons. Hier was Wifi, dus er ook gebruik van gemaakt door deel 1 (Sloten-Maastricht) te versturen. Kees-Jan, onze 'pedaleur' wil morgenvroeg hier in Huy de bekende 'muur van Huy' fietsen. De wielrenners fanaten onder jullie zullen dat wel begrijpen. Dit is een onderdeel van 'De Waalse Pijl'.

We zitten in het Franstalige gedeelte van België en wel in Wallonië dus geen Nederlandse tv en radio zenders meer. En Frans is nou niet mijn lievelingstaal moet ik zeggen. Als we t.z.t. van Parijs naar het noorden gaan kunnen we in België (Vlaanderen) weer normaal communiceren met deze Belgen. Naar mijn mening ook eigenwijzigheid om geen Nederlands te spreken, deze taalstrijd zal ook wel blijven. Vorig jaar schreef ik dat we een volgende keer een radio wereldontvanger mee zouden nemen naar Frankrijk, één van onze vrienden gaf mij vorig jaar zo'n radiootje alvast cadeau. En wat is nu het geval; op 10/11 mei 2012, eergisteren dus, nam de Wereldomroep met een historische 24 uurs uitzending afscheid van zijn Nederlandse luisteraars. Het einde van een 'Tijdperk' dus geen Wereldomroep meer.

Maandag 14 mei

Vanmorgen hebben we de laptop opgestart en hebben we ge-skypt met Sandra, Yilla en Jindi. Yilla is vandaag jarig, leuk dat het zo uitkomt dat we internet hebben hier in deze haven. De andere kleindochters konden we geen contact krijgen door omstandigheden. Zoals gisteren al beschreven gaat Kees-Jan vanmorgen de 'Muur van Huy' fietsen. Na een flink ontbijt van een paar tosti's e.d. ging hij samen met Gerrie, die even meeging naar Huy voor brood te halen, deze uitdaging aan. Moe maar voldaan kwam hij weer terug na hem 3 keer te hebben beklommen. Bij terugkomst eerst wat gegeten en om 13.15 uur vertrokken. De natuur en de Ardennen worden steeds mooier er is zoveel te zien onderweg. Na twee sluizen in Namen aangekomen wilden we deze plaats eigenlijk niet aandoen omdat we er al een aantal keren geweest zijn. Dus we zijn nog een sluis verder gevaren en op kilometer 40 was een steiger en daar hebben we de boot vast gemaakt met uitzicht op een prachtig kasteel. Het is inmiddels al weer 17.30 uur en we liggen nu in Wépion, dit blijkt aan de achterkant van een grote supermarkt te zijn. We proberen niet elke keer op dezelfde plaatsen te gaan liggen, dus morgen varen we ook Dinant voorbij.

Dinsdag 15 mei

Vanmorgen om 09.15 uur 'trossen los' en varen maar weer. We schutten vandaag steeds samen met een binnenvaartschip uit Maasbracht en dat schiet lekker op. We varen dus om 13.30 uur Dinant voorbij en doen nog een aantal sluizen. Net voor de Franse grens (3,5 kilometer) stoppen we er mee en blijven boven sluis Hastiére liggen, als je mazzel hebt en er ligt niet zo veel dan heb je zelfs stroomaansluiting. In Dinant kwam 'Vrouwe Lobje' uit Brouwershaven ons weer vergezellen, deze boot zagen we voor het eerst in Belfeld in de sluis en heeft in Maastricht voor ons gelegen. Leuk om af en toe reisverhalen uit te wisselen. Vandaag toch nog een lange dag geworden want het was 16.30 uur voor we vast lagen. Morgen 16 mei varen we Frankrijk in en nu kan ik dit nog verzenden.

Tot een volgende keer.

Groetjes Gerrie en Kees.

Voor wie het nog niet weet..... de foto's van deze reis kan men apart aanklikken boven in de balk van deze site.

Anneke Groenendijk

Ik lees dat jullie lekker genieten nou het is jullie gegund.
Onze tijd komt ook wel.Wij genieten nu van het steeds verder vorderen van de Sjoann.
Jullie auto staat lekker veilig in de Abim loods hoorde ik
Leuk dat Kees-Jan met jullie mee is.
Wens jullie samen nog heel veel plezier en supper mooi weer.
Groetjes Anneke en Sjoerd

Gerrie en Kees

Inderdaad, we gaan weer genieten van Frankrijk met zijn mooie bergen en tunnels. En wij wensen jullie heel veel vorderringen en suc6 met de Sjoann.
Groetjes van ons.