Tijdrover.reismee.nl

Meaux-Parijs

Maandag 28 mei. 2e Pinksterdag.

Vanmorgen zijn we de boot maar eens van binnen en buiten gaan schoonmaken. Daarna naar het toeristen bureau waar we zouden kunnen internetten maar daar stond een computer voor algemeen gebruik, dus geen wifi voor mijn laptop. In de bibliotheek zou ook kunnen maar is vandaag dicht. Voor de rest rustig aan gedaan en met een lekker zonnetje was het goed toeven op het achterdek, ook tot ‘s avonds laat.

Dinsdag 29 mei.

Op ons gemakske, zoals men dat in Brabant zegt, daar waar mijn 'roots' liggen, gaan we om 10.00 uur losgooien en hebben gelijk de eerste sluis en wel sluis Meaux. Deze sluis ligt gelijk voor een boogbrug. Daarna heeft men een kanaal van ongeveer 11 kilometer, canal de chalifert, voordat we weer, na nog een sluis, op de Marne terug komen. Daarna een sluis met een tunnel van 300 meter en gelijk weer een sluis. We blijven in Lagny sur Marne liggen om 12.15 uur. Het wordt nu al een stuk drukker met de spitsenvaart en de plaatselijk jeugd wacht deze schepen op om met een 1 persoon kajak in de boeggolf mee te liften. We hebben er vanmiddag verscheidene gezien en deze gaan best wel snel. In deze haven kwam de havenmeester ons begeleiden omdat we de eerste boot zijn die WiFi gebruikt en deze man was zelf ook wel nieuwsgierig of dat allemaal wel goed ging.

Woensdag 30 mei.

Vanmorgen vertrokken uit Lagny om 08.45 uur.Door de eerste sluis kregen we weer een kanaaltje van 9 kilometer met de naam; Canal de Chelles. Ook weer een tunnel gehad van 600 meter waarbij de sluis gelijk hierachter defect was en we een uur moesten wachten. Daarna was het een gekrioel van spitsen die allemaal door de tunnel wilden. Hoe dichter we bij Parijs komen hoe meer we oude, niet meer varende spitsen (peniches) zien liggen aan de oevers van de rivier en nog wel bewoond zijn door oud schippers!?

Ook zijn we hier een bezienswaardigheid want er varen hier weinig plezierjachten. Om 13.30 uur vinden we een mooie ligplaats aan het eind van de Marne en wel in Maisons-Alfort. Nog 1 sluis te gaan en we zijn op de Seine. Vanmiddag zaten we op het achterdek en zagen we opeens een ratje lopen langs de oever. We willen die beesten niet ‘s nachts op de boot hebben, dus hebben we, net als bij zeeboten in de haven, bordjes gemaakt voor rond de touwen zodat ze niet over de touwen aanboord kunnen komen. Met de tekst; 'Verboden voor ratten', achteraf bedenken we ons dat we dit in het Frans er op hadden moeten schrijven want die beesten kennen natuurlijk geen Nederlands... Even later diende zich een opdringerige zwaan aan en die wilde via het slaapkamerraam naar binnen hij zwom hier de hele middag rond met moeder zwaan en 6 jonkies.

Morgen willen we de Seine helemaal rondom Parijs varen en dus niet gelijk het Arsenal in (jachthaven). Wij willen ten noorden van Parijs, bij Saint-Denis naar binnen gaan en dan naar de jachthaven van La Villette in het hartje van Parijs. Vlakbij treinstation Gare du Nord, (om Wilco op te halen). We verlaten t.z.t. dan via Canal Saint-Martin en varen dan een stuk onder Parijs door naar het Arsenal waar we weer op de Seine uitkomen. Zo heeft Kees-Jan ook heel Parijs gezien vanaf de boot en samen met Wilco varen we dan dit stuk op de Seine nog een keer omdat we dan de Oise op gaan richting het noorden. We zullen zien en gaan het beleven. Dit rondje is bij weinig mensen bekend maar op dit stuk varen ook spitsen.

Donderdag 31 mei.

Ja mensen, wat een dag vandaag, het ging uiteindelijk niet zoals wij gepland hadden om te gaan doen. Vanmorgen op tijd weg gegaan, om 08.00 uur en in eerste instantie ging alles goed, de laatste sluis op de Marne stond op groen en de 'stoplichten' bij de doorvaart van de Notre-Dam stonden ook op groen. Deze zijn voor de afvaart van 35 minuten over tot 50 minuten over het uur vrij voor de afvarende schepen. Door er een 'tandje' bij te zetten, waren we daar precies op tijd en ik zag het licht nog net op rood gaan. Het is om deze tijd heel erg rustig op de Seine, het leek wel of we alleen waren, geen beroepsvaart en nog geen rondvaartboten. Wat hebben we genoten en wat is dit prachtig om te varen, met je eigen boot, langs de Eifeltoren en prachtige oude gebouwen en bruggen, dwars door Parijs. We hebben elkaar gefeliciteerd met het feit dat we op eigen kiel dit doel bereikt hebben.

En wat schets onze verbazing, komen we op de Seine de 'Coco M' tegen, dit is ook een Abim boot van dezelfde werf. Na uitgebreid zwaaien en foto's maken zijn we verder gevaren. Om 11.30 uur kwamen we aan bij sluis La brice, de ingang tot canal Saint-Denis. Er lagen 5 schepen voor en twee omgebouwde vrachtscheepjes met Engelsen er op. Om 5 voor twaalf gaan de lichten dubbel rood en we dachten dat ze pauze hadden. Maar wat bleek achteraf na dat er twee schepen door waren dat men niet meer schutte, omdat er een tekort aan water was. Morgen misschien weer verder, hoorden we van een Franse schipper. Het is erg jammer dat dit niet door kan gaan maar helaas je kan niet alles hebben in het leven. We kunnen nu twee dingen doen...... of wachten of terug via de Seine naar het Arsenal waar we de volgende dag besproken hebben. We besluiten toch maar om terug te varen net als de twee Engelsen en twee Belgische zeilboten, die na ons gekomen zijn. Alleen......waar blijven we vannacht, want de andere havens die we gebeld hebben waren vol in verband met het 'treffen' van al deze Engelse mensen met hun omgebouwde boten en dat zijn er heel veel. Dat het net dit weekend is 'treffen' wij weer. Dus........., vol goede moed om 15.10 uur vertrokken.

Weer door de Seine sluis terug gevaren zijn we bij een aantal spitsen, op kilometer 14, opzij gaan liggen en hebben we gevraagd of we bij hun konden overnachten en dat was prima. Gerrie vond het ook nog een hele vriendelijke Fransman, echt haar type zei ze, (dus ik moet nog oppassen ook) waaraan ze het vroeg. Die gelijk aan haar vertelde waar hier in de buurt de winkels waren. Ik heb deze aardige mannen even later een Heineken pilsje gegeven omdat het ook nog steeds warm weer is. Deze mensen hebben hier een 'compagnie' (bedrijf), maar onder ons gezegd een oud ijzer boer met een vijftal spitsen vol met 'pruttel' erin. Maar ze hebben hier op deze schepen een goede waakhond lopen, en dat komt ons ook goed van pas. Het is inmiddels ook al weer 17.00 uur, dus tijd voor een lekkere warme maaltijd, die Gerrie steeds weer voor de dag tovert, elke keer weer. Ik ben dit verhaal nu buiten op het achterdek op de Seine, in Parijs aan het tikken. En ik heb toch nog maar even een extra touwtje vast gemaakt.

Vrijdag 1 juni.

Beetje op tijd opgestaan en om 07.30 uur vertrokken van onze ligplaats op de Seine, toch wel rustig geslapen, viel heel erg mee. De route door Parijs welke wij gisteren afvarig deden doen we nu in de opvaart, dus iets rustiger om alles te bekijken en foto's te maken. Om 09.00 uur bij de sluis voor het Arsenal. Via kanaal 9 even opgeroepen en een half uur later lagen we vast in het Arsenal met nog een hele dag voor de boeg. Tot onze verbazing kregen we een ligplaats aangewezen naast nog een Abim en wel de 'Tipitina' en een stukje verder ligt de 'Coco M'. 3 Abims op een rij in Parijs en even gezellig bij gepraat.

We hebben tot nu toe 131 sluizen gehad en 143 vaaruren tot in Parijs, waar we nu al wel over de helft zijn van het totale traject. Tegen 10.30 uur zijn we met ons drie'tjes op de metro gestapt richting Gare du Nord om alvast een treinkaartje voor Kees-Jan te halen die op zondag weer richting huis gaat met de Thallys en Wilco komt om 12.35 uur aan met de Thallys. Voor 1.70 euro kan men de hele dag met de metro reizen en dat ging toch makkelijker als ik eerst dacht, ook met overstappen. In de namiddag zijn Wilco, Kees-Jan en ik op de fiets naar de Champs elysées gereden en naar de Arc de Triomphe om foto's te maken met Kees-Jan, daar waar ook de tour de France eindigt. In totaal heeft hij in deze vakantie toch nog 450 kilometer gereden met zijn racefiets.

Zaterdag 2 Juni.

Een zonnige warme dag staat ons te wachten en we gaan vandaag met 'L Open Tour' mee. Dat zijn dubbeldeksbussen die boven open zijn.Men kan de hele dag met deze bussen reizen en overstappen en er zijn 5 grote routes. We hebben er 4 van gedaan, kris kras door Parijs heen met al zijn pracht en praal. Tjonge, wat een wereldstad zeg, ongelofelijk wat groot en zeer veel bijzondere gebouwen. Wat een drukte vandaag maar het was natuurlijk ook nog zaterdag en heel mooi weer. Een kaartje kost 31.00 euro per dag en 34.00 euro per twee dagen. Maar we hebben nu nog maar 1 dag want morgen gaan we verder varen. Men heeft hier ook internet dus vanavond maar weer een verslag verzenden. Al met al een zeer geslaagde dag.

Morgen brengen we Kees-Jan naar Gare du Nord en gaan we met Wilco verder richting België. We hebben in principe dus van matroos gewisseld.

Verder aan iedereen de groetjes van ons en tot een volgend verslag.

Gerrie, Wilco, Kees-Jan en Kees.

Harma

Hallo Kees en gerrie,
Ik heb jullie reisverhalen uitgebreid zitten lezen. Wat een mooie verhalen! Ik merk aan alles dat jullie er ontzettend van genieten. Leuk om zo een beetje met jullie mee te varen. Nog heel veel kilometers plezier!!
groetjes Harma

Jannie

Lijkt me een hele belevenis, om Parijs vanaf de Seine te zien!

marianne176@gmail.com

Hallo Gerrie en Kees.
Vanuit Ruurlo veel reisplezier toegewenst.
Groetjes Oom Gerrit en Tante Jans

Gerrit Vruggink

mail adres van gerrit vruggink

peter

lees dat alles gelukkig goed gaat daar hoor je wel als je in de buurt bent,goede reis en tot later