Tijdrover.reismee.nl

Van Gent naar Meerkerk

Dinsdag 12 juni.

Gisterenavond hebben we een lange stadswandeling gemaakt en ook vanmorgen hebben we Gent bekeken. De jachthaven ligt bij de 3 torens waar Gent om beroemd is namelijk; St Baafs kathedraal, de Sint Nicolaas kerk en het Belfort. Verder heeft Gent een prachtige binnenstad, grachtenpandjes met mooie geveltjes, veel terrasjes en het Gravensteen een middeleeuws kasteel. Er is dus heel veel te zien en te bewonderen, hier komen we zeker nog een keer weer.

In verband met de tijden van eb en vloed richting Antwerpen, heb ik sluis Merelbeke gebeld en gevraagd wat de gunstigste tijd is om te vertrekken. Om 14.26 uur is het hoog water in Merelbeke en dus gunstig om dan te vertrekken met afgaand tij naar Antwerpen. Ik belde om 12.30 uur en toen zijn we dus ook gelijk vertrokken uit Gent, via de Ketelvaart zijn we door de binnenstad gevaren. Net buiten Gent begon het flink te onweren en kregen we een flinke hoosbui over ons heen. De sluis Merelbeke bleef even wachten op ons want hij wist dat we er aankwamen, dus we konden zo invaren. De Boven Zeeschelde waar we op varen staat er om bekend dat er veel troep zoals hout en riet etc. in het water drijft en dat was ook zo, dus laverend de rivier af. Alles verliep verder goed en om 16.30 uur zijn we gestopt in Baasrode aan de binnenzijde van een drijvend ponton, van Watersport vereniging Baasrode. We zijn gestopt omdat de afstand tot Antwerpen in één tij niet haalbaar is, dus morgenmiddag verder bij afgaand tij (eb). Wij hoorden in Gent ook dat de Kattendijk sluis weer eens kapot is en buiten gebruik, we moeten dus door de Royers sluis om in Antwerpen zelf te komen.

Woensdag 13 juni.

Voor de middag zijn Gerrie en Wilco met de fiets naar het plaatsje Baasrode geweest. Vroeger stond hier een heel belangrijke scheepswerf en tot 1972 werden hier schepen gebouwd en tegenwoordig is dit pand (de oude scheepswerf) een scheepvaart museum. We hebben gewacht tot dat het tij minder (vloed) werd en zijn om 13.15 uur vertrokken richting Antwerpen. Een klein stukje stroom tegen, daarna stilstaand water en vervolgens stroming mee. Om 15.45 uur zijn we voor de Royers sluis en na me gemeld te hebben met het FD nummer konden we om 16.30 uur invaren. Om 17.15 uur door de Siberia brug en de London brug zou om 17.30 uur draaien maar op polite verordening moest deze tijd vervallen en moesten we wachten tot 18.45 uur. In tussentijd warm gegeten en het was 19.00 uur voor we vast lagen in de jachthaven Willemdok. Wat een gedoe altijd hier in Antwerpen en trouwens in heel België, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. En dat zeggen de ambtenaren zelf ook, zoals het vaarvignet in Vlaanderen. In Parijs lagen we met 3 Abims en hier in Antwerpen weer. De 'Avanti' en de 'Zeekoe' liggen hier ook.

Donderdag 14 juni.

Eerst Antwerpen maar eens in gegaan, mooie stad wel, maar wij zijn er al zo vaak geweest. Dus we zijn al weer snel bij de boot en de Londen brug draait om 11.30 uur voor ons en de Siberia brug een kwartier later. We varen door de 'dokken' van Antwerpen want zo heet dat in Belgenland en geen havens. Je gelooft het of niet, maar halverwege in het haven gebied komen we de 'Mar-Mä' tegen ook een Abim, van Arnold en Tiny, mensen die wij kennen. Een prettige vakantie verder toegewenst, we hebben uitgebreid staan zwaaien met z'n allen.

Ook varen we langs de grootste sluis van de wereld en wel de Berendrechtsluis, de afmetingen zijn maar liefst 550 meter lang en 68 meter breed en 17 meter diep. Ernaast ligt de Zandvlietsluis en is ietsje kleiner 500 bij 33,5 meter. Deze sluis is zelfs veel groter dan de sluizen in het Panama kanaal! Als wij met ons bootje naast een binnenvaartschip varen zijn we 'heel' klein, maar als je op de foto naast het grote zeeschip de binnenvaartschepen ziet liggen zijn deze, ook op hun beurt wel heel klein. Op de grens van België en Nederland hebben we weer een vlagwissel gedaan van het Belgische naar het Brabantse provincie vlaggetje. Om 15.00 uur zijn we door de Kreekraksluizen en gaan nog een stukje door. En wie kwamen we toen tegen, de 'Vera' met de koppelbak RoRo 1 waar Rini v.d. Velde kapitein op is (zoon van mijn vroegere kapitein). Ook zwaaien en bij gekletst via de marifoon en natuurlijk foto's gemaakt. Om 18.00 uur lagen we vast in Dintelsas, vlakbij Dinteloord. In de kantine/brasserie aldaar, was een besloten feestje aan de gang en wij lagen aan het passanten steiger hier vlakbij. Live muziek op deze haringparty, wel leuke muziek en het was al bijtijds afgelopen. Morgen naar Roosendaal waar we een aantal dagen blijven liggen.

Vrijdag 15 juni.

Vanmorgen regende het behoorlijk maar zijn toch maar vertrokken tegen 09.30 uur, via de Dintel en het Mark-Vlietkanaal. Om 11.00 uur waren we in Roosendaal, waar nogal wat familie van mij woont. Dus de komende dagen aanloop van familieleden die de boot willen bekijken. Ook zelf nog in de stad geweest, een heel mooi groot winkelcentrum hebben ze hier in Roosendaal. Ook in de jachthaven hangen mooie bloembakken langs de muur.

Zaterdag 16 juni.

Rond de middag is Kees-Jan met de auto gekomen uit Lochem en neemt morgen Wilco en de racefiets mee terug. Ze zijn samen de stad in geweest en hebben zich in het nieuw gestoken.

Zondag 17 juni.

Om 12.15 uur hebben we los gegooid en zijn vertrokken uit Roosendaal, in eerste instantie wilden we naar Zevenbergen waar vrienden van ons wonen. Maar deze mensen bleken op vakantie te zijn en hadden aldaar een temperatuur van 35 graden. Wij zijn doorgevaren via het Mark-Vlietkanaal en de Mark naar Terheijden (vlakbij Breda). Waar we om 16.00 waren, een plekje in het 'wild', waar we ook niet van de boot afkonden. Sinds we Nikos niet meer hebben kan dat weer en maken daar dus ook gebruik van.

Maandag 18 juni.

Het regende vanmorgen en na het ontbijt om 09.15 uur is het droog en gaan we verder. We varen de Mark verder af en gaan dan bakboord uit het Markkanaal in richting Oosterhout. De sluis stond open en na een klein stukje Wilhelmina kanaal loopt deze over in het Kanaal naar de Amer en dan de Amertak. We steken de Bergse Maas over en gaan door de Biesbosch. Over het Spijkerboor, Delste gat van het zand, Steurgat, Gat van Paulus naar de Biesbosch- sluis welke ook open stond. We gaan de Boven Merwede op naar de 1e voorhaven van Gorinchem, de sluis hier stond waarempel ook open en zijn er gelijk maar in gegaan. Uit de sluis een stukje Merwede kanaal, gekanaliseerde Linge en komen bij Arkel weer op het Merwede kanaal. Zo hebben we vandaag heel wat wateren bevaren terwijl we om 14.30 uur in Meerkerk al aankwamen en er mee stopten. Het liep allemaal gesmeerd vandaag. Op de Amertak riep Rijks Water Staat via de marifoon op voor een marifoon ontvangst test, hier heb ik gevolg aan gegeven en RWS vroeg ook even of we 'dubbel' dit ook wilden testen. En ja, wij zijn weer zo goed hé, deze test was ook zeer goed, luid en duidelijk. Trouwens 'dubbel' wil zeggen dat we over schakelen naar kanaal 77 en dan communiceren we met elkaar. Het moet nog maar eens gezegd worden dat Rijks-Water-Staat de wateren/vaarwegen in Nederland beter onderhouden dan de V.N.F. in Frankrijk. In de Plaatselijk Plus-Markt hebben we onze proviandkast maar weer eens aangevuld. Wij gaan dus naar het noorden en willen via de Vecht en de Randmeren weer richting Sloten gaan. De IJssel hebben we de laatste jaren al zo vaak bevaren dat we nu maar eens via andere vaarwegen gaan.

Tot de volgende keer, groetjes van ons.

Sandra

Nog eventjes en dan zijn jullie weer lekker thuis! De meisjes hebben er zin in!!!!

Kees en Gerrie

Ja ze kunnen nu de nachtjes af gaan tellen, volgende week woensdag/donderdag?

cor &jannet

jullie hebben het duidelijk naar je zin gehad. behouden vaart voor de thuisreis. gr. cor & jannet

Kees

Dank jullie wel en fijn dat jullie met ons mee zijn geweest met ReisMee.nl. Groetjes van ons uit Loenen aan de Vecht.

jans en gerrit

we wensen jullie een goede thuiskomst

Gerrie en Kees.

Wat leuk dat jullie met ons mee reizen en af en toe een reactie terug geven.
Groetjes van ons vanaf de "Tijdrover".