Tijdrover.reismee.nl

Reims - Meaux

Woensdag 23 mei.

Gisterenavond het verslag verstuurd, deel 2 Maastricht-Reims en ge-skypt met de kleinkinderen. We beginnen nu aan deel 3. Na eerst de watertank gevuld te hebben zijn we om 08.30 uur weg gegaan uit Sillery. Als eerste krijgen we een verlichte tunnel van Mont-de-Billy, 2305 meter waar we om 10.15 uur waren en aldaar moesten wachten voor een rood licht. Na een telefoontje mocht er om de 20 minuten een boot door de tunnel en we hadden er één voor. Om 11.05 uur mochten wij er door heen. Na de tunnel worden we, voor de verandering, eens met sluisjes naar beneden geschut nadat we hiervoor naar boven geschut werden, dus de 'top' bereikt. Na 4 sluisjes kwam er een T splitsing bij Condé sur Marne, hier gaan we van het Canal de L'Aise á la Marne af en draaien stuurboord uit de Canal Lateral á la Marne op. Met een gangetje van 1400 toeren, sneller varen kan ook niet, want dan krijg je een grotere hekgolf, gaan we gladjes door het water. Halverwege, op kilometer 56, krijgen we ineens een draaibrug die we door de bekende draaistang een kwartslag moesten draaien om de brug te openen. Het was vandaag een hele warme zonnige dag en we zijn door het Champagne gebied gevaren. Mooie ver gezichten en leuke kleine plaatsjes. Na in totaal 12 sluisjes gehad te hebben gingen we de Marne op en na enkele kilometers komen we aan in de jachthaven van Eperny en werden we begroet door de havenmeester. Zoals we ook al eerder gelezen hebben zit bij het havengeld in, een aperitief in het clubhuis en gratis entree in de Champagne kelders hier vlakbij. Wij zijn heel benieuwd wat we morgen allemaal te zien krijgen.

Donderdag 24 mei.

Gisterenavond zijn we nog naar de stad gelopen en Epernay bekeken en dat is nog wel een grote stad. Werden vanmorgen wakker gemaakt door overijverige Gemeentewerkers die aan de andere kant met van die handmaaiers bezig zijn het gras te kortwieken rond paaltjes, bomen etc. Gerrie is eerst met de fiets wat brood wezen halen en een foto gemaakt vanaf de andere kant. Daarna zijn we met ons drietjes, met de fiets, naar de champagnekelders en proeverij gefietst. De kelders waren bij wijzen van spreken naast de boot maar men moest eerst over een spoorlijn om daar te komen en ook weer terug. Het was heel interessant en gezellig, mede door de aanwezigheid van onze 'Belgische vrienden' van de twee andere boten uit Antwerpen. We kregen een rondleiding vanaf 11.15 uur door de bottelarij en de kelders. Vanaf heel Frankrijk brengen de wijnboeren hun wijn (champagne) naar Epernay om daar te rijpen in de kelders. Bij de tocht door de kelders en gewelven met een lengte van 6 kilometer ontdekken we de wijze waarop champagnes tot stand komen van eind 19 eeuw tot heden. We hadden voor alle zekerheid deze keer toch maar een vest mee genomen want het was in de kelders koel, net als in grotten. Terwijl het buiten zeker 30 graden was.Na terugkomst zijn we gelijk weer vertrokken om 12.30 uur. Het is vandaag weer genieten, prachtig zonnig vakantie weer dus we leven de hele dag buiten op het achterdek. Bij de eerste sluis op de Marne (sluis 1) die bediend werd, kregen we weer een afstand bediening voor de sluisjes. In de sluisjes die we vandaag hebben gehad (3 stuks) ligt een steiger waar je aan vast kan maken, omdat hier schuine muren zijn. Dit steiger gaat ook met het water mee op of neer. We stoppen beneden sluis 3 (Vandiéres) om 14.45 uur en vinden een mooi plaatsje tegen over wijnvelden om te overnachten. Kees-Jan heeft vandaag gezwommen omdat het water hier heel helder en schoon is en hij maakt van de gelegenheid gebruik om vanavond lekker door de wijnvelden te gaan fietsen. Hij gaat trouw, om de dag een eind fietsen, gemiddeld zo'n 40 tot 50 kilometer per keer.

Vrijdag 25 mei.

Om 09.20 uur weg uit Vandiéres en het was vandaag weer een mooie tocht in de champagnestreek. Dan weer vaar je in de bergen en geniet je van de vergezichten en dan vaar je weer in het dal met uitzicht op mooie bergen. Vandaar de vele sluisjes in Frankrijk die dit mogelijk maken. De Marne lijkt een beetje op een verkleinde versie van de moezel met al zijn wijnvelden etc. Onderweg zagen we dan ook hoe ze het water oppompen uit de marne en een stukje verder/hoger zagen we het beregening systeem in de wijnvelden. Om 12.15 uur hebben we middagpauze gehouden in het stadje Chateau Thierry waar ook een grote markt was. Maar het was te heet om door de stad te slenteren. Na een bezoek aan de bakker, gegeten en tevens de watertank gevuld te hebben zijn we weer om 13.30 uur door gevaren. Er stond wel veel wind en er was veel stroming in de rivier de Marne maar gelukkig hadden we deze mee. Doordat we de Meusse (Maas) opvarig gedaan hebben gaan we nu de Marne weer af. We kwamen vandaag één spits en één jachtje tegen, zo rustig is het hier. De sluisjes die we vandaag kregen zaten gelijk naast de stuw zonder voor of nakanaal. Bij het uitvaren van de sluis komt men gelijk in het kolkende water welke van de stuw afdendert. Wij zijn gestopt om 15.45 uur boven de sluis 8 van Mery. Ik heb de impeller van het koelwatersysteem vervangen omdat de temperatuur van de motor opliep, hoop dat het morgen verholpenis.

Zaterdag 26 mei.

We gaan om 09.00 uur weg van Mery en we varen nu in het gebied van 'De Seine en Marne' dus de champagnestreek hebben we verlaten. Het lijkt hier wel een moeras of het amazone gebied waar we doorheen varen, het is goed kijken met een snelheid van 13 kilometer en stroom mee waar we heen moeten. Hier zijn bijna geen oevers te zien door zeer veel struiken, bomen etc. boven de waterkanten, echt nog ongerepte natuur in deze rivier. Wel veel zelfgemaakte steigertjes, vlonders, platjes e.d. waar zo nu en dan een visser zit. In de hele vakantie in Frankrijk zien we wel veel omgebouwde 'Oud Hollandse' bootjes die opgekocht zijn door Engelse, Schotse, Ierse, Amerikaanse en Canadese mensen. Die leggen in de winter dit bootje ergens neer en gaan de hele zomer in Frankrijk varen. Dit zagen we vorig jaar ook al. Wel zien we Belgische jachten maar heel weinig Franse bootjes. Om 11.30 uur zagen we een mooi steiger/ponton in Saint Jean Les Deux Jumaux en hebben daar vast gemaakt. Dit is het mooie van het vrije leven, want om 14.00 uur zijn we hier weer vertrokken en hebben nog een sluisje gedaan (sluis 10 Saint Jean), waar we onze afstand bediening kastje weer moesten inleveren. We waren om 15.00 uur in Mary sur Marne, tussen twee bruggen en ook aan een ponton. Het is weer zeer warm weer en het water nodigde uit tot zwemmen. Toevallig liggen we hier naast een restaurantje en er is ook kermis in dit stadje. Wel toevallig dat we vandaag van Mery naar Mary sur Marne zijn gevaren.

Zondag 27 mei, 1e Pinksterdag.

Gisterenavond rond 22.00 uur kwamen er steeds meer mensen bij onze boot staan achter het ponton waar we lagen. Wat bleek..... er komt vuurwerk vanavond. Om 23.00 uur start het spektakel en staan er honderden mensen naast de boot naar de andere kant te kijken (of naar onze boot misschien?) waar men het vuurwerk afstak op nog geen 50 meter afstand van de boot en we hadden dan ook op ons achterdek een 1e rangplaats (VIP). Dit lawaai en schitterend schouwspel duurde dan ook meer dan een kwartier en de ohhs en de ahhs waren niet van de lucht uit het publiek en er werd wat geapplaudisseerd door hen, wat een belevenis.

Vanmorgen weer heerlijk op het achterdek in het zonnetje ontbeten, want het wordt weer een zeer warme dag. We gooien om 09.45 uur de touwen los en varen door weer een bosrijke omgeving. Onderweg komen we regelmatig een narrowboat tegen uit UK. Ook zij zullen de boot wel ergens in Frankrijk laten overwinteren en er zomers mee varen. Om 12.00 uur zijn we in Meaux en komen we gelijk weer in de bewoonde wereld. Er was nog één plekje vrij en wel het eerste steiger. Deze steigers liggen dwars/schuin op stroom maar we hadden geen probleem met het aanleggen. Wij blijven hier morgen maar eens een dag liggen want dat hebben we sinds Maastricht nog niet gedaan. Ik hou van opschieten en op tijd zijn want Wilco, onze oudste zoon komt vrijdag middag naar Parijs maar dat gaat zeker lukken. Vanmiddag zijn we de stad in geweest en hebben we de kathedraal bezocht en wat was het daar lekker koel binnen.

Morgen zal ik proberen ergens te internetten en zal ik weer wat op http://www.tijdrover.reismee.nl/

zetten, dus tot een volgende keer en we vinden het fijn dat jullie meereizen met de 'Tijdrover', bonjour ! Gerrie, Kees en Kees-Jan.

Sandra

Klinkt heerlijk allemaal! Willes komt hier straks eten en dan kijken we even naar zijn treinreis voor vrijdag. Dus nog even en jullie andere zoon is ook 'on his way'!

Jannie

Prachtige verhalen weer! Lekker weertje en ook nog een vuurwerk. Op naar Parijs! Dirk Jan en Karen zijn dit weekend ook in Parijs toevallig.
Bon voyage!

Kees

Bedankt voor je reactie, en de wereld zit met toevalliheden in elkaar hé. Groetjes van ons.