Tijdrover.reismee.nl

Het leven op een binnenvaartschip.

Het leven van mijn broer op een binnenvaartschip.

Inleiding; Als passagier ga ik een reisje met mijn broer Peter mee. Hij vaart op een binnenvaartschip met de naam 'Estate', dit schip is een koppelverband, wat wil zeggen dat het bestaat uit 2 schepen gekoppeld als 1 verband naast of achter elkaar. De afmetingen zijn; schip 110 meter lang en 11.45 meter breed en met een tonnage van 3167 ton. De bak genaamd 'Estate 2' is 76.50 meter lang en natuurlijk ook 11.45 meter breed en 2516 ton. Totaal 5683 ton. De voortstuwing bestaat uit 2 Caterpillars van 1521 PK elk. Tevens heeft het schip en ook de bak een (rooster) boegschroef, schip 500 pk en de bak 620 pk. Ook zijn er 2 radars en 2 X marifoon aanboord. Ook een navigatiesysteem en AIS, tevens een satelliet ontvanger voor alle televisies en internet voor goede ontvangst, dus een schip van alle gemakken voorzien. Het schip kan men zien als een wereldje (eiland) op zich met alle voorzieningen. Zo draait er continu een stroomaggregaat voor de stroomvoorziening van 220 volt, daar moet men als buitenstaander toch wel aan wennen, want deze produceert toch wel een geluid, dag en nacht. (verbruik ongeveer 80 liter diesel per 24 uur).

Op een binnenvaartschip in de continu vaart, heeft men toch een heel ander leven dan aan de wal. Mijn broer Peter vaart in wisseldienst 2 weken op en 2 weken af. Vol continu, dus 24 uur en 7 dagen in de week. Er is een 1e en 2e kapitein aanboord, een stuurman en matroos. Deze stuurman en matroos zijn hier op dit schip,Tsjechen en zij wisselen per maand en gaan dan naar huis en komen er dus twee anderen die dan een maand thuis zijn geweest. Zij varen nu al ongeveer 10 jaar op de 'Estate', en naar volle tevredenheid van beide kanten. In deze periode is het niet zo erg druk zodat het werk niet voor het oprapen ligt, maar waar wel in deze crisis tijd. Het schip ligt al enkele dagen in de Kaiser-Wört haven van Ludwigshaven. Het schip heeft in Manheim kolen gelost. We moeten vrijdag morgen containers gaan laden voor Antwerpen in dezelfde haven waar we nu liggen maar dan aan de overkant. Het lijkt mij wel weer eens leuk om mee te varen, vandaar dat ik 'aanmonster' bij mijn broer en de 'Estate' Europa nummer 2324818. Elk binnenvaartschip heeft een nummer, Nederlandse schepen beginnend met 20 t/m 33, Duitsland 40, Frankrijk 18, en België 6.

Het begin;

Woensdag 8 augustus.

Rond 11.00 uur komt Peter bij ons thuis om mij op te halen, hij woont in Roosendaal dus heeft er al een paar uur autorijden op zitten. Na koffie gedronken en de 'lunch genuttigd' te hebben vertrekken we rond 13.00 uur met nog zo'n 450 kilometer 'voor de boeg' naar Ludwigshaven aan de Rijn. Nadat Peter een stuk gereden heeft, hebben we bij de eerste gelegenheid in Duitsland benzine getankt. Toch nog zo'n dubbeltje per liter goedkoper dan in ons 'Moederland'. Ikzelf ben toen achter het stuur gekropen en bij Koblenz over de grote 'Moseltalbrucke', waar ik vorig jaar zelf nog onder door gevaren ben met de 'Tijdrover', heeft Peter ongeveer de laatste 100 kilometer gereden. Om 17.30 uur zien we de 'Estate' liggen in de Kaiser-Wört haven. Wij konden deze keer niet heel dicht bij het schip komen met de auto, dus de nodige boodschappen een paar honderd meter naar boord sjouwen. Peter belde zijn 2 Tsjechische medewerkers die ook even kwamen helpen. Na de boodschappen uit gepakt en ons plekje voor de komende nachten ingericht te hebben, heb ik maar even snel een blik soep open getrokken om toch wat warms gegeten te hebben. Daarna gaan we naar boven, drinken koffie in de stuurhut en kijken daar nog wat televisie voor we naar bed gaan.

Donderdag 9 augustus. Ondanks het geluid van de 'hulpmotor' toch goed geslapen, alles went (behalve een vent, zegt men) Vanmorgen het schip een stukje naar achteren verhaalt om aldaar de auto met de autokraan weer op het schip te zetten. Vanochtend hoorden we dat we deze keer maar één laadplaats hebben, vaak moet men op diverse plaatsen containers laden her en der, voordat men vol is en werkelijk kan vertrekken. Men noemt deze containers ook wel 'dozen' in de volksmond (scheepsjargon). Men krijgt van de expediteur (verscheper) een lijst doorgemaild met containers die men moet laden en dan kan men gaan puzzelen aanboord. Een computer programma waar men alle containers op volgorde van laden en lossen in kan vullen en je kan dan met deze 'bouwstenen' gaan plannen qua losplaats en dat zijn er in dit geval 8 stuks in Antwerpen. Ook rekening houdend met gewicht per container en grootte, er zijn 20- en 40 voet containers en er zijn zelfs high-cube containers, deze zijn hoger en soms zelfs van boven open. Ook speelt A.D.N.R. containers natuurlijk een rol, dit is waar gevaarlijke lading in zit en men dan ook één of twee blauwe kegels zichtbaar moet voeren. Het is ook een beetje lullig als men in Antwerpen komt en er staan containers die men op losplaats nummer 3 moet lossen en deze staan onder losplaats nummer 4. Een heel gepuzzel en een kunst op zich, je moet het als een uitdaging zien.Voorlopig kan men net alles nog kwijt in het ruim op 2 hoog en men kan op dit schip op 4 breed laden. Vaker gebeurd het dat men 3 hoog moet laden en men kan zelfs 4 hoog, maar dan kan men niet meer onder alle bruggen door. Men moet ook rekening houden met het gewicht, er zijn ook ledige containers bij, dus ook erg in hebben dat het schip niet voor- of achterover of helemaal scheef ligt, dat vaart niet zo makkelijk en het is geen gezicht. Men moet ook de waterstand in de gaten houden zodat men niet te diep ligt, vandaar dat we nu maar met 2 hoog kunnen varen omdat het water al aardig laag staat. Bij 3 hoog moeten de 'dozen' geborgd worden door 'stekkers' op de hoeken van de buitenste containers dit i.v.m. het niet kunnen verschuiven van deze containers die boven het schip uit komen, de tweede laag zit in het ruim, dus dat hoeft niet. Als men deze puzzel gereed heeft, krijgt de kraan machinist een lijst van de schipper waar hij welke container neer moet zetten in het schip of de bak, aan stuurboord of bakboord.Elke container heeft een uniek nummer welke van alle kanten zichtbaar is, ook van boven af voor de kraanmachinist. Aanboord worden de containers weer gecontroleerd via een lijst of het werkelijk zo geladen wordt en alles op de juiste plaats staat. Vanmiddag kregen we bericht dat ze vanavond al een begin willen maken met het laden.

Vrijdag 10 augustus. Gisterenavond belde men op of we onder kraan wilden komen liggen en om 20.15 uur kwam de eerste container het ruim in en dat ging door tot 01.00 uur vannacht, toen kwamen er een paar andere schepen enkele 'dozen' laden zodat men vanmorgen vroeg weer verder isgegaan met laden. Over de gehele dag zo nu en dan een container geladen, deze kunnen nog tot 18.00 uur 'aangereden' worden met vrachtwagens van diverse bedrijven. Ook kunnen er wat afvallen en er kunnen ook in de loop van de dag wat containers bijkomen. Om 18.05 uur zijn we gereed met het laden en koppelen we de bak aan de voorzijde van het schip en gaan om 18.30 uur de Kaiser-Wört haven uit en gaan in de afvaart. Deze 186.50 meter lengte van het schip, is wel even wat anders dan de 12 meter van mijn boot(je). Als men hiermee in de afvaart de buitenbocht om komt 'zeilen' moet je daar wel erg in hebben, anders kom je er niet meer uit, laat staan als het donker is.Vanavond het 'stuurpookje' een aantal uren bediend, want een stuurrad zoals vroeger, kent men niet meer. We gaan via Manheim richting Mainz waar we in Büddenheim om 24.00 uur het achteranker laten zakken en een paar uur gaan slapen, althans voor Peter is het maar een paar uur want hij is om 04.00 uur alweer wakker 'und fangt wieder mit die arbeit an'.

Zaterdag 11 augustus. Om 06.30 uur kom ik naar boven en zijn we inmiddels Bingen gepasseerd en varen in Kaub langs de welbekende 'mauseturn' en zitten we dus al midden in het gebergte. Na de 'Lorely' zijn we in St-Goar en zakken we steeds verder de Rijn af. Na Boppard en Spay komen we in Oberlahnstein en Koblenz, deze plaatsen zijn wij, Gerrie en ik, vorig jaar ook nog met de 'Tijdrover' gepasseerd toen ik vanuit de Moezel naar de Lahn voer (een stukje van 6 kilometer) En daarna weer de Rijn af naar beneden. Peter en ik lossen elkaar om de paar uur af zodat hij ook zijn gedachten ergens anders op kan richten, ik heb tenslotte ook een rijnpatent. En voor een natje en droogje, zoals het eten klaarmaken, daar zorg ik tussendoor ook voor, laat ons maar schuiven, de gebroeders van Hassel redden zich wel. Het weer is prachtig en na Andernach, Rheinbrohl, Bonn en nog veel meer voor mij bekende plaatsen komen we in Keulen. Daarna Dusseldorf en Duisburg waar we om 21.00 uur in Swelcheren zijn en daar de 'Contender' zien. Dit is een duwboot van dezelfde eigenaar als de 'Estate', hier moesten we even wat afgeven en dat ging heel rustig elkaar passerend. Wat mij wel opvalt in Duitsland is dat als het maar een klein beetje mooi of warm weer is, dat iedereen naar het water trekt en de oevers bevolken, met parasols, tenten, stoeltjes en ik weet ik niet allemaal wat tussen de pieren op de zandstrandjes. Ook op de boulevard is druk met 'zomergasten', dat komt ook omdat het weekend is natuurlijk. Om 00.15 uur zijn we in Grieth en gooien het anker weer even uit, als we maandagmorgen om 10.00 uur maar in Antwerpen zijn, en volgens onze berekening kan deze tussenstop makkelijk, anders komen zondag namiddag al op onze losplaats.

Zondag 12 augustus. Net als gisteren gaat het anker om 04.00 uur weer omhoog en gaan we verder richting Antwerpen. Toen ik om 06.30 uur weer boven in de stuurhut kwam zaten we al in Nijmegen, we gingen langs ons favoriete plekje in de Lindenberghaven en het lag er deze keer vol met jachtjes, ook aan de binnenkant van het steiger. Anders keek ik naar de scheepvaart op de Waal en nu dus een keer andersom. Na Nijmegen, Tiel, Zaltbommel, Gorinchem en Werkendam etc. gaan we verder vanaf de Waal, Boven-Merwede en de Nieuwe Merwede en het Hollands Diep naar het Volkerak. Daarna de Kreekraksluis en Schelde Rijn kanaal tot in Antwerpen. Daar gaan we gaan vast maken voor de Zandvliet-/Berendrecht sluis aan de binnenzijde op kaai 707. Ik schreef het in mijn vorig verslag ook al maar dit zijn de 2 grootste sluizen van de wereld, nog groter dan de sluizen in het Panamakanaal. De maten daarvan heb ik niet meer zo in mijn hoofd zitten, als je die wil weten, dan kan men ook naar de site van Reismee.nl gaan. Hierbij de link www.tijdrover.reismee.nl Hierin staan de verslagen van de 'Tijdrover' die we gemaakt hebben waarvan de laatste naar Parijs van dit jaar, op de terugweg zijn we ook in Antwerpen geweest.

Hier in Antwerpen werken ze met dokken en kaainummers door het hele havengebied heen. Morgenvroeg gaan we door de sluis omdat men op de Schelde met tijwater (hoog en laag water) ook niet zo prettig ligt en we hoeven om 10.00 uur pas te lossen gelijk door de sluis. Na de bak opzij gekoppeld te hebben is het 20.30 uur dus...... 'feierabend'. Het verbruik aan dieselolie deze reis van Ludwigshaven naar Antwerpen is ongeveer 6 kuub dit is ongeveer 6.000 liter aan gasolie voor 2 motoren. Heel wat anders als mijn bootje met circa 4 liter per uur. Maar we hebben dan ook 'even' 2437 ton aan containers weg gebracht.

Maandag 13 augustus. Vanmorgen om 06.30 uur gemeld bij de Zandvlietsluis en om 08.00 uur waren we door de sluis en meerden we gelijk om het hoekje af aan de Scheldemuur bij de Europa terminal op kaainummer 869. Hier in Antwerpen gaan we alle containers lossen op 8 plaatsen en wel een totaal van 2437 ton. In het schip hebben we 42 containers van 20 voet en 25 stuks van 40 voet, totaal 1355 ton geladen. En in de bak 31 stuks van 20 voet en 20 stuks van 40 voet en 1082 ton, een totaal van 2437 ton. Samen kunnen ze afgeladen, 5683 ton laden. Ik schreef het al eerder maar we liggen op 'waterstand' vandaar dat we ook maar 2 hoog geladen hebben. Men zegt ook wel eens dat je 'van het kastje naar de muur' gestuurd wordt en dat is hier ook het geval. Eerst buiten op de Schelde lossen, dan weer naar binnen schutten, weer naar buiten om de laatste containers te lossen en dan weer naar binnen als we klaar zijn, dus van hot naar haar. Om 12.00 uur pas bij de 1e losplaats gereed, om 13.00 uur 2e losplaats gereed met 1 container lossen en om 13.30 uur bij de 3e losplaats. Deze keer gaan we bij de van Cauwelaardsluis (naast de Boudewijnsluis) naar binnen waarna we bij het 4e losadres in het 6e havendok (16.45 uur), ook 1 container moeten lossen.Het is hier wat in België zeg, met al die verschillende marifoonkanalen waar men zich steeds weer moet melden als men van het ene kaainummer vertrekt en ook weer bij de andere aankomt. Als men meert en ontmeert moet je dat melden. Tevens heeft binnen de sluizen en buiten de sluizen ander marifoonkanalen. Ook zijn er nog de zogenaamde blokkanalen waar men zich ook weer moet melden. En de sluizen hebben apart ook hun eigen marifoonkanalen. Tureluurs wordt je van al dat melden. Hier in Antwerpen hebben we een zeer slechte internet verbinding en dat is soms best wel lastig. Om 17.15 bij losplaats 5 in het Churchildok. 17.45 uur daar gereed en naar het Delwaidedok gevaren waar we op 2 plaatsen moeten lossen. Om 21.00 uur zijn we op losplaats 7 waar we gelijk beginnen te lossen en om 21.15 uur het schip leeg is. Nu de bak nog, waar we eerst weer voor naar 'buiten' geschut moeten worden. Wij komen om 23.45 uur aan in het Deurganckdok en men wil om 24.00 uur toch nog gaan beginnen met lossen.Wat dat betreft gaat het vlotter als we dachten.

Dinsdag 14 augustus. Vanmorgen om 01.00 uur zijn we helemaal leeg en zoeken een rustig plekje om te overnachten. Na een boterhammetje (of 2) gaan we tegen 08.00 uur los maken en vertrekken naar de Berendrechtsluis om weer naar 'binnen' te gaan.We weten nu nog niet wat de volgende lading is maar we kunnen beter binnen liggen, daar is meer kans dat men daar moet laden, of weer richting Rotterdam moeten gaan via het Schelde Rijn kanaal. Gisterenmorgen was er wel lading, erts voor Neuss, maar we moesten dan vanmorgen om 05.30 uur laden en aangezien wij bij het laatste losadres om 03.30 uur op de 'rol' stonden om dan pas te lossen konden we dat niet doen omdat we dat niet zouden halen qua tijd, achteraf dus wel. Als men alles van tevoren weet, kan men met een kwartje de wereld rond.

Om 11.00 uur liggen we pas in de Berendrechtsluis samen met drie grote zeeschepen. Dan zijn wij weer klein als je daar samen mee in de sluis ligt, hetzelfde als ik met de 'Tijdrover' naast de 'Estate' lig, dan zijn wij weer een heel klein bootje. Uit de sluis horen we dat wij waarschijnlijk in Rotterdam erts moeten laden voor de Duisburg, zolang dat niet zeker is gaan we voorlopig naar de Kreekraksluis en blijven daar liggen, zodat we nog beide kanten op kunnen.Als dit niet doorgaat dan ga ik maar weer naar huis, gaat dit wel gelijk door dan ga ik nog even mee. Om 13.00 uur komen we aan bij de Kreekraksluis waar we op de palen vast maken en daar hoorden wij dat in Rotterdam erts laden niet door ging.Ik ga de woning en stuurhut een beetje 'kuisen' (schoonmaken) waar ik een week vertoefd heb. Stofzuigen, dweilen etc. en een wasje gedraaid. (ook hier draai ik mijn hand niet voor om, heel flexibel en overal inzetbaar, bijna een manusje van alles). Om 16.00 uur besluiten we om toch maar de auto aan de wal te zetten op de auto afzetplaats, want het zal wel niets meer worden vandaag. Ik rij de auto rond over het sluizencomplex (met slagboom) om weer bij het schip te komen. Nadat ik warm gekookt heb, gaan we naar Roosendaal, wat ook niet zo ver uit elkaar ligt, waar Peter woont en drink ik nog even een 'bakkie' bij schoonzus Maddy. Peter brengt me naar het station en dan vertrek ik met de trein van 18.52 uur en ben rond 22.00 uur in Lochem, waar mijn lieve vrouwtje me met de auto ophaalt.

Zo eindigt voor mij een leuke trip op het binnenvaartschip waar mijn broer op vaart. Totaal 7 dagen weg geweest en dit is weer een leuke afwisseling op het dagelijkse ritme waar ik nu eenmaal inzit als men niet meer aan het arbeidsproces deelneemt.

Peter, (en Huib, eigenaar van de 'Estate') bedankt voor deze reis.

Groetjes van Kees en misschien tot een volgende keer !?