Tijdrover.reismee.nl

Hattem - Cuijk

Zaterdag 28 april.

Het is nog steeds te koud voor de tijd van het jaar, we vertrekken zoals de bedoeling is uit Hattem richting Zutphen. Met een gangetje van 10 kilometer per uur en een toerental van 2100 gaan we op weg. 5 Uur later zijn we in de Vispoorthaven van W.S.V. Gelre. Dit keer dus niet in de Marshaven zoals gewoonlijk, maar voor de verandering gaan we in het 'kabinetje' liggen zoals deze haven ook wel eens genoemd wordt. Hier blijven we enkele dagen liggen en Kees-Jan, onze zoon, komt vast zijn wielrenners fiets brengen. Zodat hij deze niet met de trein naar Maastricht hoeft te nemen als hij met ons mee gaat op vakantie. Na het eten gaan de gebroeders weer naar huis in Lochem. Over deze fiets later meer.

Zondag 29 april.

Toch wel een leuk en rustig haventje, we liggen op het enigste kopsteiger van de haven met het zicht op de IJssel. Het is zondag en om half tien gaan de klokken luiden van de Walburgskerk hier vlakbij. Best wel een mooi geluid dat gebeier van de klokkenluider, tenminste als je dan al wakker bent natuurlijk. Deze Walburgskerk is ontstaan uit een kapel of kerk uit de 11e eeuw en in het jaar 1500 tot Gotische stijl weer opgebouwd. Vlakbij is het nieuwe stadhuis en er tegen over het stadhuis uit het jaar 1450.Het centrum is hier ook vlakbij, kinderen en kleinkinderen zijn vandaag aanboord geweest en we hebben Yilla's verjaardag vast gevierd die eigenlijk op 14 mei jarig is. Maar net zoals vorig jaar, zijn we er op die datum niet. Er is hier ook kermis en de winkels waren open en het zonnetje begint warempel te schijnen dus wat wil men nog meer. En wat zien we dan s' avonds op ons kussen liggen, een briefje van onze kleindochter Mesah.

Op dit briefje had ze geschreven; Live oma en opa ik mis je groetjes Mesah.

Maandag 30 april, Koninginnedag.

Vandaag zijn we naar de 'kleedjesmarkt' geweest zoals men dat hier noemt i.pl.v. de vrijmarkt. De zon deed zijn uiterste best en de kinderen vermaakten zich in grote plastic ballen zowel op het water als op de straat. Na de middag om 12.35 uur zijn we de haven uitgevaren en om 15.45 uur zijn we in De Steeg bij w.s.v. de Engel.

Dinsdag 1 mei.

Vanmorgen na de boot 'droog' gemaakt te hebben brak de zon door en gingen we om 10.45 uur op weg naar Nijmegen in de Lindeberghaven waar we om 14.30 uur aan komen, op ons favoriete plekje bij de waalbrug. Vorig jaar konden wij niet over de dam heen kijken vanwege het lage water maar nu wel. Er komt hier van alles voorbij varen. Toen konden we niet achter het steiger komen en was het ook zo druk, nu liggen we alleen. In deze haven staat een 'parkeermeter' waar men het havengeld moet betalen.

Woensdag 2 mei.

Nadat Gerrie in Nijmegen vers brood heeft gehaald vertrekken we om 09.30 uur. Ik heb me gemeld bij sector Nijmegen en het was maar een klein stukje naar de sluis van Weurt. Nadat ik me weer gemeld heb bij de sluis met de marifoon, vroeg de sluismeester er een tandje bij te zetten zodat ik gelijk in de S.B. sluis kon invaren, samen met een vrachtschip die er al in lag.

Zo kwam het dat we al om 10.10 uur 'binnen' geschut waren. Het is rustig zonnig weer en na het Maas-Waalkanaal gaan we de Maas op. In het passantenhaventje van Cuijk stoppen we voor vandaag en het is 12.00 uur. Cuijk is een mooie plaats om te winkelen. Tegen de avond kwam er een vrachtschip die ons haventje tijdelijk afsloot om mensen en de auto aan boord te kunnen zetten. Spudpaal vóór erin en een spudpaal achter er in en hij kan geen kant meer op.

Officieel mag je hier niet overnachten volgens de almanak, te onrustig. Het valt heel erg mee en we liggen hier niet alleen zo als te zien is op de foto. (zie vakje foto's hierboven aan de site) En we hadden een extra touwtje voor de boot vast te maken.

Donderdag 3 mei.

Vanmorgen kregen we een sms'je van broer Peter dat hij nu langs de Lindeberghaven voer in Nijmegen. Daar lagen wij gisteren, jammer anders hadden wij nog even kunnen zwaaien en foto's vanaf b.v. de waalbrug kunnen maken van zijn schip een koppelverband met de naam 'Estate'. Mensen die mijn vorig verslag van vorig jaar hebben gelezen weten wat ik bedoel. Wij blijven vandaag nog een dag hier en gaan morgen verder richting zuiden.

Kijken of ik hier kan internetten in Cuijk, dus...... wordt vervolgd.

Groeten van Gerrie en Kees.