Tijdrover.reismee.nl

Deel 1 en 2, Maas-Moezel-Rijn vakantie 2011. Nederland, België en Frankrijk.

Maas-Moezel-Rijn vakantie 2011. Deel 1, Nederland en Belgë.

Vrijdag 22 april begint het paas-weekend en gaan Gerrie en ik vast de boot van Sloten naar Lochem, onze woonplaats varen. Het is fantastisch mooi zonnig weer! En dat zal voorlopig ook nog zo blijven volgens de berichten. Wilco en Kees-Jan gaan mee en rijden dan 1e paasdag met onze auto weer naar Lochem, zodat deze niet 2,5 maand op de parkeerplaats in Sloten blijft staan. Via Steenwijk waar de jongens met onze auto dus naar huis gaan, Zwartsluis waar we de eerste service beurt laten doen van de motor bij Volvo Penta en Hattem waar de haven nu meer dan eens zo groot geworden is, varen we met een goed gangetje van gemiddeld 11 km. per uur over de lage IJssel tegen de stroom in naar Lochem, waar we woensdag 27 april om 18.30 uur aankomen. Het water staat héél laag en in Eefde moesten we dan ook schutten met een voorsluis. Dit om de scheepvaart over de drempel te helpen omdat het water op de IJssel te laag staat om er overheen te komen. Wij hebben in de passanten haven van Lochem gelegen bij de stuw van de Berkel, vlak bij het centrum en supermarkten.

Alleen, wel goed vast maken want de scheepvaart kan er nogal snel langs varen en dan heb je last van de zuiging en/of golven. Verder ligt men er daar wel leuk rondom met bomen, aldaar nog geen havenmeester gezien, zal nog wel te vroeg in het seizoen zijn. We hebben veel visite en aanloop gehad omdat iedereen de boot wel eens wilde zien, wel gezellig hoor. Verder natuurlijk voorbereidingen getroffen voor de lange reis die we van plan zijn te gaan maken.
Zaterdag 30 april, Koninginnedag zijn we naar 'De nieuwe Aanleg' gevaren in Almen en we genieten van het mooie weer. ‘s Avonds gaan we de boot versieren voor het dopen morgen!

Zondag 1 mei.
Samen met de kinderen, kleinkinderen en enkele familieleden hebben we een superleuke dag gehad. Onze kleindochtertjes Mesah, Yilla en Jindi hebben de 'Tijdrover' gedoopt.
Een ABIM Classic 118 XL, 11.85 meter lang, 4.05 meter breed en met een diepgang van 1.00 meter. We vinden het een avontuurlijke reis die we voor de eerste keer gaan maken, ook omdat we beiden de Franse taal niet machtig zijn maar wel Engels en Duits kennen.
Wij hebben ons wel een beetje verdiept in het scheepsfrans en we redden ons prima.
Een hele voorbereiding is hier al aan vooraf gegaan zoals al het papierwerk voor de boot, eventuele stremmingen, motorisch/servicebeurt/onderdelen, boodschappen en navigatiekaarten, aankopen van diverse spullen voor deze lange reis in het buitenland, het achter laten van het huis, kranten en de post, onze kat candy die ook verzorgd moet worden etc. etc. etc.

Maandag 2 mei.
Voor ons gevoel, het is 09.30 uur, vertrekken we dan ook vandaag echt op vakantie, vanuit Almen via een stukje Twentekanaal, sluis in Eefde, de Ijssel, Pannerdens kanaal een stukje
Waal en in Weurt het Maas-Waalkanaal, waar we dan op de Limburgse Maas uitkomen.
Daarna de Maas in België via Luik, Namen en Dinant naar Givet de Franse grens.
In Frankrijk heet het nog steeds de Maas maar dan canal de la Meuse (ex canal de L'Est).
Via Verdun naar Toul waar we bakboord aanhouden en canal de la Marne au Rhin ouest opgaan via Liverdun naar Frouard, een stukje van goed 20 kilometer.
Daar aangekomen houden we weer bakboord aan en gaan dan de Moselle op richting Metz, Thionville, langs Luxemburg en Trier, Traben-Trarbach en Cochem. Waar we Sandra onze dochter, Gerdo en de kinderen zien die daar, voor een week een huisje gehuurd hebben.
Daarna gaan we naar Koblenz, weer bakboord aanhouden de Rijn af via Bonn, Keulen, Dusseldorf en Duisburg weer bij Lobith de Nederlandse grens over waar we weer de IJssel
nemen maar dan afvarig richting Friesland, met w.s. een tussenstop in Zutphen.
Zodoende, hebben we een rondje gemaakt van Nederland, België, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland en weer Nederland. Als alles meezit gaan we misschien in Trier een stukje de Saar op naar Saarburg en terug. Dit ligt aan de tijd die we nog nodig hebben voordat we naar Cochem gaan. En ook in Koblenz willen we een stukje de Rijn op (ongeveer 6 km. tegen de stroom in) naar Lahnstein waar we dan de Lahn op gaan richting Nassau en Limburg aan de Lahn. Vanaf Sloten zal de reis meer dan 150 sluizen bevatten en 1750 kilometer lang zijn waar we meer dan 250 vaaruren aan denken kwijt te zijn. En natuurlijk gaat onze hond Nikos ook mee, ingeënt en al.

Het is nog steeds erg laag water en daardoor ook weinig stroming, dus dat komt goed uit
want we moeten weer tegen de stroming de IJssel op. De snelheid zakt in de loop van de dag van 11 km, naar 10 en soms 9 kilometer per uur daar de IJssel steeds smaller wordt. Om 12.45 uur varen we langs Doesburg en na het Pannerdens knaal en een stukje Waal zijn we om 17.00 uur in Nijmegen. Ook daar erg laag water en we kunnen niet aan de binnenkant van het steiger in de haven liggen.
We kunnen alleen nog maar naast een brandblusboot liggen, wat eigenlijk niet mag......maar mocht er onverwachts wat gebeuren dan was de stroomkabel al weg en de sleutel in het contact, zodat we gelijk weg kunnen varen. Ik weet ook wel dat deze voor 'uitruk' ligt.
Deze boot ligt normaal ook niet in de Lindenberghaven maar om het lage water hebben ze hem ook maar in de passantenhaven neer gelegd, zo ook een werkbootje waarvan de mensen naar huis zijn gegaan en s' morgens terug komen. Zodoende heeft men nog weinig plaatsen over voor de passanten. In deze haven, wat altijd mooi liggen is, omdat men dan de scheepvaart kan bekijken die er vlak langs gaat, was het nu dus druk en er lagen zelfs nog twee ABIMMERS die al dubbel lagen. Je ziet ze toch ook overal, met recht; Elke haven, een thuishaven!
Wij werden hartelijk door hun ontvangen en hielpen ons om vast te maken, ons kent ons, klasse. Helaas was de waterstand zo laag dat we nu niet meer over de dijk heen konden kijken. s' Avonds zwager en schoonzus geweest die in de buurt een huisje hadden gehuurd.

Dinsdag 3 mei
Het is mooi zonnig lenteweer, nog wel fris en we vertrekken om 09.30 uur.
Vandaag bereiken we dan via de Waal en Maas/Waalkanaal de Maas, waar we de komende dagen/weken op zullen varen tot ver in Frankrijk. Er varen veel vrachtschepen met zand en grind zowel op- als afvarig, zal wel verschillend soort zand zijn. We stoppen bij het plaatsje Broekhuizen om 16.30 uur en gaan daar warm eten net boven de gierpont. Maar het is daar zo onrustig liggen met al die lege schepen die volaan voorbij komen, dat we besluiten om in Venlo te overnachten. Vroeger kon men op de Maas nog liggen maar tegenwoordig is het verstandiger om een haven in te duiken. Maar daar aangekomen is de haven afgesloten i.v.m. bouwwerkzaamheden dus varen we een paar km. terug naar Blerick, naar Watersportvereniging de Maas. Het is 20.45 uur, en daarom toch nog wel een lange dag geworden.

Woensdag 4 mei.
Om 08.30 uur vertrekken we weer in het ochtendzonnetje en om 13.20 uur komen we aan in de Gemeentelijke passanten haventje van Maasbracht. Het is daar ergleukliggen.
In de plaatselijke watersport zaak twee vlagballen gehaald, waarvan de eigenaar zei dat die alleen in de beroepsvaart gebruikt worden, nee dus. Als we in Frankrijk continu de mast laag hebben dan blijven de vlaggen, met deze ballen, nog mooi verticaal hangen.
Vrienden van ons die in Maasbracht wonen komen langs, nee..... niet langs maar áán, om de boot te bekijken en bij te kletsen.

Donderdag 5 mei.
Vandaag blijven we liggen en gaan we winkelen in Maasbracht. Wij hebben tenslotte tijd genoeg om het rondje te varen, velen doen het in 4 weken waar wij er 2 maanden over kunnen doen. We hebben het eerste gedeelte van deze reis al meerdere keren gezien dus maken we toch nog wel lange dagen. 's Avonds op wederzijds bezoek geweest bij vrienden thuis.

Vrijdag 6 mei.
Het wordt steeds warmer, vandaag 25 graden! Om 08.30 uur vertrokken en de sluizen hebben hier veel verval, zo'n 12 meter, maar gelukkig met drijvende bolders, d.w.z. dat de bolders waar je aan vast in de sluis ook mee omhoog/omlaag gaan met het schutten. Om 14.00 uur komen we aan in Maastricht waar we eigenlijk tussen de bruggen wilden gaan liggen, maar dan kan onze hond Nikos niet van de boot af. Onze trouwe metgezel die zo gauw hij in de gaten krijgt dat we naar de boot gaan omdat we de koelbox pakken, hij al voor de achterklep van de auto staat.
En op het steiger in Sloten piept hij het uit van blijdschap en rent als eerste naar de boot met zijn riem in zijn bek.Dus...... gaan we een stukje terug naar het bassin en hebben we aldaar meteen het 'Frans railtje' uitgeprobeerd! Dat werkt prima en zoals later in Frankrijk zal blijken, zijn we daar ook heel blij mee en het is dan ook heel gemakkelijk.
Het 'Frans railtje' wil zeggen; dat we de kap in zijn geheel 35 cm. kunnen laten zakken en voldoen dan aan de brughoogte in Frankrijk van 3.50 meter wij hebben dan een hoogte van 3.45 meter. Doordat de hond boven slaapt onder de kap zetten we het railtje weer omhoog en klaar is Kees. (Letterlijk en figuurlijk) Om 15.00 uur komt Wilco, onze oudste zoon, met de trein aan in Maastricht, hij vaart de komende 3 weken met ons mee.
's Avonds mijn broer en schoonzus geweest, zij stonden met hun caravan toevallig ook in de buurt van Maastricht..
Zaterdag 7 mei, blijven we nog in Maastricht, dichtbij de winkels.

Zondag 8 mei
Wat een mooi zonnig weer, we genieten volop en leven de hele dag op het achterdek. Om 09.30 uur vertrekken we richting België. Om 11.30 uur zijn we in de sluis van Klein Ternaaien met een verval van 14 meter maar het schutten ging heel rustig! Jaren geleden werden mensen hiervoor bang gemaakt voor deze sluis maar het stelt weinig voor mede door de drijvende bolders en het rustige schutten. Eigenlijk moesten we ons hier melden om een papier te halen als men België binnenkomt, maar de computer was stuk, dus gebeurt dit op de volgende sluis. Vaarrechten kennen ze niet meer, zoals een paar jaar geleden wel het geval was en toen moest men nog bij elke sluis een stempel halen wat ook niet meer hoeft.
Om 14.00 uur zijn we in Luik, waar langs de hele Maas een markt was met zeer veel Kraampjes! De welbekende zondagse Luikse markt.
Er was hier geen plek meer om enkel te liggen maar dubbel, omdat we met een grote hond zitten heeft de havenmeester enkele Engelse boten, die voor ons aan het vast maken waren, gevraagd of zij bij elkaar wilden gaan liggen zodat wij ook aan het steiger konden vastmaken.
Het is nog maar begin Mei en de 'grijze golf' van Hollanders, waar ik nu ook bij hoor, gaan vroeg op pad en de jachthavens hebben nog geen plek vrij omdat daar de vaste liggers nog niet weg op vakantie zijn.

Maandag 9 mei, vandaag weer een rustdag. Gerrie en Wilco zijn een winkelcentrum in geweest helemaal onder de stad door en dat ligt aan de andere kant van de haven.

Dinsdag 10 mei.
Om 15.45 vertrekken we uit Luik. (Liege of Luttich) Na 2 sluizen stoppen we in Ampsin en vinden daar een mooie overnachting plaats net boven de sluis, tussen enkele spitsen in.
Wij houden wel van avontuurlijke reizen en ongebruikelijke 'fratsen' wat anderen juist niet doen, zoals bij de brandweerboot 'Gelderland', op de Maas liggen of waar dan ook afmeren.
Onderweg wordt het landschap steeds mooier en de natuur is prachtig zo in het voorjaar met alle bloeiende bomen en struiken en al het frisse groen!

Woensdag 11 mei.
We varen een klein stukje verder naar Wanze net iets voor Huy.
In deze haven was de havenmeester op vakantie en komt een week later pas terug, derhalve wordt er geen havengeld opgehaald, vreemd dat er dan geen vervanger is.
Dichtbij is een soort Praxis winkel, dus konden we verschillende koppelingetjes kopen voor de waterslang, wat altijd handig is om bij je te hebben vooral in Frankrijk.

Donderdag 12 mei.
We zijn om 09.00 uur vertrokken naar Namen en we zagen onderweg een kajak met
mensen uit Tilburg varen. Wat knap! Om 12.30 uur zijn we in Namen en gaan eerst diesel tanken, schrikken wel van de prijs 1,44 eurocent per liter. Als men dan meer als de helft van de 600 litertank leeg heeft, tikt dat wel lekker door. Twee dagen later zag ik ergens bij een benzinepomp in Dinant langs de weg een literprijs van 1,42 ,9 dan valt het dus nog wel mee.
Daarna gaan we langs de muur liggen onder de citadel want daar kan de hond er makkelijker af.

Vrijdag 13 mei.
Vandaag hebben wij de citadelbeklommen! Wat een uitzicht!Ook vandaag kwamen Henk en Ria (de mensen in de kajak) ons weer voorbij en zij vertelden dat ze met de kajak naar de Donau gaan peddelen!! Zij maken zo lange dagen en overnachten in een tentje, ergens aan het water in het wild en doordat wij zo nu en dan, een dag blijven liggen halen zij ons telkens weer in.

Zaterdag 14 mei.
Yilla, onze kleindochter is jarig en we zingen met z'n allen door de telefoon voor haar.
Ze wordt vandaag 4 jaar. We hoorden vanmorgen van de 'buurman' dat zijn laptop gestolen is, dus oppassen in het vervolg. Dit gebeurde dus in Namen langs de muur.
Het scheelt, denk ik wel, dat we een grote hond aanboord hebben die ons bij onraad waarschuwt. We gaan om 08.30 uur naar de sluis en we worden geschut samen met een jacht uit Zwitserland, Duitsland, België en wij erbij. Deze keer geen Engelsen waar we telkens weer mee opvaren. Een mooi bont gezelschap qua vlaggen. De hele ochtend varen we met z'n
allen de 6 sluizen door en om 14 uur zijn we al in Dinant. Het is hier weer mooi liggen dichtbij de citadel, de grotten en de kabelbaan. Ik ben zodoende ook met Wilco, de citadel naar boven geweest en we hebben een rondleiding gehad, met een gids door het gangenstelsel, wat trouwens in Namen ook mogelijk is.
De volgende dag om 08.30 uur vertrekken wij naar FRANKRIJK.

Tot Dinant hebben wij ooit in 2003 al eens gevaren, maar toen wilden de sluiswachters aldaar gaan staken voor hun pensioenen. Wij zijn toen een stukje terug gegaan naar Namen en zijn de Sambre opgegaan naar Charleroi, Brussel, Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam en Den Helder. Wij hadden toen 7 weken vakantie en ik moest toen wel weer aan het werk. Wij namen toen niet het risico, destijds wisten wij nog niet dat het vaker voorkomt dat men gaat staken in Frankrijk, schijnt hier gewoon te zijn. Want ook nu dreigt men met staken, maar....... tot nu toe geen probleem. Een storm in een glas water, via PC Navigo die ik steeds weer update gaf hij eerst 2 Mei als stakingsdatum aan en toen 16 Mei een aankondiging dat het mogelijk is dat men gaat staken. Wel is mij bekend dat er een stremming op de Moezel is tussen de sluizen van Custines tot Apach van 23 Mei tot en met 01 Juni 2011.
Deze stremming betreft het onderhoud van de sluizen en was vorig jaar al bekend.
Doordat we 2 maanden weg gaan hebben we er net geen last van want tegen de tijd dat we er zijn dan is de stremming ongeveer voorbij. Een goede voorbereiding is het halve werk, al pluis ik het niet van tevoren uit waar we elke avond weer liggen, dat gaat te ver, wij zien wel............
Morgen begint het voor ons, alles is nieuw, want naar Frankrijk waren we nog niet met de boot. Wel een paar keer naar Duitsland en België. Deze wedervaardigheden volgen in het tweede deel van dit verhaal welke ter zijner tijd zal volgen. Deel drie zal gaan over Luxemburg, Duitsland en weer terug in Nederland. Ik hoop voor menigeen dat dit verhaal een leidraad zal zijn om ook eens deze route te volgen maar er tegen op kijken als de bergen waar we langs varen. Niet nodig, het valt tot nu toe mee en ik lig nu als ik dit verhaal aan het schrijven ben al in Verdun in het centrum van de stad. De werking van de afstandbediening voor de sluizen het vignet etc. zal ik uitgebreid in het volgende deel beschrijven en het valt ons zeer mee en de route is voor ons tot nu toe heel mooi.

=======================================================================

Maas-Moezel-Rijn reis vakantie 2011 Deel 2 Frankrijk.

Maandag 16 mei.

Onze trouwdag............ dus weer een reden om iets lekkers voor bij de koffie te halen. We varen van Dinant verder en na 3 sluizen zijn we aan de grens van Frankrijk nadat de kilometer telling in België aftelde, begint deze weer met 0 en telt op, en na 500 mtr. is de eerste sluis en wel nummer 59, met de naam Les 4 cheminées. (de 4 schoorstenen) Deze sluistelling telt weer af omdat de nummering bij de oorsprong begint, dus we hebben voorlopig 59 sluizen te gaan en zijn opvarig. Hier moeten wij ook ons vignet kopen voor de Franse vaarwegen. 128,00 euro voor 1 maand, wij zitten in catogorie 4 wat vierkante meters betreft, tussen 40 en 60 m2, 'recreatie' is 30 dagen vrij gebruik van de Franse waterwegen en 'vakantie' is 16 dagen en kost € 97,30. Men kan ook nog korter of langere tijden nemen.

Wij moeten dus 14 juni Frankrijk weer uit zijn. Als men 4 weken over dit rondje denkt te doen is 16 dagen wel voldoende maar voor ons dus niet. Ook krijgen we daar een kastje mee, een afstandsbediening voor de komende sluizen, zodat je op een knop kunt drukken en die moet men dan richten op een paal aan de kant van het water, duidelijk aangegeven en er begint daar dan een lampje te knipperen. Deze activeert dan de sluis en de deuren gaan open, dat kan men zien door flikkerlichten op de sluisdeuren. In de sluis duw je dan, nadat je vastligt, de blauwe stang naar boven toe en de deuren gaan dicht en je wordt geschut. Aan de rode stang, die er naast zit, trek je alleen als de sluis weigert of stuk is (naar beneden). Na 3 kilometer krijgen we de eerste plaats en wel Givet.

En dan.............bij km. 7, een sluis en dan gelijk voor het eerst door een lange tunnel varen bij Ham deze is 565 meter lang en breed 5,80 meter en onverlicht. Goed opletten met varen, ik ben er heelhuids door gekomen met stationair draaiende motor, zonder boeg en/of hekschroef, men kan al wel het einde van de tunnel zien dus men heeft een richtpunt. Wat een ervaring en de lamp die we meegenomen hebben komt goed van pas. Hier kunnen ook de zogenaamde 'Peniches', dat zijn spitsen die een afmeting hebben van 39 meter lang en 5.05 meter breed ook varen, dus................ Verder zijn we heel erg blij met het 'Frans railtje'! We kunnen zo de kap laten zakken, door simpelweg 2 knoppen uit te trekken en 35 cm te laten zakken en daarna zijn we 3.45 meter. De doorvaar hoogte voor Frankrijk is 3.50 meter. Maar we hebben ruimte genoeg want het is nog steeds laag water, ook hier in Frankrijk. Om 15.15 uur zijn we in Vireux-Wallerand.

Dinsdag 17 mei.

Om 09.15 uur vertrekken we. Onderweg allemaal kleine sluisjes en daarna kom je vanzelf, na een stukje voor -of na kanaal weer terug op de Maas. Het is zo mooi om in het voorjaar te varen, met al die mooi bloeiende bomen, bloemen en struiken! En het is nog altijd mooi zonnig weer. Ook vandaag weer een tunnel gevaren, die van Revin, 224 meter lang, maar wel verlicht en ook met een voetpad er doorheen. Revin, wat is het hier mooi liggen en gras voor de hond, supermarkten zijn dichtbij en allemaal bloemen. Het is 14.00 uur en tijd voor de koffie. Wat is Gerrie blij met haar wasmachine/droger aan boord, wat een luxe en wat te denken van een eigen aparte douche ..... nooit meer met een tasje naar de douchehokjes! En wij vinden dat men genoeg watertappunten heeft in Frankrijk, want bijna elke ligplaats is er van voorzien, daar waar ook een stroomaansluiting is.

Woensdag 18 mei. Om 09.15 uur vertrekken we en wat is de tocht van vandaag mooi!! Adembenemend mooi zelfs! We varen langs prachtige hoge bergen, door bossen en prachtige natuur. Gerrie is echt aan het genieten en heeft de tijd van haar leven op deze vakantie. Ook langs de 3 dames (3 bergruggen) n.l. Hodieurne, Bertha en Igis. Dit zijn de meest geschilderde verticale bergruggen, die rechtstreeks uit het water omhoog gaan. We kijken onze ogen uit zó mooi dat het hier is tussen Deville en Monthermé. Het maakt diepe indruk op ons. En na weer een sluisje keer je dan terug op de Maas, welke dan ook weer dieper is. Dit was de laatste keer dat we onze kajak vaarders Henk en Ria uit Tilburg gesproken hebben.Wij zijn samen geschut in de sluis van Le Dames de Meuze en hebben elkaars adressen uitgewisseld, zodat we thuis foto's aan elkaar door kunnen mailen. Het beste is alléén in de sluis (achterin), want voorin gaat het water behoorlijk te keer als men de sluis vol laat lopen!

We werden op een gegeven moment opgeroepen over de marifoon door de Picasso uit Etten Leur, of we liever alleen in de sluis lagen om te schutten want dat hadden hun ook liever en wij natuurlijk ook. Zodoende heeft hij nog ongeveer 10 tot 15 minuten langer gewacht om daarna zelf ook alleen te gaan schutten. Als men in het voorseizoen gaat, dan kan men dat nog doen en wel zo makkelijk. Om 14.30 uur stoppen we in Charleville-Méziéres . De ingang van de jachthaven is daar te laag voor ons dus blijven we aan een steiger liggen, naast een camping. Heel vreemd zo'n mooie grote nieuwe jachthaven, waar alleen maar lage bootjes kunnen liggen die 2.90 meter hoog zijn. We gaan boodschappen halen in de stad en we zien allemaal gele huizen, heel apart.

Donderdag 19 mei.

09.00 uur vertrekken we na een ontbijt weer in het ochtend zonnetje op het achterdek. Het is nog altijd heerlijk weer. We zien tijdens het varen soms hele oude bruggen, net of je terug gaat in de tijd! Maar ook prachtige bossen! Om 13.00 uur zijn we in Sedan en gaan we aan het wallekantje liggen bij een camping. De ligplaats is mooi, maar het stadje is oud en vervallen. Maar............. we konden er wel een Telegraaf kopen ! Dus even weer op de hoogte wat er zoal in Nederland gebeurt. 's Avonds hebben we de Cobb gebruikt (een soort BBQ) en het smaakte ons goed. Nikos is wezen zwemmen, hij had het zó warm. Wat ook wel heel makkelijk is, om aanboord te hebben, dat is een lange pikhaak om het touw om de bolder op de sluis te leggen, deze staan nogal hoog op de sluismuur, Wilco is hier heel goed in.

Vrijdag 20 mei .

De zon lacht ons weer tegemoet en we hebben er weer zin in! Om 08.30 uur vertrekken we en onderweg zoals alle dagen volop vogelgezang! Prachtig! Het landschap is nu vlakker, zoals b.v. in Limburg, maar in de verte zien we de heuvels al weer. We zien zowaar een bord dat aangeeft, naast een spoorlijn, dat er een stoomlocomotief aan kan komen! We hebben toch al het gevoel hier dat je terug gaat in de tijd. Om 14.30 uur zijn we in Stenay, ook een heel oud plaatsje waar we onze boodschappen hebben gehaald. De hond heeft weer gezwommen, vandaag ook weer warm geweest. Waar we ook veel gemak van hebben is PC Navigo, een routeplanner van Europa die in de stuurstand is ingebouwd, zeer veel informatie geeft hij op het scherm weer.

Zaterdag 21 mei

Om 09.00 uur door de sluis van Stenay en daarna heel helder water, je ziet de bodem en de vissen zwemmen. Vandaag voor het eerst zelfbediening sluisjes en we helpen met de sluisjes open en dicht draaien, we klimmen nog steeds. Ook ik en Wilco redden ons er alleen mee, wanneer de plaatselijke hulp te lang op zich laat wachten omdat hij meerdere sluisjes bedient. Het is zaterdag en men schut maar tot 17.00 uur. Vandaag 13 sluisjes gehad! Gelukkig dat er wind is want het is heel warm, maar we besluiten om toch maar door te varen naar Verdun. Blijven we morgen weer een dag liggen. Om 17.30 uur zijn dan in Verdun. De zelfbediening sluisjes wil zeggen dat deze 'Manuel' zijn maar er gaat wel een sluismeester mee, het wordt wel gewaardeerd als men helpt draaien om de deur open c.q. dicht te doen. Vanaf sluis 27 t/m sluis 11 is Manuel, dus 17 stuks. Daarna moet men de afstandbediening weer gebruiken.

Zondag 22 mei

Rustdag vandaag! We werden vanmorgen wakker door een flinke regenbui maar daarna was het weer warm. 's Zondags zijn hier de bakkers open dus vanmorgen vroeg al lekkere croissantjes gehaald en stokbrood. Na een stadswandeling zijn we gezellig op een terrasje koffie gaan drinken. Vanavond gaan we maar eens uit eten hier. We liggen precies voor de restaurantjes in het centrum. Verdun is een mooie grote stad met een leuk winkelcentrum, maar ook in de 2e wereldoorlog zijn hier heel veel soldaten gesneuveld, dat is overal te zien .d.m.v. musea, een grote militaire begraafplaats en monumenten. Vandaag is de eerste en enige spits langs gevaren, deze was ledig en we zijn blij dat we er geen tegen gekomen zijn op de voor- of na kanaaltjes van de sluizen want daar is het niet al te breed, vooral als deze ook nog geladen zijn. De kanaaltjes worden hoe verder we naar Toul gaan steeds langer en komen steeds minder op de eigenlijke Meusse, dit vaarwater wordt ook steeds smaller naarmate we bij de oorsprong komen. Ik ben nog even naar de plaatselijke 'V.V.V' geweest om te internetten (WiFi punt) en Nikos wil dan bij de baas blijven liggen. Samen met Wilco zijn we nog naar de citadel geweest waar men in een soort treintje zit en een rondleiding krijgt, men krijgt dan een koptelefoon op welke in de Nederlandse taal alles uitlegt. Schijnbaar hebben we wat met citadels, een soort aantrekkingskracht. Wij hadden er dus geen erg in dat het daar binnen maar rond de 8 á 9 graden is, en buiten was het nog steeds erg warm en wij liepen in ons T-shirtje.............

Maandag 23 mei

Weer een zeer warme dag en om 08.30 uur vertrekken we uit Verdun en krijgen we een klein sluisje met daarachter gelijk een tunneltje. En dat levert altijd leuke plaatjes op.Alle sluisjes gaan vandaag supersnel, steeds staan er 2 mannen bij om ze te bedienen. Vandaag varen we samen op met een omgebouwde Hollandse boot met aan boord een Engels echtpaar. Zij waren de Noordzee overgestoken en heel Nederland al doorgevaren en België. Dan roept zij opeens halverwege: 'There is a tree in the water'. En ja hoor........dat kan natuurlijk, letterlijk en figuurlijk. Er lag een boom op de volle breedte van het vaarwater en we konden er nog maar net langs. Om 14.30 uur zijn we in Saint Mihiel, een klein plaatsje en Nikos gaat, U raad het al...... zwemmen. Wat is het fijn dat het 's nachts nog afkoelt, omdat het voorjaar is, zodat je heerlijk onder het dekbed kunt slapen ook al is het overdag meer als 30 graden. Ook het 'Franse railtje' is in één woord geweldig, want bij felle zon zit je in de schaduw onder de kap en als je de zijkanten opent, waait het lekker door. Bij regen zit je lekker droog en zoals eerder beschreven het is zó gemakkelijk! We hebben geluk er zijn nog precies 2 plaatsen vrij, voor ons en de Engelsen op het steiger helemaal vooraan bij de brug.

Dinsdag 24 mei

We hadden wat moeite om weg te komen, omdat we zo dicht bij de brug lagen en achter ons ook de boten 2 breed afgemeerd lagen, moest ik dwars uit naar de andere brugopening en om daar te komen moest ik wel even over een kleine ondiepte heen. Vaak de voorkant en raam open voor een beetje wind. Om 08.30 uur vertrekken we weer en varen vandaag samen met een Oostenrijks echtpaar. Sluis nr.9 hapert en nadat wij een paar keer aan de rode stang naar beneden hebben getrokken kwam er maar geen reactie of hulp, maar onze achterburen bellen en na 1 ¾ uur varen we weer verder. Om 14.00 uur zijn we in Commercy een klein plaatsje en we liggen dichtbij een Aldi aan een steiger met boten uit België, Zwitserland, Oostenrijk, Engeland en Duitsland maar geen Fransman.

Woensdag 25 mei

Omdat we vroeg in het voorjaar weg zijn gegaan en het nu al heel warm weer is, zit de boot s' morgens helemaal vol met eendagsvliegjes. Dus elke morgen deze vliegjes met de dauw verwijderen. Om 08.15 uur vertrokken en bij de 4e sluis ging het weer mis. Maar......Wilco ging eens polshoogte nemen en heeft de sluis weer in werking gekregen door een trap tegen de lieren van de schuif aan te geven, dat komt waarschijnlijk omdat wij de eerste van vandaag zijn die gingen schutten en deze schuif bleef dus hangen. Maar wat een rotplek voor een sluis, net naast een kalkfabriek! Allemaal witte stofzooi!!! Op de volgende sluis no.1, stonden de geitjes en een hondje ons op te wachten, dit is de laatste sluis dat we klimmen, dus het hoogste punt n.l. 245 meter boven NAP. Dan varen we op Canal de la Marne au Rhin-ouest, deze is 20 km. lang met de tunnel van Foug, lang: 866 meter en verlicht hoewel niet alle lampen meer branden.Heel mooi! Na de tunnel moeten we ons zelfbedieningskastje weer inleveren bij de volgende sluis, want daarna komen weer geautomatiseerde sluizen en i. p. v. klimmen gaan we nu dalen. Op een stukje van 10 kilometer hebben we 15 sluisjes gehad met een verval van totaal 43.80 meter. Om 14 .30 uur zijn we in Toul, een mooie nieuw ingerichte jachthaven, na vandaag 17 sluisjes gevaren te hebben. Wilco ging meteen op onderzoek uit en kwam lachend weer met een Telegraaf aanlopen. Ook is er dichtbij een bakker, ook nooit verkeerd! Het water is hier zo helder dat je de vissen ziet zwemmen en je op de bodem kijkt, terwijl het hier toch 1.90 meter diep is. Allerlei soorten vissen ziet men. Het lijkt wel of we in een heel groot aquarium liggen met planten en dieren. Wilco nam een koele duik!

Donderdag 26 mei.

Vanmorgen om 08.00 uur lopen we met z'n allen naar het station, hier heel dichtbij om Wilco uit te zwaaien. Hij gaat ons na 3 weken verlaten. Reistijd Toul - Arnhem; 8 uur (183 euro) en 5 keer overstappen. Wat zal het eerst stil zijn zonder hem en wat heeft hij ons goed geholpen in de sluizen. Wij besluiten om de boot maar eens goed te gaan soppen, deze zit nog helemaal onder de witte stofzooi van de fabriek van gisteren bij de sluis, ook van binnen. De wasmachine heeft ook weer gedraaid. En alles is weer spic en span.

Vrijdag 27 mei.

Vandaag blijven we ook in Toul en doen het lekker rustig aan. Vanaf Sloten hebben we nu 116 sluizen gehad en nog 25 te gaan tot Koblenz. Met een urenstand van 126 uur. Vanmiddag zijn we Toul wezen bekijken met een zeer groot kerkhof (wel 4 voetbalvelden) ende grote kathedraal, zelfs 2 stuks.Ook heel dichtbij een internetcafé, gelijk om de hoek in de stad. Meestal als wij een krant kopen en we hebben deze uit, dan kijk ik vaak of er nog meer Nederlanders in de haven liggen, waar ik de krant aan kan geven, kleine moeite, groot plezier. Zo ook deze keer, lag er maar eentje en wel de 'Anjo' uit Roosendaal, toen ik daarmee aan de praat kwam, ook omdat al mijn familie daar vandaan komt, bleek dat deze man ook vroeger op het schippersinternaat in Oud-Gastel gezeten te hebben net als ik en mijn broers.

Zaterdag 28 mei

Heerlijk weer ontbijten op het achterdek in het zonnetje, na eerst vers brood gehaald te hebben en........met de krant (al is deze dan wel van gisteren). We gaan vandaag weer een stukje varen, na 3 sluizen wordt 't water heel breed en zijn we op de gekanaliseerde moezel. Wij varen achter de kleine motorsailer 'Anjo' aan die vandaag naar Nancy wil en wij stoppen na de 2e grote sluis op dit kanaal en blijven in Liverdun, wij hebben tenslotte nog tijd over voordat de stremming voorbij is tot 1 juni bij sluis Custines, de eerste sluis op de Moezel. Om 12.30 uur komen wij daar aan in een klein haventje midden in de natuur maar dichtbij 't stadje, die op een berg ligt.Een familie zwaan met 7 kleintjes komt ons begroeten en hebben aan de overkant hun nest, prachtig om dit schouwspel te zien en te volgen. Als men van rust en mooie natuur houd moet je zeker hier een keer gaan liggen. Wij zijn naar boven 'geklommen' om het stadje te bezichtigen en het Toeristen bureau met de grote I (information) is daar ook en natuurlijk een prachtig uitzicht. Er was één nadeel bij deze ligplaats, er lagen roosters op het steiger en dat is niet al te best voor de hond, aangezien deze honden als enigen zwemvliezen hebben tussen hun poten. Maar, daar hebben we het volgende op gevonden; langwerpige kleedjes die we altijd in het gangboord hebben, achter elkaar op het rooster en Nikos loopt er met gemak overheen. Hier ook weer heel helder water waar men de vissen ziet zwemmen en niet van die kleintjes hoor, een waar paradijs voor fanatieke vissers, en dat ben ik niet!

Zondag 29 mei

Weer een stralende zonnige dag en als men dan weer in de natuur op het achterdek aan het eten is en je hoort de vogels zingen, een koekoek, specht, eenden en zwanen etc. dan denk ik; is dit dan wat men wel eens zegt; 'Leven als God in Frankrijk', of het 'Zwitserleven gevoel' hebben? Prachtig allemaal, we genieten met volle teugen!! Hier komen we zeker nog weer........... rondom in de bomen, een picknickplaats met vuilnisbakken, tafels etc. en ultieme rust. En zo nu en dan komt er een eenzame wandelaar kijken omdat het vandaag toevallig zondag is. Daar houden we van, stilte en rust, hier is het nog mooier dan op een marekrite plaats in Friesland waar we ook vaak er op uit trekken en 'wild' gaan liggen, daar waar het mogelijk is en tevens prachtig voor de hond. Maar we trekken vandaag rustig een stukje verder en gaan om 09.30 uur weg en gaan nog 1 grote sluis verder en blijven dan in Pompey. Hier schutten we alleen in de grote sluis, wat een bak met water. Een aardig groot stadje met een flink vernieuwd steiger maar zonder verdere faciliteiten zoals wel in kaart no.9 (Fluviacarte) staat van VNF.Maar goed dat het een beetje waait, want het is weer zeer warm, boven de 30 graden en de zon doet zijn uiterste best voor ons, hoewel Gerrie niet zo tegen de zon kan en in de schaduw zit. Dit is ook één van de redenen dat we nooit in het hoogseizoen op vakantie gaan, we moeten er niet aan denken dat er nu een hittegolf is in het hoogseizoen, dan zitten we liever thuis. Ook een reden dat we al zo vroeg weg gaan is, dat er altijd ergens plaats is en nooit twee breed af te hoeven meren en dat we in het najaar ook weer voor een langere tijd weg kunnen gaan. En wat te denken van de mooie lange dagen in de maand juni dan is het om 22.30 uur nog licht. Ik weet ook wel dat je daarvoor wel de gelegenheid moet hebben, want als b.v bouwvakker en met schoolgaande kinderen ben je al gauw aan een bepaalde tijd gebonden in het hoogseizoen. Ik zit nu op het achterdek het verslag van de laatste paar dagen bij te werken, komen er totaal onverwachts Henk en Ria (de 2 kajak vaarders uit Tilburg) bij ons naast de boot staan. Zij hebben zachtjes de kajak vóór ons afgemeerd en ons verrast. Wij hebben gezellig even wat gedronken en een uurtje bij gekletst, wat een avonturiers, alle respect voor deze 2 mensen enze gaan nog naar Strasbourg en de Rijn een stuk af en dan de Main op richting Donau. De laatste keer dat we hun zagen was op 18 mei, toen we samen in de sluis lagen van de Le Dames des Meuze.

Maandag 30 mei

Omdat we nu nog tijd genoeg hebben, wijken we even van onze route af en gaan we ook nog naar Nancy, om 09.00 uur afgesproken met de kanovaarders om samen in de sluis te schutten. Gerrie had een extra stokbrood meegenomen vanmorgen van de bakker voor hen. Zij hebben vlak bij ons geslapen in de natuur met hun tent. Na de eerste sluis, van goed 3.00 meter weer omhoog, gaan we de hoek om........... en gelijk onder de weg door is de andere sluis, prachtig die onverwachte situaties, deze sluis brengt ons weer 10.60 meter hoger! Je weet soms niet wat je ziet en wat je tegen komt. Vanaf 22 april zijn we nu aan het varen en het is nog steeds warm en zonnig!! We durven dit bijna niet hardop te zeggen, het is ongelooflijk maar waar. Onderweg naar Nancy komen we de 'Anjo' tegen die weer richting Holland gaat. Om 11.00 uur komen we aan in de jachthaven van Nancy welke in de stad gelegen is. Vandaag zeer warm en boven de 35 graden, laat in de middag wordt het drukkend benauwd en gaat de barometer heel erg terug, zover zelfs dat we dit nog nooit gezien hebben. Change en rain en zelfs stormly nog voorbij. De wijzer stond op 970 HPA (staat voor hecto pascal). Ik schrok daar wel van. De volgende ochtend regende het dan ook en de temperatuur was dan ook gezakt naar 20 graden. Deze uitschieter van de barometer zal wel komen omdat we nog steeds ongeveer 240 meter boven NAP (Normaal - Amsterdams - Peil) zitten en de barometer zal wel Hollandse waarden aan geven. Geen storm o.i.d. gehad. In deze haven komen heel veel polyester huurboten de zogenaamde Penichettes, net als in Friesland, waar vele van onze Oosterburen een boot huren en denken; 'als ik kan auto rijden, dan kan ik ook varen'. Ik wil niet beweren dat ik goed kan varen maar wat deze 'brokken piloten' doen grenst aan het ongelooflijke. Men vaart dan ook van een boot met een Zwitserse vlag, het stalen geusje eraf met tevens lakschade. Ik ging dan ook hier niet graag van onze boot af om deze onbeheerd achter te laten. Vooruit, achteruit, volaan vooruit, volaan achteruit om ook maar, hoe dan ook, in een box te komen en de andere boten gebruikt men dan als fenders (stootkussens). Deze boten zijn hier dan ook wel voor uitgerust met een rubberen rand rondom de boot en veel fenders vast aan de boot met kettinkjes, rondom. Henk en Ria komen aanroeien met hun open Canadese kano, en het is geen kajak zoals wij van hen hoorden. Zij moeten hier in Nancy nog papieren halen (vergunningen) voor een bepaald traject, want je mag niet zomaar hier met een kano varen in Frankrijk. Hun eind doel is de Zwarte zee via de Main en Donau. Terwijl zij moeten wachten, hebben we samen bij ons op het achterdek koffie gedronken, bijgepraat en tussen de middag samen gegeten. Van deze aardige mensen hebben we via een USB stick een aantal van hun expedities op de laptop gezet, echte avonturiers die met een 'low Budget' alles uit het leven halen wat er in zit, petje af. Terwijl ze, net als wij, niet meer zo jong zijn.

Om ongeveer 15.30 uur gaan ze hun expeditie weer vervolgen en we spreken af deze winter elkaar op te zoeken om onze reisverhalen aan elkaar te vertellen. Nu zal het toch echt de laatste keer zijn dat we elkaar zien op deze reis. Zij gaan in Nancy verder en wij gaan weer een stukje terug en gaan via de Moezel en de Rijn weer naar Nederland.

Dinsdag 31 mei

Vanmorgen dus, zoals hierboven vermeld een paar fikse regenbuien gehad, zijn de boeren ook weer een beetje blij, want het was hier hard nodig. Ik ben vanmorgen ook nog even naar het vlakbij staande bijkantoor van de V.N.F. geweest en heb daar een 2 tal 'drapeau's' gehaald. Dat zijn dus vlaggetjes van V.N.F. voor op de boot.V.N.F. staat voor Voies Navigables de France, hetzelfde als Rijkswaterstaat in Nederland. Na in diverse havens gratis gelegen te hebben en bij sommige 6 á 7 euro te hebben betaald, in Verdun was het 9,00 €, moeten we hier in Nancy 15.00 € per nacht op tafel leggen, stroom en water is dan wel inclusief, men krijgt dan een key mee om dit te activeren samen met een sleutel van het ponton waar men aan ligt. Verder is Nancy een hele mooie grote stad als je ook van cultuur en historie houd, indrukwekkend is b.v. het Stanislas place, alles lijkt wel behangen met goud, ernaast een groot park, stadshotel en diverse musea zoals het aquarium, geologisch, school en historisch museum etc.

Woensdag 1 juni

We hebben 2 dagen in Nancy gelegen en ik behoor tot een geslacht van een reizend en trekkend volkje (schippersafkomst), dan begint het weer te kriebelen en heb ik het wel weer gezien. Normaal blijven we 1 dag, als het een mooie of grote plaats is 2 dagen en bij uitzondering 3 dagen ergens liggen en dat is genoeg voor Gerrie en mij. Wij verlaten dan ook om 09.00 uur Nancy en een uurtje later zijn we in Champigneulles een voorstad van Nancy, mooi aan het wallekantje (dat wil zeggen, langs een rechte muur waar we zo op kunnen stappen), bakker naast de deur, winkels en restaurant op loopafstand. Vanmorgen bewolkt en veel wind, rond de middag wordt het beter en zelfs ons zonnetje zien we zo nu en dan weer terug. Om het nuttige gelijk met het aangename te verenigen ben ik hier maar eens naar de kapper geweest. Ruim voor de vakantie zei Gerrie al eens tegen mij; 'moet je niet nog even naar de kapper voor we op vakantie gaan'? Maar zo eigenwijs als ik 'soms' ben zei ik; 'waarvoor en voor wie, we gaan met vakantie'! Maar nu we inmiddels al 8 weken verder zijn wordt het echt wel weer tijd. De laatste keer was in februari in Lochem. Wat mij in Frankrijk opvalt is dat er veel rijschool winkels (auto ecole), bakkers (boulangerie en pattiserie) en kappers zijn (coiffure) dus ik op stap. Hier vlakbij de eerste dames kapper en ja..... voor elkaar gekregen dat ik om 17.00 uur een afspraak heb. U ziet dat we ons aardig redden in 'La France'. En Kees heeft, volgens Gerrie, weer een lekker 'koppie'.

Donderdag 2 juni

De zon schijnt en het is 30 graden alleen wel veel wind met zo nu en dan sterke rukwinden. Om 08.45 uur vertrekken we weer, eerst 2 kleine sluisjes van het Rhein-Marne-Kanal en om 10.00 uur worden we samen met een 8 tal jachten geschut op de eerste grote sluis van de Moezel in Custines.De verf is nog nat van de gele bolders op de sluis, de stremming is voorbij. Om 12.30 uur stoppen we in Pont-á-Mousson, er zou volgens het boek van Manfred Fenzl met als titel 'Die Mosel' een passantensteiger zijn vlakbij/onder de brug in het centrum maar helaas.........deze is inmiddels weg gehaald of nog niet terug gelegd voordat het seizoen begint. Geen probleem, een stukje verder liggen een aantal aanmeerringen maar wel te ver uit elkaar. Door één van deze ringen met een voor en steekendje vanaf de middenkikkers vast gezet en 2 pinnen in de grond gejenst, 1 touwtje naar voren en 1 naar achteren en klaar is Kees.

Vrijdag 3 juni

Gerrie gaf me vanmorgen een kus en feliciteerde me met het feit dat we vandaag elkaar 38 jaar kennen! Weer een reden voor gebak vanavond. Om 08.30 uur vertrekken we met zonneschijn maar nog steeds te veel wind. Aan de andere kant was een windje met meer dan 30 graden ook welkom. Bij de eerste grote sluis hebben we gelijk maar even water getankt i.o.m. met de sluismeester en weer werden we alleen geschut, wat een water gaat er verloren dus zo droog zal het bovenuit ook nog wel niet zijn anders doet men dit niet. Na de tweede grote sluis n.l. Ars sur-Moselle net vóór Metz op kilometer 303 kwam er daar een speedboot de hoek om scheuren met een blauw zwaailicht en maakte met hand gebaren aan ons kenbaar dat we moesten stoppen. Wat bleek nou, het was de 'Police de Navigation' en we kregen papier controle zoals het vignet, bootpapieren (eigendomsbewijs), ICC, ICP, vaarbewijs, marifoon etc. Het is een soort waterpolitie maar dan in Frankrijk. Wat een spektakel zeg, voor een simpele papiercontrole. We dachten dat er een schip gezonken was of dat er iets ergs was gebeurd. Blijkbaar verveelden ze zich, maar de familie van Hassel had alle papieren in orde. Kees had gisterenavond nog de boekhouding gedaan. Om 12.30 uur komen we aan in de jachthaven van Metz. Op de hele route van deze reis zien we vaak dezelfde boten en mensen die ook deze route varen, zoals de 'Maybe' uit Brussel, de 'Compaen' uit Maasbommel de 'Moor' ook uit Maasbommel en een zeilboot uit Duitsland etc. het is elke keer weer leuk om met elkaar de ervaringen uit te wisselen. We liggen dan ook vaak bij elkaar op het steiger zoals vandaag, prachtig aan een park en met het uitzicht op de stad. Zoals je ziet op een beveiligd steiger. Wij hebben vandaag ook de stad Metz bekeken, veel parken en grote gebouwen zoals de Stefansdom, Citadel, museums etc. Men kan ook nog met een soort treintje de stad doorkruisen.

Zaterdag 4 juni

We besluiten om vandaag toch maar te blijven liggen in Metz, het is zo'n leuke stad en vinden het zelfs mooier dan Nancy en we liggen op een mooi plekje, wat wil men nog meer. We hebben tenslotte vakantie en......... niets moet............(en ik wil hierbij wel even schrijven, dat niet alles mag). Gerrie is vanmorgen de stad in geweest want het was marktdag op de grote markt. En vanmiddag samen en met de hond door één van de vele parken hier gewandeld. Wij voelen ons al echte toeristen, rugzak op en fototoestel in de aanslag etc. In principe zijn we dat eigenlijk ook. Heerlijk dit vrije leven. Naar deze reis hebben we jarenlang naar uit gekeken en nu is het dan zover, met je hele hebben en houwen overal naar toe, waar je maar heen wilt in Europa. Zoals op de foto te zien is, is de wildwaterbaan bijna droog gevallen, door nog steeds gebrek aan water. Althans dat dachten wij, toen een paar uur later een soort stuw kleppen iets naar beneden gingen er een wildwaterbaan gecreëerd werd waar men af en er tegen op ging met de kano, wat een mooi gezicht was. De havenmeester kwam ons gisteren vertellen dat er zondag gewoon geschut wordt, dus er was weer eens sprake van een staking en het hoort dus bij Frankrijk, ondanks dat, blijven we vandaag liggen. Nog 2 dagen en we zijn Frankrijk weer uit.

Zondag 5 juni

Gisteren avond begon het te donderen en te bliksemen en donkere wolken pakte zich samen maar bij ons..... geen druppel. Onderweg konden we merken dat het in buurt wel veel geregend had, grote plassen water en allerlei rotzooi, voornamelijk takken e.d. kwamen de moezel af en daar moest ik tussen door laveren. Maar vanmorgen weer windstil en het water is weer als een spiegel. We zetten koers naar de laatste (voor ons) grote stad van Frankrijk n.l. Thionville. De tocht daar naar toe is qua natuur niet zo mooi maar wel veel industrie en dat is voor mij wel weer leuk om terug te zien. Hier kwam ik vroeger met het vrachtschip en dat is nu al weer 37 jaar geleden.Toen hadden we nog geen PC Navigo, marifoon en kopschroef enz. zoals foto hierboven. Vanmorgen hebben wij onze familie succes toegewenst op de Boomkamp dag (familiedag). we strijden dan n.l. om de begeerde B.B. (staat voor Boomkamp Bokaal) gemaakt door onze zwager Derk. Jammer dat wij er nu niet bij kunnen zijn. Aangekomen in Thionville rond 13.00 uur was het heel heet en benauwd 30 graden, we zijn dan ook niet in een jachthaven gaan liggen maar aan de passantensteiger naast het centrum. Als de mogelijk er is doen we dat altijd omdat men dan meestal op een langer steiger ligt en niet van die korte steigertjes waar de hond er moeilijk af kan. Tevens heb je dan een vrijer uitzicht en iets meer wind als het zo warm is. Na het middageten zijn we de stad wezen bekijken.Aan het eind van de middag kregen we een sms'je van ons nichtje Laura dat dankzij haar, onze familie de bokaal gewonnen heeft. Zoals belooft hebben we daar een borrel op gedronken.En tegen de avond eindelijk een regenbuitje voor de afkoeling. Morgenavond liggen we, als het goed is, in Luxemburg en gaan we dus Frankrijk weer uit.

Maandag 6 juni

Helaas ben ik een beetje voorbarig geweest met mijn vorige regel neer te zetten want wat was het geval, het vervolg; Vanmorgen op tijd vertrokken om 08.15 uur, zodat we rond 09.00 uur bij sluis Koenigmacker aan zouden komen. En ons donkerbruin vermoeden bleek dus wel waar te zijn, 2 rode lichten boven elkaar op de sluis, sluismeester opgeroepen en deze beste man kon geen Duits en ik geen Frans, maar ons was inmiddels wel duidelijk geworden dat; 'ecluse fermé' was, streich, ausser betrieb, oftewel lock closed, etc. Eerst de boot maar eens vast maken, wat op zich toevallig een heel leuk en mooi plekje is, naast een ponton van de V.N.F. die boven de sluis hun opslag en werkterrein heeft in een nette en schone omgeving.Beneden de sluis liggen ook nog 2 Duitse binnenvaartschepen en ik ben daar maar eens naar toe gelopen en navraag gedaan, want van de sluismeester wordt men ook niet veel wijzer van. Deze schippers balen natuurlijk ook heel erg dat men in Frankrijk zomaar alles plat gooit als het hun zo uitkomt. Deze schippers hadden al een e-mail gekregen onderweg dat men heden morgen om 06.00 uur een staking begon. Misschien begonnen ze vandaag om 14.00 uur weer, of vannacht om 24.00 uur of............... niemand weet het precies te vertellen. Wij zijn de boot maar eens gaan schoonmaken van binnen en buiten want we hebben toch niets anders te doen of te kijken. Als men ons gisteren in Thionville verteld had dat men morgen misschien ging staken dan hadden wij deze 2 sluizen nog gedaan en waren wij Frankrijk uit geweest. Maar............. we hebben vakantie en we zien wel. Het is hier lekker rustig liggen want er komt geen schip voorbij i.v.m. de staking, ha, ha, ha, ha. Pa en Ma zwaan kwamen even langs met 4 kindjes en achter ons hebben we zowaar een aantal brulkikkers die hun uiterste best doen om te zeggen dat ze hier ook zijn. Maar of we daar zo blij mee moeten zijn vannacht vlakbij ons slaapkamer luik!Vandaag wisselend weer geweest met regen en dan weer zonneschijn. Ik was vanmorgen blij dat ik net, voor de regenbui klaar was met de boot droog te maken..... ha, ha, ha. (droge humor) Je zult het geloven of niet maar ik had zelfs walstroom waar ik zo de stekker kon inpluggen. Ik ben vanavond weer even met de hond aan de andere kant van de sluis wezen kijken en er lagen nu 6 schepen te wachten voor de sluis. Dus sluis Apach schutte vandaag wel blijkbaar.

Dinsdag 7 juni

Goeden morgen Frankrijk, hier zijn we weer. Ondanks de brulkikkers prima geslapen. Gerrie is vanmorgen met de fiets naar het dorp Koenigsmacker geweest om boodschappen te halen want er moet tenslotte wel 'brood op de plank komen' al heeft dit eigenlijk wel een andere betekenis. Gerrie is ook na de koffie op de fiets naar Basse-Ham, een dorpje in de buurt en volgens haar zijn hier prachtige fietsroutes langs de Moezel. Vandaag ook maar weer eens een wasje gedraaid en Gerrie heeft zelfs gestreken. Vanmorgen tijdens het ontbijt op ons achterdek zag ik de sluismeester bij ons in de buurt, dus gelijk er heen en navraag gedaan. Vandaag zou er overleg zijn met het Ministerie en zo gauw er een akkoord is, wordt er naar hem gebeld en gaan de sluizen open. Het is inmiddels al weer avond, dus geen akkoord. In Frankrijk hebben we vanaf de grens in Givet tot nu 87 sluizen gehad en net de laatste 2 breken ons op terwijl al die tijd de dreiging van een staking er wel was.Het meest bekeken punt van ons van gisteren en vandaag, is ongetwijfeld de 2 rode sluislichten boven elkaar. In de hoop dat deze naast elkaar komen te staan.

Woensdag 8 juni

Gisterenavond om 22.00 uur gingen ineens de twee rode sluislichten naast elkaar, ten teken dat de stremming voorbij is. Vanmorgen om 09.00 uur (precies 2 dagen nadat we hier aankwamen), door de sluis met een vrachtschip van 110 meter. Heerlijk weer varen vandaag, voorbij de sluis wordt de natuur ook gelijk een stuk mooier. Na sluis Apach komen we in de scheidingsrivier, de moezel, van Luxemburg en Duitsland en verlaten we Frankrijk en komen in Schengen waar het wel bekende verdrag is getekend door de Schengen landen op het Dreiländerpunkt waardoor de grenscontrole, voor wat paspoort betreft, is vervallen. Wij blijven in het vlakbij gelegen Schwebsange in Luxemburg waar we om 13.00 uur aankomen.

Hier eindigt dan ook deel 2 van ons vakantieverslag en wel Frankrijk.

Als we hierop terug kijken, dan kunnen we het volgende wel stellen!

Mooie natuur met prachtige bergen en natuurlijk de diverse tunnels waar we doorheen gevaren zijn. De pittoreske dorpjes en oude kleine sluisje die ons steeds weer terug brachten op de Maas via de voor- en na kanaaltjes. Het heldere water waar je tot op de bodem kon kijken en de vissen zag zwemmen. De loop van de Maas (Meusse) met na iedere bocht weer een verrassing van wat er nu weer zal komen. De mooie en indrukwekkende steden die we hebben bezocht en natuurlijk iedere ochtend een vers stokbrood (baguette) die we dichtbij konden halen voor het ontbijt. Alle dagen buiten op het ruime achterdek geleefd. Verder hebben we de Franse mensen ervaren als heel behulpzaam en vriendelijk op de sluisjes. Ook hebben we sociale contacten gelegd met watersporters uit andere landen die ook deze route gingen varen. Ondanks de Franse taal hebben wij ons prima gered. En het avontuurlijke en onverwachtse trekt ons wel aan. Maar bovenal mogen wij ons tot nu toe gelukkig prijzen met vanaf 22 april heel mooi weer. Maar.......... onze vakantie gaat nog verder en we verheugen ons nu op de verdere loop van de Moezel, Luxemburg, Duitsland, de Saar, Cochem waar we Sandra en haar gezin weer zullen ontmoeten, de Lahn, en de Rijn met aan het eind ons, home sweet home.... Nederland.

Tot de volgende keer in ons 3e verslag. Groetjes van Gerrie en Kees vanaf de 'Tijdrover'. Veel lees en kijkplezier. En vergeet niet.......Geniet van het leven , het duurt maar even!!

Tiny

Wat een leuke site !.
Alleen heb je de volgorde niet door elkaar gehaald? Wij zullen jullie site zeker in ddee gaten houden voor up-dates.
Een goede reis toegewenst. Geniet ervan.
Tiny en Geer.

hans.piscaer@live.nl

Heel goed verslag. leuk om te lezen. Wij hebben dit rondje ook al gemaakt en gaan deze zomer waarschijnlijk weer naar Frankrijk.\

Goe vaarseizoen voor 2015!

Kees.

Dank voor U reactie en veel plezier de komende vakantie in Frankrijk.

agatha en piet

wij willen deze tocht maken wij zijn alleen is soms iemand om met 2 schepen te gaan juni juli augustus
piet.jong quicknet.nl graag reactie

agatha en piet

een heel mooi verslag bedankt

Kees

Bedankt voor jullie reactie, ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen als jullie op weg gaan. Qua natuur is deze reis tot nog toe het mooiste geweest van alle jaren.
Goede vaart en laat ons t.z.t weten onder welke naam jullie het eventuele verslag bij Reis mee vermelden. Groetjes van ons, Gerrie en Kees.

Hans en Wilma

Mooie tocht, die wij deze zomer ook (voor het eerst) willen maken. Hopelijk staat er in Frankrijk genoeg water, want dat was afgelopen zomer wat minder, geloof ik.
Ik lees in jullie verhaal over een "Frans railtje" om de kap iets te laten zakken.
Wat is dat en waar kan ik daar meer over vinden?
vr groet,
Hans en Wilma

Kees

Hoi, het "Frans railtje" zit standaard op de ABIM schepen bij de bouw en dit zijn 2 railtjes aan beide kanten van de boot aan de binnenkant van de kap, welke we dan maximaal 35 cm kunnen laten zakken en in Frankrijk dan onder alle bruggen door kunnen. Na het vast maken van de boot na elke dag, gaat deze kap weer omhoog voor de normale leefruimte. Werf zit in Ossenzijl of even naar een beurs en daar bekijken, Boot Holland en Boot Düsseldorf. SUC6

a.j.koelemeijer@kpnmail.nl

Mooi verhaal, maar wij willen ook een reis van Zwanenburg Moezel te doen maar niet alleen in 2022. We zijn gepensioneerd.
Zijn er liefhebbers die dat ook willen.
Wij hebben een Duet Vlet 900.
Alex.

Kees

Hoi Alex, mooie plannen voor jullie. Geniet er van. Wij hebben september 2021 onze boot verkocht en stoppen met varen, een keer is het genoeg. Veel plezier nog op het water. Groet, Kees.