Tijdrover.reismee.nl

Vakantie 2012, Sloten - Parijs (Sloten tot Hattem)

Zaterdag 14 april.

Vandaag gaan we eigenlijk al aan onze vakantie beginnen, maar toch ook weer niet.

We brengen de boot alvast naar de Abim werf Ossenzijl om van hieruit de 24 april te vertrekken richting Frankrijk. Dit heeft ook weer een voordeel dat we de auto bij de werf in de hal neer kunnen zetten en dat deze niet meer dan 2 maanden buiten op de parkeerplaats in Sloten hoeft te staan.

Hier begint dus onze vakantie, een week eerder dan gepland. We varen de haven van Sloten uit met een volle zon maar met een temperatuur van maar rond de 10 graden.De erste brug gaat in Follega voor ons open terwijl de tweede in Echtenerbrug precies voor ons om 12.00 uur dubbel rood geeft en men dus een uur pauze heeft, slecht gepland Kees!! Geen probleem, er is hier voor de brug aan beide kanten nieuwbouw gepleegd wat steigers betreft en zelfs een compleet nieuwe watersportwinkel van jachtwerf de 'Meerenpoort' is er gebouwd. Aldaar gelijk met een lege (lichtgewicht) gasfles er heen, maar deze bleken ze niet te kunnen inruilen. Jammer, maar voor dat we Nederland uit zijn, komen we nog genoeg verkooppunten tegen nemen we aan. Wel hebben we er een Marekrite vlaggetje gekocht, dit jaar in het zwart.

Op ons gemakje varen we verder en alles verloopt voorspoedig, de bruggen 'draaien' op tijd en de eerste sluis, van de velen die er nog komen, de Driewegsluis, gaat open als we er aan komen.In de volksmond noemen we het de Driewegsluis maar eigenlijk is het de Mr.H.P. Linthorst Homansluis. De Driewegsluis ligt er achter en is een zelfbedieningssluis. De naam zegt het eigenlijk al; sluis met drie uitgangen, één maal richting Echtenerbrug, éénmaal richting Ossenzijl en de laatste richting Oldemarkt cq Wolvega. Wij zijn vorig jaar nog door dit sluisje geweest doordat de grote sluis gestremd en in onderhoud was. Wel een leuk sluisje, alleen als de brug open staat en men vaart erin of eruit dan steekt datgene aan ijzer wat normaal onder de brug gelast zit nu boven het vaarwater en omdat men gelijk een bocht moet maken is dit wel even uitkijken. Deze sluis is als zodanig niet meer nodig want men heeft nu vrije doorvaart van Echtenerbrug naar Oldemarkt/Wolvega, hoewel men wel een zelfbedieningbruggetje moet draaien richting Oldemarkt. Door de sluis vinden we een mooi Marekrite plekje tegen en knopen we hem daar vast, midden in het natuurgebied De Rottige Meente van Staatsbosbeheer en rondom vrij zicht.

We liggen amper een half uurtje als er zich een tweede jacht zich bij ons vervoegd, dat kan omdat het een dubbele ligplaats is en wel op TJ 28. Elke vrije Marekrite ligplaats in Friesland heeft een nummer, en wel om de volgende reden; als er een paniek situatie zich voordoet en men heeft hulp nodig en men belt 112, dan weet men waar dat is, want men ligt 'ergens' in de vrije natuur. Maar goed, dit tweede jacht de 'Jembas' uit Sneek en deze was druk bevolkt met 'vogelspotters' oftewel fanatieke natuurmensen, een tiental mensen, 8 mannen en 2 vrouwen, gingen met grote verrekijkers en nog grotere filmcamera's de natuur in voor een paar uur en gingen daarna rechtsomkeer weer naar de 'Weerribben'. Voor de natuur liefhebbers; er schijnt hier een vogeltje te zijn en wel het 'blauwborstje' volgens één van deze mensen. (dus een broertje van het roodborstje?)

De volgende dag zijn we na een goed kwartier in Ossenzijl, deze plaats ligt op de Provincie grens van Friesland en Overijssel waar ook het natuurgebied de 'Weerribben' begint.

De komende reis gaat weer van startpunt Sloten via Ossenzijl, Zwartsluis en Zwolle de IJssel op en als eerste een tussenstop van een paar dagen in Zutphen. Dan vertrekken wij aldaar weer de IJssel op,richting de IJsselkop. Een stukje Waal, via Nijmegen/Weurt de Limburgse maas door naar Maastricht. Daarna de Maas in België via Luik, Namen en Dinant naar Givet de Franse grens. In Frankrijk heet het nog steeds de Maas maar dan; canal de la Meuse (ex canal de L'Est) naar Pont á Bar (tussen Charleville de Méziéres en Sedan). Hier gaan we dan S.B. uit het Canal des Ardennes op en dan na een tunnel en een sluizentrap (Montgon, 27 sluizen op een afstand van 8 kilometer) B.B. uit richting Reims. Dit is het Canal de L'Aisne a La Marne, welke daarna overgaat in de Marne richting Parijs waar wij natuurlijk enkele dagen blijven liggen.

Op de Seine door Parijs heen en dan via de Oise weer naar het noorden waar we via Canal de St. Quentin, waar over een stuk van 5.700 meter je schip aan je voorganger moet vastmaken in Maquincourt en zodoende met een sleper aan kettingen door deze lange tunnel getrokken/gesleept wordt. Men mag dan normaal gesproken de motor niet laten draaien i.v.m. smog/rook. Dan via Cambrai en Valenciennes naar België, en omdat we er dan toch vlakbij zijn, via Douai, Lili (Rijsel), Kortrijk en Deinze, over de Leie naar Gent en misschien, als het zo uitkomt, ook nog naar Brugge. Daarna terug via de Schelde naar Antwerpen. Over het Schelde-Rijn kanaal gaan we dan naar Roosendaal, waar veel van mijn familie woont, waarschijnlijk terug over Rotterdam, Amsterdam en Elburg weer naar Sloten, of vanaf Roosendaal door de Brabantse kanalen, Nijmegen en dan via de IJssel weer terug,

Een tochtje volgens PC Navigo van ongeveer 2000 kilometer en zo als ik uitgerekend heb meer dan 214 sluizen te gaan. Zie bijgaande route van PC Navigo, waarop men kan zien hoe en waar we ongeveer varen. Voor ons weer een nieuwe uitdaging want dit is de eerste keer richting Parijs.

Dinsdag 24 april.

Vandaag is het zover, vakantie.........op weg naar Parijs. Vol goede zin, optimistisch en verwachtingsvol stappen we in de auto richting Ossenzijl waar, zoals hiervoor beschreven, deze keer de boot ligt. Na diverse voorbereidingen voor deze reis en toch wel een klein gemis doordat Nikos er deze keer niet bij is, gaan we op weg. Alles qua voorbereidingen is het wel makkelijker gegaan als vorig jaar omdat het toen de eerste keer was om zo'n lange reis te maken maar we weten nu beter uit ervaring. Gerrie heeft het weekend haar laatste nachtdienst gehad en maandag, de vaste oppasdag van onze kleindochters. Eenmaal in Ossenzijl en na gezellig even met Peter en Dinie een kopje koffie gedronken te hebben en het Friese Provincie vlaggetje gewisseld te hebben voor het Overijsselse zijn we om 13.30 uur bij de Abim werf weg gevaren met achterlating van onze auto.

Met een gangetje van 6 kilometer per uur, en dat is eigenlijk tergend langzaam maar men mag niet harder varen, zijn we de 'Weerribben' door gevaren en zijn we blijven liggen in Muggenbeet. De volgende dag willen we naar Zwartsluis en onderweg zag ik de tonnen op het Giethoornse meer en de Beulakerwijde met een soort sprieten er boven op, bij goed kijken zag ik dat het allemaal grote zwarte trekbandjes zijn. Wij denken dat het is om de vogels zoals meeuwen en wat al niet meer aan vogels, te weren en dat deze tonnen niet geheel wit en smerig worden van alle sh.. (vul zelf maar in) die deze vogels nu eenmaal produceren. Het helpt wel want de tonnen zien er nu nog vlekkeloos uit.

Dit alles even terug lezend zegt Gerrie tegen mij; 'Als je zo doorgaat dan is het aan het eind van de vakantie een boek geworden in plaats van een reisverslag, we zijn nog maar net vertrokken en je hebt al 3 bladzijden vol'. Hier heeft ze wel gelijk in (zoals gewoonlijk), dus de komende dagen zal ik me proberen in te houden wat lettertjes tikken betreft.

In Zwartsluis, waar Volvo Penta de motor nog even een 'controlebeurt' heeft gegeven gaan we vrijdag 27 april weg en gaan even in Zwolle in het centrum bij het 'maagjesbolwerk' aanmeren want Wilco, onze oudste zoon, had een dag gesnipperd en wilde wel een stuk meevaren naar Zutphen en is dus met de trein gekomen. Tevens hier bij de plaatselijke 'olieboer' de lege lichtgewicht gasfles ingewisseld voor een volle dus dat probleem hebben we ook niet meer de komende reis. Bij navraag kost hier de diesel 1,50 euro/liter. Onze tank is nog bijna vol dus voorlopig even niet tanken. Wij vertrekken dezelfde dag nog richting Hattem, we varen zo de geopende Spooldersluis in en zijn na een klein stukje tegenstroom op de IJssel al weer in de genoemde stad. Hier heeft men gratis internet dus daar maak ik dan ook dankbaar gebruik van. 2 Dagen voor vertrek heb ik thuis nog een website aangemaakt bij Reismee.nl, hier kan ik zo nu en dan mijn reisverhaal neerzetten en aanvullen.

Tot een volgende keer en een varensgroet vanaf de 'Tijdrover' in Hattem.

peter

alsnog een goede reis gaan woensdag laden voor meppel en zwolle

Kees.

Hoi Peet, jammer dat we elkaar niet konden treffen in Nijmegen, volgende keer beter.

Adrie van der Velde.

Hallo Kees en Gerrie.
We wensen jullie goede reis en zullen jullie
volgen via de p.c.Groetjes Adrie

Gerrie en Kees.

Hoi Adrie en Willem,
Bedankt voor het leuke berichtje en fijn dat jullie met ons mee reizen. Ik zal nu ook het eerste deel van Sloten naar Maastricht (Nederland) naar jullie toesturen, Dat is mooier om te lezen want dan staan de foto's er ook bij.
Daarna komt het verslag van Maastricht naar Parijs.
Groetjes van Gerrie en Kees vanaf de "Tijdrover" in Fumay Frankrijk.