Tijdrover.reismee.nl

Cuijk-Maastricht

Vrijdag 4 mei.

Vandaag uit Cuijk vertrokken om 09.00 uur en het was de bedoeling om in de nieuwe haven van Venlo te gaan liggen. Maar wat dacht je wat? Nog steeds niet open net zoals vorig jaar, slechte zaak van de Gemeente, zeker nu de 'Floriade' (bloemententoonstelling) in Venlo is.

We waren daar om 14.45 uur en moesten dus door varen. Maar dat was geen probleem voor ons want het was een mooie zonnige lentedag. Onderweg het frisse groen en de dieren die hun nesten maken en broeden. Boven de sluis van Belfeld zijn we gestopt en hebben in overleg met de sluismeester een mooi plaatsje aangewezen gekregen vlak achter de Rijks-Water-Staat boot aan het eind van het remmingwerk. Het was inmiddels al weer 16.00 uur geworden en we liggen op kilometer 100. Na het avond eten zijn we even een stukje gaan lopen en 'wat zien ik' ? Een T.K.F. haspel op de sluis van Belfeld. Even kijken of mijn ex collega's hun werk goed gedaan hebben! Vandaag kon ik wel merken dat er meer stroming stond dan vorig jaar maar toen was het water ook wel extreem laag en daardoor ook minder stroming. Met een gangetje van 10 kilometer per uur en een 1900 toeren gingen we toch redelijk vlot door het water. Ondanks dat er dus sluizen in de Maas zijn gemaakt met een gemiddeld verval van 4.00 mtr. Om 18.00 ging ook bij ons de Hollandse vlag halfstok i.v.m. dodenherdenking.

Zaterdag 5 mei, Bevrijdingsdag.

Brrrr......... regen en maar 12 graden vandaag, wat een verschil met vorig jaar om deze tijd. Om 08.30 uur van sluis Belfeld weg en daar gaan we weer. Ook ik kan verkeerd varen, ik zal het hier neerschrijven......., vorig jaar ben ik via het lateraal kanaal Linne-Buggenum gevaren en dat wilde ik dus nu ook. Tegen de tijd dat ik bij sluis Heel kwam en ik mij via de marifoon bij de sluis meldde, moest ik terug omdat men geen recreatievaart schutte en dat ik via sluis Roermond moest varen en sluis Linne. Dus een sluis extra en nu ook nog eens 2 x 5 kilometer varen erbij. Dit i.v.m. het verlengen van sluis Heel. De beste man zei dat er ook een bord stond bij de ingang van het lateraal kanaal, door mij dus over het hoofd gezien. Ik heb op de terugweg een foto gemaakt. (In Maasbracht zag ik het ook in de Scheepvaartkrant staan). Via Roermond is het trouwens ook wel mooi varen. Er zijn hier heel veel en grote jachthavens en campings aan een groot recreatiegebied en wel de Noord- en Zuidplas.

Eenmaal bij sluis Linne deed een koekkoek zijn uiterste best om ons te verwelkomen in het Limburgse, we blijven optimistisch. Om 13.45 uur kwamen we aan in de passantenhaven van Maasbracht, we liggen er alleen, op dezelfde plaats als vorig jaar. Wij zijn even naar de watersportwinkel geweest hier vlakbij en hebben een nieuw douchepompje gekocht, omdat de huidige het eergisteren opgaf. Tevens heeft Gerrie de nodige boodschappen gehaald voor het weekend. Na de middag is het hier opgehouden met regenen, wat een Bevrijdingsdagweer.

Zondag 6 mei.

Vanmorgen kwamen Jan en Annemie, onze vrienden uit Maasbracht op bezoek net als vorig jaar. We hebben samen gezellig bijgekletst.Gerrie dacht dat ze vanmorgen een wel heel grote hond langs de boot zag lopen maar bij nader inzien bleek dat een schaap te zijn met haar lammetje. Van Jan en Annemie hoorden wij dat hier een schaapherder met zijn kudde rondloopt die de oevers glad houdt van hoog gras. 's Middags brachten we een bezoek aan het Binnnenvaart museum en toen zagen we de hele schaapskudde met de herder en twee honden hier rondlopen. Leuk met al die kleine lammetjes er bij. Het Binnenvaart museum was interessant en we kregen een leuke privé rondleiding.

Maandag 7 mei.

Vandaag even naar de bibliotheek geweest en de post/mail etc. nagekeken. Ook hebben we een paar wasjes gedraaid vandaag. Het is vandaag prachtig zonnig weer en we zijn van plan om morgen een keer te gaan fietsen. Dat kan nu omdat we geen hond meer hebben en nu samen weg kunnen gaan. Daarom hebben we besloten om nog maar een paar dagen hier te blijven liggen, en bij 3 dagen liggen is de 4e dag gratis. We hebben ook tijd genoeg want Kees-Jan komt vrijdag in Maastricht aanboord en wil dan zaterdag de Cauberg (bij Valkenburg) fietsen. Hij heeft dan ook vakantie en wil mee varen/fietsen naar Parijs, vandaar zijn wielrenners fiets die hij in Zutphen alvast aanboord heeft gebracht. Gerrie is helemaal weg van alles wat groeit en bloeit in de natuur, zoals b.v. een veld met rose en blauwe 'vergeet mij nietjes'. Naast onze boot zit een nest met jonge meerkoeten, pa en ma zijn de gehele dag in de weer om de kleintjes te voeren en te beschermen.

Dinsdag 8 mei.

Vanmorgen dus zoals gisteren al beschreven zijn we gaan fietsen. Naast de boot staat een bord met een aantal fietsroutes erop. We zijn om 10.00 uur vertokken via Wessem naar Thorn, het witte stadje. Hier hebben we een rondwandeling gemaakt wat men hier; Toertje Thorn noemt, ook Koningin Beatrix heeft deze wandeling hier ooit gemaakt. Daarna via Kessemich naar Ophoven welke plaatsen in België liggen en daar hebben we even uitgerust door wat te eten en te drinken, op een gezellig terras aan het water. Toen zijn we weer verder gefietst door de mooie natuur naar Ohé en Laak. Aldaar hebben we het veerpontje genomen naar Stevensweert. Deze laatste 3 plaatsen liggen op een eiland in de Maas en vooral Ohé en Laak zijn een ware mekka voor de watersport. Daarna weer naar Maasbracht waar we om 14.30 uur terug op de boot waren, een tochtje van toch wel 32 kilometer op onze vouwfietsen. Dit was wel heel lang geleden dat we samen een fietstocht hebben gemaakt, omdat we Nikos altijd hadden. We zijn gezond bezig geweest want fietsen naar en op het werk is voorbij en lopen met Nikos is ook verleden tijd. Voor herhaling vatbaar dus.

Woensdag 9 mei.

Nadat Gerrie de nodige boodschappen gehaald heeft, zijn we om 10.00 uur eerst drinkwater gaan tanken bij het steiger van rederij Stiphout. Dit ging deze keer wel heel erg snel omdat er wel zo'n dikke slang was, welke maar net in de vulopening op de boot past.In Maasbracht is een drielingsluis (d.w.z. drie gelijke sluiskolken naast elkaar) waarvan er 2 in werking zijn en de derde wordt verbouwd/verlengd. De sluis voer net in, dus we konden gelijk mee met deze schutting. Het verval is hier maar liefst 11.85 meter, de hoogste sluis van Nederland. Daarna de sluis van Born met een verval van 11.35 meter. Dus we zijn bijna 24 meter omhoog 'geklommen', met een prachtig uitzicht naar beneden toe, zie foto hierboven. Boven de sluis zijn we blijven liggen, vóór de oude sluis uit 1934, welke op de monumentenlijst staat. In 2009 is er een gedenkbeeld geplaatst i.v.m. 75 jarig bestaan van deze sluis. In de vorm van een oude geleidebolder uit de sluis. Zie http://www.mvmt.nl/ op de foto.

Donderdag 10 mei.

Op tijd vertrokken (08.30 uur) vanaf bovenzijde sluis te Born richting Maastricht. Het was een warme benauwde dag vandaag met vanavond kans op onweer. In Maastricht aangekomen hebben wij eerst diesel getankt bij Jansen bunkerstation, de diesel stond hier 1,43 euro per liter. Daarna konden wij nog op tijd een plekje vinden aan de kademuur in de stad. Deze muur is een verbindingsdam tussen twee bruggen en wel de Wilhelminabrug en de St. Servaasbrug. Hier ligt men heel dicht tegen het centrum aan en we zijn dan ook vanmiddag even de stad in geweest zoals, de A.N.W.B. de V.V.V. en de bibliotheek. Morgen komt K-J met de trein naar ons toe, het station is hier ook heel dicht bij.

Vrijdag 11 mei.

Gisterenavond tot 10.30 uur buiten op het achterdek gezeten. We kunnen mooi over de dam heen kijken en alle scheepvaart voorbij zien varen er is dus meer te zien dan in een jachthaven....... het leeft en beweegt allemaal. Vanmorgen zagen we het vervoer over het water van het eerste zelfvoorzienend huis op het water. Deze is tussen de bruggen gelegd van rederij Stiphout, deze kon net onder de brug door. De krant en TV en veel fotograven waren er bij om het vast te leggen. Ik denk dat het huis zelf stroom opwekt en intern drinkwater maakt etc. Kees-Jan om 14.30 uur van het treinstation opgehaald dus we zijn voorlopig met ons drietjes. Ook bij de Jumbo hier vlakbij over de brug de nodige verse groente, fruit en brood gehaald.

Zaterdag 12 mei.

Op tijd wakker want Kees-Jan wil vandaag de Cauberg fietsen en vooraf moet er nog van alles gedaan en gegeten worden zoals een uur voor vertrek een bord spaghetti (pasta) eten voor de nodige koolhydraten voor de nodige energie. Nog 6 kilometer varen en we zijn in Klein Ternaaien in België en dat willen we vanmiddag nog doen als Kees-Jan terug is van het fietsen.

Hierbij willen wij dit gedeelte afsluiten van Nederland, zodat ik in de bibliotheek hier, dit verslag nog kan verzenden naar jullie toe. Het volgende verslag zal zijn; Maastricht - Parijs.

Tot de volgende keer en de groetjes van

Gerrie, Kees en Kees-Jan.

sandra

Hey gerrie en kees... Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal doen ! Geniet ervan!! Liefs sandra

nog een sandra (jullie dochter)

Hoi paps en mams veel vaarplezier in het Begische!

De groeten aan K-J: heeft hij de Cauberg overleefd?

peter

lees dat het allemaal goed gaat daar verder een goede trip en we lezen je volgende verslag wel weer groeten uir roosendaal

Kees

Peter; Gaat zeker goed hier, tot volgende keer.
Sandra; Kees-Jan heeft het overleeft hoor en je krijgt de groetjes van de Belgen hier.
Sandra de V.; Leuk dat je met ons meereist en we genieten er zeker van.
Liefs van ons vanaf de Tijdrover.